Työstä kieltäytyminen vaikeutuu
Hyvä vai huono: "Jatkossa työtön ei enää voisi kieltäytyä kokoaikatyöstä sen vuoksi, että työttömyysturva on suurempi kuin palkka ja työn vastaanottamisesta aiheutuvat kulut. Jos oman alan työtä ei ole tarjolla, voidaan TE-toimistossa jo työttömyyden alussa tarjota muun alan työtä."
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon hetkauta. Ahkerasta hakemisesta huolimatta en ole työpaikkaa saanut kolmet vuoteen eikä niitä ole työkkäristäkään ikinä kolmen vuoden aikana tarjottu. Useimmilla muilla työttömillä sama juttu. Ei voi kieltäytyä kun ei ole edes tarjottavia työpaikkoja. Yhtään työpaikkaa tuo toimenpide ei muuten tuo lisää.
Eipä tuo ei, mutta jos työttömiä on laskutavasta riippuen noin 400-600t ja avoimia työpaikkoja noin 100t, niin ehkäpä osaan niistä sadasta tuhannesta saadaan näin tekijöitä.
15 849 avointa työpaikkaa on mol.fi:ssä.
Ulkomailla on lisää. Mene sinne. Kenelläkään ei ole velvoitetta kustantaa sinun työttömyyttäsi Suomessa.
En ole työtön tällä hetkellä. Etsin kyllä uutta työtä.
Ja itse asiassa perustuslaki tmv. takaa jokaiselle kaiketi inhimillisen elämän kuitenkin. Et silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon hetkauta. Ahkerasta hakemisesta huolimatta en ole työpaikkaa saanut kolmet vuoteen eikä niitä ole työkkäristäkään ikinä kolmen vuoden aikana tarjottu. Useimmilla muilla työttömillä sama juttu. Ei voi kieltäytyä kun ei ole edes tarjottavia työpaikkoja. Yhtään työpaikkaa tuo toimenpide ei muuten tuo lisää.
Eipä tuo ei, mutta jos työttömiä on laskutavasta riippuen noin 400-600t ja avoimia työpaikkoja noin 100t, niin ehkäpä osaan niistä sadasta tuhannesta saadaan näin tekijöitä.
15 849 avointa työpaikkaa on mol.fi:ssä.
Ulkomailla on lisää. Mene sinne. Kenelläkään ei ole velvoitetta kustantaa sinun työttömyyttäsi Suomessa.
Suomi sattuu olemaan kotimaani, jonka kansalainen olen oikeuksine ja velvollisuuksineni. Ei minulla ole mitään velvollisuutta lähteä täältä pois töitä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvatan piiloleikki on se, että nämä lukuisat (?) työpaikat ovat kaikenmaailman hashtagien takana piilossa? Twitterit, linkedinit, facebookit jne. Jos kerran työtä on ja ihmisiä niihin kaivataan niin miksei niitä tosiaan laiteta hyvinkin selvästi ja avoimesti tarjolle? Esimerkiksi nyt sinne molliin, jonka kirjoilla nämä tuhannet työtävieroksuvat kaiketi ovat.
Veikkaan, että työnantajat eivät halua käydä läpi satoja ilmoituksia, joita tulee, jos työpaikka on avoimesti haussa.
:-(
No voi voi! Voi vaan käydä niin, ettei tule yhtään hakemusta tai niitä epätoivottuja, kun ilmoitukset piilotetaan. Minä en ainakaan kahden korkeakoulututkinnon ihmisenä lähde leikkimään työilmoitusten kanssa piiloleikkiä. Jollei niitä laiteta molliin, niin saavat puolestani olla missä tahansa twitterin kätköissä.
No tuskin. Tämä tapa on yleistynyt sitä mukaa kun työttömyys on kasvanut. Ilmiönä siis se, että palkataan verkostoituneita ja jo töissä olevia. Ei sitä tapaa jatkettaisi, ellei sitä koettaisi hyväksi. Olen itse töissä ja näen, miten tällä alalla homma toimii.
Jaa. Minä taas noin suurin piirtein tiedän oman aikas pienen erikoisalani. Ei siellä kyllä tulisi mieleenkään piilotella työpaikkoja johonkin twitteriin. Molliin ne laitetaan.
Kuvaa aika lailla asennettasi ja osaamistasi, kun mielestäsi työpaikkailmoitus Twitterissä on piilottelua LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvatan piiloleikki on se, että nämä lukuisat (?) työpaikat ovat kaikenmaailman hashtagien takana piilossa? Twitterit, linkedinit, facebookit jne. Jos kerran työtä on ja ihmisiä niihin kaivataan niin miksei niitä tosiaan laiteta hyvinkin selvästi ja avoimesti tarjolle? Esimerkiksi nyt sinne molliin, jonka kirjoilla nämä tuhannet työtävieroksuvat kaiketi ovat.
Veikkaan, että työnantajat eivät halua käydä läpi satoja ilmoituksia, joita tulee, jos työpaikka on avoimesti haussa.
No voi voi! Voi vaan käydä niin, ettei tule yhtään hakemusta tai niitä epätoivottuja, kun ilmoitukset piilotetaan. Minä en ainakaan kahden korkeakoulututkinnon ihmisenä lähde leikkimään työilmoitusten kanssa piiloleikkiä. Jollei niitä laiteta molliin, niin saavat puolestani olla missä tahansa twitterin kätköissä.
No tuskin. Tämä tapa on yleistynyt sitä mukaa kun työttömyys on kasvanut. Ilmiönä siis se, että palkataan verkostoituneita ja jo töissä olevia. Ei sitä tapaa jatkettaisi, ellei sitä koettaisi hyväksi. Olen itse töissä ja näen, miten tällä alalla homma toimii.
Jaa. Minä taas noin suurin piirtein tiedän oman aikas pienen erikoisalani. Ei siellä kyllä tulisi mieleenkään piilotella työpaikkoja johonkin twitteriin. Molliin ne laitetaan.
No jos ala on kovin pieni, ei ole pelkoja suuresta hakemustulvasta vaikka Hesarissa ilmoiteltaisiin. Se on suuri vähemmistö koulutusta ja asiantuntemusta vaativista tehtävistä, joihin haetaan avoimesti ilmoitellen ja yleisen haun kautta, poikkeuksena valtion ja kunnan virat. Verkostoituminen ja sisäpiiritieto on tämän päivän tapa ilmoittaa haettavista työpaikoista.
Jokuhan sen paikan sitten saa. Jos he saavat ihan tarpeeksi hakemuksia noinkin. Miksi pitäisi rasittaa heitä parilla tuhannella hakijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa aika lailla asennettasi ja osaamistasi, kun mielestäsi työpaikkailmoitus Twitterissä on piilottelua LOL
Joku visiin keksinyt tämän Twitterin ihan hiljattain. Hei kiva että oot noin innoissasi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja huono juttu. Mutta mitenkäs se taataan, että pakkotyöllistetty joukkoliikenteen varassa oleva henkilö saapuu ajoissa työpaikalle, tai että lusmuilija suoriutuu hänelle annetuista työtehtävistä? Millä tavalla voidaan varmistaa, että työllistäminen on kannattavaa työnantajalle?
Eihän työllistämisen kannattavuutta millään voida varmistaa työnantajalle! Missä fantasiamaailmassa sinä elät? Firmoja menee suurin osa konkkaan koko ajan. Kun ei tuommoisia varmistuksia muutenkaan ole, niin miksi jotain sellaista pitäisi tässä tapauksessa olla? Yritätkö manipuloida taas sen yrittäjäparan puolesta, että muu yhteiskunta pannaan TAAS kantamaan yritystoiminnan riskejä? Nyyhnyyh, voi yrittäjää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla ei ole Twitter-tiliä eikä myöskään Linkedin-profiilia. Enkä aio hankkiakaan. Facebookistakin aion erota.
Työttömyydestä ryhdytään rankaisemaan entistä suorempaan, ja annetaan työkkärin työntekijöille entistä paremmat mahdollisuudet nöyryyttää työttömiä. Ihmisarvo alkaa olemaan työttömällä vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on hakenut nyt kuukausikaupalla töitä, noin 200km säteeltä. Yhtä paikkaa hakee satoja hakijoita, monta kertaa ollut jo kärkikymmenikössäkin, mutta kun ei niin ei. Alemman tason hommia hakiessa nousee seinä vastaan kun eihän kukaan halua palkata ammattilaista pilipalihommiin kun kuitenkin karkaa pois heti kun parempi paikka löytyy, eli nekin hommat ovat pois suljettuja. Joka päivä kuluttaa monta tuntia työnhaun parissa, soittelee, käy paikan päällä, verkostoituu ja kehittää itseään, suosittelijoita on pitkä rivi ja entiset työnantajat ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä (menneet konkkaan, siirtyneet ulkomaille, YT:t tullut yms. miksi työsuhteet ovat katkenneet) . Mutta ei niitä työpaikkoja silti sen enempää ole. Jos tuo on täysin vastikkeetta kotona makaamista, niin aletaan kyllä harkita jo muualle muuttoa tästä paskamaasta.
Tutulta kuulostaa, olen päässyt tänä vuonna yhteen haastatteluun. Hakijoita oli lähemmäs tuhat, joten hakemukseni oli ilmeisen hyvä mutta töihin en päässyt. Hakemuksia lähetän koko ajan, soittelen ja lähetän sähköposteja (harkitusti) ja verkostoidun parhaani mukaan. Hyvä, jos voitte lähteä ulkomaille. Oman alani osaaminen ei ole sellaista josta saisin työpaikan helposti ulkomailta :(
Sama juttu. Korkeakoulututkinto, vuosien työkokemus ja tottunut tekemään ihan hirveästi töitä joten on loistavat suosituksetkin. Mutta. Ketään ei vaan palkata, irtisanotaan vaan koko ajan lisää. Yhteen paikkaan satoja hakijoita, joista valitaan sitten se, jolla on kokemusta täsmälleen siitä tehtävästä ja joka on ollut yrityksessä aiemminkin töissä. Alemman tason ja eri alankin hommiin olen hakenut, mutta koska niihinkin on valtavasti hakijoita, ei ylikoulutettuja tai toisen alan ihmisiä palkata, koska on aina olemassa riski että sellainen lähtee pois jos sattuukin saamaan kokemustaan ja koulutustaan vastaavan työn.
Tosi kiva täältä lukea, että jotkut idiootit on sitä mieltä, että töitä kyllä on jos vaan osaa etsiä. Tulkaapa itse kokeilemaan. Tai pääsettehän te onneksi kohta kokeilemaan, kun meitä työttömiä viime aikaisten uutisten perusteella aletaan palkkaamaan ilmaiseksi tekemään teidänkin työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha! Minä kuule "löysin" Twitterin jo silloin kun se vuosikausia sitten tuli. Aikani sitä plärättyäni tuli mieleen, että missä juttu jatkuu... Mutta ei! Se oli se juttu! Lopahti kiinnostus aika lailla. Nykyään Twitter on aika lailla jo passée...
LAISKAT JA KOULUTTAMATTOMAT PALSTAPAKSUKAISET PANIIKISSA KUN TUET LOPPUU ELLEI MENE TÖIHIN!
Työssä olevat puhuvat niin rehvakkaassti, että kuinka työttömät ovat luusereita ja töitä kyllä löytyy kun vain hakee ne "piilotkin" ahkerasti. Hassua, ei tarvita kuin yksi kaunis päivä, kun pomo ilmoittaa yt:istä ja yksi teistä on kohta samanlainen "luuseri" itsekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen noita paria kommentoijaa, jotka ylpeinä sanovat, etteivät lähde kaivelemaan työpaikkoja mistään muualta kuin tietyltä työpaikaksivustolta, Tuohan juuri kertoo, ettei halu töihin ja työpaikan tarve ole riittävän suuri.
Nyt vallitsee työnantajien markkinat, halusimme sitä tai emme, ja ihmisen on haettava töitä eikä työn ihmistä. Jos ette suvaitse etsiä muualta kuin teille sopivasta paikasta, niin on pakko yhtyä osaltani niihin, joiden mielestä tuet ovat liian hyvät.
Eiköhän sitä aika moni kaivele niitä vaikka vessanpöntöstä. Joka paikkaan tulee kymmeniä - satoja hakemuksia. Mikä on sun ongelma?
Jaa, tuossahan juuri sanoivat, etteivät meinaa kaivella mistään. Se on jo viitsimättömyyttä ja osaamattomuutta. Ollaan jopa närkästyneitä, kun työnantaja ei ilmoittele juuri heille sopivalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja huono juttu. Mutta mitenkäs se taataan, että pakkotyöllistetty joukkoliikenteen varassa oleva henkilö saapuu ajoissa työpaikalle, tai että lusmuilija suoriutuu hänelle annetuista työtehtävistä? Millä tavalla voidaan varmistaa, että työllistäminen on kannattavaa työnantajalle?
Eihän työllistämisen kannattavuutta millään voida varmistaa työnantajalle! Missä fantasiamaailmassa sinä elät? Firmoja menee suurin osa konkkaan koko ajan. Kun ei tuommoisia varmistuksia muutenkaan ole, niin miksi jotain sellaista pitäisi tässä tapauksessa olla? Yritätkö manipuloida taas sen yrittäjäparan puolesta, että muu yhteiskunta pannaan TAAS kantamaan yritystoiminnan riskejä? Nyyhnyyh, voi yrittäjää!
Olen matalatuloinen opiskelija. Onko sarkasmi tuttu sana?
> Verkostoituminen ja sisäpiiritieto on tämän päivän tapa ilmoittaa haettavista työpaikoista.
Ihan kaikista? Ja tämän tiedät miten? Mitenköhän suuri osa tämän päivän suomalaisista on työnsä saanut? Sisäpiiritiedolla? Ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Palkkaavat sitten vaikka muutaman ihmisen plaraamaan myös hakemuksia mutta ei ntöitä ala piiloista kaivella.
Ahaa, että ihan sinunko takia pitäisi työnantajan palkata lisää työvoimaa plaraamaan hakemuksia? Taidatte olla lopulta aika avuttomia te, jotka ette osaa käyttää työnhaussa kuin yhtä teille tuttua kanavaa.
Se on kuule THE KANAVA. Se jonka kaikki tietää. Mistä ihmeestä sitä sitten lähtee etsimään? Oma syys, kun et saa töitä, kun ne on piilotettu. Ihan lastentarhamaista käytöstä!
Excuse me? MINULLA ON TYÖPAIKKA. Kerroin se juuri tuossa viestissä, jossa kerroin näistä muistakin työnhakukanavista. Missä on sisälukutaitosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Palkkaavat sitten vaikka muutaman ihmisen plaraamaan myös hakemuksia mutta ei ntöitä ala piiloista kaivella.
Ahaa, että ihan sinunko takia pitäisi työnantajan palkata lisää työvoimaa plaraamaan hakemuksia? Taidatte olla lopulta aika avuttomia te, jotka ette osaa käyttää työnhaussa kuin yhtä teille tuttua kanavaa.
Osaan onneksi hakea halutessani muualtakin, ihan tiedonhaun kurssejakin käynyt :) Mietin vain, että kun kovasti sanotaan, että töitä on tarjolla niin miksei niitä sitten laiteta selkeästi yhteen paikkaa eli molliin. Olisi työvoimaviranomaistenkin helpompi ruotia ja tilastoida työhaluttomien todellista määrää ;-)
Pienyrittäjänä voin vastata. Rekrytointi ei ole mikään vasemmalla kädellä muun työn ohella hoidettava homma. Pienillä yrittäjillä ei ole varaa palkata henkilöstöä rekrytoimaan henkilöstöä. Pienet yrittäjät joutuvat joko käyttämään suuria rekrytointifirmoja (arvata saattaa, keitä niissä on osakkaina ;) ) , hoitamaan koko rumban itse tai pitämällä piilotyöpaikkoja, jotka täytetään joko suhteilla tai aktiivisen työtehtävään sopivan työnhakijan otettua oma-aloitteisesti yhteyttä.
Nyt hallituksen kaavailu ammattisuojan poistamisesta tarkoittaa meille pienyrittäjille sitä, että mikäli laitamme avoimesta työpaikasta ilmoituksen Moliin, saamme aiemman 200 hakemuksen sijasta 2000 hakemusta, kun jokainen autoasentaja, koulunkäyntivustaja, merkonomi, kirvesmies, vain lukion käynyt, laitoshuoltaja, eläintenhoitaja jne jne velvoitetaan hakemaan työpaikkaa, johon hakijan koulutus, työkokemus ja osaaminen ei joko riitä tai on kertakaikkiaan täysin eri alalta. Tällöin jää vaihtoehdoiksi kasvattaa suurten rekryfirmojen osakkeenomistajien pääomatuloja tai - kuten todennäköisesti tapahtuu - pitää edelleen työpaikat piilossa ja täyttää työpaikat suhteilla tai sen aktiivisen hakijan ottaessa yhteyttä.
Monella työttömällä tuntuu olevan sellainen käsitys, että kaikki yritykset ovat suuria yrityksiä. Kuitenkin yhä suurempi osa työpaikoista on syntynyt suuryritysten sijasta pieniin ja keskikokoisiin yrityksiin, joissa ei ole erillistä henkilöstöosastoa. Ei kolmen hengen yritys toimi kuten kolmensadan hengen yritys.
Vierailija kirjoitti:
LAISKAT JA KOULUTTAMATTOMAT PALSTAPAKSUKAISET PANIIKISSA KUN TUET LOPPUU ELLEI MENE TÖIHIN!
No juurikin näin se menee.
Missään muualla sana karenssi tai avoin työpaikka ei herätä samanlaista kauhua kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ei se twitter niin uusi ja ihmeellinen keksintö ole. Me osataan kaikki käyttää sitä. Okei?
No mutta miksi se sitten on joillekin niin vaikea juttu, jos siellä ilmoitetaan joistakin työpaikoista?
No jos ala on kovin pieni, ei ole pelkoja suuresta hakemustulvasta vaikka Hesarissa ilmoiteltaisiin. Se on suuri vähemmistö koulutusta ja asiantuntemusta vaativista tehtävistä, joihin haetaan avoimesti ilmoitellen ja yleisen haun kautta, poikkeuksena valtion ja kunnan virat. Verkostoituminen ja sisäpiiritieto on tämän päivän tapa ilmoittaa haettavista työpaikoista.