Kaksoistutkinnosta ei saa yo-lakkia edes. Tiesittekö? Mulle uusi tieto.
Olin eilen jatkokoulutusinfotilaisuudessa. Siellä kerrottiin, että kaksoistutkinnon suorittanut ei saa ylioppilaslakkia (ja ei sit ole sama kuin lukion suorittanut. Ei saa lukuon päättötodistusta.) Minä luulin, että saavat lakin, kun kerran kirjoittavat
He siis käyvät amiksen ja joka päivä on koulun jälkeen amiksen lisäksi 2 tuntia lukioaineita.
Ilmeisesti lakin saa, jos suorittaa kolmoistutkinnon. Ilmeisesti se on mahdollista harvoissa amiksissa vain, jotka ovat lukioiden lähellä.
Kommentit (78)
Eihän lakki tarkoita lukion suorittanutta, vaan ylioppilasta. Ylioppilas on henkilö joka on suorittanut kirjoitukset hyväksytysti. Ja lakin saa lähimmästä kaupasta.
Saahan jos kirjoittaa ylioppilaaksi. Esimerkiksi mun isosisko on suorittanut kaksoistutkinnon ja kirjoittanut ylioppilaaksi.
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Lukion päättötodistuksen saa kun suorittaa lukion. Ylioppilaaksi pääsee kun läpäisee ylioppilaskirjoitukset. Kaksi eri asiaa. Noihin kun lisäät amiksen niin siinä sulla kolmoistutkinto. Ylioppilaskirjoitukset eivät ole pakollinen osa lukion oppimäärää vaikka useimmat sen lakin saavatkin kun kirjoittavat ylioppilaiksi lukion päättyessä.
Meille ainakin infottiin, että lakkia ei saa. Se tilaisuus pidettiin Tampereen Tredussa eilen. Sielä oli puhumassa 2 lukion opinto-ohjaajaa ja 2 amiksen opinto-ohjaajaa. Kukaan ei korjannut tuota väittämää ainakaan.
Ja puolisoni myös ihmetteli asiaa.
Huom, se on ylioppilaslakki. Ei lukionpäättötodistuslakki. Eli ylioppilaskirjoituksensa läpäisseet kaksoistutkinnon tekijät saavat kyllä painaa lakin päähänsä.
Ainakin mun aikana puhuttiin kaksoistutkintona tutkinnosta josta valmistuin ammattiin ja ylioppilaaksi vuonna 2003.
Ylioppilaskirjoitukset hyväksytysti suorittaneet saavat lakin. Siihen ei vaikuta mitenkään se, onko käynyt lukiota, amista vai ei kumpaakaan vaan on jollakin muulla tavalla saanut oikeuden osallistua ylioppilaskirjoituksiin.
Lukion käynyt ei ole ylioppilas eikä saa lakkia, jos ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi, vaikka lukiotodistuksen saisi ja siten hakuoikeuden yliopistoihin.
Mistä aloittaja on näin väärän käsityksen saanut? Ehkä sinä ymmärsit jotain väärin, eli lakitustilaisuuden järjestämisestä oli kyse?
Fakta on se, että ylioppilaskirjoituksiin osallistutaan AINA jossakin lukiossa tai muussa sellaisessa oppilaitoksessa, joka järjestää myös lakituksen. Jokaisen ammattikoulun lähellä on lukio, ainakin nettilukio, eli käytännössä ihan missä ammattikoulussa tahansa voi suorittaa kaksoistutkinnon ja suorittaa yleisaineet lukiotasoisina. Parhaiten kaksois- tai kolmoistutkinnon suorittaminen onnistuu sellaisissa paikoissa, joissa on erikseen ammattilukiolinjat ja opinnot suunniteltu siten, että on erikseen amis- ja lukiojaksot, yleensä 4-vuotisia.
Kummallista sitten, että tuolla tilaisuudessa sanottiin, että lakkia ei saa (ja lukiota ei ole suorittanut, eli ei tiettykään saa lukion päättötodistusta) Ja kummaa, kun kukaan ei korjannut, vaikka esiintyjiä oli 4.
Ap
Minä olen suorittanut kaksoistutkinnon, ja olen kyllä saanut ihan normaalisti ylioppilaslakin. Siihen sai muistaakseni valita, tahtooko perinteisen, vai sellaisen jossa mustan reunanauhan (tai mikä onkaan) tilalla on hieman erilainen nauha merkkinä kaksoistutkinnosta.
Etkö vieläkään ymmärrä. Lukion käyminen ei ole yhtä kuin ylioppilas. Ylioppilas on suorittanut ylioppilaskirjoitukset. Silloin valmistuu ylioppilaaksi ja saa ostaa sen lakin. Lukion käynti ilman ylioppilastutkintoa -> et ole ylioppilas, et osta lakkia.
Vierailija kirjoitti:
Meille ainakin infottiin, että lakkia ei saa. Se tilaisuus pidettiin Tampereen Tredussa eilen. Sielä oli puhumassa 2 lukion opinto-ohjaajaa ja 2 amiksen opinto-ohjaajaa. Kukaan ei korjannut tuota väittämää ainakaan.
Ja puolisoni myös ihmetteli asiaa.
Ai, luulin että kyse on jonkun pienen kirkonkylän lukiosta, johon yritetään houkutella oppilaita kaikin keinoin.
Ei kai kukaan lukioon mene pelkän lakin takia, joten ei kai sillä niin suurta väliä ole.
Hyvä kun kirjoitit tänne, tulipa nyt korjatuksi tämäkin väärinkäsitys.
Tarkistin muistiinpanoistani, että lukion opinto-ohjaaja sanoi näin: ylioppilaslakkia ei saa, jos ei ole 75 kurssia lukion oppimäärää suoritett ja lukion päättötodistus+yo-todistus=ylioppilaslakki.
Ap
Ainakin vuosi sitten minulla oli lakkiaiset, kun sain kaksoistutkintoni valmiiksi. Opiskelin sekä lukiossa että ammatillisessa oppilaitoksessa. En tehnyt kaikkia lukion pakollisia aineita, joten en saanut lukion päättötodistusta. Nyt opiskelen yliopistossa.
Ei kukaan "saa" ylioppilaslakkia. Jokainen joutuu sen itse ostamaan. Älä sotke lakkia tutkintoon.
Kuten jo muut ovat sanoneet, lakin saa, jos läpäisee kirjoitukset.
Kuitenkin kannattaa ottaa huomioon, että kaksoistutkinnolla lukioaineet ovat päätettyjä ennalta ja ovat suppeampi määrä kuin itse lukiossa. Vaihdoin lukioon tämän takia, en halunnut kirjoittaa niitä reaaleja, jotka olisi olleet valittavissa kaksoistutkinnolla. Vai onko tämä nykyään se kolmoistutkinto, jos kirjoittaa? Meillä se oli aikanaan nimellä kaksoistutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin muistiinpanoistani, että lukion opinto-ohjaaja sanoi näin: ylioppilaslakkia ei saa, jos ei ole 75 kurssia lukion oppimäärää suoritett ja lukion päättötodistus+yo-todistus=ylioppilaslakki.
Ap
Ei kannata enää jankuttaa. Asia on selitetty sinulle oiken jo monen henkilön toimesta. Jos suoritat hyväksytysti ylioppilastutkinnon, voit käydä sellaisen lakin kaupasta ostamassa. Sillä ei ole mitään tekemistä lukion päättötodistuksen kanssa.
No olin kyllä aiemmin ollut käsityksessä, että lakin saa nimenomaan kirjoitettuaan yo-kokeessa ne vaaditut neljä ainetta ja se riittää. Siksi ihmettelin juuri asiaa tälle palstalle.
Sellainen uudistus kerrottiin, että.lukion päättötodistuksen arvosanat eivät jatkossa enää vaikuta jatko-opintoihin pääsyyn, vaan ainoastaan ylioppilastutkintoarvosanat. Eli kannattaa valita tarkkaan, mitä kirjoittaa.
Poikkeus: jos hakee lukionbjälkeen amikseen vaikkapa sähköasentajaksi lukemaan, niin silloin lukioarvosanoilla on merkitystä.
Ap
Lakin saa, kun sen käy ostamassa.