Toistuva pelottava uni, apua...!
Onko kellään kokemusta toistuvista ahdistavista unista ja miten sellaisesta pääsisi eroon...? Itselläni on toistuva kummallinen uni, joka on alkanut ahdistaa sen verran, että melkein pelottaa etukäteen käydä nukkumaan tänäkin iltana :( Tämä uni ilmaantui vuosi sitten keväällä jolloin näin sen useamman kerran, ja nyt se on taas tullut piinaamaan mua öisin. Onko kellään vastaavaa, että joku toistuva uni tulisi aina tiettyyn vuodenaikaan? En ole kuullut tällaisesta, enkä uskalla puhua tästä tutuille omalla naamalla koska en halua vaikuttaa hullulta. Vaikka kuka tietää jos vaikka olenkin, ahdistaa...
Unessa olen metsässä ja on aina kesä / alkukesä. Uni vähän vaihtelee mutta sitten tulee aina tää sama kohta. Kuusten, tai puiden, en nyt oo varma onko ne aina kuusia, alkaa näkyä iso kivi ja kun meen lähemmäksi, näen että kivellä istuu nainen. Tässä vaiheessa tunnelma menee aina unessa tosi kummalliseksi ja pelottavaksi. Se nainen on tosi likainen ja väsynyt ja yrittää sanoa / sanoo mulle jotain mutta en saa ikinä selvää mitä. Joinain kertoina oon uskaltanut mennä lähemmäs, mutta aina sama juttu, se nainen vaan tuijottaa mua tosi tiiviisti ja sanoo... jotain? Toistaa ja toistaa. Enkä mä tajua. Sitten mua alkaa pelottaa ja käännyn ja lähden juoksemaan pois ja herään niin että sydän hakkaa :(
Nyt oon taas tänä keväänä kaksi kertaa nähnyt tuon unen. Oikeesti mulla nousee karvat pystyyn nytkin kun kirjoitan tätä. Viimeksi mä olin unessa jotenkin osittain paremmin "tietoinen" ja kun se kivi alkoi näkyä puiden takaa ja mua alkoi jo valmiiksi pelottaa, pystyin "herättämään" itseni ennenkuin näin sen naisen mutta tiesin että siellä se olisi ollut taas. Nyt mua stressaa jo etukäteen käydä parin tunnin päästä nukkumaan, pelkään että se sama uni tulee taas.
Jos KELLÄÄN on kokemusta tällaisesta ja tietää jotain keinoa, meditaatiota, unilääkitystä, ihan mitä vaan mikä voisi auttaa, mä olisin tosi kiitollinen!!! Vai onko se nainen "minä" ja mun pitäis mennä jollekin psykologille puhumaan ja selvittämään, onko kyse siitä etten "kuuntele" itseäni tms? Mulla ei siis ole mitään mielenterveyshistoriaa takana toistaiseksi.... mutta herkkä oon aina ollut. Ehkä stressi vois tehdä tällaista?!?
Kommentit (24)
Olen nähnyt toistuvia painajaisia luonnonkatastrofeista aina Estonian uppoamisesta alkaen (en ollut Estonialla).
Pahoista unista pääsee eroon jos lukee ennen nukkumaanmenoa ayat al kursin! Löytyy varmaan YouTubesta ja auttaa oikeasti.
Mä näin aikoinani monesti samaa unta eli olen menossa vahingossa jonkun toisen asuntoon ja noloa jäädä kiinni. Ei siis mitään murtohommia jne.
Toistuva uni oli myös, että kasaan hirveästi tavaroita muovipussiin ja laukkuihin ja olen aina myöhässä junista yms (tään tavaroiden keruun vuoksi).
Näitä unia ahdistukseen saakka. Kunnes sain selville, että vanhempani olivat siirtäneet mulle rakkaan kesäpaikan sisarukselleni. Tavanomaista oli, että menin sinne kesällä ja avin oli tietyssä paikassa ja jos olisin mennyt "siirron" jälkeen niin melkoinen yllätys olisi ollut. Mun mielestä unet varoittivat minua ja jostain syystä en mennytkään.
Tuo kasaamisunet tulevat aina kun töissä tavallista ennmmän ruuhkaa.
Näin myös aikoinani unia, että olin asunnossa ja aina vain löytyi lisää huoneita yms. Yleensä sitten tapahtui myönteisiä asioita eli uusia mahdollisuuksia.
Nyt en tiedä, koska näen unia asunnoista, joista vuokra maksamatta (ei ole velkoja) ja toisaalta niissä hiippailee aina jotakin kummituksia yms.
Ap[/quote]
Ap[/quote]
Mulla jatkui ne unitaistelut äidin kanssa vuosia, ja oikein viimesen päälle kauhuelokuva tyyliin niin että vaikka miten tappee vastaan niin se pirulainen aina sieltä nousi ilman mitään vahinkoa. Usein unissa puolustin isää, jonka kimppuun äiti niissä hyökkäsi, tai esikoista (pienempi ei ollut vielä unien aikaan syntynyt).
Oli ne hereilläkin ahdistavia, varmaan osin siksi, ettei uni ollut kauhean levollista kun joka yö vaan taisteli. Pahimmat ja rumimmat kuvat unista häiritsi päivälläkin, jotkut hajut tai äänet saattoi laukaista vahvan flashbackin unesta.
Jos sitä oman unimörkönsä kohtaamista koittaa harjoitella niin älä turhaudu vaikket heti unessa sitä muista tehdä, siinä on myös se hyvä puoli että alat tavallaan odottaa sitä pahaa unta ihan siksi että uteliaisuus asiaa kohtaan vahvistuu.
Uskoisin ihan mututuntumalla että jollain tavalla se metsä ja kivi kuvastaa jotain mitä et halua tai uskalla muistaa, jos ne tuntuu siltä ettei siellä saa olla. Se likainen nainenhan voisit olla vaikka itse. Ehkä se ei pääse ääneen(et saa selvää puheesta) niin pitkään kun se kokee itsensä likaiseksi. Epäammattimainen perstuntumani näkisi, että tukahdutat jotain muistoa, jonka takia häpeät, etkä anna sen tukahdutetun osan saada ääntänsä kuuluviin.