Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita lapsen synttärikakusta

Vierailija
17.04.2016 |

Anoppini on perinteisesti joka vuosi leiponut lapseni synttäreille kakun. Olen ajatellut että mikäs siinä, hän tykkää leipoa ja saa tekemistä, ja minun ei tarvitse synttäreitä järjestäessä tilata kakkua kun olen ihan tumpelo leipomisessa. Tytöllä on kohta 7.v synttärit ja mummonsa ilmoitti tekevänsä sinne kakun. Lapsi haluaa kuitenkin teemakakun, samantyyppisen kun näki kaverinsa synttäreillä ja se on pakko tilata leipomosta. Ilmoitin anopille kohteliaasti, että kiitos mutta tänä vuonna lapsi halusi vähän erilaisen kakun ja tilasin sen jo (vaikka anoppi onkin hyvä leipomaan, niin ei olisi ikinä osannut tehdä sellaista kakkua neidin toiveiden mukaisesti). Tästähän riemu repesi, hän suuttui kun hänen leipomukset eivät enää kelpaa ja kun ei osata arvostaa ilmaista apua ja kakku on perinne jne jne. Yritin sanoa, että nämä ovat lapsen omat synttärit ja mielestäni 7.v synttärisankari saa valita kakkunsa itse (ensimmäistä kertaa elämässään). Ehdotin, että jos haluaa tehdä kakun, niin tekee ja laitetaan kaksi kakkua kun ovat ihan eri makuisetkin. Tämä ei käynyt (=koska hänen kakkunsa ei ole keskipisteenä). Täysin naurettava juttu ja nyt on suuttunut minulle ja vissiin lapsenlapselleenkin, vaikka olen tytön yrittänyt pitää ulkopuolella tästä.
Olen jo itsekin miettinyt että olenko jotenkin kohtuuton nyt vai onko anopin suuttuminen epäoikeudenmukaista?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap teki ihan oikein, ei siinä mitään.

Mutta on se silti niin mielenkiintoista että miten ihmeessä niistä älykkäistä, fiksuista , empaattisista, kaiken pelisilmän omaavista miniöistä aikanaan tulee niin hirveitä kotkia anoppeina.

No ei ainakaan minun äitini ole koskaan ollut muuta kuin jalkaa polkeva, manipuloiva ja kaikille kiukutteleva marttyyri.

Tämän ketjun perusteella Suomi on täynnä persoonallisuushäiriöisiä naisia jos muodonmuutos ihanasta miniästä hirveäksi anopiksi ei pidä paikkaansa.

Niinpä. Mistähän ne kauheat anopit tulee, kun kaikki miniät ovat ihania.

Sitä justiinsa minäkin hirveästi ihmettelen😉.

Vierailija
122/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on se silti niin mielenkiintoista että miten ihmeessä niistä älykkäistä, fiksuista , empaattisista, kaiken pelisilmän omaavista miniöistä aikanaan tulee niin hirveitä kotkia anoppeina.

No ei ainakaan minun äitini ole koskaan ollut muuta kuin jalkaa polkeva, manipuloiva ja kaikille kiukutteleva marttyyri.

Tämän ketjun perusteella Suomi on täynnä persoonallisuushäiriöisiä naisia jos muodonmuutos ihanasta miniästä hirveäksi anopiksi ei pidä paikkaansa.

Mä taas ihmettelen,miten te ette ymmärrä,että on erilaisia ihmisiä.Joillakin on tuo marttyyriegoilu-asenne ja he ovat hirveitä äitejä,joista tulee myöhemmin hirveitä anoppeja.Jotkut ihmiset ovat ihania ja empaaattisia äitejä,samoin anoppeja.On myös ihmisiä,jotka ovat tältä väliltä.Mahtaa olla tylsää elää mustavalkoisessa maailmassa,jossa asiat ovat aina joko tai."Joko kaikki maailman anopit ovat pahoja ja miniät hyviä tai päinvastoin.Mikään muu ei ole mahdollista."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko perustaa sellaisen anoppivuokraamon kun joillekin ei anopin apu kelpaa ja toisilla ei ole isovanhempia lapsilla ollenkaan. Anoppivuokraamosta voisi sitten vuokrata anopin jos on syntymäpäiväjuhlia tai muita juhlia joissa tarvittaisiin apua.

No kylläpäs on sulla asenne... En minäkään tule tänne av-palstalle anoppikeskusteluihin mankumaan, kun oma anoppi ehti kuolla ennen kuin edes kunnolla tutustuttiin ja lapsi ei ehtinyt koskaan mummoaan näkemään. Välillä kyllä näitä lukiessa miettii, onko mua jotenkin kierolla tavalla siunattu kun en päässyt nauttimaan anopin metkuista :D

Vierailija
124/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastan palstailua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niistä tulekaan.älykkäistä, fiksuista , empaattisista, kaiken pelisilmän omaavista miniöistä tulee mahtavia anoppeja.Joka asiasta arvovaltakysymyksen tekevistä,henkisesti epävakaista ja "minäminäminä"-äideistä taas tulee vanhempana hankalia anoppeja ja mummoja.

Vai meinasitko,että kaikki maailman ihmiset ovat keskenään samanlaisia ja pysyvät samanlaisina koko ikänsä?

Mulla on mahtava anoppi,vaihtaisin miehen kanssa äitejä koska tahansa(se mokoma ei suostu).

Tätä ketjua kun lukee niin tulee vaan sellainen käsitys että anopit on helvetistä ja nämä lasten äidit eli miniät toinen toistaan tsemppaavat heivaamaan nuo kauheat anopit tai pitämään yhteydenpidon ainakin minimissään.

Eli kai he itse uskovat olevansa hyviä , fiksuja ja oikeudenmukaisia kaikin puolin.

Sarkasmia se kai oli.

Itselläni on vain vävyjä ja tyttäriin hyvät välit.

Olen ehkä sen verran peruslaiskakin etten jaksa koko ajan sotkeutua heidän elämiinsä, se suojaa välejä selvästi.

Mutta saan seurata yhtä perhettä läheltä jossa miniä itse on aika kontrollifriikki ja siinä saa kyytiä niin äiti kuin anoppikin.

Että tuli vaan mieleen: Ota malka omasta silmästäsi että näet ottaa rikan toisen silmästä:)

Vierailija
125/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niistä tulekaan.älykkäistä, fiksuista , empaattisista, kaiken pelisilmän omaavista miniöistä tulee mahtavia anoppeja.Joka asiasta arvovaltakysymyksen tekevistä,henkisesti epävakaista ja "minäminäminä"-äideistä taas tulee vanhempana hankalia anoppeja ja mummoja.

Vai meinasitko,että kaikki maailman ihmiset ovat keskenään samanlaisia ja pysyvät samanlaisina koko ikänsä?

Mulla on mahtava anoppi,vaihtaisin miehen kanssa äitejä koska tahansa(se mokoma ei suostu).

Tätä ketjua kun lukee niin tulee vaan sellainen käsitys että anopit on helvetistä ja nämä lasten äidit eli miniät toinen toistaan tsemppaavat heivaamaan nuo kauheat anopit tai pitämään yhteydenpidon ainakin minimissään.

Eli kai he itse uskovat olevansa hyviä , fiksuja ja oikeudenmukaisia kaikin puolin.

Sarkasmia se kai oli.

Olen ehkä sen verran peruslaiskakin etten jaksa koko ajan sotkeutua heidän elämiinsä, se suojaa välejä selvästi.

Mutta saan seurata yhtä perhettä läheltä jossa miniä itse on aika kontrollifriikki ja siinä saa kyytiä niin äiti kuin anoppikin.

Että tuli vaan mieleen: Ota malka omasta silmästäsi että näet ottaa rikan toisen silmästä:)

Kummasti kuitenkin samaistut hirviöanoppeihin. Että missäs se malka luuraakaan. Enkä tajua miten se kobtrollifriikkiys töhän asiaan edes liittyy???

Vierailija
126/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva huomata, että tänne oli tullut lisää vastauksia, jokaisen olen lukenut ajatuksella läpi. :) Haluan muutamaa juttua tarkentaa, kun osa on vetänyt mutkia suoraksi aika lujaa. 

En siis näillä ongelmilla mitä meillä viime aikoina on ollut tarkoittanut rahatilannetta. Tietenkään emme ostelisi satasen teemakakkuja jos taloudellinen tilanne olisi heikko, mutta se ei nyt ollut se pointti.

Osa myös ihmetteli, miksei mieheni pyytänyt anoppia lämpimästi tervetulleeksi synttäreille, kun anoppi koki ettei ole tervetullut. Sen takia että mies tietää minua paremmin, että hänen äitinsä kanssa on turha alkaa vänkäämään ja vääntäämän. Sanoin anopille että hän on aina tervetullut juhliin, kakun kanssa tai ilman ja hän tietää sen. Tämä "en koe oloani tervetulleeksi" on hänen keinonsa saada meille huono omatunto ja meidät pyytämään anteeksi. Näin ei tule kuitenkaan tapahtumaan, emmekä me ala häntä maanittelemaan juhliin, jos hän on päättänyt olla tulematta vääränlaisen kakun takia. 

Jotain isompaa tässä kermakakun taustalla varmaankin on, itsestäni tosin tuntuu vain että syy on se ettei hänen kakkunsa ole pääosassa eikä hän pääse loistamaan. Anoppi on kyllä aktiivisesti lapsen elämässä mukana muutenkin, ei siis vain kermakakun verran vuodessa... Hän myös tietää, että arvostamme hänen apuaan ja myös  näytämme sen hänelle. -ap

Vierailija
127/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia se kai oli.

Siis tuohan on sinun tulkintasi ketjun sisällöstä,ei se merkitse että ketjussa oikeasti sanottaisiin niin.Olen käsittääkseni lukenut samat kommentit ja itselläni on päällimmäinen tunne huojennus,en ole ainao maailmassa jolla on marttyyrejä suvussa.Muillakin palstalaisilla on ongelmia kontrollifiriikkiäitien,-mummojen ja -anoppien kanssa.

Tietenkin marttyyrit itse uskovat olevansa hyviä ihmisiä,joita kukaan ei vain osaa arvostaa.Jos he tiedostaisivat paskamaisen käytöksensä,he muokkaisivat sitä.

Silti maailmassa on hirveitä anoppeja ja ihania anoppeja,samoin miniöitä ja vävyjäkin on moneen junaan.On myös monenlaisia äitejä,isiä,siskoja,veljiä,ja muita sukulaisia.Jos ketjua lukee asenteella "kyllä täällä taas haukutaan sitä ja sitä ihmisryhmää",aivan varmasti saa ketjusta juuri sellaisen kuvan kuin haluaa :D Onneksi netissä on mahdollista kirjoittaa myös neutraalilla mielentilalla,ilman vihamielisiä ennakkoluuloja.

Vierailija
128/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kiva huomata, että tänne oli tullut lisää vastauksia, jokaisen olen lukenut ajatuksella läpi. :) Haluan muutamaa juttua tarkentaa, kun osa on vetänyt mutkia suoraksi aika lujaa. 

En siis näillä ongelmilla mitä meillä viime aikoina on ollut tarkoittanut rahatilannetta. Tietenkään emme ostelisi satasen teemakakkuja jos taloudellinen tilanne olisi heikko, mutta se ei nyt ollut se pointti.

Osa myös ihmetteli, miksei mieheni pyytänyt anoppia lämpimästi tervetulleeksi synttäreille, kun anoppi koki ettei ole tervetullut. Sen takia että mies tietää minua paremmin, että hänen äitinsä kanssa on turha alkaa vänkäämään ja vääntäämän. Sanoin anopille että hän on aina tervetullut juhliin, kakun kanssa tai ilman ja hän tietää sen. Tämä "en koe oloani tervetulleeksi" on hänen keinonsa saada meille huono omatunto ja meidät pyytämään anteeksi. Näin ei tule kuitenkaan tapahtumaan, emmekä me ala häntä maanittelemaan juhliin, jos hän on päättänyt olla tulematta vääränlaisen kakun takia. 

Jotain isompaa tässä kermakakun taustalla varmaankin on, itsestäni tosin tuntuu vain että syy on se ettei hänen kakkunsa ole pääosassa eikä hän pääse loistamaan. Anoppi on kyllä aktiivisesti lapsen elämässä mukana muutenkin, ei siis vain kermakakun verran vuodessa... Hän myös tietää, että arvostamme hänen apuaan ja myös  näytämme sen hänelle. -ap

Hyvä,että ette suostu kiristykseen tai ala muuten "hyvitellä" häntä ilman syytä.Äidinäidilläni ja äidilläni on myös ilmiömäinen kyky saada muut tuntemaan syyllisyyttä ja päästä kiillottamaan marttyyrinkruunuaan.Tuo kakkuhommahan on vain yksi tapa manipuloida läheisiään,marttyyreille kun ei mikään arvostus ja kiitos tunnu riittävän(puhun nyt siis yleisesti tämänlaisista ihmisistä).Toivottavasti tulee muuten onnistuneet juhlat,pidätte jatkossakin pintanne tuollaisissa kiristystilanteissa niin kyllä anopin kanssa jotenkin tulee toimeen.

Vierailija
129/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on aika radikaali ajatus,mutta voisiko olla niin,että tähän ketjuun kirjoittavat ihmiset,joita aihe jotenkin koskettaa? En usko,että yksi anonyymin palstan viestiketju kuvaa koko Suomen naisten mielenterveyttä.Jos aiheena on marttyyria leikkivä sukulainen,silloin aiheesta kirjoittavat ihmiset,joiden suvussa on marttyyrejä.Ne,joilla on vain normaaleita sukulaisia,eivät välttämättä osaa samaistua esimerkiksi tähän synttärikakkusotaan,joten eivät kommentoi.Ja edelleen ihanista miniöistä tulee ihania anoppeja ja ne hirveät anopit olivat hirveitä jo miniöinä.

Saatteko  jotain kieroutunutta nautintoa provoilusta,jankkaamisesta ja yleistämisestä?sitten ymmärrän täysin nämä "ai kaikki anopit on pahoja"-länkytyksen,

Jos kirjoitan vaikka että mieheni on käyttäytynyt viime aikoina huonosti,leimaanko silloin kaikki maailman miehet sioiksi? Tai jos puhun lapsesta tai kissasta?Miksi ette ymmärrä,että se joka kirjoittaa,kertoo omista kokemuksistaan,vain te jankkaajat väännätte asian niin että anopit ihmisryhmänä ovat paha.

Vierailija
130/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommonen "jos mun kakku ei kelpaa niin ei tulla synttäreille laisinkaan" on henkistä väkivaltaa. Tuollaiseen kiristykseen ei pidä suostua, varsinkaan tällaisessa tapauksessa kun vastakkain on lapsen toive ja mummun pätemisen tarve.

Vierailija
131/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia se kai oli.

Kummasti kuitenkin samaistut hirviöanoppeihin. Että missäs se malka luuraakaan. Enkä tajua miten se kobtrollifriikkiys töhän asiaan edes liittyy???

En ole tuo jota lainaat enkä ota kantaa malka-asiaan,mutta kyllähän nämä ketjussa esiintulleet esimerkit kertovat kontrollifriikkeydestä.Aikuiselle lapselle ei suoda yksityisyyttä tai valtaa päättää itse elämästään,vaan äiti tekee omilla avaimilla yllätyskäyntejä ja haluaa pääättää kaikesta,7-vuotiaan syntymäpäiväkakkua myöten.Harrastetaan emotionaalista kiristystä:"Jos et tee niin kun minä haluan,en tule juhliin/hoida lapsia/puhu sinulle pitkään aikaan."Sairasta vallankäyttöä,ei ehkä hyväksytä sitä että lapsi on nyt aikuinen,jolla on oma elämä ja äidin on aika hankkia elämään muuta sisältöä kuin lastensa "auttaminen" en kyttääminen ja kiristäminen.

Siis sillä tavalla kontrollifriikkiys liittyi ketjuun ja marttyyriuteen,ilmeisesti tuolla lainatullakin on sitten sellaine tyyppi suvussaan.

Vierailija
132/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän on niin hirveän vaikea ymmärtää,miksi marttyyrisukulaisten kanssa on vaikea elää,olisiko mahdollista että olette itse sellaisia? Koska ainakin minun kokemukseni mukaan marttyyreiden maailma on juuri noin mustavalkoinen kuin teidän."Minun mielipiteeni on ehdoton totuus.Jos en tiedä jostain asiasa,sen on pakko olla pahasta ja väärin.En siis viitsi vaivautua ottamaan siitä selvää."

Mustavalkoisessa maailmassa ihmset jaetaan "hyviin" ja "pahoihin",todellisuudessahan ihmiset eivät valittevasti ole niin yksinkertaisia.

Oikeasti kysymys ei ole,että "Mistähän ne kauheat anopit tulee, kun kaikki miniät ovat ihania".Ne kauheat anopit olivat kauheita jo ennnen kuin heistä tuli anoppeja.Mua kiinnostaisi enemmän tietää,miksi joistain ihmisistä tulee katkeria marttyyreja ja toiset pysyvät suloisina vaikka kokisivat mitä kauheaa.

Vierailija
133/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommonen "jos mun kakku ei kelpaa niin ei tulla synttäreille laisinkaan" on henkistä väkivaltaa. Tuollaiseen kiristykseen ei pidä suostua, varsinkaan tällaisessa tapauksessa kun vastakkain on lapsen toive ja mummun pätemisen tarve.

Kiristystä ehkä mutta ei mitään henkistä väkivaltaa. Se on kuin väittäisi että kun joku heittää sua sormikkaalla niin sitä väkivallaksi. Kyllä ainakin pitäisi lyödä sillä hanskalla.

Vierailija
134/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiristystä ehkä mutta ei mitään henkistä väkivaltaa. Se on kuin väittäisi että kun joku heittää sua sormikkaalla niin sitä väkivallaksi. Kyllä ainakin pitäisi lyödä sillä hanskalla.

No on se henkistä väkivaltaa kun aikuinen kohdistaa tuollaista 7-vuotiaaseen lapseen.

Vierailija
135/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti raja siihen, mikä on henkistä väkivaltaa ja mikä ei, on subjektiivinen. Mutta jos ajatellaan sen pienen lapsen kannalta, mikäli hän saa tietää että mummo tulkitsi toiveen teemakakusta siinä määrin loukkaavaksi, että jättää juhlat väliin (=hylkäämiskokemus/torjunta kun esittää omantahdon ilmaisun), niin en nyt ihan pikkujuttuna asiaa pitäisi. Tietysti maailmassa tapahtuu miljoona kertaa pahempiakin asioita, mutta varmasti se mummon ja lapsenlapsen väliseen suhteeseen tuo särön. Varsinkin jos muutenkin ovat paljon tekemisissä, en usko millään että mummo jättää asiaa tähän. Varmasti tulee lapselle vihjailemaan asiasta.

Vierailija
136/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia se kai oli.

No sillä tavalla että jos kuuntelee tätä tuntemaani miniää , niin hänellä on aika kauhea äiti ja anoppi.

Vaan kun satun tuntemaan molemmat, niin ihan tavallisia mukavia ihmisiä he ovat.

Miniäkin on itse asiassa ihan mukava silloin kun asiat menevät niin kuin hän haluaa.

En samaistu mielestäni hirviöanoppeihin, vaan pikemminkin ajattelen että syytä on yleensä niin sysissä kuin sepissäkin.

Ihan oikeasti joku sairas ihminen on asia erikseen toki.

Vierailija
137/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöeläin kirjoitti:

Minulla on tuollainen anoppi ja minusta ap:lta puuttuu tassa niin hienotunteisuus kuin pelisilmakin. Anopillesi kyse ei ole kakusta, vaan rakkaudesta. Kun et itse leivo et ehka ymmarra paljonko kakussa voi olla tunnetta mukana. Minakaan en leivo, mutta naen sen ja musta itse tehty on aina hienompi kuin ostettu. Jos lapseni toivoisi jotain superekakkua, yrittaisin ensin jutella kuinka mummo leipoo rakkaudella kakun ja on onnellinen kun saa niin olla juhlapaivassa mukana. Jos ei auta, kertoisin hyvin hienotunteisesti anopille ja pahoittelisin, olisin hanen puolellaan. Tyyliin lapsi nyt on niin pieni, en tieda mika siihen nyt on tullut... Voisitko kuitenkin leipoa meille aikuisille sen? Ja tulethan juhliin auttamaan?

Pelisilmaa tyypit.

Ja myotatuntoa.

Joo pelisilmää ehkä anopin suuntaan mutta luitko, anopille ei käynyt että kakkuja olisi ollut kaksi. Ja tuolla pelisilmäkommentillasi on muka ihan ok dissata omaa lastaan "en mä tiiä mikä siihen on tullut kun se haluaa oman kakun".. Voi jeesus, onneksi oma äitini enkä minäkään aio ikinä dissata tuolla tavoin omaa lastani, kyllä 7v jo ymmärtää. Hienoa että kasvatat omat lapsesi tuollaisilla kommenteilla nysvöiksi luusereiksi, jotka poljetaan maan rakoon jo lapsena ja oman äidin toimesta. Oman lapsen vähättelyä sanon minä.

Vierailija
138/160 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo. Oispa kakkuu.

Vierailija
139/160 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia se kai oli.

No sillä tavalla että jos kuuntelee tätä tuntemaani miniää , niin hänellä on aika kauhea äiti ja anoppi.

Vaan kun satun tuntemaan molemmat, niin ihan tavallisia mukavia ihmisiä he ovat.

Miniäkin on itse asiassa ihan mukava silloin kun asiat menevät niin kuin hän haluaa.

En samaistu mielestäni hirviöanoppeihin, vaan pikemminkin ajattelen että syytä on yleensä niin sysissä kuin sepissäkin.

Ihan oikeasti joku sairas ihminen on asia erikseen toki.

Mielenkiintoista,koska tämä "malkasilmäkommentoija" tuntee jonkun äidin ja anopin,hän siis tietää perheen asiat paremmin kuin tyyppi itse.

Luuletteko oikeasti,että ne marttyyroivat sukulaiset on kauheita aina ja kaikille? Kyllä he osaavat pitää mukavan ihmisen "kulissit pystyssä" siinä missä kuka tahansa.Sitä ei voi kukaan ulkopuolinen määritellä"Ei sulla ole oikeasti hankalat välit sukulaisiin.Mä tunnen ne ja ne on ihania ihmisiä,kyllä vika on sussa."

Aika loogista muuten,että "hirviöäidin" tytär on myös omalle perheelleen "hirviö".Miten sitä osaisi olla muunkaanlainen,jos on kotona oppinut että häiriintynyt toimintamalli on oikea? Tai siis voi olla muunlainen,mutta ei se helposti käy.Täytyy tehdä töitä,että ei muutu vanhemmiten äitinsä/isoäitinsä/muun sukulaismarttyyrin kaltaiseksi,jos on ikänsä sitä henkistä väkivaltaa pitänyt normaalina.Joskus mietin,millainen ihminen sietää parisuhteessa fyysistä väkivaltaa.Sitten eräs tällainen ihminen kertoi olevansa "normaalista perheestä jossa isä hakkasi äitiä".

Siis:alitajuisesti pitää lapsuudenkodin toimintaa normaalina,vaikka ulkopuoliset näkisivät sen olevan täysin kieroutunutta.Siksi nuo vääränlaiset mallit siirtyvät sukupolvelta toiselle,esimerkiksi tuo kontrollifriikkiys "periytyy" niin että se opitaan omilta vanhemmilta ja siirretään omille lapsille mallia ottamalla ja näyttämällä.

Vierailija
140/160 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu 139! Mun anoppi on "yleisön" edessä hyvinkin mukava. Mutta kaksin kun ollaan, on ilma täynnä solvauksia ja ilkeilyä. Tämän vuoksi olen varma että kyse on tahallisesta vittuilusta, eikä pelkästään siitä että hän on "suorasanainen".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme