Lapsen oikeus lomaan?
Onko sellaista edes?
Tulipa vain mieleeni, kun eräs 5v lapsi saa kesälomaa peräti 10pv, muuten on ympäri vuoden päiväkodissa kaikkina mahdollisina päivinä 9,5-10h/pvässä. Ja ihan on kummatkin vanhemmat olemassa ja elossa.
Sylettää ja isosti, siinähän hymyilet ja olet ammatillinen.
Kommentit (73)
Rankkaa lapsella. Pitää koko kesä leikkiä, syödä ja nukkua :(
Voisi olla minun lapseni. Kaikki kun eivät voi työpaikkaa vaihtaessaan asettaa ehdoksi sitä, että saa palkallisen vuosiloman.
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa lapsella. Pitää koko kesä leikkiä, syödä ja nukkua :(
Oletko jotenkin yksinkertainen? tämä(kään) lapsi ei muuta kaipaisi kuin vanhemmiltaan aikaa ja huomiota mutta ei sitä saa. On hieman eri asia lomailla kuin elää aikataulutettua, metelin ja varsinkin kesäaikaan vaihtuvien aikuisten käsittävää arkea.
ap
Teillä ei taida olla ilmaista kuukautta?
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla minun lapseni. Kaikki kun eivät voi työpaikkaa vaihtaessaan asettaa ehdoksi sitä, että saa palkallisen vuosiloman.
Jep, eipä ole sellaisesta kysymys. Ja toisaalta, se rahako kaiken määrittää?? että ei 2 työssäkäyvää aikuista pysty asioitaan sumplimaan niin että voivat tarjota ja antaa alle eskari-ikäiselle lapsellensa edes 1kk kesäloman?!! Prioriteetit taas hakusessa, ja pahasti!
ap
Ei ole. Kun ei ole myöskään määritelty laissa, että vanhemmilla on oikeutta lomaan. On paljon ihmisryhmiä, myös vanhempia, joilla ei ole mahdollisuutta lomaan. Vakkaritöissä olevat eivät aina kykene ymmärtämään, ettei kaikilla ole mahdollisuutta samaan kuin heillä, vaan kaatavat paheksuntansa ihmisten niskaan, joilla on valmiiksi tavallista rankempi elämäntilanne
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis syy olettaa, että vanhemmat itse lomailevat?
On. Ja se että kumpikin vanhemmista olisi tyyliin tammikuussa aloittanut uuden työn eikä lomaa olisi kertynyt kummoisesti, ei ole kovinkaan todennäköistä, eikä edes totta tässä tapauksessa. Ja kuten totesin niin jokainen työssäkäyvä pystyy sumplimaan sitä palkatontakin itselleen, edes hieman.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ja se että kumpikin vanhemmista olisi tyyliin tammikuussa aloittanut uuden työn eikä lomaa olisi kertynyt kummoisesti, ei ole kovinkaan todennäköistä, eikä edes totta tässä tapauksessa. Ja kuten totesin niin jokainen työssäkäyvä pystyy sumplimaan sitä palkatontakin itselleen, edes hieman.
ap
Eli et tiedä. Ja aina puhutaan, ettei lapsiperheillä riitä rahat nii nyt pitäisi olla varaa olla palkattomalla kotona? Mitä jos työtilanne nyt vaikka onkin sellainen ettei vaan voi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kun ei ole myöskään määritelty laissa, että vanhemmilla on oikeutta lomaan. On paljon ihmisryhmiä, myös vanhempia, joilla ei ole mahdollisuutta lomaan. Vakkaritöissä olevat eivät aina kykene ymmärtämään, ettei kaikilla ole mahdollisuutta samaan kuin heillä, vaan kaatavat paheksuntansa ihmisten niskaan, joilla on valmiiksi tavallista rankempi elämäntilanne
Kröhöm....itse tein vuosien ajan pätkätöitä mm siksi että a. lasteni päiväkotipäivät eivät venyisi kohtuuttomiksi sen jälk kun he pk-uransa aloittivat leikki-iässä ja b. saadakseni pitää heidät kesällä lomalla. Ja kyllä, samalla lyheni asuntolainakin. Ja ei, ei ole rikasta miestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli et tiedä. Ja aina puhutaan, ettei lapsiperheillä riitä rahat nii nyt pitäisi olla varaa olla palkattomalla kotona? Mitä jos työtilanne nyt vaikka onkin sellainen ettei vaan voi?
Mitä en tiedä? he eivät ole työssänsä tammikuussa aloittaneita.
ap
No mä teen pätkähommia ja pienipalkkaisella alalla. Olenpa vielä yh (saan minimielarit, jotka isä jättää välillä myös maksamatta) ja mulla on asuntolaina (ei siis mitään asumistukia. Silti vietän kuukauden vapaata kesässä. Kahtena viime vuonna palkatonta. Ollaan säästetty pitkin vuotta sitä varten. Lomilla koitan järjestää myös, että lapset pääsee mummilaan/kummilaan/isille tms. Ettei tarvii hiihto-syys ja joululomia viettää hoidossa koko aikaa.
Järjestelykysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä olen töissä päiväkodissa ja meillä kiellettiin palkattomat.
Ei minullakaan ole tänä kesänä yhtään lomaa, miehellä on kolme viikkoa. Lapsilla on lomaa kesäkuu ja heinäkuu. Työpäivät sumplitaan niin, että mies tekee aamua, minä iltaa, ja lapsilla on päivässä 1-2 tuntia lastenhoitaja. eli tuon vaiheen ajan kun minä olen lähtenyt mut mies ei ole vielä tullut kotiin. Pyrin tekemään myös viikonloppuja , joten joka viikko on kaksi arkivapaata, tähän asti aina on löytynyt useampikin jotka haluavat kesäviikonloppunsa vapaaksi. Kaksi viikkoa kesästä lapset viettävät mummolassa, viisi päivää heitä hoitaa sisarukseni klo 12-16. Hyvin saatiin lopulta lomat järjestymään että lapset saa levätä.
Määräaikainenkin voi valita, ottaako lomansa rahana vai lomana. Niin sanoo laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistä tiedät perheen asiat näin hyvin?
Mistäpä tiedät, mitä tässä on taustalla? Mielenterveysongelmia, uupumusta, aviokriisi? Asiahan ei AP sinulle kuulu. Mutta jos oikein häiritsee, voisit ehkä sanoa asiasta suoraan ko. vanhemmille.
Minä en omista asioistani puhu päiväkodin henkilökunnalle. Tiedän, että siellä kuoritaan vanhemmista. Oma esikoinen oli kolme päivää viikossa hoidossa, vaikka olin kotona vauvan kanssa. Minua varmasti pidettiin laiskana ja huonona äitinä. Enpä kertonut, että minulla on masennusdiagnoosi ja esikoinen hoidossa lääkärin suosituksesta.
Aargh, turhaan tätä tänne puran.
Tämä maailma on paska ja julma paikka ja entistä paskemman ja julmemman tästä tekee useiden vanhempien lähes totaalinen piittaamattomuus jälkeläisistään. Niitä on kyllä kiva tehdä mutta se vastuunkanto, lapsen parhan ajattelu ja omien uhrausten tekeminen lapsen vuoksi, ne asiat ovatkin sitten niin pirun vaikeita ja hankalia. Kun se on vain se "me myself & i" mikä rulettaa, ja raha. Se siitä. Ja samaan aikaan tuskaillaan lasten lisääntynyttä pahoinvointia, häiriökäyttäytymistä ja ties mitä. Neurologien myöäntämä fakta on mm se että osa adhd-oireisista lapsista ei niin oireilisi jos saisivat tarpeeksi unta. Samaan kastiin menee tämä asia, osa mm päiväkodissa (ja koulussa) häiriökäyttäytyvistä lapsista ei käyttäytyisi niin jos he vain saisivat aikaa, huomiota, turvaa ja syliä _tarpeeksi_ vanhemmiltaan ja kotoa. Piste.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä ei saa ottaa lomarahaa vapaana, palkatonta ei myöskään saa.
Yt neuvottelujen myötä väkeä on bähennetty, niin että kesäajat mennään todella niukalla miehityksellä ei ylimääräisiin lomiin ole mahdollisuutta.
When will Carlos ravantti be Free?
AT hist funeral?