Työttömän terveystarkastus ja esitietolomake. Oletetaan että työttömät ovat syrjäytyneitä, kysymykset lähinnä sitä tasoa...?
Riippuvuudet, lääkkeiden väärinkäyttö, ihmissuhteet, syötkö lämpimän ruoan jne.
Tuskin työtervesytarkastuksissa vastaavia kysytään?
Kommentit (86)
Virkailija oli todella yllättyneen ja epäuskoisen kuuloinen kun kerroin etten käytä ollenkaan alkoholia enkä myöskään tupakoi. Enkä käytä muitakaan päihteitä. Sen sijaan nukun öisin ja päivisin haen töitä, teen ruokaa ja lenkkeilen.
Toisaalta sen kyllä huomaa ihan kaikesta että yhtään pidemmän aikaa työttömänä olleen oletetaan olevan jokin lähiöräkälässä notkuva juoppo ja sitä asennetta ei edes yritetä peitellä.
Vai niin, kirjoitukseni "tarkistetaan ennen julkaisua" eli se katosi tästä maailmankaikkeudesta. Mikähän sana mahtoi olla syynä? Rivejä ei ollut monta, joten yritän muistaa kaiken.
Minulla ei ole TYP-toiminnasta mitään pahaa sanottavaa. Ilman TYPin terveydenhoitajaa ja sosiaaliammattilaisia en saattaisi enää olla h*ngissä.
Olen päiht**tön, työkykyinen ja -haluinen oman alani ammattilainen, jonka elämältä pitkittynyt työttömyys (ikäsyrjintä suurimpana tekijänä) on vienyt pohjan kokonaan. En tiedä, selviänkö enää koskaan jaloilleni, mutta jollen, ei se ole vähimmässäkään määrin TYP-tiimini syytä. Se vain tavoitti minut liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Siviilisääty
Lapset
Koulutus
AsevelvollisuusViimeisin työtehtävä
Työttömyyden kesto
Toimeentuloni koostuu tällä hetkellä
Syötkö lämpimän aterian päivittäin
Erikoisruokavaliot?
Tyytyväinen painoon?
Liikunnan määrä
Harrastukset
Käytätkö tupakkatuotteita
Käytätkö alkoholia
Käytätkö huumeita/lääkkeitä päihtymistarkoituksessa
Tunnetko olevasi jostain riippuvainen
Mieliala
Onko ystäviä
Nukutko hyvin
Terveydentilan oma-arviointi
Onko huolia terveydestä
Työkyky 1-10
Voisitko työskennellä terveytesi puolesta kahden vuoden kuluttua nykyisessä ammatissa
Rokotukset
Lääkärin toteamat sairaudet ja vammat
Onko oireita tms. joita haluaisit selvittää
Lähisuvun sairaudet
Säännölliset lääkkeet
Tarvittaessa/satunnaiset lääkkeet
Vitamiinit, luontaistuotteet yms.
Viimeisimmät hammas- yms. lääkärit, näöntarkastus jne.
Oletko ollut sairaslomalla viimeisen vuoden aikana
Kuntoutuksessa?
+ AUDIT-testi (alkoholinkäytön riskit)
Nämä tiedot mun piti täyttää, ei tossa mun mielestä mitään kovin kummallisia tai leimaavia kysymyksiä ollut.
Itse en kyllä haluaisi noista vastata n. puoleen. Esim. en käytä alkoholia melkein ollenkaan, en tupakoi enkä käytä huumeita, mutta en tykkää raportoida asiasta. Ja en tykkää vastailla kysymyksiin lämpimästä ruuasta, jotenkin holhoavaa. Kuitenkin olen yli 40-vuotias, joten saanen itse päättää, syönkö ruuan lämpimänä vai syönkö esim. salaatin, jossa on nyhtökauraa ja jokin ruokaisa kastike.
Saako työvoimaviranomainen tietää, jos tuossa terveystarkastuksessa sanoo, ettei syö lämmintä ruokaa tai ei ole varsinaisia ystäviä? Minua epäilyttäisi nimenomaan työttömien terveystarkastuksessa vastata mihinkään mitään, koska kyllähän siinä ideana on arvioida työkykyä. Joten en tiedä luottaisinko, että tiedot pysyvät vain terveydenhuoltohenkilökunnan nähtävillä.
Tai jos vastaan, etten ole tyytyväinen painooni - mitä tapahtuu? Olen siis normaalipainoinen, mutta haluaisin, että kroppa olisi kiinteömpi. Joutuuko tuollaisesta vastauksesta nyt sitten kuntouttavalle kurssille askartelemaan vessapaperirullista kiikareita?
Työttömänä terveystarkastukseen pienellä paikkakunnalla jos menet jonkun pitkittyneen vaivan vuoksi ja sieltä lääkärille, ilmeisesti lääkäri lukee jostain mitä kautta potilas on tullut vastaanotolle ja väheksyy työttömän vaivoja toisin kuin työssä olevan. Kipeetä paikkaa lääkäri käskee kiusata.
Outoa, vai oliko valelääkäri.