Miksi te katkeroidutte muista naisista?
Näitä juttuja on tullut mietittyä jo pidempään, mutta jotenkin tuo "pahimmat turn offit naisissa"- ketju oli viimeinen niitti ja halusin avautua tästä asiasta. MIKSI te olette niin katkeria muista naisista, erityisesti sellaisista, jotka ovat teitä kauniimpia, hoikempia, nuorempia tai ihan mitä tahansa? Tähän alkuun disclaimer: jos itse satut kuulumaan niihin naisiin, joilla on itsetunto kunnossa etkä pidä muita naisia uhkana tai ole toiselle naiselle susi, olet ensinnäkin onnellisessa asemassa, älä muutu ikinä. Toiseksi, ethän floodaa keskustelua näillä "en minä kyllä ole tuollainen"/"en minä tee noin"- viesteillä. Hieno juttu, jos näin on, mutta haluaisin nyt keskustelua tästä ilmiöstä eikä kommenttisi oikeastaan auta, jos vain toteat ettei se koske sinua. Kun puhun naisista tai "teistä", osoitan sen vain niille, jotka kyseistä asiaa tekevät, en kaikille naisille.
Aina kun joku kirjoittaa kohtaamastaan syrjinnästä tai ilkeilystä vaikkapa työpaikalla, koska on itse nätti nuori nainen ja epäilee sen olevan syynä kiusaamiselle koska kiusaajat itse ovat parhaat päivänsä nähneet, minkälaisia vastauksia keskusteluun tulee? Vaihtoehtoja on yleensä tasan kolme, ja peukkujakaumat myös tukevat tätä: 1) Aloittaja on vainoharhainen 2) Aloittaja on itserakas ja kuvittelee ja haluaa muiden kadehtivan häntä 3) Aloittaja on itse ilkeä akka, mikä ilmeisesti oikeuttaa kiusaamisen. Jos joku erehtyy sanomaan, että ilmiö saattaa olla ihan todellinen ja kiusaaminen voi johtua katkeruudesta, se joku on käytännössä yksin mielipiteensä kanssa, ja alapeukkuja ropisee kuin räntää marraskuussa. Se ilmiö on ihan todellinen ja sen huomaa todella hyvin täällä palstalla.
Hyvä esimerkki on nämä "kerro pituutesi+painosi"- ketjut. AV-kansan mielestä ideaalimitat ovat mahdollisen keskinkertaiset, mikä Suomessa tarkoittaa lyhyenläntää ja vähäsen ylipainoista - niihin tulee kaikkein eniten yläpeukkuja suhteessa alapeukkuihin. Jos joku kertoo olevansa saman pituinen mutta bmi vaikka 19, tai mikä vielä pahempaa, pitkä JA laiha, alapeukkuja tulee paljon enemmän, usein enemmän kuin yläpeukkuja. Poikkeuksia näkee joskus, mutta pääsääntöisesti se menee näin. Koetteko te hoikat, nätit naiset jotenkin uhkana, koska itsellänne saattaa olla vähän ylimääräistä?
Tällä kertaa kamelin selän katkaisi tämänpäiväinen "pahimmat turn offit naisissa" tms. keskustelu, jossa aloittaja (oletettavasti mies) listasi - noh - aika monta vaatimusta unelmakumppanilleen. Lista oli pitkä ja siinä kuvaillun naisen löytäminen voi olla haastavaa, muttei missään nimessä mahdotonta. Heti ensimmäisten ulkonäkövaatimusten kohdalla arvasin, että AV-kansa ottaa taas itseensä, ja peukkujakauman perusteella olin oikeassa. Ensimmäisessä kommentissa luki suunnilleen "hommaa pumpattava barbara, se täyttää kriteerisi" mikä antoi ymmärtää, että aloittajan kuvailemaa naista ei ole olemassa, tai jos on, niin nainen on joku barbaran tasoinen feikki barbiprinsessarobotti. Kommentissa oli valtavasti yläpeukkuja. Koin sen jotenkin loukkaavana, sillä itse täytän kaikki aloittajan kriteerit pilvenpolttoa ja liikunnan harrastamattomuutta lukuunottamatta , enkä todellakaan ole mikään aivoton pikkubimbo tai itsetunnonton miesten miellyttäjä tai mitään muutakaan vastaavaa.
Ottaako se todella niin paljon itsetunnolle, jos joku ilmaisee olevansa nätti, hoikka, nuori ja vaikka fiksukin nainen, tai palstaa lukeva mies sanoo haluavansa kuvausta vastaavan naisen? Kaikissa tällaisissa aloituksissa on hirveästi enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja, joten ilmiön olemassaoloa ei voi kieltää. Haluaisin kovasti tietää, mikä tekee AV-kansasta eli ihan tavallisista suomalaisista naisista niin katkeria ja itsetunnottomia. Nuohan ovat ihan hoidettavissa olevia asioita, joista voi esimerkiksi asennemuutoksen, terapian tai kehonmuokkauksen avulla päästä kokonaan eroon. Ainoa kärsijä olet joka tapauksessa sinä itse, ja jos haluat elää elämäsi muista naisista katkeroiden ja huonossa itsetunnossa kieriskellen, en minä voi siihen vaikuttaa, se on sinun valintasi. MUTTA jos katkeruutesi on niin ylitsevuotavaa ettet voi olla ilkeilemättä naisille, joita ilmeisesti salaa kadehdit tai pidät happamina kuin kettu pihlajanmarjoja, siirrät vain pahaa oloasi muille. Se on suorastaan rikollista, eikä KENENKÄÄN pitäisi joutua tuntemaan syyllisyyttä siitä, että on nuori, hoikka, kaunis, älykäs tai mitä tahansa muita kulttuurissamme yleisesti tavoilteltuja asioita.
P.S. Jos AV-kansa on oikeasti poikkileikkaus suomalaisista aikuisista naisista, olen kauhean surullinen kaikesta siitä vihan, kateuden ja katkeruuden määrästä, jota suurin osa näyttää kantavan mukanaan. Jos minustakin pitäisi joku päivä tulla tuollainen, en kasva aikuiseksi ikinä. -N20
Kommentit (44)
_Dahlia_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet kirjoittanut noin pitkän ja pohdiskelevan viestin, oletan ettet ole provo (tai vaikka olisitkin provo, niin ansaitset vaivannäöstäsi kunnollisen vastauksen).
Itse alapeukutin mainitsemasi ketjun aloitusviestiä, koska vaatimuslistalla oli mielestäni kohtuuttomuuksia. En mitenkään kadehdi kauniita, fiksuja, hyvin pärjääviä naisia, vaikka en toki ole missään nimessä itse paras mahdollinen ihmisyksilö (sen sijaan minä ihan vilpittömästi ihailen sellaisia naisia, joiden katson olevan itseäni korkeampaa luokkaa niin sanotusti). Turnoff-ap:n listalla oli kuitenkin sellaisia kohtia, kuten "pienet tissit" tai "miesmäinen nauru" eli siis ominaisuuksia, joille ei itse voi mitään (ainakaan ilman plastiikkakirurgiaa, mitä on mielestäni sairasta edellyttää toiselta) tai outoja sukupuolistereotypiota, jotka ovat mielestäni loppujen lopuksi meille kaikille vahingollisia.
Sen takia yläpeukutin myös barbara-kommenttia. En siksi, etten kestäisi alfanaisia (tai mitä termiä nyt haluaakaan käyttää :D), vaan koska turnoff-ap:n lista oli kuitenkin monen kohdan suhteen juuri niin pinnallinen että nukke täyttäisi hyvin hänen tarpeensa niiltä osin. Ei naisten pitäisi joutua tuntemaan olonsa toisen luokan naisiksi sen takia, että he haluavat pitää hiuksensa lyhyinä.
Ja toimisin aivan vastaavalla tavalla, jos joku nainen tekisi listan miesten turnoff-piirteistä ja kirjaisi huolellisesti ylös pitkät hiukset, hartioiden leveyden, hiusten värin jne., ja joku laittaisi siihen vastaukseksi ivallisen kommentin.
En ole provo, kiitos kunnollisesta vastauksestasi :)
Jos vaatimuslista oli sinun ja ilmeisesti monen muunkin mielestä kohtuuton, voin jotenkin ymmärtää kaikki ne alapeukut - osoititte APlle, että vaatimukset saattavat olla vähän epärealistisia. Itse kuitenkin näen "kohtuuttomat" vaatimukset eri tavalla. Parisuhde on vakava, pitkäaikainen asia, johon ei pidä sitoutua kevyin perustein eikä sellaisen ihmisen kanssa, joka on "ihan ok". Itsellänikin on kumppanille paljon vaatimuksia, ja niiden joukossa on sellaisiakin, joihin mies itse ei voi vaikuttaa, kuten vaikka pituus. Jonkun mielestä se voi kuulostaa epäreilulta, mutta miksi pitäisi unohtaa omat mieltymyksensä vain siksi, ettei kaikilla ole mahdollisuutta olla niitä asioita? Ei parisuhteen muodostaminen ole mikään hyvinvointivaltio, jossa tasoitusta saavat ne, joille on lähtökohtaisesti osunut vähemmän nallekarkkeja.
Hyväksyn itsekin täysin sen, etten kelpaa jollekin, kenelle vaikkapa valtavat tissit tai yliopistokoulutus ovat ehdottomia vaatimuksia :)
Pinnallisuus meni ohi...
Vierailija kirjoitti:
_Dahlia_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet kirjoittanut noin pitkän ja pohdiskelevan viestin, oletan ettet ole provo (tai vaikka olisitkin provo, niin ansaitset vaivannäöstäsi kunnollisen vastauksen).
Itse alapeukutin mainitsemasi ketjun aloitusviestiä, koska vaatimuslistalla oli mielestäni kohtuuttomuuksia. En mitenkään kadehdi kauniita, fiksuja, hyvin pärjääviä naisia, vaikka en toki ole missään nimessä itse paras mahdollinen ihmisyksilö (sen sijaan minä ihan vilpittömästi ihailen sellaisia naisia, joiden katson olevan itseäni korkeampaa luokkaa niin sanotusti). Turnoff-ap:n listalla oli kuitenkin sellaisia kohtia, kuten "pienet tissit" tai "miesmäinen nauru" eli siis ominaisuuksia, joille ei itse voi mitään (ainakaan ilman plastiikkakirurgiaa, mitä on mielestäni sairasta edellyttää toiselta) tai outoja sukupuolistereotypiota, jotka ovat mielestäni loppujen lopuksi meille kaikille vahingollisia.
Sen takia yläpeukutin myös barbara-kommenttia. En siksi, etten kestäisi alfanaisia (tai mitä termiä nyt haluaakaan käyttää :D), vaan koska turnoff-ap:n lista oli kuitenkin monen kohdan suhteen juuri niin pinnallinen että nukke täyttäisi hyvin hänen tarpeensa niiltä osin. Ei naisten pitäisi joutua tuntemaan olonsa toisen luokan naisiksi sen takia, että he haluavat pitää hiuksensa lyhyinä.
Ja toimisin aivan vastaavalla tavalla, jos joku nainen tekisi listan miesten turnoff-piirteistä ja kirjaisi huolellisesti ylös pitkät hiukset, hartioiden leveyden, hiusten värin jne., ja joku laittaisi siihen vastaukseksi ivallisen kommentin.
En ole provo, kiitos kunnollisesta vastauksestasi :)
Jos vaatimuslista oli sinun ja ilmeisesti monen muunkin mielestä kohtuuton, voin jotenkin ymmärtää kaikki ne alapeukut - osoititte APlle, että vaatimukset saattavat olla vähän epärealistisia. Itse kuitenkin näen "kohtuuttomat" vaatimukset eri tavalla. Parisuhde on vakava, pitkäaikainen asia, johon ei pidä sitoutua kevyin perustein eikä sellaisen ihmisen kanssa, joka on "ihan ok". Itsellänikin on kumppanille paljon vaatimuksia, ja niiden joukossa on sellaisiakin, joihin mies itse ei voi vaikuttaa, kuten vaikka pituus. Jonkun mielestä se voi kuulostaa epäreilulta, mutta miksi pitäisi unohtaa omat mieltymyksensä vain siksi, ettei kaikilla ole mahdollisuutta olla niitä asioita? Ei parisuhteen muodostaminen ole mikään hyvinvointivaltio, jossa tasoitusta saavat ne, joille on lähtökohtaisesti osunut vähemmän nallekarkkeja.
Hyväksyn itsekin täysin sen, etten kelpaa jollekin, kenelle vaikkapa valtavat tissit tai yliopistokoulutus ovat ehdottomia vaatimuksia :)
Pinnallisuus meni ohi...
Pinnallisuus tuskin menee koskaan ohi, mikä on tietenkin ikävää, jos ihmiset eivät näiden pinnallisten asioiden lisäksi näe mitään muuta. Oletan kuitenkin, että osoitit tuon kommentin juuri minulle ja haluat sanoa, että olen pinnallinen sen perusteella, mitä toivon tai vaadin mieheltä parisuhteessa. Korjaa, jos olen väärässä.
Miksi minun pitäisi tyytyä johonkin, mihin en ole täysin tyytyväinen? Parisuhde tai seuraelämä ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, jossa joustetaan omista mieltymyksistä sen takia, ettei kenellekään vain tulisi paha mieli. Edellytän kumppanilta juuri niitä asioita kuin koen tarpeelliseksi, ja kaikilla muillakin on oikeus samaan. Suurin osa niistä asioista on tosin kaikkea muuta kuin ulkonäköön liittyviä.
r
Vierailija kirjoitti:
Tässä mies joka kirjoitti sen turn-off-avauksen. Huvittavaa että nuo ovat syitä alapeukutella viestejäni. Odottaisi jotain vähän fiksumpaa. Naiset kyllä voivat pitää turn offina jotain näistä: lyhyys, kaljuus, punapäisyys, leuattomuus, korkea ääni...
En pidä naisia toisen luokan kansalaisina hiusten pituuden perusteella. Pidän sitä aika röyhkeänä että odotat minun muuntavan seksuaalisia mieltymyksiäni sen mukaan, että kukaan nainen ei tuntisi itseään vääränlaiseksi. Eihän se nyt näin mene! Tähän olisi helppo keksiä vaikka mitä vertauksia asiasta, mutta pitäisi se tajuta ilmankin. Ei se ole mikään loukkaus. Oletko samalla sitten sitä mieltä ettei naisilla ole oikeutta antaa pakkeja lyhyille miehille? Aivan älytön ajatus.
Tunnen useita naisia jotka täyttävät nuo kriteerini. Seurustelen nytkin sellaisen kanssa. Tässä kriteerit päinvastaisesta näkökulmasta: kasvoista kaunis, kaunis vartalo, tissit jotka ovat jotain muuta kuin todella pienet, kauniit kasvot, naisellinen käytös ja olemus, ei käytä päihteitä paitsi ehkä juo satunnaisesti, on henkisesti vakaa, suora ja rehellinen ihminen, kykenee kypsään ajatteluun mustavalkoisen bullshitin sijaan, pitkät hiukset, terveen painoinen, ei tatuointeja, harrastaa jotain liikuntaa (mukaanlukien alapääjumppa jos sille on tarvetta).
Eipä mun mielestä ihan kauheat vaatimukset. Lähinnä että on kaunis, luonteeltaan naisellinen, henkisesti vakaa ja terveet elämäntavat omaava. Mä en ymmärrä kuinka joku voi tuon kokea kovinkin rankkana. Tuollaisia naisia on itse asiassa pilvin pimein ainakin akateemisessa maailmassa. Mun sisko täyttäisi nuo kaikki jos ei olisi uskovainen. No joo en ole kiinnittänyt huomiota millainen kroppa hänellä tarkalleen on, mut anyway... Mä en ymmärrä teitä.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että erilaisilla ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Niin ikään lienee itsestään selvää, että jokainen meistä haluaa kumppanin, jonka kokee viehättäväksi. Mutta minusta on alkanut tuntua yhä etenevissä määrin siltä, että ihmisillä on aivan naurettavia odotuksia toisten ulkonäön suhteen, emmekä osaa enää katsoa läpi sormien kauneusvirheitä (mitä ne nyt sitten ikinä ovatkaan kenellekin), vaan päinvastoin emme näe mitään muuta kuin ne. Siksi minua aina raivostuttaa, kun ihmiset edellyttävät kumppaniltaan malli- tai urheilijavartaloita, kauniita/komeita kasvoja, tietynlaista laittautumista ja tyyliä. He ovat ikään kuin määrittäneet täydelliset speksit kuin jollekin tietokonepelihahmolle, joihin ehdokkaan on vastattava, tai ei pääse haastattelukierrokselta eteenpäin. Sen sijaan toisen rakastaminen ja kunnioittaminen ihmisyksilönä tuntuu olevan monelta hakusessa, vaikka juuri ne ovat käsittääkseni onnellisen parisuhteen avainkohdat.
Jokainen tietysti tavoittelee sellaista parisuhdetta kuin parhaaksi näkee. Omahan on vahinkonsa, jos jää luu kouraan tai joutuu kiristelemään hampaitaan tyytyessään kakkosluokan kumppaniin, jos täydelliseksi määriteltyä partneria ei löydykään. Silläkin uhalla, että kuulostan naiivilta, luulen kuitenkin vilpittömästi maailman olevan parempi paikka, jos olisimme hiukan armollisempia toisillemme.
En usko ulkonäkövaatimuksien perään messuavien viestien alapeukuttamisen vaikuttavan oikeasti mihinkään, mutta ainakin voin sen tehdessäni vähän purkaa paineita :)