Yli 40v työssäkäyvä nainen asuu kotona vanhempien luona. Huh huh.
Ihan normaalilla älyllä varustettu on. Ei ole kuulemma varaa muuttaa kun vuokrat niin kalliita. Voi herrajestas. Yksiön vuokra säädyllisellä/hyvällä alueella noin 700-800 eur. Palkkaa saa kuitenkin käteen vajaa 2000 euroa.
Kommentit (61)
Jos on hyvät välit, ovat vanhemnat kämppiksiä siinä missä jotkut vieraammatkin ihmiset.
Voi voi, ei olisi ikinä pitänyt muuttaa pois äidin luota. Me puhuttiinkin siitä jos muuttaisin takaisin kotiin kun oltiin molemmat niin yksinäisiä, mutta sitten äidille tuli syöpä ja hän kuoli todella nopeasti.
Jos voisin kääntää kelloa niin en koskaan olisi muuttunut pois kotoota enkä koskaan olisi alkanut seurustella. Siellä me äidin kanssa olisimme eläneet koirien ja kissojen kera onnellisesti. Nyt se on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää tyyppi on täysin normaali eikä ole mitään maksuhäiriöitä tms. Vanhemmat hyväkuntoisia sekä fyysisesti että psyykkisesti.
En tajua mikä siinä on niin vaikeeta muutta omilleen.
Ap
Miksi hänen pitäisi? Nämä keskustelut ovat täällä täynnä sitä, että jokainen saa tehdä kuten haluaa. Jos ei halua naimisiin, tai suhdetta muutenkaan, ei ole pakko. Jos ei halua lapsia, ei ole pakko. Toiset asuvat kimppakämpässä pitkäänkin, toiset ostavat oman heti kun lainaa saa, jotkut asuvat aina vuokralla. Mitä se sinulle kuuluu, että joku asuu vanhempiensa luona vaikka kuolemaansa asti? Vaikeaa muuttaa? Onko hän itse sanonut että vaikeaa? Tuskin. Älä sinä lähde siitä liikkeelle, että sinun tapasi elää on ainoa oikea.
Maatalousyhteiskunnassa tarvittiin työvoimaa ja tilalle jatkajaa, joten siksi lapset pysyivät vanhempiensa luona. Jossain kulttuuri on säilynyt osin samanlaisena. Suomessa näkyy vielä agraarisia piirteitä, koska siitä ei ole kauan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää tyyppi on täysin normaali eikä ole mitään maksuhäiriöitä tms. Vanhemmat hyväkuntoisia sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Ap
Miksi sä haluat väkisin, että muut elävät samalla lailla kuin sinä?
Monissa maissa se on ihan normaalia, että useampi sukupolvi asuu saman katon alla.
Keskity omaan elämääsi.
Viihtyy vanhempiensa kanssa. Ymmärrän, että ap ei viihtynyt omiensa kanssa tai pikemminkin toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi sä haluat väkisin, että muut elävät samalla lailla kuin sinä?
Monissa maissa se on ihan normaalia, että useampi sukupolvi asuu saman katon alla.
Keskity omaan elämääsi.
Ei mulla ole sitä.
Ap
Exän sisko asuu äitinsä ja tämän miesystävän kanssa. On välillä asunut yksin ja muutaman miehen kanssa mutta on niin hankala luonne, että ukot ovat yksi toisensa perään lähteneet nostelemaan. Nyt sitten asuu 55-vuotiaana omassa huoneessa äidin ja tämän miehen ilona.
Vierailija kirjoitti:
niin ja paljokohan oli takuuvuokra. Helsingissä voi olla 3 kk vuokra puhtaana käteen heti! Siihen satojen eurojen muuttokustannukset. Jos ei ooo luottotietoja niin asuntoohan et saa. Se siitä.
Käynyt 20 v töissä ja asuu äidin ja isän luona? Säästöjä voi olla yli 200 000 jos on säästänyt 1000e per kk. Tuollaiset ei yleensä edes tuhlaile kun ne vaan on kotona. Ja töissä.
Isäni on kuollut ja äitikin kohta kuolee (syöpä). Jos asiat olisi toisin ja minulla ei olisi perhettä, voisin mieluusti asua vanhempieni kanssa.
Nuorena aikuisena oli se irtautumisvaihe ja silloin asuin ulkomaillakin. Mitä vanhemmaksi tulin, sitä paremmin viihdyin oman perheen seurassa. Kunhan olisi tilaa, niin mikäs siinä. Aikuisiällä parhaita muistoja on olleet kahvihetket oman äidin kanssa. Kehenkään toiseen ihmiseen minulla ei ole niin läheistä suhdetta. Kohta se on poissa..
Entä jos vanhemmat asuvat hänen luonaan? Silloinhan tilanne muuttuu ja tuo nainen on sankari ja upea ihminen, joka huolehtii ikääntyvistä vanhemmistaan.
Minä taas en ymmärrä sitä, miksi jokaisen pitäisi asua omassa laatikossaan, jos ns. omaa perhettä (puolisoa / lapsia) ei ole. Ja vaikka olisikin, niin miksei joku isovanhempi tai sukulaistäti tai -setä voisi asua myös saman katon alla? Ihan silkkaa rahan tuhlausta.
Lapsuudenkodissani oli kolme sukupolvea saman katon alla, kaikilla toki omat huoneet, mutta kaikki muut tilat yhteisiä. Sittemmin perustin perheen ja asuttiin ydinperheen kesken jonkin aikaa, mutta nyt asumme taas isovanhempien kanssa, kun he alkavat tarvitsemaan jossain vaiheessa apua. Ei vielä onneksi, mutta koskaan ei tiedä milloin. Sitä paitsi lapsilla on aina kotona joku, koulun jälkeen ja kesälomilla. Eikä minulla olisi mitään sitä vastaan, jos tänne muuttaisi vielä joku sukulainen tai kaksi.
Joskus tulee riitaa ja erimielisyyttä, toki, mutta niin kaikissa perheissä. Niistä selviää puhumalla ja sopimalla. Jos ihmiset olisivat kärsivällisempiä ja asuisivat isommissa yhteisöissä (ei tarvitse välttämättä olla sukua, kommuunin voi perustaa miten haluaa), niin tällä systeemillä olisi vähemmän huolta yksinäisistä vanhuksista ja yksin kotona olevista lapsista. Kotityöt vähenee kun ne jakaa ja oppii suvaitsemaan monenlaisia tapoja olla ja elää. Teinitkin oppisivat ottamaan vastuuta muista eivätkä puukottelisi ihmisiä pitkin kaupunkeja.
En myöskään ymmärrä tuollaista....
Tuli tällänen keskustelu vastaan. Mun kaksoisveli on 38v ja asuu äitillä. Tienaa 3000€/kk eikä osallistu mihinkään kustannuksiin. Ite painan töitä läpi viikonloppujen ja saan säästettyä paljon vähemmän kun äitin nurkissa asuva veljeni. Kyllä se vähän välillä vituttaa mutta aina kun asiasta huomauttanu että velikin voisi ees jollain lailla osallistua kuluihin esim ruoka ja bensa, niin minä olen paha ihminen ja mitä se minulta pois jos veli rikastuu jne... Mutta joo. Muuttaa varmaan sitten palmun alle 5v päästä satojen tuhansien säästöjensä kanssa, toivotaan että äiti saa silloinkin viellä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin ja paljokohan oli takuuvuokra. Helsingissä voi olla 3 kk vuokra puhtaana käteen heti! Siihen satojen eurojen muuttokustannukset. Jos ei ooo luottotietoja niin asuntoohan et saa. Se siitä.
Käynyt 20 v töissä ja asuu äidin ja isän luona? Säästöjä voi olla yli 200 000 jos on säästänyt 1000e per kk. Tuollaiset ei yleensä edes tuhlaile kun ne vaan on kotona. Ja töissä.
Tai ei senttiäkään, kun on tuhlattava kaikki, ja siksi asuntoakaan ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Viihtyy vanhempiensa kanssa. Ymmärrän, että ap ei viihtynyt omiensa kanssa tai pikemminkin toisinpäin.
Milloin majoittavalla ja kaiken hiljaa sietävällä vanhemmalla alkaa oma elämä?
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat on mukavia ja talo on iso niin mikäs siinä. Siinähän säästää tosi paljon rahaa. Kaikilla ei ole niin mukavia vanhempia.
Asiahan tosiaan riippuu elämäntilanteista ja olosuhteista, sekä keskinäisistä kemioista. Voi olla huippuidea. Itse olen välillä asunut aikuisiällä vanhempieni luona, ja miksipä ei, kun tilaa on ja voimme auttaa toinen toisiamme. Nykyisin minulla on oma perhe, joten asia olisi monimutkaisempi, mutta jos jompikumpi vanhemmistani jää yksin, niin omasta puolestani voisimme asua yhdessä samassakin talossa. On tietysti tärkeää näissä, että on keskinäinen kunnioitus ja jokainen voi elää myös omaa elämäänsä, mutta ei itsekkäästi, vaan "joukkuepelaajana".
Vierailija kirjoitti:
Mun koulukaverilla oli sellanen järjestely et se ja sen vanhemmat asuivat alakerrassa ja mummo yläkerrassa. Kukaan ei ihmetellyt.
Olisi enemmän ihmettelemistä siinä, jos joku tuollaista järjestelyä ihmettelisi.
Auttaa vanhempiaan. Niin naiset tekevät.
Ei loju toisten nurkissa, kuten monet miehet.
Siinä voi olla että vanhemmat tarvitsevat apua. On jalkaa poikki, sydänvikaa, ahtaumaa, dementiaa, syöpää, reumaa tai yleistä vanhuuden kalkkeutumista ym.