Olen työtön, ei kannata mennä töihin
Tilanne siis tämä: jäin työttömäksi ja olen ansiosidonnaisella. Hoidan lapsia kotona. Oman alan töitä ei ole tarjolla, saisin kuitenkin toimistotyötä syksyllä. Mitä järkeä mennä sinne? Joutuisin ensin ostamaan auton ja sen lisäksi kun huomioidaan päivähoitomaksut saan 200 euroa kuussa vähemmän käteen kuin nyt. Ehkä jatkan työttömänä oman alan töiden etsimistä? Periaatteessa olen tällaista vastaan, mutta nyt kun sattui omalle kohdalle niin...
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Tähän tulee muutos. Karenssia pukkaa jos et ota työtä vastaan. Perusteluksi ei kelpaa että saa vähemmän rahaa.
Karenssia on pukannut tähänkin asti, jos työtä ei ota vastaan, joten mikään ei ole muuttunut. Työhaastatteluun sinut lähetetään työkkärin kautta, johonka on mentävä karenssin uhalla, jos et sitä työpaikkaa halua, niin se ei varmaan ole kenellekään ongelma olla huono hakija. Varsinkin kun siihen ko. tehtävään varmasti on jotain ihmisiä, jotka siihen oikeasti haluavat.
Vierailija kirjoitti:
IS:n sivuilla persujen aluepuheenjohtaja kertoilee samantapaisesta kannustinloukusta. Jäin vain miettiään, että mitenkähän on mahdollista muka saada ansiosidonnaista työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea samaan aikaan? Itse en ainakaan saanut, sain työttömyyskorvauksen vasta kun kotihoidontuki loppui (ja onneksi pian sitten töitäkin).
Kyllä vaan saa. Ansiosidonnaisesta tosin tuo vähennetään kokonaisuudessaan, joten käytännössä saa siis vaan ansiosidonnaista. mutta saa niitä lapsia kotona hoitaa jos on työnhakija. Silloin ei mene päivähoitomaksuja. Minun tilanne siis se että miehellä on hyvät tulot, hoitomaksut menee täysinä kaikista lapsista. Kun laskee palkan - päivähoitomaksut pelkästään, on se 200 e pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha. Lisäksi vielä tietenkin työmatkoihin menevät kulut ja tuo auton hankkiminen. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän tulee muutos. Karenssia pukkaa jos et ota työtä vastaan. Perusteluksi ei kelpaa että saa vähemmän rahaa.
Karenssia on pukannut tähänkin asti, jos työtä ei ota vastaan, joten mikään ei ole muuttunut. Työhaastatteluun sinut lähetetään työkkärin kautta, johonka on mentävä karenssin uhalla, jos et sitä työpaikkaa halua, niin se ei varmaan ole kenellekään ongelma olla huono hakija. Varsinkin kun siihen ko. tehtävään varmasti on jotain ihmisiä, jotka siihen oikeasti haluavat.
Minä en ole hakenut tuota paikkaa mitenkään julkisesti, joten karenssia en saa jos vaan sovitaan työnantajan kanssa että aloitan joskus tulevaisuudessa jos aloitan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli yllätys että kannustinloukussa ovat 2400-2800 tienaavat.
Tähän haarukkaan minäkin asetun. Ap
Voi älkää olko noin yksinkertaisia. Niinhän se usein menee että kun lehdissä kirkuu "2600€" tuloilla ei kannata tehdä töitä niin tätä sitten hoetaan miettimättä enempää minkälaisesta tapauksesta on kysymys. Meidän sosiaaliturvamme rakentuu monesta osasesta ja ei voi sanoa mitään tiettyä könttäsummaa millä kannattaa tai ei kannata tehdä töitä.
Pieniä esimerkkejä:
Palkka 2400-2800 ja olet sinkku. Kannattaa! Saat varmasti nettona enemmän kun peruspäivärahalla elävä.
Palkka 2400-2800 ja lapsiperhe. Ei välttämättä kannata jos toisella puolisolla on tuloinan vain peruspäiväraha ja jos lapsia on enemmän kuin 1.
Palkka 2400-2800 ja kolmen lapsen yksinhuoltaja. Kannattaa, jos asut vuokra-asunnossa johon saat asumistukea. Työttömänä peruspäivärahalla saa yksinhuoltaja vähemmän koska peruspäiväraha + asumistuki on vähemmän kuin palkka nettona + asumistuki. Muita tukia ei tarvitse verrata koska ne pysyy samana olkoon yksinhuoltaja työtön tai töissä. (eli lapsilisät ja elatustuet pysyy nettomääräisesti samoina)
Tuo yksinhuoltajien esimerkkinä ottaminen on ollut aika inhottavaa, sillä tilanne ei ole ihan niin kamala mitään halutaan esittää. Itse asiassa yksinhuoltaja pääsee melko pienilläkin tuloilla korkeampiin nettotuloihin kun peruspäivärahalla jos lapsia on monta, sillä tällöin palkkatuloista huolimatta on mahdollisuus vielä saada monta sataa asumistukea ja palkan päälle tulevat sitten vielä nämä muut tuet kuten lapsilistä yh-korotuksilla ja elatustuet. Päivähoitomaksujakaan ei mene kuin minimaalinen summa jos lapsia on enemmän kuin yksi ellei tulot ole sitten tosi hyvät.
Tilanne on ehkä kaikkein surkein yksinhuoltajalle, jolla on 1 lapsi koska tällöin katsotaan että melko pienetkin tulot ovat sen verran hyvät kahdelle henkilölle että asumistukea ei helposti tipu kuin muutama kymppi jos sitäkään ja asumiskulut ovat yleensä erittäin korkeat kuitenkin ainakin pääkaupunkiseudulla. Päivähoitoakaan ei saa ilmaiseksi yli kahdentonnin bruttotuloilla jos lapsia on yksi.
Kaikkein pahin kannustinloukku on muuten ei yksinhuoltajilla, vaan lapsiperheillä joissa on vain yksi tulonsaaja tai kaksi joilla surkea palkka eli yhteenlasketut tulot n. 4000€ tienoilla. Tällaisen perheen nettotulot eivät juuri eroa tilanteesta joissa kumpikin olisi vain työmarkinatuella. Aika hullua eikö olekin.
Pitää huomioda myös työssäkäyntikulut. Itse olen tuo mainitsemasi kolmen lapsen yksinhuoltaja. Maksan työssäkäyntikuluja n. 200 e/kk (bensat, liityntäpysäköinti ja julkisen kortti) eikä tähän ole laskettu edes auton yleisiä käyttökuluja (jos en kävisi töissä en tarvitsisi koko autoa). Ja lisäksi ainakin minun teini-ikäiset lapseni kuluttavat asumiskulut mukaan laskettuna reilusti yli sen mitä heistä saan tukia. Kaiken lisäksi eniten kuluttavasta vanhimmasta en parin kuukauden jälkeen edes saa enää mitään tukia vaikka asuu vielä kotona (lukiolainen). Minun ei pienipalkkaisena oikeasti olisi taloudellisesti kannattavaa käydä töissä muuten kuin siten, että joko palkka olisi parempi tai nykyisellä palkalla voisin kulkea työmatkat kävellen tai pyörällä.
Sinänsä olit oikeassa siinä, että kannustinloukku on ihan tapauskohtainen, mutta kyllä useamman lapsen yksinhuoltajilla taloudellinen tilanne kokonaisvaltaisesti on joka tapauksessa heikoin kaikista, riippumatta siitä käykö töissä vai ei (ellei nyt sitten ole itsellä ihan huippupalkka, tai etävanhemmalla joka maksaisi isot elatustuet).
Väärin. Yksinhuoltajan tilanne ei ole aina kaikista huonoin. Asia ei ole niin vaikea edes todeta laskelmilla.
Toki kaikissa tapauksissa esim. työmatkakulut vaikuttavat siihen kuinka paljon enemmän jää käteen verrattuna työttömyyteen, mutta ainakin maltillisilla työmatkakuluilla esim. pääkaupunkiseudulla julkisilla työssäkäynti kannattaa myös sille yksinhuoltajalle. Matkakortti on n. 50€/kk.
Sinä kolmen lapsen yh kun puhuit siitä että lapset kuluttavat enemmän kun saavat tukia niin paljon luulet että heistä saa työtön sitten tukia? Nythän sinun pitäisi saada tukea n. 300€/lapsi kun otetaan huomioon lapsilisät korotuksilla ja elatustuella. Työtön saa lapsista tukea maksimissaan 340€ ja tuo on siis ihan maksimi. Summa voi olla myös vain 250€ riippuen ihan lapsen iästä ja siitä monesko lapsi on perheessä. Nämä ovat toimeentulotuen perusosat lapsille. Jos olisit työtön kolmen lapsen yh, sinulle jäisi elämiseen n. 1450€ asumiskulujen jälkeen.
Lasketaan paljon voisi tienaa kolmen lapsen yh jos tulot 2500€ brutto ja yksi lapsi päivähoidossa, maltilliset matkakulut eli 50€/kk.
Äkkiseltään laskettuna jos kolmen lapsen yh tienaa palkkatuloa vaikka 2000€ nettona, (2500€ brutto) siihen päälle lapsilisät ja elarit 900€ ja asumistuki 440€ (vuokra 900€) eli tulot yht. 3340€. Siitä maksetaan vuokra 900€, sähkö50€ ja työmatkakulut 50€ ja päivähoito 40€ niin elämiseen jää 2300€. Vastaava summa eli elämiseen jäävä summa olisi työttömänä asumisen ja sähkön jälkeen n. 1450€. Päivähoito olisi ilmaista.
Aika mukavasti jää kuitenkin kolmen lapsi yh voitolle verrattuna työttömään. (ero 850€ nettona) Normi toimeentulotuki asiakkaalle ei makseta mitään muita tuohon toimeentulotuen lisäksi kuin nuo mainitsemani asuminen ja sähkö. Reseptilääkkeet saa ilmaiseksi mutta jos ei paljon sairasta niin se ei niin hirveästi merkitse näissä laskelmissa. Lasten harrastuksista jos joku haluaa vielä muistuttaa että niitäkin sossu voi maksaa niin laitetaan vaikka 50€ kuussa lisää tuon sossuasiakkaan tuloihin eli 1500€/kk. Silti, verrattuna työssäkäyvään, jolle jää samojen menojen jälkeen 2300€ on mielestäni tuossa aika kannattavaa vielä käydä töissä.
Entäs sitten se perhe jossa on myös "toisen" palkkapussi eli kahden palkansaajan perhe, jossa kumpikin tienaa 2000€ brutto eli 4000€ brutto. No nettona tämä on yht. 3200€, lapsilisät päälle 300€ ja asumistuki 110€ eli yht. 3610€ nettona. Siitä pois vuokra 950€ ja sähkö 60€. Yhden lapsen päivähoitomaksu 150€ ja kahden aikuisen työmatkakulut 100€. Jäljelle jää elämiseen 2350€! Eli jäljelle jää vain 50€ enemmän kuin yksinhuoltajalle. Joten perheessä on yksi aikuinen lisää kuluttamassa mutta vain 50€ enemmän rahaa käytettävissä nettona. Siinä on se hyöty mitä sen toisen palkkapussista tulee. Ei moni yksinhuoltaja tajua tätä.
Ihan mielenkiinnosta katsotaan mitä tuo kahden huoltajan perhe saa voittoa verrattuna työttömään vastaavaan perheeseen jossa kolme lasta. No viiden hengen perhe saa n. 1800€ ja laitetaan siihen vielä 100€ lisää sen takia että sossun asiakas voi maksattaa terveyskulut ja lasten harrastukset tt tuella eli perheelle jää n. 1900€ asumiskulujen ja sähkön jälkeen elämiseen. (vastaava työssäkäyvä 2350€) Kyllä tuossakin työssäkäyvä perhe jää jonkin verran voitolle verrattuna työttömään mutta ero on selvästi pienempi kun yksinhuoltajalla jos verrataan työssäkäyvää ja työtöntä.
Pitää huomioda myös työssäkäyntikulut. Itse olen tuo mainitsemasi kolmen lapsen yksinhuoltaja. Maksan työssäkäyntikuluja n. 200 e/kk (bensat, liityntäpysäköinti ja julkisen kortti) eikä tähän ole laskettu edes auton yleisiä käyttökuluja (jos en kävisi töissä en tarvitsisi koko autoa). Ja lisäksi ainakin minun teini-ikäiset lapseni kuluttavat asumiskulut mukaan laskettuna reilusti yli sen mitä heistä saan tukia. Kaiken lisäksi eniten kuluttavasta vanhimmasta en parin kuukauden jälkeen edes saa enää mitään tukia vaikka asuu vielä kotona (lukiolainen). Minun ei pienipalkkaisena oikeasti olisi taloudellisesti kannattavaa käydä töissä muuten kuin siten, että joko palkka olisi parempi tai nykyisellä palkalla voisin kulkea työmatkat kävellen tai pyörällä.
Sinänsä olit oikeassa siinä, että kannustinloukku on ihan tapauskohtainen, mutta kyllä useamman lapsen yksinhuoltajilla taloudellinen tilanne kokonaisvaltaisesti on joka tapauksessa heikoin kaikista, riippumatta siitä käykö töissä vai ei (ellei nyt sitten ole itsellä ihan huippupalkka, tai etävanhemmalla joka maksaisi isot elatustuet).