Lapset omiin huoneisiin iän vai sukupuolen perusteella?
Otsikko saattaa johtaa harhaan :D Mutta tarkoitan siis sitä, että meille on käynyt niinkin onnekkaasti, että meille on suotu kahdet kaksoset. Tyttö-poika-pareja kummatkin. Nyt kun vanhemmat ovat 5- ja nuoremmat 3-vuotiaita, eivätkä mitään vauvoja enää, niin onkin pitänyt alkaa miettimään huonejärjestelyjä uudestaan. Meillä on siis kaksi lastenhuonetta ja hankitaan varmaan kumpaankin kerrossänky. Nyt mietinkin, että vieläkö pidämme lapset saman ikäisen saisuksen kanssa samassa huoneessa vai joko pitäisi tehdä tyttöjen ja poikien huone. Mitä mieltä olette? Jos nyt vielä pitäisimme pienten huoneen ja isojen huoneen, niin minkä ikäisenä mielestänne olisi hyvä hetki siirtää lapset oman sukupuolisen sisaruksen kanssa samaan huoneeseen?
Kommentit (12)
Miksi Se sukupuoli on ratkaiseva tekijä?? Miksi vaihtoehtona ei ole 5v tyttö + 3v poika samaan huoneeseen?
Mä laittaisin 3-vuotiaat kerrossänkyjen alasänkyihin.
Toistaiseksi iän mukaan, mutta vanhempien täyttäessä 8-9 vuotta, muuttaisin sukupuolen mukaan.
Vielä ei tuolla tyttö-poika jaolla ole lapsille niin suurta merkitystä, kuin ikäluokan mukaisella käytöksellä ja vuorokausirytmillä. Ikäero tasoittuu myöhemmin ja samalla sukupuolen merkitys korostuu.
Iän perusteella tietty.
Tommonen turha sukupuolierottelu vain voimistaa turhanpäiväisiä sukupuolirooleja ja sitä, että miehet ei ymmärrä naisia ja niillä on täysin epärealistiset median luomat käsityksestä naisista ja niiden kehoista. Sama tietty toisinpäin.
No, lähinnä tässä ajattelin, että jossain vaiheessa varmaan lapselle tulee itse se tilanne, kun ei enää tahdo esim. riisua toisen sukupuolen sisaruksen edessä... En vaan osaa yhtään sanoa, että minkä ikäisenä tällainen saattaisi tapahtua. Onkin periaatteessa hyvä idea odottaa siihe, että lapset osaavat itse pyytää, mutta mietin vain, että entä jos siinä kohdassa onkin jo liian myöhäistä? Olisi kiva kuulla vielä lisää näkökantoja asiaan niin pääsee miettimään oikein kunnolla!
-ap
Vierailija kirjoitti:
No, lähinnä tässä ajattelin, että jossain vaiheessa varmaan lapselle tulee itse se tilanne, kun ei enää tahdo esim. riisua toisen sukupuolen sisaruksen edessä... En vaan osaa yhtään sanoa, että minkä ikäisenä tällainen saattaisi tapahtua. Onkin periaatteessa hyvä idea odottaa siihe, että lapset osaavat itse pyytää, mutta mietin vain, että entä jos siinä kohdassa onkin jo liian myöhäistä? Olisi kiva kuulla vielä lisää näkökantoja asiaan niin pääsee miettimään oikein kunnolla!
-ap
Tuo ikä tulee ehkä joskus puberteetin alkamisen kynnyksellä. Ja onko tuo nyt iso juttu sitten siirtää lapset tyttö-tyttö ja poika-poika huoneisiin joskus 5-10 vuoden päästä? Laittaisin nyt iän mukaan, koska lelut on helpompi jakaa huoneisiin iän mukaan ja isommat tarvii pian läksyjentekoon tilaa. Mutta vaihtaisin sitten kun lapset itse haluaa vaihtaa. Itse olen lopettanut veljien kanssa saunomisen n. 12-vuotiaana.
Kouluiässä pitää sitten ottaa huomioon myös ne lasten kaverit. Joku kolmasluokkalainen tyttö ei välttämättä halua, että veljen kaverit näkee hänet puolipukeissa/penkovat tavaroita/lukevat päiväkirjaa...
Mä varmaan tekisin toisesta huoneesta leikkihuoneen ja toisesta nukkumahuoneen. Noin pienet vielä tykkäävät leikkiä ja touhuta yhdessä. Meillä sisarukset pitkään nukkuivat samassa sängyssä (teini-iän alkuvuosina) omasta valinnastaan.
Leikkiikö ne kaksoset pareittain, vai tytöt kotia ja pojat autoleikkejä? (Tai toistepäin jos tuo jonkun nenää kutitti). Laittaisin samaan huoneeseen nyt ne jotka leikkii eniten keskenään. Myöhemmin huonejakoa voi vaihtaa tarpeen mukaan.
Ne samaan, jotka tulevat paremmin toimeen keskenään. Sanonnan kaikissa merkityksissä.
laittaisn kanssa unihuone ja leikkihuone, päikkäriaikaan voi toiset mennä leikkimään jos joku nukkuu jne
Hmm, meinaatteko unihuoneen kannattajat siis, että siellä unihuoneessa tosiaan olisi neljä sänkyä? Eli siellä ei sitten tosissaan tehtäisi yhtään mitään muuta kuin nukuttaisi :D Ihan varteenotettava vaihtoehto toki! Ei ollut itsellä tullut mieleenkään. Aika pitkälti kuitenkin leikkivät kaikki neljä vielä ihan ristiin keskenään. Tai nyt taitaa olla sille juuri sopiva aika kun pienemmät ovat vihdoin oppineet leikkimään ihan kunnon leikkejä yhdessä muiden lasten kanssa ja kaikkien leikit ovat vielä aika lailla samalla tasolla, eikä meillä ole tyttöjen ja pikien leluja erikseen. Tässä vaiheessa tuo uni- ja leikkihuone erikseen kuulostaisikin oikein hyvältä! Vähän vaan mietin sitä että kauankohan tämä vaihe kestää ja joudutaanko taas puolen vuoden päästä rumbaamaan uudestaan edestakaisin.
-ap
Mä kysyisin varmaan lapsilta mielipidettä, mutta luultavasti laittaisin iän perusteella jos ei lapsilla olisi yhtenäistä mielipidettä. Saman sukupuolen huoneisiin sitten, kun itse pyytävät.