Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni (teini) haluaa matkustaa bussilla kaverinsa luo 300km päähän

Vierailija
18.04.2016 |

On siis alaikäinen.
Väittää että saa mennä yksin. Ja että osaa kyllä, aivan vieraassa kaupungissa.
Meillä on tästä kauhea riita.
Apua.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on 16-vuotias, en vaan uskalla päästää kun ei ole kovinkaan paljoa yksin kulkenut.

Ap

No eihän kukaan ole matkustellut yksin ennenkuin se eka kerta koittaa, koska meinasit uskaltaa päästää? Vasta kun täyttää 18? Moni on jo tuon ikäisenä opiskelemassa toisella paikkakunnalla...

Vierailija
22/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on 16-vuotias, en vaan uskalla päästää kun ei ole kovinkaan paljoa yksin kulkenut.

Ap

Voi hyvänen aika. Lopeta jo se paapominen. Jostakinhan se on aloitettava. Monet asuukin jo yksin tuossa iässä. Miten voi oppia mitään kun ei anneta opetella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaveri joku ennestään tuttu? Jos kyseessä olisi joku nettituttava, en päästäisi. 

Kyllähän 16-vuotias varmasti jännittää yksin mennessä, mutta saa siinä varmuutta onnistuessaan. Puhelimella voi soittaa ja kysyä neuvoa, jos jotain ihmeellistä sattuu. 

Vierailija
24/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullossa ei voi kasvattaa. Meillä lapsi meni viime vuonna kaverin kanssa olivat 9v täältä reilun 30 km päästä bussilla Helsinkiin. Kaverin äiti oli siellä vastassa. Viikonlopunakin kuljettiin Helsingissä bussilla, junalla, ratikalla ja metrolla. Ei voi kuin opettaa ja näyttää pari kertaa miten kuljetaan ja sitten vain pitää luottaa ja päästää irti kokeilemaan omia siipiään. Parempi tietysti, jos voi harjoitella luotettavan kaverin seurassa aluksi.

Vierailija
25/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

miksi ei ole kulkenut yksin? 

Vierailija
26/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No eihän se opi, jos sinä et koskaan päästä häntä reissuun. Itse tein tuossa iässä kervarilla vastaavan mittaisia matkoja, ja niissä riskit olivat tähtitieteelliset verrattuna bussimatkaan.

Olet ilmeisesti kasvattanut muksusi pumpilissa ja jossain vaiheessa se kostautuu. Nyt viimeistään on tärkeää päästää lapsesi edes tälle reissulle ja muillekin tulevaisuudessa. Sinulla taitaa olla jotain ongelmia lapsesi kasvamisen suhteen. Lapsesi on jo iso ja aikuistuu pian. Kannattaisi hieman muuttaa asenteitasi ja äkkiä.

Vierailija
27/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaveri joku ennestään tuttu? Jos kyseessä olisi joku nettituttava, en päästäisi. 

Kyllähän 16-vuotias varmasti jännittää yksin mennessä, mutta saa siinä varmuutta onnistuessaan. Puhelimella voi soittaa ja kysyä neuvoa, jos jotain ihmeellistä sattuu. 

No ei tuollainen reissu pitäisi olla kovin jännittävä 16-vuotiaalle.

Tuo nettituttava homman kanssa olen samaa mieltä.

Vierailija
28/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin 16-vuotiaana yksin Oulusta Helsinkiin Tarja Turusen joulukeikalle. Eka reissuni yksin, mutta koska 16-vuotias osaa jo puhua ja lukea selvitin itseni junalta hotelliin, Finlandia talolle, takaisin hotelliin ja seuraavana päivänä kotiin. Miten sun teinin on tarkoitus oppia kulkemaan yksin, jos roikut sen kädessä epäilemässä, että et kuitenkaan pärjää. Ei sille 18 vuotta täytettyään yhtäkkiä ilmesty kyky matkustaa yksin ja Suomen kartta päähän.

Vierailija
29/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko AP nyt kertoa, että millainen tämä kaveri on ja mistä he tuntevat? Kiitos.

Vierailija
30/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaan kuvitella, mitä kaikkea tulee tapahtumaan sitten, kun lapsesi lähtee kahden vuoden päästä täysi-ikäisenä Euroopan reissulle. Ensin Ruotsinlaivalle, sieltä interrail-lipulla Hampuriin ja  edelleen Turkkiin, lentäen kotiin ...

Vierailija
31/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa nuoren elämää todella paljon jos annetaan mennä ja kokea. Mä oon ollut niin kovapäinen etten vanhempien kieltoja kuunnellut (toki olin niin itsenäinen, että myös luotettiin, että osaan kulkea bussilla/junalla) ja olen matkustanut 14-vuotiaasta tapaamaan ystäviä vieraisiin kaupunkeihin. Luotin myös ystäviini, että ovat vastassa ja ja palauttavat bussiin/junaan lähdön hetkellä.

Jos en olisi saanut mennä niin olisin varmaan samanlainen, kuin pikkusiskoni, joka täyttää pian 18. Ei ole koskaan kulkenut yksin pitkiä matkoja, myös paikallisliikenteessä kulkemisen kanssa on ongelmia, ei ole päästetty ystävien kanssa viereiseen kaupunkiin edes elokuviin. Pystyn hyvin näkemään sen aran ja ujon tytön asumassa vielä 25-vuotiaana vanhempieni kanssa. Ajatus tuntuu pahalta. 

Anna nuoren mennä. 16vee on jo kykenevä reissamaan yksin ystävänsä luokse. Vähän luottoa!

Vierailija
32/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUA!!!

Siis et 16 vuotiasta uskalla yksin päästää.. Ymmärtäisin kyllä jos kyseessä olisi heikkolahjainen tapaus...

Heh, itse muutin kotoa opiskelmaan omilleni 15 vuotiaana, ja sen jälkeen omillani olen ollut, eli mitään avustusta ei kotoa tullut eikä herunut...

Et niinkun ap. nyt olis hyvä aika alkaa katkomaan sitä napanuoraa jo. Tuon ikäisen pitää pikkuhiljaa alkaa itsenäistymään, ja kokeilla tietyillä elämän osaalueilla sitä itsekseen pärjäämistä, koska se väistämättäkin on edessä.

Tässä tuntuu enemmän olevan nyt se että teini kyllä pärjäisi, mutta sinä et!

Vierailija
33/33 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, teet käytökselläsi lapsellesi karhunpalveluksen. Teini-ikä on sitä aikaa, jolloin kuuluu opetalla yksin pärjäämistä ja elämistä, kokeilla niitä rajojaan. Jos asetat rajat pitkään bussimatkaan, tulee lapsellasi olemaan erittäin kivinen tie itsenäistymiseen kun omilleen muuttaa. Ei 16-vuotias ole mikään pikkulapsi enää, jos tuon ikäinen ei bussimatkasta selviä niin on pakko ole kyse jostain ns vähälahjaisesta.

T. 17-vuotiaana omilleen muuttanut, edelleen hengissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi