Onko muilla yhtä turhanpäiväinen talohuoltoyhtiö?
Kerrostalomme huoltoyhtiö on jokseenkin täysin turha. Ainoa asia, jonka huoltoyhtiö hoitaa itsenäisesti on piha-alueen kunnossapito. Senkin huoltoyhtiö hoitaa huonosti, mutta varsinainen herkku on se, kun joudut ilmoittamaan huoltoyhtiöön jostakin huoneistossasi ilmenneestä viasta. Yleensä eivät ehdi katsomaan vikaa saman päivän aikana, vaan seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Ja tarkoitan todellakin vain katsomaan vikaa, koska korjauksen sitten tekee jokin ulkopuolinen taho.
Kerron pari esimerkkiä: Huoneistoni wc-pytyn mekanismi meni jotenkin sekaisin ja sen seurauksena pytty ei huuhtoutunut kunnolla ja jäi vuotamaan. Vika liittyi siihen, että taloyhtiössämme nostettiin vedenpainetta reippaasti. Soitin viasta huoltomiehelle torstaina, kun havaitsin vian; huoltomies tuli toisen huoltomiehen kanssa katsomaan vikaa perjantaina. Totesi sitten, että täytyy varmaan soitella LVI-asentajalle ja tämä tulee sitten vasta ensi viikolla, kun nyt on jo perjantai. Ainoa mitä tämä huoltomies kavereineen pystyi tekemään oli sulkea pyttyyn tuleva vesihanan. Sitten tämä huoltomies sanoi, jos sinun tarttee tuota pyttyä käyttää, niin aukaiset taas tämän hanan ja vaikka kaadat ämpärillä vetta päälle. Kiitos vain viikonlopusta viallisen wc-pytyn kanssa. Seuraavana tiistaina sitten joku LVI-asentaja kävi ja vaihtoi pytyn sisuskalut vajaassa 15 minuutissa. Myöhemmin kylpyhuoneen kattovalaisin alkoi välkkyä ja muutaman päivän kuluttua sammui kokonaan. Avasin valaisimen häikäisysuojan, otin pienoisloisteputket pois ja testasin niitä työpöydän valaisimessa ja kumpikin toimi. Päättelin, että vika on valaisimen liitäntälaitteessa eli muuntajassa ja soitin taas huoltoyhtiöön. Tällä kertaa paikalle tuli pari päivää myöhemmin yksi huoltomies, joka katseli pimeänä olevaa valaisinta niska kenossa ja kadet tukevasti taskussa, kunnes sanoi, joo, minäpä soittelen sulle sähkömiehen. Sitten parin päivän päästä sähkömies kävi ja avasi valaisimen. Mittaili hetken yleismittarilla ja totesi, että koko valaisin täytyy vaihtaa, mutta hänellä on onneksi autossa kylpyhuoneeseeni sopiva valaisin. Sähkömies kävi hakemassa valaisimen, otti entisen irti ja asensi uuden valaisimen paikoilleen. Valaisimen vaihtamiinen vei noin 20 min. Kolmas tapaus liittyi makuuhuoneen lämpöpatteriin, joka ei lämmennyt lainkaan, vaikka tuloveden putki oli lämmin. Taas soitto huoltoyhtiöön. Huoltomies tuli taas katselemaan ja tällä kertaa kokeilemaan ihan omin käsin, että patteri ei lämmennyt. Sitten hän totesi, pitänee soittaa sulle putkimies paikalle ja että putkimiehen tulo saattaa kestää useita päiviä. Kiitos vain tästäkin. Makuuhuoneen lattia, erityisesti patterin lähellä, oli jääkylmä. No, muutaman päivän päästä putkimies tuli ja vaihtoi lyhyen putken pätkän, missä termostaatti oli kiiinni, ja voila, patteri alkoi taas lämmetä.
Jälkeen päin olen miettinyt, mihin talohuollon huoltomiehiä oikeastaan tarvitaan, kun heidän on kuitenkin soitettava aina jokin ammattimies korjaamaan viat? Eikö olisi järkevämpää, että taloyhtiön huoltomiehet keskittyisivät piha-alueen hoitamiseen ja esimerkiksi isännöitsijän toimistossa olisi yhteyshenkilö huoneistoissa ilmeneviä vikoja varten, joka sitten hälyttäisi tarvittavan ammattimiehen paikalle. Näin ainakin jäisi välistä nämä kädet tukevasti taskussa vikaa ihmettelevät huoltomiehet ja luultavastti vikojen korjaaminenkin olisi nopeampaa.
Miten teidän taloyhtiössänne huoltomiehet toimivat. Korjaavatko he viat itse vai ovvatko he vain pelkkiä turhia välikäsiä, kuten olen edellä kertonut.
Kommentit (3)
Tervetuloa kerrostalo asumiseen. Kaikki huolto toimenpiteet tehään surkeesti tai myöhässä kun kyseessä on suomalainen huoltomies ja ulkomaalasen kohdalla voi heittää kruunaa tai klaavaa työn jäljestä.
Kaikki on hidasta, mutta toimivaa jos jaksaa odottaa kuukausia.
Sun olisi itse pitänyt soittaa sähkömies, jos et itse osaa lamppua vaihtaa. Se ei kuulu taloyhtiölle.
Makuuhuoneen lämpöpatteristakin olisit itse voinut irrottaa termostaatin ja sieltä herkistellä jumittunutta säätöneulaa. Ihmettelen kyllä jos sen paremmin huoltomies kuin lvi-asentaja ei tuota älynnyt. Ja todella ihmettelen, jos se putkari noin vain vaihtoi lämmitysjärjestelmästä "putken pätkän".
Ei. Soitin perjantaina hanan tiivisteestä sekä lorisevasta patterista huoltoon ja he yhdistivät huoltomiehelle koska kysyin voinko ilmata patterin itse. Puolen tunnin päästä patteri oli ilmattu ja tiiviste vaihdettu. Huoltomies oli maahanmuuttajataustainen, johtuisiko hyvä työnteko siitä.