Miten saada lääkärituttavia?
Joku blogisti kirjoitti tässä taannoin, että nykyisellä julkisen terveydenhuollon tasolla ihminen on aika pulassa, ellei hänellä ole lääkärituttavia tai rahaa mennä yksityiselle. No, itselläni ei todellakaan ole rahaa yksityiseen, joten ehkä minun sitten pitäisi ruveta hankkimaan tuttaviksi niitä lääkäreitä, jollen halua joutua pulaan tulevaisuudessa.
Ainoa ongelma tässä ajatuksessa nyt vaan on se, etten tiedä yhtään, miten niitä lääkäreitä onnistuisi hankkimaan ystäväpiiriinsä. Joten liikenisikö AV-palstalta neuvoja: Missä lääkäreihin voisi tutustua henk.koht. tasolla? Ehkä jonkun harrastuksen kautta?
Kommentit (38)
Omat lääkärituttavani ovat lukioaikaisia kavereita, jotka jatkoivat siitä lääkikseen.
Tosiaan, minkälaisia asioita lääkärit yleensä harrastavat?
Kannattaa olla akatateeminen ja fiksu ja puhua järkeviä lääkäreiden lähellä.
Ei maksa vaivaa. Lääkärit ovat tylsää ja sivistymätöntä seuraa eikä niistä ole apua lääketieteellisissäkään asioissa ellei vaivasi satu koskemaan juuri heidän erikoisalaansa ja suostut maksamaan saman kuin muutkin asiakkaat. Ovat monesti kitsaita ja ylpeitä, joten eivät todellakaan helposti jaa vähäisintäkään tietämystään ilmaiseksi.
Miksi oletat, että tuttavalääkärisi olisivat valmiita tekemään ilmaista työtä vapaa-aikanaan? Itse IT-alan ammattilaisena ainakin olen tehnyt selväksi, että minun ammattitaidollani ei vapaamatkusteta.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, minkälaisia asioita lääkärit yleensä harrastavat?
Omassa tuttavapiirissäni ja sukulaisissani lääkäreiden harrastuksia ovat golf, purjehdus, sukeltaminen, metsästys ja kalastus, laskuvarjohyppy ja purjelento.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla akatateeminen ja fiksu ja puhua järkeviä lääkäreiden lähellä.
No varmaankin näin, mutta mitenkäs järjestät itsesi niiden lääkäreiden lähettyville?
Ihan normaaleja asioita me harrastellaan, liikuntaa, lapsiperheen juttuja sun muuta. Itse käyn juoksulenkeillä, pyöräilen, maalaan ja laulan kuorossa. Ja bruttopalkka on 3800e (sis. päivystyskorvaukset), että ei tässä ehkä mihinkään hevospooloon sovita... Vaikka ihan mukava palkka toki onkin.
Mutta en mä kavereita hoida, eikä hoida muutkaan tutut lääkärit. Jonkun ihan helpon neuvon voin antaa (esim. kysymyksiin "pitääkö mennä lääkäriin vai voiko tätä vielä seurata?" tai "minkä alan lääkärin heiniä vaivani on?" ja uusia jotkut allergia- tai migreenilääkkeet (mutta en esim. e-pillereitä), mutta yhtään monimutkaisemmissa pulmissa ohjaan kyllä "oikeaan lääkäriin" - voin toki suositella, jos tunnen jonkun mukavan ja asiaan perehtyneen kollegan. En minäkään vaadi vaikkapa kavereiltani, että tekevät mulle ilmaisia töitä, vaikka esim. remonttihommiin, oikeudellisiin kysymyksiin, puutarhanhoitoon jne. löytyisi vaikka mitä asiantuntijaa tuttavapiiristä. Mieluiten juttelen vapaa-ajalla ihan muista asioista kuin sairauksista ja vaivoista, ja toistuvasti neuvoja ja ilmaisia lääkäripalveluita kärttävät etäännytän aika nopeasti pois tuttavapiiristäni.
Minä en kyllä haluaisi edes tutustua ihmiseen, jonka ainoa tarkoitus tuttavuuden luomiselle on hyväksikäyttää ammattitaitoa. Työt erikseen. En tosin ole lääkäri, mutta ei se mukavalta tunnu yhtään oli ammatti mikä tahansa.
Ainakin lapseni jääkiekkojoukkueessa oli useampikin lääkäriperheen lapsi. vanhempiin tutustui tietysti toimitsijahommien parissa.
Mulla on 5 lääkärituttavaa. Voin kertoa, että ei niistä paljon apua ole. Yksi on pari kertaa kirjoittanut reseptin, mutta siinäpä se. Toisin kun joku blogisti sanoi, niin olen saanut julkisella oikein hyvää palvelua.
Mene syömään sairaalan kanttiiniin lounasaikana ja lyöttäydy seuraan.
Luuletko sä et ne alkaa vapaapäivänä tutkimaan sun vaivoja? Kahvin merkeissä?
- tuu kahville ja ota lääkärisetti mukaan.
Itse sanoin naapurille, että olen sairaalassa töissä. Alkoi sitten höpisemään vaivoistaan. Ja en ole lääkäri tai sairaanhoitaja.
Olihan se kiva kuunnella emätinongelmista ja tokaista, että olen välinehuoltaja.
Kuulostaa kyllä vähän erikoiselta asetelmalta ystävyyssuhteelle, että haluaa vaan hyötyä ystävän ammatista?
Minulla on pitkäaikaisia lääkäriystäviä jo yläaste- ja lukioajoilta. Käyn esimerkiksi yhden lääkäriystäväni kanssa lenkkeilemässä, ja juttelemme usein kuulumiset samalla. Esimerkkinä nyt vaan, että jos sanon, että lapseni on ollut tukkoinen, niin kyllä ystäväni kysyy että tarvitseeko Duactia tms helpottamaan. Tällainen siis ihan normaalin kanssakäymisen lomassa, enkä usko että ystävä kokee "vaivaksi". Lääkäriystäväni ovat lähtökohtaisesti tosi avuliaita ja huolehtivaisia.
Lääkärithän nyt on vapaata riistaa, heitä kuuluu inhota ja pitää itsekkäinä, vaikka asettavat rajat jotka muilla aloilla olevien kohdalla ovat ihan itsestäänselviä. Ei tosiaan kovin moni pitäisi ihan asiallisena, että maalarituttavaa pidettäisiin k*sipäänä, jos hän ei ilmaiseksi tai merkittävällä alella hoitaisi asunnon sisäseinien maalausurakkaa. Mutta lääkärin pitäisi selvittää vaikka kuinka monimutkaiset vaivat ilmaiseksi, ja olla vielä kiitollinen, kun kysytään.
Ihan lain mukaan lääkärin pitää tehdä kaikista potilaskontakteista kirjaukset potilastietojärjestelmään. Tämä jo käy hankalaksi tuttuja hoidellessa. Lääkärien eettisissä ohjeissa suositellaan jäävään itsensä läheisten vaivoja koskien. Lisäksi kyse on vastuusta - entäs sitten, kun kunnolla tutkimatta menee tekemään jonkun ratkaisun ja jotain jääkin huomaamatta tai tuttava ei vaikkapa kehtaa kertoa jotain sairaushistoriansa kohtaa, joka olisi tosi tärkeä kokonaisuuden kannalta? Kyllä potilasturvallisuuden kannalta on parasta, että lääkärit eivät anna tutuilleen kuin neuvontaa ja määräävät vain ihan harmittomimpia lääkkeitä.
Joskus tulee kyllä mieleen, että Suomessa lääkärit saavat veronmaksajien kustantamana koulutuksen ja aivan tolkuttoman palkan ilman pienintäkään omaa taloudellista uhrausta tai riskiä. Voisi noilla spekseillä joskus vaikka vähän neuvoa naapuriakin ilmaiseksi ja kokea silti olevansa voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Mene syömään sairaalan kanttiiniin lounasaikana ja lyöttäydy seuraan.
Kannattaa pukeutua valkoiseen takkiin, joko itse ostettuun tai sairaalan vaihtovaatepisteeltä poimittuun, ja mennä rohkeasti juttelemaan. Latinan ja kreikan taito on hyvin tärkeää, joten keskustelunavaus on sitä parempi mitä vähemmän sitä muut kuin lääkärit ymmärtävät.
Mun lähisukulainen on arvostettu lääkäri. Ei se meitä mitenkään auta, olla sukulainen. Ei tulisi edes mieleen mennä vastaanotolle muuten kuin varaamalla aika. tosin asuu kaukana, joten ei siksikään, mutta ei todellakaan pyydettäisi tekemään töitään ilmaiseksi.
Golf, hevospoolo...