Työttömän terveystarkastus ja esitietolomake. Oletetaan että työttömät ovat syrjäytyneitä, kysymykset lähinnä sitä tasoa...?
Riippuvuudet, lääkkeiden väärinkäyttö, ihmissuhteet, syötkö lämpimän ruoan jne.
Tuskin työtervesytarkastuksissa vastaavia kysytään?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen typin asiakas ja en aio kertoa mitään henkilökohtaista. Sanon kyllä ettei teille kuulu.
En nosta sossusta mitään, mieheni on töissä. Eikä saada kelastakaan mitään tukia.
Jos painostus jatkuu niin laitan kännyn äänitykset päälle.Saatko sitten ansiosidonnaista? Jos et, niin miksi pidät työnhaun voimassa?
työnnhaun voi pitää voimassa vaikka ei saisi korvauksia. Voi laittaa työnhaun vaikka olisi töissäkin. Työkkärin tarkoitushan olisi auttaa ihmisiä palkkatyön saamisessa eikä toimia terveyskeskuksena. Nämä pysyvästi työkyvyttömät kuuluisivat ihan toisen palvelun piiriin jotta työkkäri voisi keskittyä siihen mikä sille kuuluisi.
Joo voi toki pitää työnhaun voimassa vaikka olisi vakituisessa kokoaikatyössä, mutta mitään hyötyä siitä ei ko tilanteessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen typin asiakas ja en aio kertoa mitään henkilökohtaista. Sanon kyllä ettei teille kuulu.
En nosta sossusta mitään, mieheni on töissä. Eikä saada kelastakaan mitään tukia.
Jos painostus jatkuu niin laitan kännyn äänitykset päälle.Saatko sitten ansiosidonnaista? Jos et, niin miksi pidät työnhaun voimassa?
Varmaan siksi ettå saan työttömyyskorvausta, oletko ihan tyhmä?
Olet Typin asiakas, joka saa ansiosidonnaista, ja varmaan mahdollisimman yhteistyökyvytön. Ei Typistä painosteta, mutta muista se, että työttömyyskorvaus on vastikkeellista.
Aloittajalla ei ilmeisesti ole paljonkaan työkokemusta, kun ei tiedä työterveyden kyselystä.
Eikä hänellä ole lapsia, kun ei tiedä että yhtä syrjäytyneeksi epäillään raskaanaolevaa.
Miksi joku nosti taas vanhan ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille joka väitti että kyseessä on normaali terveystarkastuksen esitietolomake: Minä olen käynyt hiljattain laajassa työhöntulossa, eikä siellä kyllä mitään tuollaista kyselty. Kysyttiin, että onko nivelten liikeradoissa rajoitteita, olenko joutunut olemaan selän takia sairaslomalla, onko allergioita, onko suvussa sydän- ja verisuonitauteja ja minkälaista liikuntaa harrastan, ja että onko mukana sekä lihaskunto- että aerobista harjoittelua. Unen laadustakin kysyttiin jotain.
Joten eiköhän tuo ap:n kertoma ole ihan omaan tarkoitukseensa räätälöity esitietolomake.
Ei ole, ap:n kertoma on mielikuvituksen tuotetta.
Olen ollut mukana tekemässä ko. lomaketta eikä se poikkea mitenkään työterveyshuollossa käytetystä esitietolomakkeesta. Ap vain haluaa antaa työssäkäyville kuvan siitä, että työttömiä jotenkin kiusataan kyselemällä outoja asioita. Totuus on niin tylsä, ettei siitä saisi näin pitkää viestiketjua.
Aivan varmasti poikkeaa. Olen ollut valtiolla töissä ja meillä on hyvin kattava työterveyshuolto. Tuollaisiin kysymyksiin en ole 30v aikana törmännyt.
isolla osalla työttömistä on psykososiaalisia ongelmia jotka näillä kysymyksillä yritetään kartoittaa. Tässä on samma se hyöty että mielenterveyden ongelmista kärsivät työttömät saadaan ohjattua asianmukaiseen hoitoon, koska työttömyys ei ratkea ennenkuin psykiatriset ongelmat on hoidettu
Vierailija kirjoitti:
Työttömän terveystarkastus? En ole koskaan kuullutkaan, onko tällainen siis tulossa?
On ollut lakisääteinen jo vuosia.
Eiköhän tavoitteena ole että kaavakkeella paljastetaan mielisairaat jotta heille voidaan tarjota hoitoa
Muistakaa jotta tietonne tallentuvat omakantaan ainakin kuolemaanne saakka. En täyttäisi tuohon mitään terveyteeni liittyvää, asia ei yksinkertaisesti kuulu millekään sellaiselle alustalle jonka tietoja en voi itse hallita.
Työskentelen itse yhteiskunnan ns. alimman pohjan kanssa ja voin paljastaa asian jota monet ei ymmärrä: työttömissä on _todella_ paljon sellaista porukkaa, jotka ovat todella pohjalla ja huonossa kunnossa. Siinä mielessä tuollaiset kyselyt eivät ole ihmettelyn aihe. Ne tehdään keskiverron perusteella, joten tietysti työtön normaali terve ja täyspäinen ihminen joka saa tuollaisen kyselyn kokee sen naurettavana ja nöyryyttävänä, se on ihan ymmärrettävää.
Itse joudun joskus tekemän erilaisia kyselyjä omalle asiakaskunnalleni ja jopa nämä kaikkein heikoimmassa tilanteessa olevat kokevat joskus nämä kyselypohjat todella naurettaviksi ja typeriksi kun kysytään asioita että osaatko itse käydä vessassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä toiminta näyttää aika mielekkäältä eikä todellakaan ole kiusaamista. Lisäksi näissä taitaa olla, että kaikki halukkaat eivät edes pääse palveluun.
"Helsingin TYP:ssa asiakkaat saavat tarvitsemaansa apua työllistymiseen TE-asiantuntijoilta, psykologeilta, ura- ja opinto-ohjaajilta, sosiaalityöntekijöiltä, työterveyshoitajilta ja Kelan TYP-työkykyneuvojilta. Aluksi asiakkaan kanssa laaditaan henkilökohtainen työllistymiseen tähtäävä suunnitelma, jonka toteutumista seurataan. Suunnitelmassa otetaan huomioon asiakkaan vahvuudet, mielenkiinnonkohteet sekä senhetkinen elämäntilanne.
Palvelu on yksilöllistä ja kokonaisvaltaista. Asiakkaan tukena toimii oma työntekijä ja tiimi eri alojen ammattilaisista.• Asiakas saa TE-asiantuntijoilta ja psykologeilta apua ammatinvalinnassa, työnhaussa ja työllistymisessä mm. työelämävalmennuksen, työkokeilun ja palkkatukityön kautta.
• Uraohjaajat ja sosiaalityöntekijät arvioivat asiakkaan elämäntilanteen ja ohjaavat erilaisiin palveluihin, mm. matalan kynnyksen vertaistukitoimintaan, sekä työkykyselvitykseen. Tarvittaessa järjestetään kuntoutusta työelämään paluuta varten: asiakas voi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan 1–4 päivänä viikossa elämäntilanteesta riippuen.
• Opinto-ohjaajien kanssa asiakkaan on mahdollista kartoittaa ammatillista kehittymistään, tunnistaa osaamistaan ja hakeutua uudelleen koulutukseen.
• Työterveyshoitajat selvittävät asiakkaan terveydentilan ja ohjaavat terveydenhoidon palveluihin.
• Kelan TYP-työkykyneuvojilta saa tietoa lääkinnällisestä ja ammatillisesta kuntoutuksesta sekä työkyvyttömyyseläkkeestä.
• Asiakasneuvoja auttaa työnhaun asiakirjojen laatimisessa ja päivittämisessä sekä sähköisten palveluiden käytössä, kuten työpaikan ja asunnon etsimisessä, sekä erilaisten hakemusten ja valitusten laatimisessa.
• Lisäksi Helsingin TYP tarjoaa talous- ja velkaneuvontaa ja ohjausta muiden palveluiden piiriin.
Asiakkuus kestää enimmillään kaksi vuotta, ja sinä aikana asiakkaalle räätälöidään yksilöllinen ja kokonaisvaltainen ratkaisu kohti työelämää suoraan tai välillisesti joko erilaisten työvoimapalveluiden tai koulutuksen kautta."
Sanan helinää. Ainut mitä tyrkytetään heti kättelyssä on työkokeilu jos jaksaa vuoden kieltäytyä sit aletaan tyrkyttään päiväkerho puuhasteluja. Täyttä paskaa koko typ.
Aika moni työtön hautoo itsemuhraa, mutta ei tunnusta sitä
Sama päihdepuolella. Oletetaan, että olet kouluttamaton, työtön, vuokralla asuva köyhä, joka ei laita ruokaa ja herää vasta iltapäivällä. Sitten kun oletkin töissäkäyvä omistuasunnossa asuva maisteri, niin et sovi mihinkään lokeroon. Kaikki palvelutkin on järjestetty siten ettei normaalisti töissäkäyvä pääse mitenkään paikalle (yleensä tyyliin klo 10-14). Sitten syytetään motivaation puutteesta kun et sinkkuna halua heittäytyä työttömäksi. Hyvä systeemi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää viittikö. Ihan samat kysymykset ja tarkastelut tehdään muillekin. Suoraan ammattikorkeasta valmistuneena kun pääsin töihin niin isot terveystarkastukset oli. Oksettaa tämä työttömien UHRAUTUMINEN JA VALITTAMINEN KAIKESTA! PERKELE!
Ai oikeastiko kysytään laitatko itsellesi ruokaa, tapaatko vanhempiasi, käytätkö lääkkeitä muuhun kuin lääkärin määräämään vaivaan, oletko riippuvainen rahapeleistä yms?
Olen hyvätuloinen akateeminen hyvissä töissä ja en ole lainkaan väleissä vanhempieni ja sukuni kanssa. Olisi todella loukkaavaa jos jossain teeveystarkastuksessa multa alettaisiin tivaamaan tällaista. Varsinkin kun taustalla hirveää kohtelua minua kohtaan. Työttömiä voisi kohdella vähän kunnioittavammin, tuo TYP taitaa olla pelsepuubin keksintö!
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse yhteiskunnan ns. alimman pohjan kanssa ja voin paljastaa asian jota monet ei ymmärrä: työttömissä on _todella_ paljon sellaista porukkaa, jotka ovat todella pohjalla ja huonossa kunnossa. Siinä mielessä tuollaiset kyselyt eivät ole ihmettelyn aihe. Ne tehdään keskiverron perusteella, joten tietysti työtön normaali terve ja täyspäinen ihminen joka saa tuollaisen kyselyn kokee sen naurettavana ja nöyryyttävänä, se on ihan ymmärrettävää.
Itse joudun joskus tekemän erilaisia kyselyjä omalle asiakaskunnalleni ja jopa nämä kaikkein heikoimmassa tilanteessa olevat kokevat joskus nämä kyselypohjat todella naurettaviksi ja typeriksi kun kysytään asioita että osaatko itse käydä vessassa jne.
Mutta kaikki ei ole pohjaa ja kaikki ei voi kohdella samoin. Mä olen ison firman johtoryhmästä tippunut tohtoristyötön. Koulutettu, pätevä, osaava. Tipuin perhevapaan takia ja nyt työtön. Irtisanottiin äitiysloman jälkeen.
Minä sain saakelisti sanomista kun vastasin että käytän huumausaineita päivittäin.
"Piriste eli stimulantti on elintoimintoja kiihdyttävä aine, joka usein vie näläntunteen ja unentarpeen. Nautintoaineet kofeiini, nikotiini sekä huumausaineet amfetamiini ja kokaiini ovat tunnetuimpia stimulantteja."
Kannabiksen käytöstä en viitsinyt mainita, se nyt kun on kaiken pahan alku ja juuri. Ja ei, en ole huumepäissään pyörivä hippi, vaan käytin kannabista nukahtamisongelmiin satunnaisesti silloinkin kun olin 10 vuotta työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa olla sellainen olo että pitäiskö tosiaan ryhtyä taistelemaan barrikadeilla. Yhteiskunnan eliitti ei oikeasti näe mitä on meneillään.
paperissa myös kysytään oletko ollut linnassa, oletko suorittanut peruskoulun loppuun, käytätkö huumeita, onko sinulla lukihäiriö
Vierailija kirjoitti:
Aika moni työtön hautoo itsemuhraa, mutta ei tunnusta sitä
Kyllä se tiedetään ihan tilastollisestikin että työttömät ovat alttiimpia tappamaan itsensä kuin muu väestö yleisesti.
Jos työtön saadaan ohjattua hoitoon ajoissa, monen ihmisen elämä voitaisiin pelastaa
Vierailija kirjoitti:
Minä sain saakelisti sanomista kun vastasin että käytän huumausaineita päivittäin.
"Piriste eli stimulantti on elintoimintoja kiihdyttävä aine, joka usein vie näläntunteen ja unentarpeen. Nautintoaineet kofeiini, nikotiini sekä huumausaineet amfetamiini ja kokaiini ovat tunnetuimpia stimulantteja."
Kannabiksen käytöstä en viitsinyt mainita, se nyt kun on kaiken pahan alku ja juuri. Ja ei, en ole huumepäissään pyörivä hippi, vaan käytin kannabista nukahtamisongelmiin satunnaisesti silloinkin kun olin 10 vuotta työelämässä.
Jopa tuossa sun lainauksessasi osataan erotella lailliset stimulantit (ei huumeita) laittomista stimulanteista (huumeita), mutta sinulle tämä on liian vaativaa.
Typeriä kysymyksiä. Selvä oletus taustalla, että työttömällä on "elämänhallinnan ongelmia".
Kyllä työterveydessäkin kysyttiin alkoholin käytöstä. No, se oli nopea testi, ei joka kohtaan, kun en juo.