Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuva pelottava uni, apua...!

Vierailija
20.04.2016 |

Onko kellään kokemusta toistuvista ahdistavista unista ja miten sellaisesta pääsisi eroon...? Itselläni on toistuva kummallinen uni, joka on alkanut ahdistaa sen verran, että melkein pelottaa etukäteen käydä nukkumaan tänäkin iltana :( Tämä uni ilmaantui vuosi sitten keväällä jolloin näin sen useamman kerran, ja nyt se on taas tullut piinaamaan mua öisin. Onko kellään vastaavaa, että joku toistuva uni tulisi aina tiettyyn vuodenaikaan? En ole kuullut tällaisesta, enkä uskalla puhua tästä tutuille omalla naamalla koska en halua vaikuttaa hullulta. Vaikka kuka tietää jos vaikka olenkin, ahdistaa...

Unessa olen metsässä ja on aina kesä / alkukesä. Uni vähän vaihtelee mutta sitten tulee aina tää sama kohta. Kuusten, tai puiden, en nyt oo varma onko ne aina kuusia, alkaa näkyä iso kivi ja kun meen lähemmäksi, näen että kivellä istuu nainen. Tässä vaiheessa tunnelma menee aina unessa tosi kummalliseksi ja pelottavaksi. Se nainen on tosi likainen ja väsynyt ja yrittää sanoa / sanoo mulle jotain mutta en saa ikinä selvää mitä. Joinain kertoina oon uskaltanut mennä lähemmäs, mutta aina sama juttu, se nainen vaan tuijottaa mua tosi tiiviisti ja sanoo... jotain? Toistaa ja toistaa. Enkä mä tajua. Sitten mua alkaa pelottaa ja käännyn ja lähden juoksemaan pois ja herään niin että sydän hakkaa :(

Nyt oon taas tänä keväänä kaksi kertaa nähnyt tuon unen. Oikeesti mulla nousee karvat pystyyn nytkin kun kirjoitan tätä. Viimeksi mä olin unessa jotenkin osittain paremmin "tietoinen" ja kun se kivi alkoi näkyä puiden takaa ja mua alkoi jo valmiiksi pelottaa, pystyin "herättämään" itseni ennenkuin näin sen naisen mutta tiesin että siellä se olisi ollut taas. Nyt mua stressaa jo etukäteen käydä parin tunnin päästä nukkumaan, pelkään että se sama uni tulee taas.

Jos KELLÄÄN on kokemusta tällaisesta ja tietää jotain keinoa, meditaatiota, unilääkitystä, ihan mitä vaan mikä voisi auttaa, mä olisin tosi kiitollinen!!! Vai onko se nainen "minä" ja mun pitäis mennä jollekin psykologille puhumaan ja selvittämään, onko kyse siitä etten "kuuntele" itseäni tms? Mulla ei siis ole mitään mielenterveyshistoriaa takana toistaiseksi.... mutta herkkä oon aina ollut. Ehkä stressi vois tehdä tällaista?!?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla elämässä/lapsuudessa/tässä hetkessä joku asia mitä et uskalla kohdata vaan pakenet ?

Vierailija
2/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin luin viimeisen kappaleen, oli aikeissa sanoa, että se nainen olet sinä. 

Selvittämättömiä, "likaisia" asioita on nyt päässäsi ja ne tulevat hahmona uneen. Vuodenajasta en osaa sanoa muuta kuin olisiko juuri tiettynä ajankohtana sattunut jotain kamalaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nainen on sinä ja sen epäselvät sanat omia ajatuksiasi, joista et ole selvillä. Pelkäät jotakin alitajuntasi viestiä. Käskeekö se sitten erota, lopettaa viinanajuonti tai mitä tahansa, mutta vastustat sen ajatuksen pintaan tuloa.

Vierailija
4/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kyllä on varmaan mahdollista, että ne jollain lailla liittyy mun lapsuuden perheoloihin (alkoholismia vanhemmalla ym). Mutta kun toisaalta ei meillä tietääkseni mitenkään NIIN huonosti asiat olleet, ihmiset on tulleet aika paljon pahemmistakin oloista sekoamatta... ja en ainakaan tiedosta olevani niistä jutuista erityisen ahdistunut? Myönnän kyllä että mieluummin olen edes ajattelematta niitä sen tarkemmin koska se tuntuu raskaalta ja pohjattoman surulliselta. Oon ajatellut että on parempi keskittyä nykyhetkeen.

Se unen nainen ei kyllä myöskään näytä multa. Se on aina saman näköinen sen verran kuin unesta voi sanoa. Mun unet ainakin "muljuu" sillä tavalla että asiat muuntelee mutta suunnilleen. Vaikea silti kuvailla naista tarkkaan.

Se likaisuus on aina tosi selvää. Ja kun se nainen tulee näkyviin koko se tunnelma metsässä tulee myös vähän kuin likaiseksi, multaiseksi ja homeiseksi ja ummehtuneeksi ja tulee kova tarve päästä sieltä pois. Tulee semmoinen inhottava kuoleman ja lahoamisen tunnelma :(

Mua suoraan sanottuna pelottaa mennä kertomaan kellekään edes ammattilaiselle tällaisesta. Pelkään että saan jonkun psykoosidiagnoosin samantien. Voi kun omia unia voisi vaan hallita!!! Mä kuitenkin tiedän että oon ihan tavallinen enkä hullu. Mutta ihan hullultahan tämä unihomma kuulostaa. Ehkä mä näen sitä unta uudestaan just siksi kun pelkään sitä niin paljon. Vaikeahan sitä on sitten illalla olla ajattelematta jos se kerran tulee mieleen...

Ap

5/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä keskittyä nukkumaan mennessä siihen, että jos uni toistuu, kysyt siltä naiselta kuka se on tai mitä asiaa sillä on. Saattaa loppua siihenkin. Itse näin vuosia unia äidistäni joissa se käy kimppuun ja sen kanssa tuli taisteltua henkihieveriin. Sitten kun sanoin sille unessa että olet ollut huono äiti, ne väkivaltaunet lakkasi. Joskus se käy vieläkin unissa, mutta useimmiten niin että pyrkii asuntoon sisään, ja survon sitä milloin millakin oven välistä ulos. Viimeksi harjan varrella.

Vierailija
6/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mahtaa merkitä tällainen uni, jota joskus aiemmin toistuvasti näin? Kuljeskelen jossain talossa, joka ei ole minulle tuttu. Se on vanha omakotitalo, jossa on paljon huoneita, mutta ei ainuttakaan huonekalua. Sitten jostain ilmestyy kissa, joka loikkaa kohti ja pureutuu hampaillaan ranteeseeni. Ravistan kättäni ihan paniikissa tosi lujaa, mutta kissa ei hellitä otettaan. Heräsin tuossa kohtaa aina ja ihmettelin, että mitäs tuo nyt oli. Pidän kissoista enkä niitä pelkää, siis hereillä ollessani.

Vierailija
7/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin 10 vuotta sitten toistuvaa, ahdistavaa unta rumasta, vanhasta naisesta, joka yritti muistuttaa minua jostain, mutta en ikinä saanut selvää hänen puheestaan. Näin näitä unia n. 5-6 kertaa 1,5 vuoden aikana, eli en nyt ihan jatkuvasti, mutta kuitenkin toistuvasti. Toisin kuin ap:lla, minulla nainen oli aina eri ympäristöissä. Kiirehdin naista karkuun ja yhdessä unessa teeskentelin, etten nähnyt häntä.

Siitä n. 4 vuoden kuluttua aloin muistaa erään ikävän asian menneisyydestäni, jonka olin unohtanut. Naisen rumuus kuvasi unohtamani tapahtuman inhottavuutta, nainen oli tapahtuman ruumiillistuma unissani. Näin sen itse olen ymmärtänyt.

Pahan tapahtuman palautuminen tietoisuuteeni oli ravisutteleva kokemus, mutta selvisin siitä ja nyt olen vahvempi.

Vain ap. itse voi tietää unensa merkityksen, mutta olipa se mitä tahansa, painajaisten näkeminen on merkki siitä, että sisin on "niskan päällä" ja tulee työskentelemään unen näkijän hyväksi.

Vierailija
8/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

desi kirjoitti:

Yritä keskittyä nukkumaan mennessä siihen, että jos uni toistuu, kysyt siltä naiselta kuka se on tai mitä asiaa sillä on. Saattaa loppua siihenkin. Itse näin vuosia unia äidistäni joissa se käy kimppuun ja sen kanssa tuli taisteltua henkihieveriin. Sitten kun sanoin sille unessa että olet ollut huono äiti, ne väkivaltaunet lakkasi. Joskus se käy vieläkin unissa, mutta useimmiten niin että pyrkii asuntoon sisään, ja survon sitä milloin millakin oven välistä ulos. Viimeksi harjan varrella.

Kuulostaa kauhealta.

Vierailija
9/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

desi kirjoitti:

Hui, hurjia unia! :/ Mutta tosi lohdullista silti kuulla että joku muukin voi kärsiä tällaisista toistuvista unista. Tuleeko sulle noista unista sellaista ahdistusta joka jatkuisi valveille asti, vai pystytkö ottamaan ne "vaan unina"? Toi olis varmaan hyvä, jos vaan pystyisin kysymään siltä naiselta mikä on. Jos vaan uskaltaisin... en ymmärrä miksi se on niin pelottava. Se ei kuitenkaan tee mitään, ei ole tuollaista taistelemista kuin sun unissa tms. Selväähän se on että se haluaisi kertoa kovasti jotain. Ja sitten siitä metsästä ja kivestä tulee vahva luotaantyöntävä tunne, sellainen että siellä ei saa tai pidä olla. Että yrittääkö se nainen varoittaa jostain... ja miksi se on niin väsynyt. Voi kun voisin kysyä siltä valveilla, ei olis niin pelottavaa! Siinä unessa tulee vaan aina se sama olo etten halua olla enää sekuntiakaan siellä metsässä enkä uskalla ees katsoa sitä naista enää.

Ap

Vierailija
10/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet suunnilleen, ap?

Vierailija
11/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan pienestä asti toistuva painajainen ja tässä painajaisessa sain pelätä henkeni puolesta. (Joku jahtaa minua ja koittaa tappaa. Vain se vaihteli, että kuka minua jahtasi ja tapa millä tavoin koitti tappaa). Välillä heräsin kesken painajaisen niin, että tunsin vielä kuristavat kädet kaulallani/hengittämäni tappavan kaasun keuhkoissani. Siis jotain ihan hirveää. Pahimmillaan näin tätä painajaista 2-3 yötä/vko. 

Painajaista jatkui vähän yli kolmikymppikseksi kunnes pistin välit lopullisesti poikki toiseen vanhempaani joka oli psyykkisesti pahoinpidellyt ja laiminlyönyt minua ihan alusta alkaen. Painajainen loppui siihen. Vuoden sisään tuosta välien poikkilaittamisesta näin kaksi kertaa tämän painajaisen, sen jälkeen se ei ole tullut enää takaisin. Tässä on nyt useampi vuosi menty ilman painajaista.

Vierailija
12/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko tämä: Jos tietoisesti tekisit painajaisunestasi selkounen, jolloin tiedostaisit näkeväsi unta ja voisit päättää kääntää unen vaikka komediaksi / hassuksi ja kepeäksi pelottavan sijaa?

Olen lukenut tällaisesta trikistä: pitkin päivää, aina kun kuljet (kotona) valonkatkaisijan ohi, räpsytä sitä kymmeniä kertoja päälle-pois. Jos teet jotain satoja kertoja päivässä, se taatusti tulee uneesi. Unessa kun kosket valonkatkaisijaa ja valot eivät katkea, tajuatkin olevasi unessa ja tällöin voit tosiaan lähteä ohjaamaan unta haluamaasi suuntaan. (Unissa on aina studiovalaistus.)

Ehkä tätä kannattaisi kokeilla? Täällä lisää selkounista: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Selkouni

Tsemppiä kovasti!

Vierailija
13/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mahtaa merkitä tällainen uni, jota joskus aiemmin toistuvasti näin? Kuljeskelen jossain talossa, joka ei ole minulle tuttu. Se on vanha omakotitalo, jossa on paljon huoneita, mutta ei ainuttakaan huonekalua. Sitten jostain ilmestyy kissa, joka loikkaa kohti ja pureutuu hampaillaan ranteeseeni. Ravistan kättäni ihan paniikissa tosi lujaa, mutta kissa ei hellitä otettaan. Heräsin tuossa kohtaa aina ja ihmettelin, että mitäs tuo nyt oli. Pidän kissoista enkä niitä pelkää, siis hereillä ollessani.

Talo on unessa sinä itse. Mahdollisesti tuossa elämänvaiheessa et tuntenut itseäsi ja tarpeitasi vielä ja

pelkäsit pitää puoliasi tms.

Vierailija
14/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näin 10 vuotta sitten toistuvaa, ahdistavaa unta rumasta, vanhasta naisesta, joka yritti muistuttaa minua jostain, mutta en ikinä saanut selvää hänen puheestaan. Näin näitä unia n. 5-6 kertaa 1,5 vuoden aikana, eli en nyt ihan jatkuvasti, mutta kuitenkin toistuvasti. Toisin kuin ap:lla, minulla nainen oli aina eri ympäristöissä. Kiirehdin naista karkuun ja yhdessä unessa teeskentelin, etten nähnyt häntä.

Siitä n. 4 vuoden kuluttua aloin muistaa erään ikävän asian menneisyydestäni, jonka olin unohtanut. Naisen rumuus kuvasi unohtamani tapahtuman inhottavuutta, nainen oli tapahtuman ruumiillistuma unissani. Näin sen itse olen ymmärtänyt.

Pahan tapahtuman palautuminen tietoisuuteeni oli ravisutteleva kokemus, mutta selvisin siitä ja nyt olen vahvempi.

Vain ap. itse voi tietää unensa merkityksen, mutta olipa se mitä tahansa, painajaisten näkeminen on merkki siitä, että sisin on "niskan päällä" ja tulee työskentelemään unen näkijän hyväksi.

Hrrr, taas nousi karvat pystyyn... tuossa on jotain niin samaa...! Ruma <> likainen, puheesta ei saa selvää... Ehkä mun pitäisi enemmän ajatella sitä menneisyyttä jota oon ollut ajattelematta. Ei vaan meinaa jaksaa : /  Ja ehkä ennen sitä pitäisi jotenkin yrittää hyväksyä se mun uni ja päästä siitä pelosta pois.

Kiitos tosi paljon kun jaatte teidän unikokemuksia. En tiedä olenko estynyt mutta en kehtaisi livekaverien kanssa tällaisia jakaa. Tää tuntuu oikeasti helpottavalta!

Ap

Vierailija
15/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

desi kirjoitti:

Tää on ihan huippu! Olet oikeasti selviytyjä ja pystyt ratkomaan ongelmasi!

Ap:lle sanoisin, että olet luultavasti kokenut lapsuudessasi jonkin trauman, ja se on alkanut nyt kummittelemaan unissasi. Jokin ikävä kokemus on nousemassa pintaan, ja se vaatii että käyt läpi lapsuuttasi, tai jotain myöhempää tapahtumaa. Psykologi auttaisi, jos onnistut löytämään hyvän psykologin.

Vierailija
16/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi ikääni, olen 30 v.

Ap

Vierailija
17/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 tässä vielä kirjoittelee...

Olen nähnyt muitakin toistuvia painajaisia. Yksi niistä on sellainen, jossa asunnostani löytyy ylimääräinen huone puhki menneen väliseinän takaa. Huone on pimeä ja pieni, ei edes varsinainen huone, vaan ainoastaan joku välitila, jonka olemassaolosta en ole tiennyt.

Välitilasta kuuluu silloin tällöin pientä rapinaa, mutten ilkeä katsoa sinne taskulampulla. Eräänä yönä herään (siis siinä unessa) rapinan yltymiseen ja näen järkytyksekseni, että välitilasta, puhjenneen seinän kolosesta tulee asuntooni epämuodostunut, sekarotuinen, laiha koira. Se hetki, kun tajuan koiran asuneen ja rapistelleen välitilassa, omassa kodissani jo pitkään enkä ole tiennyt, mikä rapinan aiheuttaa, on sanoinkuvaamaton. Siinä tunteessa on pelkoa, ahdistusta, surua, järkytystä, inhotusta, kammotusta, sääliä.......... Valtava määrä tunteita, joista osa on keskenään ristiriidassa.

Koira on seikkaillut unimaailmani kodissa jo useamman kerran. En koskaan oikein tohdi ajaa sitä ulos, koska mietin aina, että minne se raukka menisi...

7

Vierailija
18/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo on unessa sinä itse. Mahdollisesti tuossa elämänvaiheessa et tuntenut itseäsi ja tarpeitasi vielä ja

pelkäsit pitää puoliasi tms.

Kissaunen näkijä kiittää.

Vierailija
19/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveitä painajaisunia ihmiset näkevät huh. Osa noista on paljon pelottavampia kuin varta vasten pelottamaan käsikirjoitetut kauhuelokuvat. :D

Vierailija
20/24 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä olet loukannut jotain naista joskus ja nyt tulee kostona uniin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi