Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joutuisit jonkun hätäsynnytykseen, osaisitko toimia kätilönä?

Vierailija
20.04.2016 |

Saa muutkin kuin synnyttäneet vastata.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, menisin heti keittämään vettä, kuten tv-sarjoissa tehdään aina. En kyllä tiedä mihin sitä tarvitaan, ehkä juodaan tulevan äidin kanssa teet vauvaa odotellessa.

Vierailija
2/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos vauva tulee oikeinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, puhelimella osaisin soittaa, ja neuvoa hengitystekniikoita oman kokemuksen pohjalta.

Mutta synnytys on kyllä sellainen juttu että jos se ei etene omalla painollaan, ei siinä maallikko varmaan hirveästi voi auttaa - muuten kuin soittamalla ambulanssin.

Vierailija
4/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi syntynyt sektiolla joten ei ole kokemusta synnytyksistä. Mutta ei tuollaisessa tilanteessa tarvitse edes miettiä, osaako vai ei. Kyllähän se lapsi oikeastaan syntyy ihan avustamattakin jos kaikki on kunnossa. Jos on virheasennossa tai jopa perätilassa niin tuskin siinä mitään muuta osaisi tehdä kuin soittaa apua.

Vierailija
5/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä vanhana perushoitajana jotain osaisi tehdä oikein, vaikkei synnytyksen hoito koulutukseen kuulunutkaan.

6/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin pärjääväni.

Vierailija
7/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin..olen minä niin monta vasikkaa tähän maailmaan kiskaissut..ja muitakin elukoita. Periaatehan on sama..

Vierailija
8/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjäisin, jos kyseessä olisi normaali synnytys. En myöskään ole hätääntyvää tyyppiä, joten uskon että osaisin rauhoitella hyvin tähän tilanteeseen joutunutta naista. 

Jokaisen joka ensiapukurssit on huolella käynyt, pitäisi pystyä tähän. Ja ensiaputaitojen ylläpitäminen on suorainen kansalaisvelvollisuus. 

Vierailija
9/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, menisin heti keittämään vettä, kuten tv-sarjoissa tehdään aina. En kyllä tiedä mihin sitä tarvitaan, ehkä juodaan tulevan äidin kanssa teet vauvaa odotellessa.

Joo eiköhän se hanavesi ole tässä tapauksessa ihan tarpeeksi puhdasta, ei kai sillä vedellä ole tarkoitus muuta tehdä kuin pestä vauva? Ei siihen sentään steriiliä vettä tarvitse. Tämä lienee jäänne menneiltä ajoilta kun lämmintä vettä sai vain keittämällä. Tärkeämpää lienee etsiä äidille jotain pyyhettä alustaksi ja vauvalle kapaloksi ja sakset joilla katkaista napanuora.

Vierailija
10/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen synnyttänyt oman lapseni autoon ja toiminut kätilönä.

Vierailija
11/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäkään tuo äiti itse sen lapsen maailmaan puskee ja sitten nostaa lapsi rinnalle siksi aikaa että ambulanssi tulee paikalle

Vierailija
12/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon muuten miettinyt tätä joskus (vaikka olenkin lapseton mies) että mitä jos tommoinen tilanne tulisi vastaan vaikka jossain tien poskessa. En kait mä juuri muuta osaisi kuin rauhoitella tai kannustaa ponnistamaan ja ottaa kopin jos sieltä vaavi pulpahtaa.

Mut mut ... mysteerio on se että mitä tuollaisissa "kenttäolosuhteissa" pitäisi maallikon tehdä sille napanuoralle? Poikki? Jos niin mistä kohtaa? Pitääkö sitoa? Ja entäs se loppu pätkä ja istukka? Tuleeko se pois omia aikojaan vai pitäisikö se "nykäistä"? No joo nyt kun tätä miettii niin todennäköisesti olisin jo tässä vaiheessa pökrännyt sen mamman viereen... :) Mutta olisi kiva tietää noin ihan teoriapohjalta miten tulisi toimia.

Vierailija
13/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin osaan muuta kuin soittaa 112 ja odotella vieressä. Sen verran rauhallinen ja hiljainen luonteeltani etten edes tv-sarjojen tsemppariksi ryhtyisi, alkaisi naurattaa jotkut "kyllä sä pystyt, hyvin menee" -hokemat. 

Oma syntyi rv 31 sektiolla, joten en edes valmennusvideota ole nähnyt.

Vierailija
14/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi kuin korkeintaan hätäkeskuksen ohjeiden mukaan. Lapseni on syntynyt suunnitellusti sektiolla, eli ei ole edes omakohtaista kokemusta, mitä synnytyksessä oikeasti tapahtuu.

15/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai vauvoja enää nykytutkimustiedolla pestä kun on todettu että se köhnötti antaa vauvalle vastustuskykyä ja imeytyy itekseen vauvan ihoon parissa tunnissa. Ei meidän poikaa pesty viime syksynä sairaalassa.

Mutta itse kysymykseen. Kai sitä teoriassa osais, jos ei panikoidu niin että kaikki unohtuu. Tukisi parhaansa mukaan välilihaa kostealla länpimällä pyyhkeellä ja ottaisi vauvasta kopin jos ei ambulanssi ehtisi ajoissa.

16/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuorakin saa nykyään olla hyvän tovin kiinni että vauva saa sieltä mahdollisimman paljon verta, ja istukka kyllä yleensä tulee ihan omia aikojaan eikä sitä pidä mennä nykimään ettei kohtu repeä. Oon ymmärtänyt että jos napanuoraa ei uskalla katkoa niin nostetaan istukka vauvaa ylemmän että veren valumis suunta on istusta vauvaan eikä toisin päin.

Vierailija
17/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ihmiset voi lisääntyä kuin vaikka sammakot. Mies ja nainen rakastelisi ammeessa ja muutaman viikon päästä siellä polskisi pieni nutipää.

Kauheaa hommaa tämmöinen verinen lapsien ulospuhkuminen nuorineen ja istukoineen.

Vierailija
18/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti. Jos hätäkeskus kaijuttimessa opastaisi samalla niin pystyisin tehtävään kyllä. Osaan hyvin pistää tunteet (sen paniikin ja muun) sivuun ja toimia rauhallisesti ongelmatilanteissa. 

Vaikka en varmasti ilman hätäkeskusta osaisi tehdä mitään oikein niin kyllä mä varmasti osaisin YRITTÄÄ ottaa vauvaa vastaan ja hieroa vaikka välilihaa :DD

Vierailija
19/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä jotain osaisi, sen verran tullut katsottua Kutsukaa kätilö-sarjaa jossa usein toimittiin kenttäolosuhteissa. :D Oli selvät konstit myös perätilavauvan syntymiseen sekä yksi varoittava tapaus jossa kohtu pullahti ulos kun tunaroiva apuri kiskoi napanuorasta.

Istukan syntymisessä luonnollisesti voi tosiaan kestää kauankin, sairaalaolosuhteissa sen syntymistä vauhditetaan lääkkeillä niin että noin vartissa tulee ulos.

Vierailija
20/30 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ihmiset voi lisääntyä kuin vaikka sammakot. Mies ja nainen rakastelisi ammeessa ja muutaman viikon päästä siellä polskisi pieni nutipää.

Kauheaa hommaa tämmöinen verinen lapsien ulospuhkuminen nuorineen ja istukoineen.

Puhumattakaan, että osaisivat heti uida/kävellä ja etsiä itse oman ruokansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän