Lyhyt 2 vuotias poika! Onko muita?
Oma poikani on n.83cm pitkä ja kohta 2-vuotias. Neuvola meillä pian, joten silloin saan tietään varman pituuden. Onko muita näin lyhyitä 2-vuotiaita? Ja oletteko joutuneet johonkin kasvuseurantaan. Sitä meille viimeeksi vihjailtiin jos pituutta ei tule. Poika siis kasvoi aluksi hyvin ja oli tosi pitkä, mutta yhtäkkiä kasvu hidastui. Tällä hetkellä menee varmasti jossain miinus käyrällä. Pituutta on tullut viime kerroilla, mutta hyvin vähän!! Mitä tuo kasvuseuranta ja mahdolliset kokeet tarkoittaa? Me vanhemmat ollaan 169 ja 179, sekä hänen siskonsa kasvaa keskikäyrällä, ehkä vähän yläpuolella
Kommentit (47)
Oho, Olen enemmän huolissaan noista lekurin ja hoitajan sanoista "kasvuseuranta... mahdolliset kokeet...". Ja siitä miten nopea kasvu pysähtyi, kuin seinään... En nyt mieltänyt itseäni pituusrasistiksi.
Paljonko pituutta on tullut vuodessa?
Missä vaiheessa kasvu hidastui? Syökö lapsi hyvin?
Muistelisin että mun lapset on olleet 1v 80cm ja 2v n. 90 cm pitkiä. 4v on nyt 107cm. Pituus sinänsä ei ole oleellinen vaan kasvun tasaisuus, ns lapsen käyrä. On hyvä selvittää miksi kasvu yhtäkkiä loppuu tai hidastuu huomattavasti.
Meillä tyttö oli 2-vuotiaana 84,5cm. Kasvu tosin on tasaista. Eri asia on, jos kasvu on lähes pysähtynyt.
Vaadi ehdottomasti hoitoja sille.
Mikään ei ole niin surullinen kohtalo kuin olla lyhyt mies - mielummin vaikka liikunta- tai kehitysvammainen niin on ainakin sympatiat.
Meidän poika oli 2 v neuvomassa 81 cm, 10 kg. Oli tuolloin jo sairaalan kasvuseurannassa lyhyyden vuoksi. En kokenut seurantaa tai tutkimuksia mitenkään vaikeina. Verikokeita, sydänkäyrä, mittauksia. Terveeksi todettiin ja kasvu on ollut tasaista. Seurannat harvenivat vähitellen. Vielä koulun alkuvuosina mitattiin 2 x vuosi. Odotuspituus aikuisena on muistaakseni n. 167 cm.
Hassuja tilanteita hän tuo lyhyys aiheuttaa kun poikaa luullaan monta vuotta nuoremmaksi.
Kiitos asiallisista vastauksista. Poika tosissaan kasvoi kun raketti alkuun. Sitten kasvu vaan hidastui. 1v ja 1,5v mittauksen välillä oli vain 2cm pituutta tullut. Syönyt aina huonosti, vieläkin. Vauvana kyllä tissimaito maistui todella hyvin. Jokainen hampoantulo tai kipeänä olo on vielä vaikeuttanut entisestään ruokailua. Onko kellään muilla noita kokeita ollut?
No minä olen 160 cm ja mies 176 cm. Poikamme oli 2v neuvolassa 82 cm pitkä, en muista painoa. Poika on nyt jo 14v ja kasvanut aina tasaisesti -1,5 käyrällä. Ei ole kyllä koskaan mistään kavuseurannoista puhuttu. Ihan terve normaali nuori mies se on. Nyt 14v taitaa olla noin 145 cm pitkä. Eikä ole luokkansa lyhyin, saman pituisia poikia on paljon heidän luokallaan. Poika on nyt siis 7. luokalla.
Pojan aikuispituudeksi on arvioitu 170-175 cm eli ihan normaali pituus.
Katsos kun pituuteen vaikuttaa geenit. Jos esimerkiksi sinun ja miehesi suvussa on lyhyitä miehiä (noin 170 cm) niin jos poikasi on perinyt pituusgeenin sieltä niin ei se väkisin venyttämällä veny pituutta. Ihme hysterisointia tuo neuvolatouhu nykyään.
Meillä 2-vuotias, tyttö tosin, oli 82cm. Ei koskaan ole oltu missään seurannoissa tai tutkimuksissa pituuden suhteen. On kasvanut tasaisesti omaa miinuskäyräänsä. (Syntymäpituus oli 33cm)
Varmaan ihan hyvä, että jos kasvu on hidastunut niin katsotaan löytyykö sille joku syy.
Kaikki tuntemani kaksivuotiaat ovat lyhyitä.
Hei. Meillä on lyhytkasvuinen poika. Hän oli 2v neuvolassa 82cm. Nyt hän on 5. Kävimme 3 vuotta erilaisissa tutkimuksissa sulkemassa erilaisia syndroomia pois. Raskasta aikaa oli!!!! Sydänkin tutkittu useasti. Akondroplasiat ym epäilty. Nyt vihdoin kaikki suljettu pois ja saamme elää rauhassa. Poika on saanut kasvuhormonihoitoa yli vuoden ja siitä on ollut mahtava hyöty! Kasvunopeus tuplaantui! Ja mitään haittavaikutuksia ei ole ilmennyt.
Tie on ollut hyvin raskas. Nyt kaikki on hyvin ja hormonitoimintaa vähän avustetaan. Kaikki pelot ja epäilyt olivat turhia. Poika on normaali, viisas, upea, sosiaalinen, suosittu ym. Vain pikkuisen lyhempi kuin muut. Ennustepituus voi olla jopa normaali ja vaikka ei olisi niin mitään vakavaa sairautta ei ole!
Olen ollut 2v. 83,5cm ja minusta tuli 176cm pitkä. Koskaan en missään kasvuseuronnoissa ollut mukana. Poikani kasvaa samoilla käyrillä eli geeneistä kiinni.
No jos kasvuhormoneilla on mahdollisuus tukea pojan kasvua, niin ottakaa hoito ihmeessä vastaan! Mikään ei ennusta miehen menestystä työ- ja parisuhde-elämässä niin hyvin kuin pituus.
En nyt vielä mitään kasvuhormoneita ajatellut. Ensin sijainen tarve tietenkin selvittää ettei olisi mikään allergia tai sairaus taustalla. Minua ei haittaa vaikka pikku mies kirpuksi jäisi. Lähinnä nyt huolesta täällä kyselen kun viimeeksi niitä kasvuseurantoja ja kokeita vihjailtiin jos kasvua ei tule. Nyt näyttää siltä ettei sitä ole tullut juuri yhtään (taaskaan)
Poika 2v 82cm 10kg, eikä minkäänlaista huolta tai seurantaa ole ollut meillä. 😮 Pitäiskö mun nyt itse olla huolissaan?
Onko teillä, joilla on tehty tutkimuksia, ollut lapsen kehityksessä muutakin poikkeavaa?
Tai ehkä minulla on vain ylireagoiva lekuri ja hoitaja... Minuakin kiinnostaa, onko ollut muutakin poikkeavaa, kuin hidas kasvu?
Oliko muuta poikkeavaa...
Meillä poika oli vauvana lyhyyden lisäksi laiha ja huono syömään. Joitain allergioitakin oli. Muuten kehityksessä ei ole ollut mitään poikkeavaa kuin korkeintaan "hyvään suuntaan". Eli oppi tosi pienenä konttaamaan, kävelemään, lukemaan, soittamaan jne.
T. 9
Mikä pituusrasisti siellä on? Minä olen aikuinen mies ja 100 cm pitkä ja ihan hyvä elämä mulla on kiitos vaan!!! Onnellisempi olen näin kuin metriä pidempänä. Parhaat pakkaukset on pieniä, sen ymmärtää jokainen laatunainen!!!!