Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Homehtuvatko rastat?

16.04.2016 |

Haluaisin tosi paljon hankkia rastat ainakin osaan tukasta, mutta en ole uskaltanut koska niin monet sanovat että ne muka homehtuvat... ja yhdellä kaverillani olikin näin oikeasti käynyt. Onko se totta, ja miten voi estää? Saako rastoja ikinä "sisältä päin" pestyä kunnolla? Monet väittävät että ei saa, ja netin perusteellakin rastojen hoito vaikuttaa kamalan työläältä.

PS: tämän ei ole tarkoitus olla millään tavalla loukkaava tai provo, vaan haluan ihan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä aiheeseen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä homehtumisesta mutta ainakin ne haisevat ihan kamalalle.

Vierailija
2/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha haju kuulostaa ainakin likaisuudelta ellei homeelta. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kaverillasi ne homehtuivat, niin kai niin voi tapahtua.

Ei kokemusta, mutta luulisin, että kun ne pesee ja kuivaa (vaikka föönillä? :D) miksi ne homehtuisivat? Jos taas antaa märkänä kuivua, voisin kuvitella, että kosteus jää sisälle muhimaan, en tiedä. En myöskään ymmärrä miksi ne sisåltäpäin pitäisi pestä, mitä sinne väliin muka jää? Ja eipä se kai mahdollista olisikaan pestä sieltä.

Netistä varmaan löytyy joku foorumi, missä. paljon rasta-asiaa.

Vierailija
4/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne varmasti homehtua, jos niitä pesee jatkuvasti. Ne kun kestävät kauan kuivua. Mä dissektoin rastojani sitten, kun leikkasin ne pois. Oli niissä jotain nukkaa sisällä, muttei mitään ällöttävää. Pesin aika harvoin. Päänahka ja hiukset eivät tule samalla tavalla likaiseksi kuin normaalisti, mutta päänahkaa kutittaa enemmän, ehkä siksi, että päänahan normaali tali ei leviä päänahkaan ja hiuksiin, vaan jää sinne rastan juureen.

Vierailija
5/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat homehtua, niissä voi pesiä syöpäläisiä ja hämähäkkejä, niissä voi olla eltaantuneen ihran ummehtunut haju.

Vierailija
6/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi24:sta:

Kuinka harvinaista on että rastat homehtuu tai että niihin pesiytyy jotain ötököitä?

- Rastat eivät oikein hoidettuina homehdu, eikä niihin tule mitään ötököitä. Oikein paksut rastat voivat jossain tapauksissa homehtua sisältä, jos niitä ei kuivata kunnolla. Ja jos sattuu jostain saamaan täitä (joka on tasan yhtä epätodennäköistä kuin minkälaisten tahansa hiusten omistajalla), niin rastoista niitä on vaikea saada pois, ja luultavasti joutuu leikkaamaan koko komeuden pois. En ole kuitenkaan ikinä kuullut tuttavapiirissäni rastojen homehtumisista tai ötököistä. Eli suurimmaksi osaksi legendaa.

Vierailija
7/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rastat on ällöttäviä ja suoraan sanottuna rastapäistä tulee mielikuva epäsiisteistä, haisevista pilvenpolttelijoista. Sorry. Älä hanki niitä.

Vierailija
8/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt 8 vuotta rastat, eivätkä muuten haise. Mutta mikään ei oo niin kauheeta kun semmoset rastat jotka haisee, hyh.

Rastat alkaa haista jos ne on pitkään kosteana eli, niiden pitää antaa kuivaa pesujen väkissä kunnolla. Niihin ei lotrata öljyjä, hoitoaineita eikä mitään mäntysuopaa eikä varsinkaan vahaa. Omat oon pessy aina teepuuöljy shampoopalalla joita löytyy kaikista lifekaupoista, ruohonjuuresta jne. Ite pesen kerran kolmessa päivässä normaalisti shampoolla, kuivaan tunnollisesti pyyhkeeseen, hiustenkuivaaja olis varmaan kätevä myös.

Rastat on vähän semmonen kärsivällisyyslaji aluksi, menee muutama vuosi ennenkun ne kasvaa nätisti pötkölle eivätkä sojota hajakarvatuppoja päänahasta ja joka välistä. Jos tykkää että tukka on aina siisti ja tip top niin en suosittele. Jos on kovin atooppinen päänahka niin en suosittele.

Jos rastoilla haluaa värjäillä niin hennanut olen ite näitä jo pitkään, kemialliset värit on vähän arveluttavia kun imeytyvät kyllä rastaan, mutta ne vaikea saada rastan sisältä todella pois, ja kuluttavat tukkaa kovasti. Tosin hennavärin menekki on valtava, kaksi 100g pussia menee tämmöiseen lapaluuhun asti olevaan pehkoon.

Vierailija
9/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut locksit 18 vuotta, eikä ne ole homehtunut. Pölyä niihin voi tarttua mukaan, mutta viikottainen kunnon pesu pitää hiukset kuin hiukset hyvinä ja hyvän tuoksuisina.

Itse käytän fööniä kuivattamiseen, muuten kuuluu kolmisen vuorokautta ja silloin alkaa  hajuakin olemaan. Joskus mökkioloissa en ole föönaillut ja hyh.

Ruusuvettä toisinaan suihkutan puhtaisiin kuiviin hiuksiin myös. Perinteistä suomalaista shampoota käytän (se pieni sininen pullo), joskus tervashampoota. Olen vähentänyt, kun se terva alkaa nenässä muistuttamaan paistetun makkaran löyhkää.

Vierailija
10/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee kuvottavalle. Tosin semmoisten ottajakaan kovin paljoa hygienista välittää

Vierailija
11/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhellä tutulla (miehellä, jos väliä) tuli aikoinaan rastoihin jotain ötököitä. Leikkas sit koko komeuden veks.

Eli voihan niiden kanssa kaikkee käydä.

Mutta mutta, itelläni ollu rastat nyt öö.. reilu kymmenen vuotta, eikä mitään ongelmia. Ahteriin asti nykyään. Eivät haise. Pesen enintään kerran viikossa, käytän aina jotain suht "luonnon"shampoita, tervashampoita, joskus laitan päänahkaan hiukan hilseshampoota. Huuhtelen antaumuksella, kuivaan ensin pyyhkeellä kunnolla ja sitten föönaillen ja ilmakuivaillen.

Miehellä on kans, eikä hän käytä shampoota koskaan. Pesee yhtä usein kuin mä, oikeastaan useamminkin. Eivät nekään haise.

Oon kyllä tosiaan tavannut niitäkin, joilla ne haisee ja on kaikinpuolin epäsiistin oloisia muutenkin, mutta sellasilla tapauksilla nyt letti olis epäsiisti varmaan ilman rastojakin. Varmaan kertoo jostain yleisestä välinpitämättömyydestä tai sit vaan ei ole tietotaitota hoitaa sitä kuontaloaan.

Sanoisin siis, että oikein hoidettuna eivät homehdu tai muutakaan sellaista. :) Ite oon kyllä jo harkinnu leikkaavani nää pois, painavat nykyään niin paljon, että on niska aina jumissa. Ois se kyllä varmaan aikamoinen identiteettikriisi, kun on nää koko aikuisiän mukana roikkuneet.

Vierailija
12/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rastat haisee vaikkei ihminen itse sitä huomaa kun ilmeisesti tottuu omaan "ominaishajuunsa" ja ympäristö saa kärsiä.

Vierailija
13/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rastat haisee vaikkei ihminen itse sitä huomaa kun ilmeisesti tottuu omaan "ominaishajuunsa" ja ympäristö saa kärsiä.

Ne on aina ne muut jotka haisee, en minä. Ja kuitenkin tällainen omasta mielestään hajuton rastapää saattaa löyhkätä aivan hirveälle.

Vierailija
14/15 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaisia pidetään haisi tai ei, kuvottavan näköiset

Vierailija
15/15 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitoksia vastauksista. En taida hankkia rastoja koska tuo kuivatteleminen kuulostaa niin työläältä, ei ole sellaiseen aikaan... en yleensä ikinä odota hiusten kuivumista ennen nukkumaanmenoakaan.

Tyydyn ihailemaan muiden rastoja, ne on ihania!