Ehkäisypillerit vai kierukka, ja mistä?
Olen 24-vuotias nainen työelämässä. Kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset eivätkä hirveän kivuliaat (burana ekana päivänä riittää). Nyt olen tapaillut erästä miestä ja mietin elämäni ensimmäistä hormonaalista ehkäisyä. Kierukoista olen kuullut paljon hyvää ja ilmeisesti niiden sivuvaikutukset voivat olla harmittomampia kuin pillereiden?
Kumman valitsisit jos tavoitteena on pitkä ehkäisyteho ja mahdollisimman "luonnollisena" pysyminen siis ajatellen mielialoja, kuukautisten tuloa yms :)
Hoituvatko molemmat soittamalla terveyskeskukseen vai pitäisikö varata aika esimerkiksi terveystaloon/Mehiläiseen?
Kommentit (4)
Itsellä kummastakin huonoja kokemuksia. Pillereistä naama kukki, halut meni ja vuodot oli epäsäännölliset. Kierukka lopetti vuodot mut tilalle tuli hikoilu ja kauhea hiustenlähtö.
Että eipä niitä tiedä kun kokeilemalla.
Tk ajanvaraus..siitä lähtee..
Itse sain 20-vuotiaana ensimmäisen hormonaalisen ehkäisyni eli kierukan ehkäisyneuvolasta täysin ilman mitään kuluja. Olen itse myös töissä. Vantaalla ainakin siis saa ilmaisiseksi ehkäisyä.
Kierukka on mielestäni ollut ihan hyvä. Ei tarvitse pelätä unohtelua, kun se on ja pysyy. Myös ehkäisyteho on pitkä eli ei ihan heti tarvitse miettiä ehkäisyä uudelleen. Minulle myös selitettiin kierukan pienemmästä hormoonimäärästä, se kun on oikealla paikalla eikä hormooneiden tarvitse kulkeutua koko kehon läpi ja siten pitoisuudet voivat olla matalammat. Luotin ainakin ammattilaiseen tässä. Ensimmäisen vuoden aikana minulla kuitenkin oli "kuukautiset" lähes viikottain. Aina yhdynnän jälkeen ne käynnistyivät vaikka olivatkin niukat. Sekoitti tasapainoa ja seurauksena oli bakteeritulehduksia. Olen kuitenkin tyytyväinen kun nyt kuukautiset ovat huomattavasti niukemmat ja harvat.
Toivottavasti osasin edes vähän helpottaa päätöstäsi!
Kierukkaa varten täytyy olla tuore papakoevastaus. Nopeiten varmaan selviät, jos varaat ehkäisyneyvola-ajan seuraavien menkkojen ajaksi ja käyt ennen sitä yksityisellä papassa. Maksaa n. 50 euroa, pyydä että lähettävät vastaukset paperilla kotiisi.
Jos välttämättä hormonaalinen ehkäisy,niin sitten ottaisin hormonikierukan.Kaikki hormonaaliset vaihtoehdot olen kokeillut ja hormoonittomia myös.Yllättäen paras olikin kuparikierukka,vähiten sivuoireita.Nämä on kuitenkin yksilöllisiä.
Varaa aika ehkäisyneuvolaan.