Sotkuinen koti=elämänhallinta hukassa!
Näin se vaan menee. Koti kertoo paljon asukkaistaan ja siisteys on asia mihin minä ensimmäisenä kiinnitän huomiota kun käyn jossain vieraana. Jos ei kykene pitämään edes oman kotinsa siistinä niin on varmaan samaa kaikkien muiden asioiden kanssa (lastenhoito, työ, raha-asiat, oma hygienia jne jne)
Kommentit (80)
Auton kunnosta ja siisteydestä näkee myös millainen mies on kyseessä. Jos ajaa paskaisena viikko tolkulla ja auto on täynnä roinaa, niin takuulla on ongelmia muuallakin.
Meillä viisi lasta, kaksi koiraa ja yksi kissa. Siivooja käy meillä kerran viikossa, kunpa hän kävisi päivittäin :D Siivous ei ole minun eikä miehen parhaimpia osa-alueita, siitä molemmat mielellään luistaa ja kämppä on sen mukainen. Muutoin kyllä olemme esimerkillinen perhe, enkä allekirjoita aapeen tekstiä. Tänäänkin olisi voinut siivota, mutta lähdimme Nuuksioon viettämään perhepäivää joka oli paljon viihdykkäämpää kuin siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisi lasta, kaksi koiraa ja yksi kissa. Siivooja käy meillä kerran viikossa, kunpa hän kävisi päivittäin :D Siivous ei ole minun eikä miehen parhaimpia osa-alueita, siitä molemmat mielellään luistaa ja kämppä on sen mukainen. Muutoin kyllä olemme esimerkillinen perhe, enkä allekirjoita aapeen tekstiä. Tänäänkin olisi voinut siivota, mutta lähdimme Nuuksioon viettämään perhepäivää joka oli paljon viihdykkäämpää kuin siivoaminen.
Kiva että pidätte tuollaista eläintarhaa noilla siivoustottumuksilla, voin vain kuvitella hajun mikä teillä leijailee heti ulko-ovella vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että pidätte tuollaista eläintarhaa noilla siivoustottumuksilla, voin vain kuvitella hajun mikä teillä leijailee heti ulko-ovella vastaan.
Kandeis varmaan edes imurilla vetäistä kerran päivässä. Jaatte 50:50 huoneet...?
No joo, osittain totta. Tosin suihkussa käyn kaksi kertaa päivässä, en tykkää jos keittiö on sekaisin, tykkään pyykinpesusta eli pesukone pyörii ainakin kerran päivässä ja aina on puhtaat vaatteet päällä. Työt hoidan pilkuntarkasti ja olen hyvä työssäni, lisäksi on vielä monia luottamustehtäviä, jotka hoidan myös yhtä tarkasti.
Kaikki muu onkin sitten enemmän ja vähemmän kaaosta. Autossa on vielä talvirenkaat kun en ole viitsinyt vaihtaa/vaihdattaa, laskut maksan lähes aina myöhässä, avaimet, lompakot, pankkitunnukset ym. aina kateissa, valvon liikaa ja syön vähän miten sattuu, rutiinit ärsyttää ja niistä kiinni pitäminen on joskus hankalaa mutta lapsen takia pakko aina tsempata.
Joo, siivottu ei ole pitkään aikaan. Sohville ja nojatuoleille kertyy vaatteita ja lapsen lelut on joka päivä levällään ympäri asuntoa. Lattioita pesen tosi harvoin, imuroin ehkä kerran viikossa. Ikkunoita en ole tästä asunnosta pessyt kertaakaan. Äitini on aina pyörtyä meille tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan menee. Koti kertoo paljon asukkaistaan ja siisteys on asia mihin minä ensimmäisenä kiinnitän huomiota kun käyn jossain vieraana. Jos ei kykene pitämään edes oman kotinsa siistinä niin on varmaan samaa kaikkien muiden asioiden kanssa (lastenhoito, työ, raha-asiat, oma hygienia jne jne)
Miksi se sinua edes mietityttää? Onko sinulle henkilökohtaisesti jotakin merkitystä sillä onko väitteesi totta vai ei?
P.s. Minulla on kyllä oma käsitykseni tämän kaltaisten aloitusten tekijöistä tai ihmisistä jotka tekevät tuon kaltaisia päätelmiä kodin, vaatetuksen tms. perusteella.
Nyt mennään vähän ääripäästä toiseen. Vähän meni yli kun joku täällä kommentoi että jos siivoat paljon niin sulla päässä vikaa tai olet automaattisesti ikävä neuroottinen ihminen. Tuolla tavalla kommentoija ei ole yhtään kyllä järjenjuoksussaan ap: tä korkeammalla.
Onko tämä joku kotoirouvien manifesti. Haetaan oikeutusta kotona ololle siivoamalla miehet ja lapset ulos kodista? Se sitten on elämänhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mennään vähän ääripäästä toiseen. Vähän meni yli kun joku täällä kommentoi että jos siivoat paljon niin sulla päässä vikaa tai olet automaattisesti ikävä neuroottinen ihminen. Tuolla tavalla kommentoija ei ole yhtään kyllä järjenjuoksussaan ap: tä korkeammalla.
Osuiko 😈
Taidankin heti huomenna mennä valittamaan vaikka terveyskeskukseen että minulla on (sekä miehellä että lapsilla) on elämänhallinta hukassa kun meillä on niin sotkuista. Eiköhän sillä perusteella pitäisi saada kotiapua järjestymään.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku kotoirouvien manifesti. Haetaan oikeutusta kotona ololle siivoamalla miehet ja lapset ulos kodista? Se sitten on elämänhallintaa.
En hae mitään oikeuksia kotonaololle. Työssäkäyvä olen. Se että käy töissä tai harrastaa, on lapsia ja eläimiä ei mitenkään sulje pois siisteyden tärkeyden päin vastoin. Kodin saa pysymään siistinä hyvin pienellä vaivalla kun vaan viitsii. Eikä tarvitse olla neurootikko tai mielenterveysongelmainen jos kotinsa pitää siistinä.
Ap
Kun on neljä ihmistä harrastuksineen, plus kaksi kissaa ja koira, niin voi vaan miettiä kuinka paljon sotkua tulee. Mieluummin kummminkin harrastamme, kuin omistaudumme kodinhoidolle.
Meillä kyllä käy siivooja kerran viikossa, mutta ei sillä pitkälle pötkitä.
Kumppani soittaa bändissä ja kuuluu harraste teatteriin. Itse käyn salilla ja jumpissa. Muksut kumpikin harrastavat kahta eri lajia ja koirakin käytetään lenkillä kaksi kertaa päivässä ja välillä leikitetään ja koulutetaan. Niin ja sukuloidaan ja kyläillään, pidetään grilli-bileitä. Pakko myötää, että välillä on vähän sotkuista, mutta mieluummin elän näin😊
Ai niin! Molemmat ollaan vakitöissä ja säästöjäkin kertynyt ihan hyvin.
Kokemukseni mukaan, ja sitä on usean asunnon kohdalta, kaikki vuokralaiset ovat olleet sikoja. Nyt on kaksi vuokrattavaa asuntoa remontissa ja annan asuntojen olla tyhjillään odottamassa hintojen nousua, sillä sikoja en haluaisi enää asuttaa.
en sitten tiedä, onko elämän hallinnassa vai päässä vikaa, mutta ei jaksaisi aina niiden possujen sotkuja korjata.
Tunteeko kukaan yhtään siistiä vuokralaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae mitään oikeuksia kotonaololle. Työssäkäyvä olen. Se että käy töissä tai harrastaa, on lapsia ja eläimiä ei mitenkään sulje pois siisteyden tärkeyden päin vastoin. Kodin saa pysymään siistinä hyvin pienellä vaivalla kun vaan viitsii. Eikä tarvitse olla neurootikko tai mielenterveysongelmainen jos kotinsa pitää siistinä.
Ap
Jostain syystä koet sen liittyvän elämänhallintaan? Missä menee rajasi? Likaiset sukat lattialla, aamupalatiskit ruokapöydällä? Meneekö läpi vai on elämänhallinta hukassa?
Jos kodin saa siistiksi 3 h siivouksella, onko ok?
Kun niitäkin koteja on jossa on noin metrin korkeudella roskaa ja rojua ja talon siistiksi saattaminen ottaa 3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap on täysin oikeassa, olen täällä ennekin siteerannut edesmennyttä äitiäni: siisteys ei pysy siivoten, vaan pitäen. Aikaa kuluu paljon vähemmin siisteyden ylläpitämiseen kuin siivoamiseen. Jos pitää asiat ja tavarat järjestyksessä, ei tarvitse oikeastaan koskaan siivota.
Edelleenhän se menee niin, että naisen arvo on kodin siisteys ja tuore pulla jne....Mummoani aina kehuttiin, kuinka siisti se oli. Minusta mummossa oli naisena paljon muuta hienoa. Köyhissä oloissa sai elätettyä ison perheen. Vei lapsensa evakkoon ja sai kasvatettua heistä kunnon ihmisiä, vaikka pappa oli melkoinen häntäheikki ja luuseri. Mutta mummo oli kunnon nainen, kun hän oli niin siisti. Kuulemma naapuritkin kehui, kun oli niin siisti.
Edelleen nainen syöksyy töiden jälkeen kotiin siivoamaan, vaikka kukaan ei tulisi kylään, koska kuvittelee, että jossain nurkassa on näkymätön silmä, joka arvostelee, täyttääkö nainen naisen paikan ja onko siisti. Kunnon nainen siivoaa työpäivän päälle ja vapaapäivinä ja leipoo uusimman muodin mukaisia juustokakkuja ja puunaa ja paijaa. Kun tulee vanhaksi, istuu keinutuoliin kutomaan sukkaa ja siivoaa ja leipoo, että lastenlapsilla olisi lämpimät muistot mummolasta.
Jos et näitä normeja täytä, olet huono nainen ja äiti ja vanhempana itsekäs mummo, koska et asetu rooliin, missä tärkein tehtäväsi on luoda lapsenlapsille tunnelmaa oikeasta mummolasta. Oikea koti ja oikea mummola ja hyvä nainen.
Ja hassuinta on, että nämä normit määräävät muut naiset, jotka paheksuvat, jos joku nainen toimii toisin. Jos joku nainen on uskaltanut katsoa peiliin itseään ja kyseenalaistaa, että miksi. Miksi minun tehtävä on siivota ja pitää paikat tip top, että kuollessani kaikki muistaisivat minusta, kuinka hyvä nainen olin, kun olin niin siisti ja kodissani oli aina niin siistiä.
Minulla on kunnossa työ,oma hygienia ja raha-asiat. Koti on myös siisti aina kun on tulossa vieraita. Silti kotona on päivittäin sotkua: koirat tuovat mukanaan hiekkaa ja roskia, lapset sotkevat, tulee tiskiä. Päivittäin siivotaan, isompi siivous viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten sitten asperger ei saa kotiaan siivottua? Tiedän monia aspergereita, joille se on täysin mahdotonta. Osa saa siihen kaupungin apua ja se on ihan oikein. Niin tiesitkö, ettei aspergerius ole mikään tarkkarajainen tila? Aivan varmasti on ihmisiä, jotka eivät saa aspergerdiagnoosia mutta joilla on oireena siivoamisen eli järjestyksenpitämisen vaikeus. En tiedä mikä sinulle on vaikeaa, mutta kuvittelepa, että sinua vaadittaisiin päivästä toiseen tekemään tai keskittymään siihen ja vaikka silti epäonnistuisit vedettäisiin johtopäätöksiä älykkyydestäsi, henkisestä vakaudestasi ja kyvystäsi elämänhallintaan? Mille se tuntuisi? t. Kivikissaäiti
Mihin kategoriaan osuu siivousfanaatikot, joiden mielenterveys järkkyy näkymättömistä bakteereista?
Koti on tiptop tuoksuen desinfiointiaineille 😊