Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada lääkärituttavia?

Vierailija
17.04.2016 |

Joku blogisti kirjoitti tässä taannoin, että nykyisellä julkisen terveydenhuollon tasolla ihminen on aika pulassa, ellei hänellä ole lääkärituttavia tai rahaa mennä yksityiselle. No, itselläni ei todellakaan ole rahaa yksityiseen, joten ehkä minun sitten pitäisi ruveta hankkimaan tuttaviksi niitä lääkäreitä, jollen halua joutua pulaan tulevaisuudessa.

Ainoa ongelma tässä ajatuksessa nyt vaan on se, etten tiedä yhtään, miten niitä lääkäreitä onnistuisi hankkimaan ystäväpiiriinsä. Joten liikenisikö AV-palstalta neuvoja: Missä lääkäreihin voisi tutustua henk.koht. tasolla? Ehkä jonkun harrastuksen kautta?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi, sekö olisi sun taka-ajatus ystävyydelle? Mun parhaimpia ystäviä on lääkäri jonka kanssa tehdään ihan normia asioita. MUTTA tiedätkö mitä.......en IKINÄ kysy sairauteen liittyviä asioita häneltä, ei edes reseptiä koska hän on niiin paljon töissä, myös yksityinen vastaanotto. Olen se5n päättänyt jo kun tutustuttiin 6v sitten. Just eilen tultiin kotiin pikkumatkalta, käytiin Ateenassa. Mielestäni on rumaa hakeutua jonkun seuraan ammatin perusteella. Uusin tuttavuus- aivan IHANA ihminen- on gynekologi, hänestä tulee todella läheinen huomaan jo. Enkä ole ikinä ajatellut mitä alapääjuttuja kysyä häneltä, tai mennä hänen vastaanotolle ajatuksena saada ilmainen hoito....halloooo....

Vierailija
22/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tutut ja tutuntutut, jotka soittelevat mitä mielenkiintoisimpina ajankohtina reseptien tai neuvojen toivossa. Milloin joku lapsen luokkakaverin äiti soittelee antibioottia korvatulehdukseen juhannuksena, milloin tulee iltaisin puhelua jostakin vaivasta, johon tarvittaisiin apua h e t i, mutta päivystysasiasta ei ole kuitenkaan kyse... Tekisi mieli vaihtaa puhelinnumero aivan täysin salaiseen, nykyiselläänkään minua ei löydy esim. puhelinluetteloista juuri potilaiden soittojen vuoksi. Mutta nuo tuttavat on kyllä sellaisia loisia, ystäväni eivät ole ikinä vastaavia palveluksia pyytäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte edes jutella lääkäreiden kanssa? Itse tunnen työn puolesta monta lääkäriä, jotka ovat toinen toistaan puisevampaa seuraa. Ilmeisesti heistä aika moni on jollain tavalla asperger, koska huumorintajua ei löydy - ottavat kaiken kirjaimellisesti. Lisäksi lääkäreiden yleissivistys on usein hävyttömän huono, eli eivät tiedä oikein mistään mitään lääketieteen lisäksi. Ehkä se johtuu koulutuksesta, joka on pitkä ja vaatii omistautumista - ei siinä juuri ehdi perehtyä mihinkään muuhun. Olen sitä mieltä, että ovat korkean palkkansa ansainneet, koska heistä niin moni on joutunut uhraamaan työlleen kohtuuttoman osan ajastaan.

Vierailija
24/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee kyllä mieleen, että Suomessa lääkärit saavat veronmaksajien kustantamana koulutuksen ja aivan tolkuttoman palkan ilman pienintäkään omaa taloudellista uhrausta tai riskiä. Voisi noilla spekseillä joskus vaikka vähän neuvoa naapuriakin ilmaiseksi ja kokea silti olevansa voitolla. 

Mikä on oma ammattisi ja paljonko itse teet ilmaistyötä?

Vierailija
25/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee kyllä mieleen, että Suomessa lääkärit saavat veronmaksajien kustantamana koulutuksen ja aivan tolkuttoman palkan ilman pienintäkään omaa taloudellista uhrausta tai riskiä. Voisi noilla spekseillä joskus vaikka vähän neuvoa naapuriakin ilmaiseksi ja kokea silti olevansa voitolla. 

Aika harva Suomen ammateista ja koulutuksista ei ole veronmaksajien maksama. Lisäksi lääkärien kohtuuttomat palkat on täysin myytti. Ehkä jossain Lapissa ei voi olla, mutta ei yliopistokaupungeissa kuin harvalla. Olisitko itse ensin valmis käymään lukion, lukemaan täysipäiväisesti jopa montakin vuotta pääsykokeisiin, sitten opiskelemaan lisensiaatiksi 6 vuotta, sitten harjoitteluun, sitten erikoistumaan 5 vuodeksi eläen samalla kuin opiskelija, vain että saat noin 5000 palkkaa? Ja työssäsi normiajan lisäksi päivystämään vuorokauden ympäri, että pääset edes siihen 5000 palkkaan. Helpommallakin saa tuollaiset rahat. Ja sen jälkeen muut olettavat että neuvot heitä ilmaiseksi, samalla kun itse suuttuvat kun eivät tarjoa omaa alaansa ilmaiseksi. Rakentaja ei suostu tulemaan rakentamaan taloasi, tarhatätiä ei kiinnosta hoitaa muksujasi perjantai-iltana yms.

Vierailija
26/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, tosi huono lähtökohta tuttavuudelle tuollainen. Ei varmasti olisi kiva olla tuo lääkäri, jota "tuttavana" käytät hyväksi, koska varmasti tuollaisia kaltaisia ihmisiä riittää tässä maailmassa.. ihan sama minkä muun alan osaajan ammattitaidon kanssa - aina löytyy niitä, joita pitää jeesata, eiköä heillä ole aiettakaan hyvittää sitä mitenkään. Eivätkä ne lääkärit mitään kaikki tietäviä jumalia todellakaan ole, monet tietävät yllättävän vähän muusta kuin omasta erikoisalastaan!! Summa summarum, silloin saat kenties parempaa hoitoa julkiselta. 

Vierailija
27/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olis helpompaa hankkia työpaikka jossa maksetaan terveydenhuolto? Itseäni juristina v.tuttaa hirveästi ihmiset jotka kyselevät neuvoja ja pyytävät tekemään kaikenlaisia asiakirjoja ilmaiseksi. Hävitän tällaiset ihmiset myös tuttavistani tosi nopeasti jos huomaan että joku yrittää minusta hyötyä. En usko että lääkäritkään haluaa ilmaista työtä tehdä vapaa-ajallaan. 

Vierailija
28/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva Suomen ammateista ja koulutuksista ei ole veronmaksajien maksama. Lisäksi lääkärien kohtuuttomat palkat on täysin myytti. Ehkä jossain Lapissa ei voi olla, mutta ei yliopistokaupungeissa kuin harvalla. Olisitko itse ensin valmis käymään lukion, lukemaan täysipäiväisesti jopa montakin vuotta pääsykokeisiin, sitten opiskelemaan lisensiaatiksi 6 vuotta, sitten harjoitteluun, sitten erikoistumaan 5 vuodeksi eläen samalla kuin opiskelija, vain että saat noin 5000 palkkaa? Ja työssäsi normiajan lisäksi päivystämään vuorokauden ympäri, että pääset edes siihen 5000 palkkaan. Helpommallakin saa tuollaiset rahat. Ja sen jälkeen muut olettavat että neuvot heitä ilmaiseksi, samalla kun itse suuttuvat kun eivät tarjoa omaa alaansa ilmaiseksi. Rakentaja ei suostu tulemaan rakentamaan taloasi, tarhatätiä ei kiinnosta hoitaa muksujasi perjantai-iltana yms.

Miksi muka erikoistumisaikana pitää elää kuin opiskelija? Eikös erikoistuvalle lääkärille makseta ihan kunnon palkkaa, samoin kuin "harjoittelua" tekevälle?

Eikä tuo koulutuksen pituuskaan ole mikään erityisen hyvä argumentti korkeiden palkkojen puoltamiseksi, koska tosiasia on, että lääkärit ovat suhteettoman hyvässä asemassa muihin yliopistosta valmistuneisiin nähden. Jos vertaat mistä tahansa muusta tiedekunnasta valmistuneiden keskipalkkoja ja työllisyystilannetta lääkiksestä valmistuneiden vastaaviin, niin ymmärrät mitä tarkoitan.

Aika huono vertaus myös tuo ilmainen talonrakennustyö tai lastenhoitoapu vs. terveteen liittyvissä asioissa neuvonta. Onko se neuvominen todella niin työlästä että se on rankkuudeltaan verrattavissa lastenhoitoon tai talon rakentamiseen?

Vierailija
29/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Olen kielenkääntäjä ja monta kertaa kääntänyt tutuille todistuksia, lyhyitä markkinointitekstejä yms. tutunkauppana. Ovat sitten tehneet mulle jonkun pienen vastapalveluksen jossain vaiheessa kun on ollut mahdollisuus, vaikka enpä ole asiasta kirjaa pitänyt. Ylipäätään olen kääntänyt kymmeniä todistuksia opiskelijoille kympillä tai parilla ihan siksi, että tiedän käännöstoimistoiden riistävän älyttömiä hintoja samasta pienestä hommasta ja opiskelijoilla olevan tärkeämpiäkin rahanreikiä. Pitää varmaan tästä lähtien  ohjata kaverit käännöstoimiston pakeille tai veloittaa heiltä satanen per toikkari... Itse ansaitsen varsinaiset tuloni isoilta asiakkailta, joilla on varaa maksaa, joten ei kyllä ahista yhtään autella joskus tuttuja alle markkinahinnan tai ilmaiseksi.

Vierailija
30/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuttava/ystäväpiiriin kuuluu useampikin lääkäri, ja pari läheisintä on auttanut muutaman kerran vapaa-ajallaan, kun tilanne on ollut tosi hankala ja akuutti, ja julkiselta puolelta ei ole löytynyt asiantuntemusta siihen hätään.

Mutta noin pääosin ei tulisi mieleenkään kysellä heiltä työasioihin liittyviä juttuja vapaa-ajalla, ja vastaanotoille hakeudun mielummin nimenomaan heidän suosittelemilleen lääkäreille, mutta en heille itselleen. Ei kai kukaan halua tehdä ilmaiseksi vapaa-ajallaan töitä?

Vierailija
31/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte edes jutella lääkäreiden kanssa? Itse tunnen työn puolesta monta lääkäriä, jotka ovat toinen toistaan puisevampaa seuraa. Ilmeisesti heistä aika moni on jollain tavalla asperger, koska huumorintajua ei löydy - ottavat kaiken kirjaimellisesti. Lisäksi lääkäreiden yleissivistys on usein hävyttömän huono, eli eivät tiedä oikein mistään mitään lääketieteen lisäksi. Ehkä se johtuu koulutuksesta, joka on pitkä ja vaatii omistautumista - ei siinä juuri ehdi perehtyä mihinkään muuhun. Olen sitä mieltä, että ovat korkean palkkansa ansainneet, koska heistä niin moni on joutunut uhraamaan työlleen kohtuuttoman osan ajastaan.

Sun määritelmäs aspergerista on kyllä niin kaukana todellisuudesta kuin olla voi. Itselläni on asperger eikä huumorintajuttomuus ole kriteeri sille vaan muut jutut. Asiasta mitään tietämättömien ei kannata ladella diagnooseja.

Vierailija
32/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella kyllästynyt noihin kyselijöihin. Parhaimmillaan vanhempien joku tuttu, jota en ole eläissäni nähnyt, soittaa ja pyytää tulkitsemaan labra-arvojaan. Reseptinpyytäjiä on vaikka kuinka ja annahan olla jos vaikka juhlissa joku kuulee ammattisi, niin neuvoa hakeva on jonossa asti. Jos teen viikossa 60 tuntia ja päälle töitä, en kyllä todellakaan jaksaisi enää vapaa-ajalla näitä miettiä.

Lisäksi painaa vastuu - mitä jos jotain tapahtuukon? Olen lisäksi vain yhden alan spesialisti, siispä jotkin gynekologiset vaivat ovat minulle aivan tuntemattomia.

Mutta kuten ap tästäkin ketjusta huomaat, ei meihin kannata tutustua, koska olemme kaikki puisevia, tylsiä, veronmaksajien rahoilla loisivia, ylipalkattuja hevospoolon pelaajia. Toisaalta en haluaisi ystävystyä ihmisen kanssa, joka haluaa tutustua vain päästäkseen hyötymään minusta.

Vierailija
33/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en toimi vapaa-aikana lääkärinä tuttavilleni, kuten en myöskään sukulaisilleni (poislukien oma perhe: mies ja lapsi). Minulla on salainen numero, etteivät potilaat soittele kotiin (minulla ei ole yksityisvastaanottoa). Yksi sukulainen on sähkömies, ja on joskus tehnyt meillä kotona jotain hommia, mutta aina siitä on hänelle maksettu.

Vierailija
34/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
35/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asui tässä naapurustossa oikei mukava lääkäri. Muutti naapurin naapuriin ja heti aika alussa sanoi, että häneltä saa tulla kysymään apua lääkäriasioissa. Monta kertaa sanoi, että kysykää vaan, jos jotain on. Harmi vaan, että.on jo muuttanut pois.

Emme kehdanneet silti kysyä häneltä kuin kerran. (Kun oli paniikki lapsestamme.) Tarjoutui kirjoittamaan lähetteen sairaalaan toimenpiteeseen.

Vanhempani ovat vero- ja lakiasiantuntijoita ja auttavat naapureita ilmaiseksi mielellään.

Vierailija
36/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa vaivaa. Lääkärit ovat tylsää ja sivistymätöntä seuraa eikä niistä ole apua lääketieteellisissäkään asioissa ellei vaivasi satu koskemaan juuri heidän erikoisalaansa ja suostut maksamaan saman kuin muutkin asiakkaat. Ovat monesti kitsaita ja ylpeitä, joten eivät todellakaan helposti jaa vähäisintäkään tietämystään ilmaiseksi.

Ja millasiella otannalla tähän tulokseen on päädytty? Tuo ei ainakaan kuvaa lainkaan lastani, joka opiskelee lääkäriksi. Hänen kaverinsa ovat löytyneet päiväkodista, ala-astelta alkaen ja eri koulutasoilta, harrastuksista ja ovat edelleen kavereita. Joukosta löytyy yliopistossa opiskelevia, maalareita jne... 

Opportunistit älkööt vaivautuko. Fiksu kun on.

Vierailija
37/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkärit välttämättä ole yhtään niin tympeitä kuin miltä vaikuttavat. Lääkiksessä on varmaan pönötyskurssit, joilla opetetaan käyttäytymään huumattu itäeurooppalainen koulukodin johtaja. Ehkä joku lääkäri voi kotioloissa olla ihan fiksu ja jopa hauskakin. Eli heihin kannattaa varmaan tutustua muualla kuin työympyröissä. Tunnen tosin muutaman lääkärin myös lasten kavereiden vanhempina, ja nämä ovat kyllä sellaisia totisia torvensoittajia, että työminästä näkyy tulleen myös kotiminä. Meinasin kerran pyörtyä tylsyyteen kun yksi näistä lääkäritutuista selitti jotain ulkomaanmatkaansa hitaasti ja antaumuksella, kohteesta kohteeseen edeten, ilman yhtäkään mielenkiintoista havaintoa tai kommenttia. Voi elämä. Lopulta pääsin pakenemaan paikalta.

Vierailija
38/38 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene norkoilemaan terveyskeskuksen aulaan tai odotustilaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi