Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnollinen ja kunnollinen työtön, nyt asenne muuttumassa.

Vierailija
19.04.2016 |

Olen tehnyt 3 vuoden sisään 14 kk ilmaistyötä (9e/päivä) eri paikoissa. Kiitokset, kehut ja lämmin kädenpuristus ovat olleet "palkkani". Useassa paikassa vielä toivottiin jatkoa ilmaistyöhön, ei jumaleissön. Olen paahtanut töitä ja antanut osaamiseni, mutta "kun ei nyt ole taloudellisesti varaa palkata ketään". Onko nämä orjahommat parantaneet työllistymistäni - eivät- tai kehittäneet ammattitaitoani -eivät-. Eläke tai lomat eivät kerry ja mistään työsuhde eduista on turha haaveillakaan. Nyt tätä samaa on tulee olemaan ilmeisesti tiedossa jatkossakin, jos nuo kaavailut toteutuvat. Minulla on koulutuksia parillekin alalle plus työkokemusta. Onko minun vikani, ettei kokopäiväistä työtä ole tarjolla? Kituuttelen tukien varassa ja mielellään lähtisin "oikeisiin töihin". Totean vain, että jos pakotetaan vielä ilmaiseksi töihin (tai jopa persnetolla) niin sen mukainen tulee sitten olemaan ote ja asenne hommiinkin. Piste.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilujen tarkoitus on vain ja ainoastaan laittaa työtön tekemään työtä saamansa korvauksen eteen, ei muuta. Työpaikalle otetaan aina uusi työtön "kokeilemaan" tai "kuntouttavaan työtoimintaan". Kuntoutaavaa työttoimintaa voi joutua tekemään jopa kolmen vuoden ajan huikealla 9€/päivä korvauksella. 4 tai 8 tuntia päivässä, 1-4 päivää viikossa. Eli joku tekee 16 tuntia per viikko, toinen 32 ja saavat saman verran korvausta, 36 euroa viikossa, 144 euroa kuussa.

Näin varmaan onkin käytännössä. Finlexistä löytyy laki, joka kertoo, kenelle työkokeilut ovat, kestot ym. Minimikesto taisi olla 3 kk ja tuntimäärä 4 päivässä, enempää ei tarvitse tehdä. Te-toimistolle voisi näyttää tuon lain, jos lainvastaisesti käytetään. Laiha lohtuhan tuo on, mutta ehkä joku viitseliäs ja jaksava voisi ensimmäisenä (mieluiten varaton, jotta saisi maksuttoman oikeusavustajan) haastaa valtion oikeuteen, jos laittomasti käytetään ilmaista työvoimaa. Tiedän, ei kukaan jaksa, en minäkään, ja tämän varaan toi juttu lasketaankin..

6h ja 5pv viikossa ovat minimi.

Kyllä se taisi olla min. 4 h ja voi olla vähempikin kuin 5 pv viikossa:

"

9 §

"Sopimus työkokeilusta

Työ- ja elinkeinotoimisto, työkokeilun järjestäjä ja henkilöasiakas tekevät työkokeilusta määräaikaisen kirjallisen sopimuksen, josta tulee käydä ilmi:

1) työkokeilun tavoitteet;

2) työkokeilun suoritusaika ja -paikka;

3) työkokeilun päivittäinen kesto, joka voi olla vähintään neljä ja enintään kahdeksan tuntia, sekä ajoittuminen;

4) työkokeilun viikoittainen kesto, joka voi olla enintään viisi päivää, sekä ajoittuminen;

5) tehtävät, joita työkokeiluun osallistuva suorittaa työkokeilun aikana;

6) työkokeiluun osallistuvan ohjauksesta ja valvonnasta työpaikalla vastaava henkilö.

Työkokeilua koskevaan sopimukseen on otettava ehto, jonka mukaan kokeilun järjestäjän tulee työkokeilun päätyttyä antaa työ- ja elinkeinotoimistolle arvio henkilöasiakkaan soveltuvuudesta työhön, ammattiin tai alalle sekä, jos työkokeilu on järjestetty työmarkkinoille paluun tukemiseksi, työelämävalmiuksien ja osaamisen kehittämistarpeista."

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120916

En siis tarkoita, että tätä noudatettaisiin, mutta laissa tämmöinen on. Se minimikestokin jossain oli, 3 kk, ei nyt osu silmään, yksi päivä lueskelin tuon lain kokonaisuudessaan, muistan että jossain kohti oli..

Vierailija
22/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoija 15 korjaa: tarkoitin kuntouttavaa työtoimintaa, en työkokeilua sanoessani että pitkittynyt työttömyys ei ole riittävä syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin senkin, valtion tukityössä, että liian hyvä ei saa olla. En tajunnut sitä ajoissa. Vakkareilla nousee pupu pöksyyn, jos jollekin on itsestään selvä sellainen asia, mitä he ovat julistaneet haastavaksi ja vaikeaksi. En tajunnut, ettei osaamistaan saa näyttää liikaa vakituisille työntekijöille. Olin kyllä heille mukava ja ystävällinen, enkä ylimielinen, mutta kun he tajusivat, että tietyt ohjelmat sujuvat multa itsestään, se katkeroitti. Alussa mua kehuttiin ja lopussa olinkin saanut muutamalta huonon palautteen. Esimies kyseli kaikilta ja oli vähän ihmeissään, kun osa antoi kiitettäviä ja osa ykkösiä. Ykkösiä todennäköisesti antoivat ne, jotka eniten kysyivät apua.

Eli jos haluaa tulla palkatuksi, pitää olla sopivan keskinkertainen.  On hyvä osata riittävästi, mutta parempi näyttää osaamisesta sellainen 70 % siitä, mitä vakituiset osaaavat. Mutta sittenkin pitää olla sitä rahaa. Yhteen paikkaan olisin saanut esimiehen ja henkilökunnankin toiveesta jatkoa, kun tein ihan omia hommiani, projektia. Mutta eivät saaneet työkkäristä eivätkä sen enempää ministeriöstä rahoitusta, joten homma jäi vain kesken odottamaan, että saadaan taas jollain tuella joku tai harjoittelija hoitamaan homman. 

Vierailija
24/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Asutaan pienehkössä kaupungissa. Mies ollut nyt  kahdessa eri rakennusfirmassa "ilmaistöissä". Tykätty ja kehuttu, mut turha haaveillakkaan vakipaikasta. Eipä tartte enää ihmetellä miksi ei työpaikkoja ole. Opiskelijat, kuntoutuja, työttömät kun tekevät työt ilmaiseksi. Yrittäjät kääri myhäillen rahat taskuihinsa. Kyllä tähän joku raja pitäisi asettaa paljonko firmat saa hyväksi käyttää ilmaistyövoimaa. Sen sijaan että joutuisivat palkkaamaan yhden työttömän oikeisiin töihin, kierrätävät vaan näitä loputtomasti omaksi hyväksi. Suomi toimii typerästi tässä.Joutuvät työttömyyskorvauksen lisäksi maksamaan 9€ päivä lisää+ korotusosa työkkärirahaan. Kun nämä firmat palkkaisivat edes yhden yhdentyöntekijän lisää maksamaan veroja valtiolle. En vaan käsitä tätä systeemiä. Kummatkin raksafirmat missä mies oli käytti ympäri vuoden näitä työttömiä 2-3 yhtä aikaa. Tekivät enemmän töitä kun nää firman omat palkatut työntekijät....

Vierailija
25/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettelisi vaikka tämä paskasysteemi pitäisi 100 000 työpaikkaa saavuttamattomissa, koska ne täytetään kierrättämällä harjoittelijoita. Valtio maksaa työntekijästä 9 lisäeuroa päivässä ja saa kaiken takaisin yrityksen maksamien verotulojen kautta, jotka lisääntyvät tämän ilmaistyöläisen vuoksi. Yritys saa ilmaista työvoimaa. Itse työntekijälle ei jää mitään käteen.

Vierailija
26/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä koin senkin, valtion tukityössä, että liian hyvä ei saa olla. En tajunnut sitä ajoissa. Vakkareilla nousee pupu pöksyyn, jos jollekin on itsestään selvä sellainen asia, mitä he ovat julistaneet haastavaksi ja vaikeaksi. En tajunnut, ettei osaamistaan saa näyttää liikaa vakituisille työntekijöille. Olin kyllä heille mukava ja ystävällinen, enkä ylimielinen, mutta kun he tajusivat, että tietyt ohjelmat sujuvat multa itsestään, se katkeroitti. Alussa mua kehuttiin ja lopussa olinkin saanut muutamalta huonon palautteen. Esimies kyseli kaikilta ja oli vähän ihmeissään, kun osa antoi kiitettäviä ja osa ykkösiä. Ykkösiä todennäköisesti antoivat ne, jotka eniten kysyivät apua.

Eli jos haluaa tulla palkatuksi, pitää olla sopivan keskinkertainen.  On hyvä osata riittävästi, mutta parempi näyttää osaamisesta sellainen 70 % siitä, mitä vakituiset osaaavat. Mutta sittenkin pitää olla sitä rahaa. Yhteen paikkaan olisin saanut esimiehen ja henkilökunnankin toiveesta jatkoa, kun tein ihan omia hommiani, projektia. Mutta eivät saaneet työkkäristä eivätkä sen enempää ministeriöstä rahoitusta, joten homma jäi vain kesken odottamaan, että saadaan taas jollain tuella joku tai harjoittelija hoitamaan homman. 

Tämä on oikeasti nykypäivänä paha ongelma vanhemmalle väelle, jotka ovat hiki hatussa opetelleet käyttämään jonkun yhden tietokone ohjelman, yhdellä tavalla. Sitten tuleekin nuori ihminen jolle tuollainen päivitys, ja muuttuminen on ihan arkipäiväistä elämää, ja sopeutumista. Nuorempi väki tässä etenevässä automaatiossa ymmärtää sitä koneiden ja ohjelmoinnin logiikka luonnollisesti, ja vanhempi väki on tästä vittuuntunut.

Vierailija
27/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättynä edelliseen. Luulen että tästä kumpuaa myös monet ei saa pelata, tai olla koneilla rajoitukset lapsille. Ne ovat vieraita itselle, joten ne pelottavat.

Vierailija
28/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti nykypäivänä paha ongelma vanhemmalle väelle, jotka ovat hiki hatussa opetelleet käyttämään jonkun yhden tietokone ohjelman, yhdellä tavalla. Sitten tuleekin nuori ihminen jolle tuollainen päivitys, ja muuttuminen on ihan arkipäiväistä elämää, ja sopeutumista. Nuorempi väki tässä etenevässä automaatiossa ymmärtää sitä koneiden ja ohjelmoinnin logiikka luonnollisesti, ja vanhempi väki on tästä vittuuntunut.

Kaiki eivät onneksi ole. Jotkut osaavat arvostaa ja käyttää nuorempien osaamista, jota heillä ei itsellä ole. Ja voittavat siinä itsekin, kun ainakin itse vastaavasti arvostan sitä osaamista jota heille on kertynyt ja voimme hyötyä toinen toisemme osaamisesta. Tosin tällaiset tyypit eivät olekaan niitä, jotka tippuvat kehityksen kelkasta, kum imevät oppia vaikka olisivat eläkeiässä.

Vierailija
29/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettelisi vaikka tämä paskasysteemi pitäisi 100 000 työpaikkaa saavuttamattomissa, koska ne täytetään kierrättämällä harjoittelijoita. Valtio maksaa työntekijästä 9 lisäeuroa päivässä ja saa kaiken takaisin yrityksen maksamien verotulojen kautta, jotka lisääntyvät tämän ilmaistyöläisen vuoksi. Yritys saa ilmaista työvoimaa. Itse työntekijälle ei jää mitään käteen.

Niin ja jos ilmassa olleet ehdotukset "työnäytöstä" toteutuvat, tulee tilanne vaan pahentumaan. Aina voi todeta, että ei nyt oikein toiminut (vaikka kaiken tekisikin mallikkaasti) ja uusi kokelas sisään. Vapaaehtoista se ei tule todellakaan olemaan, vaikka nyt alkuun niin väitetäänkin. Ja minäkin ilmeisesti sovin jatkossa vaikkapa lapsia, vanhuksia ja vammaisia hoitamaan (mitään "kutsumusta", koulutusta tai sopivuutta alalle ei ole), koska työttömän pitää vaan joustaa ja tehdä töitä myös oman osaamisen ulkopuolelta. Ja mielellään ilman palkkaa ja muita työssäkäyville itsestään selviä etuja. Olen kuitenkin tehnyt töitä, maksanut veroja, opiskellut ja maksanut myös pari opintolainaa. Kaikki siis aivan turhaan, koska me "loiset" yhtä äkkiä sovimme työhön kuin työhön. Turhauttaa.

Ap.

Ap.

Vierailija
30/32 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Finlexissä on kohta myös työnhakijoiden tasa-arvoisesta kohtelusta. Työministerin "insinööriä ei tietenkään siivoomaan laiteta" -kommentissa tasa-arvoinen kohtelu kyllä vaarantuu: siivoojako on velvoitettu tekemään kaikkea työtä, johon kykenee, mutta insinööri ei?

T. Se Finlexiä lueskellut

Vierailija
31/32 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilulle ei ole minimikestoa. Olen kysynyt työkkäristä. Aion pyytää 2 viikon kokeilua.

Onko lain mukainen? Itselleni ehdotettiin mahdollisuutena myös työkokeilua ja sanoinkin, että on ok, jos ala on jotenkin sellainen, että siitä voisi olla hyötyä. Puoli vuotta on mielestäni kokeilulle liian pitkä aika, ehkä pari kuukautta olisi sopiva. 

Paitsi, jos ala on itselle hyödyllinen, pidempikin omasta tahdosta ok, jos ei työpaikkaakaan ole tiedossa. Saako työkokeilun laittaa cv:hen? Saako siitä työtodistuksen?

Vierailija
32/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli pakollisia työharjoitteluita, olin kuukauden yhdessä firmassa mistä lopuksi tarjosivat töitäkin. En ottanut vastaan, koska olin niin täysin kypsä siihen millainen se ilmainen kuukausi oli ollut. Olen aikuinen ja koulutettu ammattilainen.

Tein yhdessä tehtävässä nopeammin töitä kuin paikan vakinaiset ja kun olin saanut koko päivän työt tehtyä, olisin tällä muutaman minuutin ylimääräisellä ajalla tehnyt kouluun liittyvää työtä, mutta siitä tultiin välittömästi valittamaan että saan tehdä sitä vain työajan ulkopuolella. Välillä minut laitettiin koko päiväksi tekemään äärimmäisen yksitoikkoista, lapselle sopivaa hommaa. Olen nainen, paikalla oli myös miesharjoittelijoita, jotka saivat paljon monipuolisempia ja vaativampia töitä, vaikka olivat vähemmän koulutettuja. Nämä pojat/miehet eivät koskaan joutuneet tekemään ainakaan minun nöhdäkseni näitä yksitoikkoisia robottitöitä. Jotkut työntekijät yrittivät vaatia minua osallistumaan kahvikassaan ja erääseen työntekijöiden yhteiseen keräykseen, en osallistunut ja siitä tuli nurinaa, vaikka en edes juo kahvia! Koko ajan kytättiin myös että varmasti tulen ajoissa töihin ja en lähde liian aikaisin, heti kun minulla oli tuntilaskurissa vähän ylimääräistä niin laskuri nollautui mystisesti. Tämä tapahtui kolme kertaa, eikä sille löytynyt muuta selitystä kuin "tekniset ongelmat"

Vikalla viikolla hain ja sain saikkua viidestä päivästä neljä, se oli hienoa, eikä kyllä yhtään harmita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän