Siis millaiset tulot ja elämäntilanne ihmisellä pitäisi olla, jotta ei olisi yhteiskunnan nettosaaja?
Jos kerran keskituloisen tuloistakin 30% muodostuu tulonsiirroista? Ovatko kaikki perheet käytännössä saajan roolissa?
Kommentit (4)
Ihannetapaus olisi heti peruskoulun jälkeen yrittäjäksi ryhtynyt lapseton sinkku joka asuu mahdollisimman kalliissa talossa, ajaa 7l V8 moottorisella autolla 100tkm vuodessa ja tienaa vähintään 5000€ veronalaista tuloa kuukaudessa.
Ai niin, sen pitää elää täysin terveenä 67-vuotiaana koittavaan ensimmäiseen eläkepäivään saakka vaikka juokin päivittäin litran Alkosta ostettua VSOP-konjakkia ja polttaa 10 pakettia savukkeita. Ekan eläkepäivän iltana se kuolee sydänkohtaukseen ilman perillisiä mielellään jossain 3. maailman maassa jossa se tuhkataan paikallisen uskonlahkon toimesta ja lähetetään kotiin Finskin vuorokoneen tuhkakupissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran keskituloisen tuloistakin 30% muodostuu tulonsiirroista? Ovatko kaikki perheet käytännössä saajan roolissa?
Keskimääräisen keskituloisen nettotuloista 30% muodostuu tulonsiirroista. Tämä ei kuitnkaan tarkoita, ettikö samainen keskituloinen olisi jo hyvinkin maksanut veroja ja eläkemaksuja euromääräisesti enemmän kuin saa noita tulonsiirtoja.
Nettomaksajuus korostuu, jos on lapseton tai lapset ovat jo muuttaneet kotoa, asuu omistusasunnossa, ja käyttää työterveyshuoltoa tai yksityistä terveydenhoitoon.
Itselläni on tällainen tilanne. Mun bruttotulot on 5000€/kk, maksan niistä veroja 2400€/kk jollei mukaan lasketa mitään alveja, makeisveroja, alkoholiveroja, autoveroja tai polttoaineveroja, joita ei peritä palkasta suoraan vaan mitkä menevät vasta kun käytän nettopalkkaani, mutta jotka silti ovat veroja. Jos nämäkin lasketaan, nousee todellinen veroprosentti lähelle 70%. Ainuttakaan tukiaista en saa, en edes lapsilisää. Eläkettä en tule koskaan saamaan, sillä olen 1970-luvun lapsi: järjestelmä sortuu suurten ikäluokkien alla ennen kuin minä olen eläkeiässä, mikä se sitten silloin olisikaan. En käytä julkista terveydenhuoltoa. Minulla ei ole päivähoito-tai kouluikäisiä lapsia. Kuljen yhteiskunnan ylläpitämiä teitä pitkin ja nautin poliisin ja puolustusvoimien hieman kyseenalaisista turvajärjestelyistä, mutta maksan niistä kyllä selvästi enemmän kuin oman osuuteni. Mun rahani menee teidän lapsislisiin, teidän päivähoitoon, teidän työttömyyskorvauksiin ja teidän eläkkeisiin - ja se ois vielä ihan ok, mutta sitten en jaksaisi kuunnella marinaa siitä,mettä maksan liian vähän ja mun etuuksia (mitä?) pitäisi pienentää!
Eli suomeksi sanottuna, milloin keskituloinen ihminen on sujut yhteiskunnan kanssa? Vasta velattomana ollessaan ja monta kymmentä vuotta töitä tehneenä?
No tottakai on, pelkillä palkkatuloilla on erittäin vaikea tulla nettomaksajaksi. Kuitenkin kaikki asiat joita päivittäin käyttää on yhteiskunnan maksamaa suurelta osin, ei edes kotoa töihin pääse ilman yleisen tien käyttöä, puhumattakaan sähkö- ja muista verkoista joihin on öysätty yhteistä rahaa. Jo oma päivähoito, koulunkäynti, sairaan- ja terveydenhoito ym. mitä on saanut ennen työelämään pääsyä, kestää kauan maksaa yhteiskunnalle takaisin, jos on tavallinen keskituloinen, kun koko ajan vielä kuluttaa lisää yheiskunnan antimia. Kaikki kunnan ja valtion järjestämät toiminnot maksaa, eläminen modernissa yhteiskunnassa maksaa pitkän centin.