Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoetikettiä tuntevat, apuja

Vierailija
16.04.2016 |

Haluaisin käydä kirkossa nykyistä useammin, mutta en osaa käyttäytyä siellä oikein. En esimerkiksi halua ehtoollista mutta voisin ihan mielelläni käydä alttarilla saamassa siunauksen. Miten papille viittilöidään, että siinä sitä ollaan polvillaan mutta ei haluta viiniä ja öylättiä vaan pelkän sanallisen siunauksen? Voiko niin edes tehdä?

Toinen asia, joka minua estää menemästä jumalanpalvelukseen, on kolehti. Maksan jo kirkollisveroa - ihan mielelläni jopa - mutta se kolehti on paha juttu. Minulla ei välttämättä ole antaa sitä paria euroa ylimääräistä kolehtihaaviin, joko sen takia, että ei ole käteistä, tai välillä senkin takia, että rahasta on kerta kaikkiaan niin kova pula. Kolehti on mielestäni muutenkin semmoista ylimääräistä hyväntekeväisyyttä. Ihan kiva jos joku antaa kolehtiin, mutta minä en halua antaa. Tuntuu silti siltä, että katsotaan pahasti tai pidetään itarana, jos ei jotain sinne laita. Voiko haavin viittoa ohi ilman, että aiheuttaa kauheaa pahennusta?

Ehtoollisellehan ei sillä lailla ole pakko edes mennä - sen kun vaan jää penkkiin istumaan, eikä sitä kukaan välttämättä pistä edes merkille - mutta se kolehtihaavi tulee kohdalle, halusi tai ei. Nämä kaksi asiaa estävät minua menemästä jumalanpalvelukseen, vaikka muuten menisin. Tunnen saavani sieltä henkistä hyvää ja yhteenkuuluvuutta seurakuntaan, jotka ovat minulle tärkeitä asioita.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain mukaan. Aikuinenkin voi ehtoollisella sanoa papille, kun tulee kohdalle, että vain siunaus, kiitos. Ja kolehtihaaviin voi laittaa vaikka 10 senttiä, tai sitten olla antamatta.

Käyn kirkossa suhteellisen säännöllisesti, joskus ei ole käteistä, ei ole ollut mikään ongelma. Olen myös kerännyt kolehtia, ei läheskään kaikki antaneet. Ihan tavallista se on.

Vierailija
2/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolehtihaavin voit laittaa huoletta eteenpäin: se on sinun ja Herran välinen asia. Tai voithan tiputtaa sinne vain viisisenttisen.

Siunausasiasta en ole satavarma, mutta uskon että voit sanoa hiljaa papille/ehtoollisavustajalle, että haluaisit vain siunauksen.

Tervetuloa kirkkoon, siellä on tilaa jokaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti olet käsimerkkejä kehittelemässä...

Harjoittele peilin edessä nyt kovasti niin kyllä se siitä.

Vierailija
4/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jumalanpalveluksessa pappi siunaa koko läsnäolevan seurakunnan sillä "Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä..." Ehtoollisen voi siis jättää väliin ihan pönöttämällä penkissä, ja silti saa siunauksen. Näin olen itse asian ajatellut.

Vierailija
5/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan kirkkoon. Minullekin tulee kirkossa hyvä, rauhallinen olo. Kenenkään ei ole pakko laittaa rahaa kolehtiin, eikä kukaan ajattele siitä mitään pahaa, se on täysin vapaaehtoista.

Voithan pyytää siunausta ehtoollisen sijaan, en kyllä tiedä onko siihen mitään "oikeaa" tapaa toimia. Jos asian esittäminen tuntuu sinusta hankalalta, niin aina voit jäädä penkkiin kuuntelemaan urkujen soittoa. Hyviä hetkiä sinun kirkkomatkoille!

Vierailija
6/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä papille voi puhua, jotkut pyytävät gluteenitonta leipää, alkoholitonta viiniä tai lestadiolaiselta papilta synninpäästöä. Eli pyydät pappia siunaamaan sinut ehtoollisenjakamisen sijaan. 

Kolehtihaavin voi laittaa vaan eteen päin. Annat siinä vaiheessa elämää, kun hyvältä tuntuu. Jos nyt ei ole varaa, ei tarvitse raskauttaa itseään sillä. 

Vierailija
7/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia olet saanut. Tuo on yks pointti, että jumalanpalveluksen lopuksi pappi lukee kaikille Herran siunauksen. Se on tarkoitettu jokaiselle henkilökohtaisesti.

Oletko miettinyt, mikset halua ehtoollista? Haluaisitko jutella asiasta papin kanssa. Papeillahan on päivystysvuoroja, seurakuntavirastosta saa tietää ajat. Mutta jos itsellesi on jo selvää, miksi et halua, eipä silloin keskustelua tarvita. Mutta jos kuiskaat papille " vain siunaus" , uskon että asia hoituu luontevasti.

Hyvää kirkkomatkaa!

Vierailija
8/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolehti ei ole mitenkään pakollinen, voit antaa mennä ohi ihan hyvällä mielellä. Ei kukaan jaksa kiinnittää huomiota, kuka laittaa rahaa ja kuka ei.

Vierailija
9/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollisella voit laittaa oikean käden vasemmalle olkapäälle, niin silloin ei tarvitse edes sanoja. Kolehtia ei tarvitse antaa. Ei minullakaan ole aina rahaa. -srk työntekijä-

Vierailija
10/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollisella voit laittaa oikean kätesi olkapäällesi. Näin osoitat, että haluat siunauksen.

Vierailija
11/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Ehtoollisesta kysyin sen takia, että joskus lapsi haluaa tulla mukaan kirkkoon. Hän on vielä alaikäinen eikä saa ehtoollista, mutta hänestä on silti mukava mennä alttarille, kun muutkin menevät. Menemme sitten yhdessä. Hänet siunataan ja minulle annetaan ehtoollinen, mutta oikeasti en sitä haluaisi vaan siunauksen kuten lapsikin. Syy on henkilökohtaisessa vakaumuksessa, en tunne tarvetta keskustella papin kanssa siitä sen enempää. Ajattelinkin, että on jokin tuollainen ele, jolla asian voi ilmaista, mutta en ollut kuullut, millainen se on. Nyt siis tiedän, että käsi olkapäälle eikä tarvitse siinä ruveta huutelemaan, että ei mulle mitään viiniä ja leipää.

Ap

Vierailija
12/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en menisi alttarille ehtoollsien aikana jos et halua ehtoollista. Se on nimenomaan ehtoolisen viettoa varten, ja osoitat halveksuntaa Herraa kohtaan että kieltäydyt muistoaterialta, joka on Hänen itsensä asettama, ja jota muut uskovat ovat siinä viettämässä. Tuollainen ylpeys on jotain omatekoista hurskautta, jos et uskalla ottaa osaa, niin älä mene eteen siinä hetkessä. Jumalanpalveluksen jälkeen voit mennä papin luo ja pyytää jotain siunauksia jos kerran katsot olevasi kelpaamaton ehtoolliselle.

Omituista pelleilyä. Ehtoolispöytä on ehtoollista varten, jos siunausta haluaa itselleen luettavan pyydä sitä myöhemmin papilta. Outo logiikka tosin. Kirkossa käytäydytään niin kuin liturgia sanoo, eikä sooloilla omia.

Vierailija
13/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en menisi alttarille ehtoollsien aikana jos et halua ehtoollista. Se on nimenomaan ehtoolisen viettoa varten, ja osoitat halveksuntaa Herraa kohtaan että kieltäydyt muistoaterialta, joka on Hänen itsensä asettama, ja jota muut uskovat ovat siinä viettämässä. Tuollainen ylpeys on jotain omatekoista hurskautta, jos et uskalla ottaa osaa, niin älä mene eteen siinä hetkessä. Jumalanpalveluksen jälkeen voit mennä papin luo ja pyytää jotain siunauksia jos kerran katsot olevasi kelpaamaton ehtoolliselle.

Omituista pelleilyä. Ehtoolispöytä on ehtoollista varten, jos siunausta haluaa itselleen luettavan pyydä sitä myöhemmin papilta. Outo logiikka tosin. Kirkossa käytäydytään niin kuin liturgia sanoo, eikä sooloilla omia.

:D

Menen kirkkoon, koska olen uskovainen seurakunnan jäsen, ja osoitan siinä samalla halveksuntani kirkon oppia kohtaan? Huh, mikä palaute. Onneksi omassa seurakunnassani ei olla noin pipo kireällä.

Vierailija
14/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mä luen koko ajan, että "KRIKETTIÄ tuntevat"...

Vierailija
15/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin käydä kirkossa nykyistä useammin, mutta en osaa käyttäytyä siellä oikein. En esimerkiksi halua ehtoollista mutta voisin ihan mielelläni käydä alttarilla saamassa siunauksen. Miten papille viittilöidään, että siinä sitä ollaan polvillaan mutta ei haluta viiniä ja öylättiä vaan pelkän sanallisen siunauksen? Voiko niin edes tehdä?

Toinen asia, joka minua estää menemästä jumalanpalvelukseen, on kolehti. Maksan jo kirkollisveroa - ihan mielelläni jopa - mutta se kolehti on paha juttu. Minulla ei välttämättä ole antaa sitä paria euroa ylimääräistä kolehtihaaviin, joko sen takia, että ei ole käteistä, tai välillä senkin takia, että rahasta on kerta kaikkiaan niin kova pula. Kolehti on mielestäni muutenkin semmoista ylimääräistä hyväntekeväisyyttä. Ihan kiva jos joku antaa kolehtiin, mutta minä en halua antaa. Tuntuu silti siltä, että katsotaan pahasti tai pidetään itarana, jos ei jotain sinne laita. Voiko haavin viittoa ohi ilman, että aiheuttaa kauheaa pahennusta?

Ehtoollisellehan ei sillä lailla ole pakko edes mennä - sen kun vaan jää penkkiin istumaan, eikä sitä kukaan välttämättä pistä edes merkille - mutta se kolehtihaavi tulee kohdalle, halusi tai ei. Nämä kaksi asiaa estävät minua menemästä jumalanpalvelukseen, vaikka muuten menisin. Tunnen saavani sieltä henkistä hyvää ja yhteenkuuluvuutta seurakuntaan, jotka ovat minulle tärkeitä asioita.

Siinä polvistuessa kun tulee pappi kohdalle niin sanot että vain siunaus kiitos, ei se ole sen kummempaa. Minullakin on rahasta tiukkaa, mutta pidän aina muutamia kolikoita jemmassa kolehtia varten. Itse koen että kun annan vähästäni niin ehkä taivaassa pidetään huolta etteivät rahani kokonaan lopu.

Vierailija
16/16 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirkossa sanonut papille, et lapselleni vain siunaus, kun ei ole vielä käynyt rippikoulua. Siinä se. Onbpappi ihan heti ymmärtänyt ja alkanut siunata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan