En ymmärrä vanhempia, jotka eivät velvoita lapsiaan liikkumaan
Jokainen tietää, että liikunta on välttämätöntä mm. lapsen motorisen kehityksen, lihaksien ja tasapainon sekä sydämen ja keuhkojen toiminnan kannalta. Miksi silti jotkut kasvattavat lapsistaan sohvaperunoita? Me kävelemme yhdessä lenkkejä (koiraa ulkoiluttaen tai lähikaupassa asioiden), pyöräilemme keväästä syksyyn lähes päivittäin ja käymme metsäretkellä pari kertaa kuussa. Hoplopissa, luistelemassa tai uimassa käydään myös pari kertaa kuussa. Kaikilla kolmella lapsella on liikuntaharrastus (1-3 kertaa viikossa iän mukaan). Ei kukaan meistä ole kokenut raskaana sitä, että liikutaan perheenä vapaa-ajalla ja yksilöinä harrastuksissa. Silti jää aikaa tavata kavereita, käydä leffassa tai teatterissa tai muskarissa. Vanhemman tehtävä on minun mielestäni kannustaa ja velvoittaa liikkumaan. Miksei olisi?
Kommentit (22)
Liikkuminen on terveydelle yhtä tärkeää kuin syöminen. Harva äiti antaisi lapsensa olla kokonaan syömättä, joten miksi annetaan maata liikkumatta?
Eiköhän kaikki nuoret joskus vedä pään sekaisin? Musta kuulostaa hyvältä se, että joku jaksaa viedä rinteeseen ja vastaavaa. Mulla ei ollu edes pyörää, kun ei ollu varaa. Lumilautahommia olis ollu turha toivoa, ei ollu varaa. Se oli sellasta ostarilla notkumista 11-16-v. Ei mulla paljon sääntöjä ollu kotona. Mitään uutta ei voinu kokeilla, ei ollu varaa. Sen jälkeen muutin poikaystävälle. Omasta kokemuksesta voin sanoo, että välittämistä on se, että katsoo missä teini liikkuu, pitää kotiintuloajat ja jaksaa vääntää säännöistä.