Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhyt 2 vuotias poika! Onko muita?

LyhytMiehenAlku
18.04.2016 |

Oma poikani on n.83cm pitkä ja kohta 2-vuotias. Neuvola meillä pian, joten silloin saan tietään varman pituuden. Onko muita näin lyhyitä 2-vuotiaita? Ja oletteko joutuneet johonkin kasvuseurantaan. Sitä meille viimeeksi vihjailtiin jos pituutta ei tule. Poika siis kasvoi aluksi hyvin ja oli tosi pitkä, mutta yhtäkkiä kasvu hidastui. Tällä hetkellä menee varmasti jossain miinus käyrällä. Pituutta on tullut viime kerroilla, mutta hyvin vähän!! Mitä tuo kasvuseuranta ja mahdolliset kokeet tarkoittaa? Me vanhemmat ollaan 169 ja 179, sekä hänen siskonsa kasvaa keskikäyrällä, ehkä vähän yläpuolella

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/47 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika oli 2 v neuvomassa 81 cm, 10 kg. Oli tuolloin jo sairaalan kasvuseurannassa lyhyyden vuoksi. En kokenut seurantaa tai tutkimuksia mitenkään vaikeina. Verikokeita, sydänkäyrä, mittauksia. Terveeksi todettiin ja kasvu on ollut tasaista. Seurannat harvenivat vähitellen. Vielä koulun alkuvuosina mitattiin 2 x vuosi. Odotuspituus aikuisena on muistaakseni n. 167 cm.

Hassuja tilanteita hän tuo lyhyys aiheuttaa kun poikaa luullaan monta vuotta nuoremmaksi.

Vähemmän hassuja tilanteita on luvassa, kun poika saavuttaa aikuisiän. Pahoitteluni siitä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,6v neuvolassa 80cm ja 10kg, tosi hienosti kasvaa omalla käyrällään. Olen itsekin vain 158cm

Vierailija
44/47 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että jos kasvanut tasaisesti niin ei huolta, mutta jos kasvu huomattavasti hidastunut omalta käyrältä niin kannattaa tutkia. Tulee mieleen just keliakia, allergiat tai kilpirauhasen vajaatoiminta, joka myös vaikuttaa kasvuun,

Vierailija
45/47 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 2v neuvolassa oli 87cm. Kasvaa -1 käyrällä. Olen katsonut, että on aika lailla saman kokoinen kuin suurin osa ikäisistään kerhokavereista. Olen itse ollut pienikokoinen lapsi, mutta kasvupyrähdyksiä tuli myöhemmin. Aikuisena yli 170cm.

Vierailija
46/47 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvu on pysähtynyt, sitä varmasti seurataan. Oma poikani kasvoi hiiiitaasti, mutta varmasti siellä -2-käyrällään. Mutta se ei koskaan pysähtynyt.

Seuratkaa tilannetta, hoitoa saa: kasvuhormonia piikeillä myöhemmin. Mutta vasta muutaman vuoden kuluttua. Ole aktiivinen. Älä huolehdi - vielä.

Vierailija
47/47 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti se on, kun äidit (joskus isätkin) itkevät, kun poika kasvaa hitaasti? Nimenomaan pojan kasvua kytätään. Onko niin, että pojan ihanne on olla pitkä? Tiedän monia äitejä, jotka ovat epätoivoisia, kun "poika ei kasva". Tämän täytyy olla jokin biologinen, evoluutinen jäänne jostain...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi