Maaliskuun inssiläisiä
Olisiko täällä jo sellaisia jotka odottavat maaliskuun inssiä?
Itselläni tänään kp 6 ja eilen aloin Puregonia pistelemään. Tämä olisi ensimmäinen inssi, tosin viime vuoden puolella oli tarkoitus mennä inssiin, mutta jostakin syystä siitä ei sitten tullut mitään - silloin siis Puregon + Pregnyl + kotihommat. Papereihini ei ilmeisesti oltu tehty merkintää inssistä, vaikka niin olikin sovittu aiemmin eri lääkärin kanssa. Nyt aion pitää paremmin puoliani ja mies lupasi auttaa!
Itse inssi menee siis luultavasti maaliskuun alkupuolelle - muita joilla suurin piirtein sama aikataulu?
Kommentit (72)
Mitäs kuuluu meidän piinailijoille, kuutar78, katariina77 ja ragazzina, onko tuntemuksia minkäänlaisia??
Minulla alkoi kuukautiset sitten aikaisemmin kun odotin, jo keskiviikkoaamuna! Tänään käyn ostamassa puregonit ja irroituspiikit. Minuakin pelottaa pistää, Justiine: et ole yksin!!!!!! Ja minuakin mietityttää että meneekö kroppa sekaisin kun aloittaa pistelyn?
Huomenna sitten alkaa... Mutta sitäkin pohdin, että onko siinä tarkka aika milloin pistän? En muistanut polille soittaa ja kysyä. Tai tietäähän ne apteekissakin varmasti.
Ultra on sitten kp 11 17.3 perjantaina. Eli arvatkaapa osuuko inssi sitten minun tuurillani viikonloppuun jolloin sitä ei tehdä... eli kotihommilla pitää sitten hoitaa. Mutta kehotti kuitenkin aloittamaan pistelyn, koska voihan olla että munarakkula kehittyy hitaasti ja inssi onkin vasta seuraavalla viikolla. Eli aloitan ne vaikka inssi tuntuukin epätodennäköiseltä tässä kuussa... Toivonkipinää antaa, kun luin jostain, että joku oli tullut raskaaksi " kotitekoisella" inssillä.=)
Mutta viikonloppuja kaikille ja kertokaahan kuulumisia!
T: Piikkikammoinen killimilli =D
Omaa piinaa varjostaa tällä hetkellä koiran viime viikkoisen leikauksen jälkeinen komplikaatio, eikä ole oikein edes tätä omaa napaa jaksanut miettiä... pp 8t tässä eletään ja vatsassa nippaili koko viime viikon aika lailla, syyksi uskon epämääräisen ultralöydöksen ja nyt on vain rinnat kipeenä, mutta niin mulla on aina tässä vaiheessa kiertoa, joten en osaa sanoa juuta enkä jaata missä mennään...
Pistämisestä sen verran, ettei se ole ollenkaan niin kamalaa kuin miltä kuulostaa, varsinkin puregonin pistäminen kynällä. Itse neula on todella ohkanen eikä juuri tunnu missään ja onnestelu helppoa. Tärkeätä on pistää aina joka päivä samaan aikaan, joten kannattaa miettiä mikä ajankohta itselle on mahdollisimman sopiva, itse piikittelin illalla. Pistämisessä kannattaa todellakin sitten pitää se neula vielä n. 5 sekunnin ulos vedettäessä tulee pieni tippa nestettä ulos - joko lääkettä tai verta, niin sen ei pitäisi juurikaan haitata... Pregnykin pistäminenkään ei ole vaikeata, mutta siinä itseäni aina jännittää ne ampullin avaamiset ja sekoittaminen...
Itselläni ei juurikaan ole ollut lääkkeistä mitään sivuvaikutuksia, clomeista tulin todella äkäiseksi, mutta nämä ovat olleet ihan OK. Mutta yksilöllistähän tämä kuitenkin on. Follikkelit ovat minulla kasvaneet hieman hitaammin lääkkeillä kuin normaalikierrossa.
Eli menkat alkoi sitten tänään.. Huomenna soittoa polille ja ultra-aikaa varaamaan... Clomit alotan tiistaina, sain itse valita alotanko suoraan kahdella pilsulla vai tyydynkö yhteen.. Taidan hyperin pelossa jäädä siihen yhteen päivässä.. Koska luonnollisessa kierrossakin oli sentään se yksi 10mm sillon kp16 joten jos saataisiin edes yksi niin ois hyvä...
Ihan varma en tuosta inssistä ole, se selviää sitten siinä clomiultrassa...
Ihan jännä päästä taas tositoimiin vaikka päässä kummitteleekin se että olisin nyt jo äiti jos kaik ois menny hyvin.. huoh, no ei auta...
Tsemppiä ja toivottavasti jouluna on monella meistä oma vauva sylissä...
Todella toivon sitä!!
Trust ja kp1
Menossa pp 10 ja tuntemuksia ei ole kauheasti jakaa. Toiveikkaina silti ollaan. Vyöhyketerapiakin on tullut tässä kierrossa koettua ja voin lämpöisesti suosia. Menen myöhemminkin jos vielä tämän kierron jälkeen tarvitsen sitä :-))
Pregnyl piikin jälkeen nännit kipeytyi oikein kunnolla, mutta pikku hiljaa niiden kipu on pienentynyt.
Rinnat sen sijaan ovat kovan tuntoiset ja paineluarat.
Menkkamaiset tuntemukset lakkasivat noin pp 6-7 aikoihin.
Pregnyl piikin jälkeen mulla on ollut raskausoireita joka kierrossa ja ei suotta. Antaahan pregnyl positiivisen tuloksen jos testaa heti piikittaämistä seuravina päivinä. Onko muilla ollut vastaavaa?
Jos tuntemuksia haetaan niin eilen pyörrytti ja huimasi välillä. Tänä aamuna tunsin pahoinvointia. No, ei tietty välttämättä johdu raskaudesta, mutta toivoa silti voi.
Meillä seuraavana tiedossa IVF jos ei nyt raskaus ala. Olen varannut ajan yksityiselle, kun julkisen puolen jonot ovat niin pitkät. Testaamisella ei ole nyt kiire ja olenkin ajatellut, että jos menkkoja ei kuulu, testaan joskus...ensi viikolla ehkä.
Onko muita jännääjiä? Millaisia tuntemuksia on? Kuinka henkinen kantti kestää?
Mulla reilu viikko piinailua takana, onneksi aurinko paistaa ja pitää mielen valoisana. Tuntemukset on munasarjojen (?) vihlonta, muuta ei ole, mut vaikea sanoa kun en ole koskaan ollut raskaana, joten yritän olla arvailematta. Joskus vuosia sitten kun luomuna yritettiin, mulla oli kaikki mahdolliset oireet enkä tietenkään ollut raskaana, joten luottamus on täysin mennyt oman kropan tulkitsemiseen. harmi vaan, että täytyy odottaa maanantaihin asti että pääsee testiin (inssi oli perjantaina 3.3.). Pitäisköhän ostaa testejä kotiin jos ei menkat ala lauantaina...
Siittiöitä oli aika vähän, joten se varmaan laskee onnistumisen mahdollisuuksia. Alle kolme miljoonaa, vaikka oli lahjoitettua tavaraa - en tiedä sitten kannattaako samalla lahjoittajalla jatkaa. Mitäs tuumitte?
Tänään pp 10 (inssi 3.3.) ja kyllä se kantti kestää - ei tämä juuri piinalta edes tunnu kun ajatukset ovat enemmänkin tuossa koirassa joka on todella huonossa kunnossa...
Mitään oireita ei juurikaan ole ja kun rintojen kipuilukin lähes hävisi kokonaan alkaa olo olla muutenkin hyvin samanlainen kuin normaalisti ennen menkkoja. Toiveet siis eivät ole kovin korkealla...
Hepsis - 3 miljoonaa kuulostaa aika vähäiseltä. varsinkin kun kyse on lahjasiittiöistä... Mutta onhan sitä plussia tullut pienemmistäkin määristä...
No tekevät ne menkat tuloaan täälläkin. Eihän nuo toiveet tästä hoitokierrrosta kovin korkealla ollukan mutta pikkasen harmittaa kuitenkin. Jotenkin tyhjä olo, mutta sen verran varautunut taisin olla, ettei reaktio ollut kovin suuri... Seuraava askel on ultralöydöksen kontrollikäynti naikkarilla jonka jälkeen luultavasti laitetaan se lähete menemään lapaan. Ennen tuota lapaa tuskin enää tehdään mitään hoitoja...
Tässä siis oli meidän inssitarina tällä kertaa. Kurkkailen kyllä jatkossakin teidän muiden edistymistä ja toivottasti tässäkin pinossa niitä plussia vielä tulee!
Hienoa, että olette Ragazzina ja Hepsis piinakavereina! :-))
Ragazzina: Mikä teidän koiraa vaivaa? Meilläkin on koiravauva ja riipaisi kipeästi kun kerroit, että koira voi huonosti. :(( Voimia sinulle!!
Taidetaan mennä samoissa Ragazzinan ja Hepsiksen kanssa. Mulla oli kanssa inssi 3.3. :-))
Testipäiväksi olen valinnut itselleni sunnuntain jos ei sitä ennen vuoto ala. Ei kyllä ole suuren suuria odotuksia, kun noiden tuntemusten tarkkailu on tähänkin asti ollut turhaa. Hepsiksen kanssa olen siitä yhtä mieltä, että oma kroppa saattaa tehdä itselle kepposia. Oireita on helppo keksiä...
Olo on aivan normaali lukuunottamatta selkäkipua tai oikeemmin selkäväsymystä. Ja rinnat, ne ovat kipeät. Taitaapi silti olla yhtä paljon menkkojen oire kuin raskauden tuntemuksia.
Eilen sain väestöliitosta kutsukirjeen alkutarkastukseen. Meillä lähtee ivf hoidot sitten heti käyntiin jos ja kun ei tämäkään kierto tuota tulosta. Ensimmäinen käynti on 4.4! Joten siirtoon päästäisiin todennäköisetsi jo toukokuussa.
Meidän koira oli ihan rutiini rasvapatin poistossa, mutta leikkauksesta muutama päivä tuli haava komplikaatio ja koko alue oli tulehtunut ja lähes kuoliossa. Eläinlääkäri ei kuulemma tuollaisa aikaisemmin ole nähnyt, ilmeisesti meidän koiralla on joku alttius tuollaiseen ja tulevaisuudessa ei kyllä rutiinitoimenpiteisiin mennä... Koira jouduttiin siis leikkaamaan uudestaan ja tilanne oli aika kriittinen ja kontrollit ovat nyt olleet päivittäisiä. Eilen eläinlääkäri sitten totesi, että alkaa jo näyttämään paremmalta :))
Meidän koira on kyllä aika ihmeellinen - jaksaa olla iloinen ja heiluttaa häntää vaikka tilanne tosiaankin oli kriittinen...
Ultrassa näkyi kaksi täysikasvuista munista, Pregnyl-pistos illalla ja huomenna sitten olisi toimenpide.
Onkohan sillä pistämisajankohdalla väliä, oli puhe vain illasta..?! Enkä älynnyt kysyä...
Sitten on vielä sekin harmistus, että nyt se pidättäytymisaika jää 1½ vuorokauteen, mutta olin aivan varma, ettei se inssi nyt ainakaan ennen torstaita ole. Toivon mukaan on simppoja varttunut riittämiin noin lyhyes ajas!!
Tsemppiä teille muille!!
Ragazzina: Hyvä, että koirimus voi jo paremmin!! :-) Sulla oli varmasti suuri huoli!
Itselläni on ollut aika kauheaa ihan vaan itseni kanssa. Lapsellista vatvoa tätä raskaana vaiko ei raskaana juttua koko ajan. En voi itselleni juuri mitään. Nyt just tuntuu siltä, että taitaa menkat sieltä tehdä tuloaan. Selkä on kipeä ja rinnat kipeät. Luulin ensin raskausoireeksi, mutta lueskeltuani aiempia tuntemuksia, sieltä löysin samat oireet kerta toisen jälkeen...
Plääääh. Miksei mulla ole oikeutta kokea raskautta?! Tunnetteko koskaan samanlaista " katkeruutta" ?! Vielä muutama päivä piinaa. Miten muut voitte?
Inssi on nyt tehty. Hyvin meni, ei sattunut tms. Ovis ei ole vielä tapahtunut, mutta kuulemma illan/yön aikana tapahtuu. Testauspäivä 30.3. Mutta todennäköisesti sitä ei tarvita, pesun jälkeen siittiöitä oli vain 2,2 miljoonaa sellaista suhteellisen hyvää, jotka sitten kohtuun laitettiin. Kuulemma tuollakin määrällä _voisi_ onnistua, muttei lääkäri kovin toiveikas ollut; laittoi meidät jo IVF jonoonkin (sinne päästään sitten syyskuun paikkeilla).. Jos seuraavassakin inssissä on yhtä huonossa jamassa simpat, niin ilmeisesti jätetään siihen inssien osalta, mutta jos ne on paremmassa jamassa, niin sitten tehdään inssejä siihen kesätaukoon asti, yhteensä max 4. Lääkäri sanoi, että se 1½ päivän pidättäytyminen vaikuttaa toki asiaan, mutta on siinä muutakin.
Nyt on paha mieli, kertakaikkiaan!
Katariina77: Tiedän tunteen, kun ahdistaa...=( Tosin meillä on jo poika, mutta samat ylä-ja alamäet käydään läpi, kun toista kuumeillaan. Ja nyt tietää tavallaan mitä menettää, kun esikoinen jo on. Minua suututtaa erityisesti vielä se että syytä ei löydy! Tekeekö itse kuitenkin esim. elintavoillaan väärin...?
Voimia sinulle tosi paljon, ehken kuitenkaan voi edes ymmärtää, että miltä tuntuu, kun oma tilanne on erilainen... mutta uskotaan että elämä kantaa, eikö?! =) ja kerrohan viime hetken kuulumiset, menkkaoireet voi myös olla raskausoireita!
Ragazzina: surku teidän hauvelia? Toivottavsti asiat ovat kehittyneet edelleen parempaan suuntaan!=) Entä sinun olot? Alkoivatko ne kuukautiset sitten?
Hepsis: Kerrohan sinäkin kuulumisia?? Alkaa olla jännät päivät käsillä!!
Kuutar: hyvä, että saitte lähetteen jo IVF:ään!=D Minä en edes tiedä laittaako ne täällä meidän sairaalassa jonoon, jos muut hoidot kesken, mutta tuo on juuri fiksua järkeilyä lääkäriltä... ja toivotaan todella, että teidän ei tarvitsisi edes mennä sinne!! Jotakuta kirjoittajaa lainaten, yksihän riittää!
Omaa napaa: aloitin pistelyn sunnuntai-iltana. Voi kökkö kun jännätti! Hyvä kun sain pistettyä, kädet tärisi niin. Mutta minä pistin!!!!!!!! Ja olen pistänyt nyt jo monta kertaa!=) (kovin ylpeä itsestään!) Eka kerta ei tuntunut, mutta tänäänkin kirpaisi aika ikävästi. Irroituspiikin saa mies laittaa ihan suosiolla, se kun on isompi piikki. Minä ei ikinä siihen kyllä pysty!!
Perjantaina siis ultra, katsotaan, että mitä tapahtunut. Harmi vaan jos inssi menee viikonloppuun, sitten pitänee vain itse hommailla. Mutta jos sen saisi maanantaille venytettyä!=D
Pitääkös pitää muuten joku pidättäytymisaikakin? Kuulin siitä lennossa... ja kuinka monta päivää se on? Entäs sitten jos pitää itse " hoitaa homma kotiin" niin pitääkö silloinkin olla sekstailematta ennen h-hetkeä vai onko sillä sitten niin väliä, kun ei niitä siittiöitä pestä? Kaikkea sitä ihminen joutuukin kysymään elämässään.;D
Nyt kaivaudun sohvanpohjalle brie ja aurajuuston kera katsomaan töllötintä. Kivaa loppuviikonjatkoa kaikille!! Ja plussaonnea++++++++
killis
Heippa kaikille kanssasisarille!
Juu tänään ultrassa bongattiin vihdoin 15mm follikkeli, joten pääsemme koettamaan inssiä ma 20.3. -jipii!
Siis omaa napaa lähemmin..Meillä siis pikku2. projektia Taysissa 12/05 lähtien. Minulla pco kaikilla mausteilla, miehellä kaikki ok. Esikoisemme pikkumies 2vee, saimme 02/04 2,5vuoden lapsettomuuden jälkeen. Hoidoissa kävi säkä, sillä ekasta inssistä tärppäs.
Nyt samoilla resepteillä on yritelty, mutta muniksia/ovista ei saatu aikaiseksi. Tässä kierrossa, aloitin menopur-pistokset kp3 ja nyt mennään kp11, tänään inssi määräytyi ma kp16. Pregnylin pistän la, pelkoa on et ovis tulee jo vkonloppuna, siksi varmuus touhuilut pe!? Huh, mitä selvitystä... Pidättäytymisestä lääkärimme sanoi, että vähintään se 2vrk joten siks meidän kotikonstit tarkkaan tohtorin määräyksellä ; )
Menopurin lisäksi syön toista kiertoa metuja 1000mg x2 pvässä. Aikaisemmissa kierroissa mukana oli clomit (kp3-8), mutta ne eivät antaneet kuin hurjia sivuoireita..
Kyllä olen niin innoissani!!! Peukutuksia kaikille piinailijoille!!!!
t. kalevi
" Pitääkös pitää muuten joku pidättäytymisaikakin? Kuulin siitä lennossa... ja kuinka monta päivää se on?
Pidättäytymisaika olisi hyvä olla 2-5 päivää jos päästään inssiin. Jos homma mene kotipuuhasteluun, niin silloin kait ei ole niin väliä sillä pidättäytymisajalla, kannattaa kuitenkin silloinkin pidättäytyä hieman ennen ovulaatiota, mutta kun o-tikkuun tulee plussa, niin sitte pupuilua mielin määrin.
(Jos miehen siittiöissä ei kovasti ole vikaa, niin periaatteessa pidättäytymisajalla ei pitäisi olla niin väliä, meillä esim. 2 pv pidättäytymisellä saatiin 40 miljoonaa (joista 80% niitä hyviä) ja tämä siis pesun jälkeen. Jos siittiöissä häikkää, kannattaa ehkä pidättäytyä pidempään. )
Juu, täällä tosiaankin sitten tuli täti käymään ja ovulaatioon suhtautettuna todella aikaisessa vaiheessa. Olin varmaankin varautunut tähän jo ennakkoon, kun pettymys ei ollutkaan niin suuri kuin mitä se olisi voinnut olla. Viime kerralla kun pistoshoitoja tehtiin, romahdin täydellisesti kun menkat tuli...
Ja kyllähän me tähän pinoon vielä plussa saadaan! Eikö vain? ++++++++++ säteitä kaikille!
Olo on kurja. Oksettaa ja huimaa ja kuinkas ollakkaan menkat alkoivat!! Jo pp 13 eli kierto oli ennätyslyhyt! Nyt sitten ensi viikolla alkaa rankemmat hoidot. Sain siirrettyä ajan väestöliitoon ensikäynnin ensi viikolle. Siis rankemmat keinot käyttöön eli ivf. Olihan tuo jo viides inssi. Syy selittämätön! Aika masentunut olo! Tuntuu, että ei meille tule lasta koskaan.
No, jospa yritän tähän suhtautua, että nythän ne hoidot vasta alkaa. Nyt mahdollisuudet kasvaa moninkertaisesti kertaa kohti.
Toivottvasti teillä muilla onnistuu paremmin. Minä poistun inssisivuilta, lopullisesti?!
Heippa kaikki!
Mulla olisi edessä huomenna elämäni ensimmäinen inssi ja hiukka jännittää. Tätä ollaan odotettu reilu 2 vuotta. Inssiin ollaan yritetty clomeilla ja piikeillä, mutta ei koskaan olla sinne asti päästy. Nyt oltiin menossa ivf:ään lyhyellä kaavalla, mutta se vaihtui inssiksi, koska vain yksi rakkula kasvoi tarpeeksi.
Nyt on tunne, että on musta ehkä sittenkin johonkin...saas nähdä miten lopulta käy.
Tsemppiä kaikille! En ole ihan perillä, missä vaiheessa kukin tässä pinossa on, mutta koitan päästä selville ;)
Mun ivf-yritysvaiheista voi lukea tuolta ivf vkolla 11 -pinosta.
Caro
Ja tervetuloa uudet inssiläisetkin mukaan!!=) Kivaa, että pino kasvaa.
Itsellä oli tänään ultra ja yksi follikkeli siellä köllötti. Oli vasta 14mm joten laitoin tänään vielä yhden piikin (yht.siis 6) ja maanantai-iltana menee pregnyl klo 23. Inssi on sitten tiistai-aamuna. Niin ja limakalvo oli kuulema tosihyvän näköinen!!Huu, jännää, päästään oikeesti tekemään jotain!!!
Ja sanottiin, että 3-4 päivää pidättäytymistä eli ei mitään kivaa viikonlopuksi.;)
Tosi kurjaa kuulla että plussaa ei suotu katariinalle ja ragazzinalle.=( Mutta toivotaan parempaa onnea jatkossa!
Mutta nyt miehen kaikkuun leffan katsontaan, viikonloppuja kaikille!
Moi kaikki!
Täällä nyt sitten piinaillaan niin mahdottomasti! :)
Olin alkuviikosta aika masentunut, vatsa oli aika kipeä ja ajattelin että huonoa se taitaa luvata. Inssi oli kaksi viikkoa sitten joten ajattelin testata jo huomenna jos kuukautiset ei ala tänä yönä. Yleensä mulla menkat alkaa ajoissa, eli harvoin olen verikokeen tuloksista yllättynyt. Sinänsä hyvä niin, sillä monta kertaa olen työpaikan vessassa näitä puheluita puhunut kiireessä ja siellä en tosiaankaan yllätysnegoista haluaisi kuulla.
Nytkin vatsa on tosi arka, mutta vaikea näitä kiertoja on toisiinsa verrata, kun tässäkin on taas eri lääkkeet kuin aikaisemmin. Clomeja popsin ja kun ovis oli etuajassa niin pistivät irrotuspiikin, ettei menisi taas viikonloppuun.
Ajattelin, että todennäköisyys onnistua on niin pieni, että voin lepuuttaa hermojani pienellä lasillisella punaviiniä tänä iltana. Olen vuosikausia ollut hoidoissa ja aina olen ollut älyttömän tiukkapipoinen ja epätoivon vimmalla yrittänyt tehdä kaiken oikein, ja takana pitkä liuta epäonnistumisia. Nyt on pakko muuttaa suhtautumista jos ei aio pilata elämästä lisää vuosia itsensä rankaisemisella. Eli yritän pitää itseäni oikein hyvänä, sallia itselleni pikkupaheita ja palkitsen itseni negasta (ensi viikolla kampaajalle ja ehkä intialaiseen päähierontaan!?). Siis yritän muuttaa suuntaa. Syön kyllä tosi terveellisesti, ostin niitä multitabs 2+ vitamiinejakin ja rasvahappojakin syön joka päivä. Voihan se olla että ne rasvahapot ovat parantaneet mielialaa ja suhtaudun nyt itseeni vähän armollisemmin.
Mites teillä muilla piinailijoilla?
Toivottavasti en ole huomenna täällä naputtelemassa nega-valituskirjelmää... Nyt lähden tästä saunomaan!
Olenkin joskus käynyt täällä keskusteluja eri nimimerkillä, mutta pidettiin pitkä tauko ja nyt ei vanha nimimerkki ja salasana enää muistunut mieleen.
Meillä on siis sekundäärinen lapsettomuus, taustalla on mun endo ja kilpirauhasen vajaatoiminta. 6.3. oli ensiaika Fertinovassa ja koska mun kilpirauhasarvot on nyt lääkkeillä ihan ihanteelliset ja endoakin on jälleen poistettu, miehen simpoissa ei oo vikaa, niin selittämätön sekundäärinen lapsettomuus. Nyt mun pitäis sitten seuraavasta kierrosta kp 5 alottaa Purgon pistokset ja sitten olis inseminaatio....Lääkäri suositteli meille tätä hoitomuotoa korkeintaan 2 kiertoa, ja sitten koeputkihedelmöitys...
Mä en uskalla toivoa vielä yhtään mitään, onnistumisprosentti on kuitenkin niin pieni (10-15%)...ja mua mietityttää toi pistäminen ihan hirveesti, jotenkin tuntuu, etten sitä osaa(ainakaan oikein) tehdä...Mutta kaipa siinä äkkiä kouliintuu...
Osaatteko sanoa, te jo pistelleet, että tuleeko siitä jonkinmoisia sivuvaikutuksia? Mielialanmuutoksia tms?