Sukunimessä savolainen aatelispääte -nen on ruma
Mihin se perustuu, mistä se on lähtöisin? Aikanaan joku talollinen?
Kommentit (48)
Minäkin olen ollut nimeltäni aiemmin -NEN -päätteinen. Nyt sitä päätettä ei enää ole, onneksi. Anteeksi nyt vain. Se nyt on vaan yksinkertaisesti ruma.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut nimeltäni aiemmin -NEN -päätteinen. Nyt sitä päätettä ei enää ole, onneksi. Anteeksi nyt vain. Se nyt on vaan yksinkertaisesti ruma.
Ap
Mulla on -nen-sukunimi enkä mäkään sitä koskaan erityisen kauniina ole pitänyt, mutta sen jälkeen kun opin että se on kuitenkin aika vanhaa perua, niin olen tavallaan alkanut pitää siitä. Meitä on asunut tällä samalla alueella jo ainakin 400 vuotta, onhan se jo jotain.
Olen ylpeä itäsuomalaiset nen- päättöisestä nimestäni. Se on maailman vanhimpia sukunimiä. Läntiset Virtaset ja Järviset sunmuut olivat nimettömiä ja nuo nimet ovat uusia tekeleitä, jotka keksittiin kun sukunimi tuli pakolliseksi. Näitä ei pidä sotkea oikeisiin vanhoihin nimiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Savosta lähtöisin. Suuri osa yleisimmistä nen-päätteisistä sukunimestä on Länsi-Suomesta. Esim. Virtanen ei ole Savossa yleinen sukunimi vaikka koko Suomessa on Korhosen ohella yleisin.
Nen-pääteisiä nimiä oli käytössä Karjalassa jo kauan ennen kuin Savoa alettiin asuttaa ja koko savolaisten heimosta tiedettiin mitään.
Vierailija kirjoitti:
https://tumppi.com/sukunimet/teuva.html 50 yleisimmässä ei yhtään nennistä
Niin Teuvalla ei ole.
Neljä tavua ja - nen, se on "savolainen aatelisnimi". Eli käytännössä yleensä vanha talonpoikaissuku. Minun nimi on tuo neljä tavua ja nen, ja kannan nimeni ilolla ja ylpeydellä siitä, että sukuni on selvinnyt täällä kovassa ympäristössä, köyhyydessä ja puutteessa.
Ruotsalainen ja Turunen ovat Itä-Suomesta ja viittaavat mahdollisesti uskontoon. Ruotsalainen tarkoittaa ruotsinuskoista eli luterilaista ja Turunen viittaa Turkuun uskonnollisessa mielessä.