13-vuotiaalla tyttöystävä
Mitä mieltä? Fritsuja tehty ja sängyssä makailtu. Pitäisikö jotenkin puuttua asiaan?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku ihan aidosti ja oikeasti sitä mieltä, että ihastuminen ja rakastuminen sekä seurustelu pitäisi KIELTÄÄ jonkun ikäiseltä? Ihan hullujako te olette? Eivät hyvät, syvät tunteet ole väärin. Jos teillä vanhemmilla on jotakin pelkoja (mistä?), niin valmentakaa mukuloitanne sellaiseen.
Ei olekaan kysymys näiden kieltämisestä vaan seksin. Ei sovi tuon ikäiselle.
Miten niin ei sovi? Miksi ei sovi? Miten selität tämän sille nuorelle lämpimästi, ja kauniisti? Miksi?
13-vuotias ei ole henkisesti niin kehittynyt, että ymmärtäisi seksin oikean merkityksen ja sen kenen kanssa ja missä vaiheessa, sitä on oikein harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku ihan aidosti ja oikeasti sitä mieltä, että ihastuminen ja rakastuminen sekä seurustelu pitäisi KIELTÄÄ jonkun ikäiseltä? Ihan hullujako te olette? Eivät hyvät, syvät tunteet ole väärin. Jos teillä vanhemmilla on jotakin pelkoja (mistä?), niin valmentakaa mukuloitanne sellaiseen.
Miten niin ei sovi? Miksi ei sovi? Miten selität tämän sille nuorelle lämpimästi, ja kauniisti? Miksi?
13-vuotias ei ole henkisesti niin kehittynyt, että ymmärtäisi seksin oikean merkityksen ja sen kenen kanssa ja missä vaiheessa, sitä on oikein harjoittaa.
Mikä sen oikea tarkoitus mielestäsi on?
Itsekään en 13-vuotiaana osannut haaveilla seksistä tai seurustelusta, mutta jos sen ikäinen on itselleen seurustelukumppanin saanut, niin mielestäni olisi parempi jos vanhemmat eivät kieltäisi jotain tiettyjä puuhia heiltä, vaan ohjaisivat turvalliseen kanssakäymiseen ja välittäisivät lapsistaan sillä tavalla. Kieltäminen voi johtaa kapinointiin, joka voi johtaa impulsiiviseen käyttäytymiseen ja virhearviointeihin, ja jos jotakin sattuu niin lapsi ei välttämättä uskalla tukeutua vanhempaansa vaikeassa tilanteessa. Eihän sitä tietenkään haluaisi että oma pikku-jonne tai -jonna harrastaisi seksiä, mutta jos se on tapahtuakseen niin parempi että siitä voi keskustella hyvässä hengessä. Seksuaalisuus ja sen toteuttaminen on muutenkin intiimi ja jokaisen ihmisen oma asia, eikä sitä voi keneltäkään kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Millä perusteella se sopii vaikkapa 14-vuotiaalle mutta ei 13-vuotiaalle? Kerro minulle kuukauden tai mielellään päivän tarkkuudella kenelle sopii ja PERUSTELE vastauksesi. Jos et tähän pysty ole hyvä ja mene esittämään mielipiteitäsi muualle.
Siinä vaiheessa kun pystyt itse lapsesi kasvattamaan ja elättämään voit aloittaa seksielämäsi.
Seksi ei ole lasten ajanvietettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Millä perusteella se sopii vaikkapa 14-vuotiaalle mutta ei 13-vuotiaalle? Kerro minulle kuukauden tai mielellään päivän tarkkuudella kenelle sopii ja PERUSTELE vastauksesi. Jos et tähän pysty ole hyvä ja mene esittämään mielipiteitäsi muualle.
Siinä vaiheessa kun pystyt itse lapsesi kasvattamaan ja elättämään voit aloittaa seksielämäsi.
Et ole ehkäisystä kuullut? Luulöetko muuten, että jos 11-13-vuotias "seurustelee", se on heti naimassa kuin kani?
Mitä turvattomampi koti on ja mitä vähemmän siellä on kiinnostusta ja läheisyttää, sitä nopeammin sitä haetaan seksistä. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole lasten ajanvietettä.Et ole ehkäisystä kuullut? Luulöetko muuten, että jos 11-13-vuotias "seurustelee", se on heti naimassa kuin kani?
Aikuisillakin ehkäisy voi pettää, saati sitten säheltäviltä lapsilta. Aikuisten jutut vaatii aikuieen vastuut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kieltäisit 13-vuotiaan seurustelun, koska luulet, että he pitävät sitten seksiä ajankuluna ja tästä seuraa raskaus, ja sinä olet pulassa isovanhempana? Lähdepä purkamaan pelkojasi ihan toisessa järjestyksessä kuin kieltämällä nuorten tapailu.
A: selitä lapselle mitä yhdyntä on.
B: kerro miten ehkäistä
C: järjestä niin, että hän saa ehkäisyn, jos siltä tuntuu. Älä nolaa.
D: voit sitten ehkä esittää oman näkemyksesi siitä, että toivot hänen odottelevan seksielämän aloittamista vielä kaks taikka kuus vuotta. Älä nolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole lasten ajanvietettä.Et ole ehkäisystä kuullut? Luulöetko muuten, että jos 11-13-vuotias "seurustelee", se on heti naimassa kuin kani?
Aikuisillakin ehkäisy voi pettää, saati sitten säheltäviltä lapsilta. Aikuisten jutut vaatii aikuieen vastuut.
Jos pettää ehkäisy, niin mitä sitten tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Ei seurustelu siis yhdessä oleminen mitään haittaa, mutta seksi ei kuulu tuon ikäisille. Tekisin asian selväksi.
Teksit selväksi. Varmaan joo uskottavaa, että murrosikäinen teinikin otta sen tosissaan.
Itse olin 12 tai 13 kun pääsin neitsyydestä, tapahtui siis samana syksynä kun täytin 13.
Tää kauhistelu on hauskaa teinit on jo vuosikymmeniä aloittaneet seksin harrastamisen aina vaan myöhemmin.
Taisi olla pohjat silloin 70 luvulla, kun pillerit sai terkalta ja Aidsia ei ollut keksitty ja penisiliini toimi kaikkeen.
Silloin ei ollut nettiä ei edes kännyköitä saati älyluureja tai kotitietokoneita, jos ei ollut joku urheiluhullu niin maalla ei ollut muuta tekemistä, kuin seksi.
Jos 13-vuotias harrastaa seksiä tai sen esiasteita ikäisensä kanssa tulee hänestä aikuisena efebofiili ja saattaa päätyä vankilaan. Normaalia olisi harrastaa aikuisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos 13-vuotias harrastaa seksiä tai sen esiasteita ikäisensä kanssa tulee hänestä aikuisena efebofiili ja saattaa päätyä vankilaan. Normaalia olisi harrastaa aikuisen kanssa.
Ole tuo 31 ja tosiaan ensimmäiselläni oli jo auto ja ajokortti, maalla muuten pääse kulkemaan. Olen siis mainitsemaltasi sukupuolitaudilta turvassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole tuo 31 ja tosiaan ensimmäiselläni oli jo auto ja ajokortti, maalla muuten pääse kulkemaan. Olen siis mainitsemaltasi sukupuolitaudilta turvassa
Näin jälkikäteen ajateltuna, oletko sitä mieltä että kumppaniasi olisi syytä rangaista teostaan?
Minä en kyllä lähtisi kieltämään mitään, koska teini-ikäisten aivot yleensä toimii käänteisesti että kielletty hedelmä alkaa sitten kiinnostaa. Keskustelisin lapsen kanssa rakentavasti seksistä, ehkäisystä, raskauden riskistä ja sukupuolitaudeista sekä sanoisin, että minun kanssa voi aina jutella jos siltä tuntuu. Toki voisin sanoa, että toivoisin teidän nauttivan toisistanne muilla tavoin kuin yhdynnällä, sillä sitä ensimmäistä kertaa ei voi sitten enää saada uudelleen.
P.S. Itse aloin seurustella mieheni kanssa, kun olimme molemmat 14-vuotiaita. 9 kuukauden ajan jaksoimme odottaa itse yhdyntää, toki pettingiä ja suuseksiä oli lähes koko tuo aika. Niin ja nyt ollaan oltu 11 vuotta yhdessä :) Että tosiaan joillakin se ensimmäinen kumppani voi olla se oikea, joten siksikin kiellot seurustelulle ym. voivat olla pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pettää ehkäisy, niin mitä sitten tehdään?
Perinteisesti se menee jotenkin näin. Poika katoaa kuin pieru saharaan ja haukkuu tytön huoraksi. Tyttö jää yksin ja riippuen siitä millainen suhde on äitiin kertoo raskaudesta, hyvässä tapauksessa ehtii aborttiin, huonossa tapauksessa lapsi saa lapsen.
En ikinä kieltäisi lapseltani seurustelua (siis yleisesti, mutta jos esim teini seurustelisi yli kolmekymppisen kanssa niin puuttuisin asiaan, mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan), koska siinä ei ole mitään järkeä. Mielestäni on juuri hyvä olla sellaisia ala-asteen leikkimielisiä suhteita, jotta sitten on valmis vähän vanhempana sitten vakavempaan. Mutta siis seurustelun kielto asenteella "tässä talossa ei seurustella noin nuorena" on huono juttu. En siis tarkoita oikeastaan tuota APn tilannetta, tuli vain mieleen kun jotkut täällä sanoivat etteivät anna lapsensa seurustella ollenkaan.
Onko alle 15-vuotiaana (rikosoikeudellinen vastuu) jonkun paksuksi pökätessä kuitenkin velvoitettu maksamaan elatusrahaa loppuikänsä jostain minkä on tehnyt ennen kuin on virallisesti vastuussa tekemisistään?
Tässä ketjussa on paljon ympäripyöreitä tokaisuja, että "En sallisi, kieltäisin, tekisin selväksi" jne. Mutta te, joilla on jo teini-ikäisiä lapsia tai vanhempiakin: miten ihan oikeasti heitä seksuaalikasvatitte ja mitä siitä seurasi (sikäli kun tiedätte)?
Omille pojilleni ostin kirjan, jonka vein tyrkylle joskus 11-vuotiaana kilteillä saatesanoilla "tuossa on paljon asiaa nuoreksi kasvamisesta, lue sitten kun kiinnostaa".
http://www.raisacacciatore.fi/kirjasto/34
Kun minun nähdäkseni rupesivat tapailemaan tyttöjä joskus 13-14-vuotiaana, puhuin. Kerroin siitä miten tärkeätä on kunnioittaa seurustelukaveria myös sitten, jos suhde katkeaa. Että yhä tähän maailman aikaan on tärkeätä "maine", sitä ei saa tahrata puhumalla pahaa ja jakamalla yksityisiä asioita muille ikinä. Puhuin sukupuolitaudeista ja kondomin tärkeydestä aina ja kaikkialla. Ostin heille vuorollaan ne luultavasti ensimmäiset kortsupaketit, etteivät jäisi ujostelun takia ostamatta. Jätin pöydänkulmalle ja sanoin, että käyttöön sitten kun joskus on tarvetta. En palannut asiaan enää koskaan.
Pojat ovat nyt yli kaksikymppisiä, seurusteevat pitkissä suhteissa, yksi on avoliitossa. Toivovat lapsia, mutta niiden aika ei ole vielä, kun aikovat ensin opiskella loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on paljon ympäripyöreitä tokaisuja, että "En sallisi, kieltäisin, tekisin selväksi" jne. Mutta te, joilla on jo teini-ikäisiä lapsia tai vanhempiakin: miten ihan oikeasti heitä seksuaalikasvatitte ja mitä siitä seurasi (sikäli kun tiedätte)?
Omille pojilleni ostin kirjan, jonka vein tyrkylle joskus 11-vuotiaana kilteillä saatesanoilla "tuossa on paljon asiaa nuoreksi kasvamisesta, lue sitten kun kiinnostaa".
http://www.raisacacciatore.fi/kirjasto/34
Kun minun nähdäkseni rupesivat tapailemaan tyttöjä joskus 13-14-vuotiaana, puhuin. Kerroin siitä miten tärkeätä on kunnioittaa seurustelukaveria myös sitten, jos suhde katkeaa. Että yhä tähän maailman aikaan on tärkeätä "maine", sitä ei saa tahrata puhumalla pahaa ja jakamalla yksityisiä asioita muille ikinä. Puhuin sukupuolitaudeista ja kondomin tärkeydestä aina ja kaikkialla. Ostin heille vuorollaan ne luultavasti ensimmäiset kortsupaketit, etteivät jäisi ujostelun takia ostamatta. Jätin pöydänkulmalle ja sanoin, että käyttöön sitten kun joskus on tarvetta. En palannut asiaan enää koskaan.
Pojat ovat nyt yli kaksikymppisiä, seurusteevat pitkissä suhteissa, yksi on avoliitossa. Toivovat lapsia, mutta niiden aika ei ole vielä, kun aikovat ensin opiskella loppuun.
TÄÄ on just se oikea tapa! Pisteet sulle! Tää ei siis ollut sarkasmia :D