Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lihavuus olla geeneissä?

Vierailija
16.04.2016 |

Mä aloin miettimään, kun mun yksi lapsuuden tuttu on ollut niin pienestä asti kun vaan muistan lihava/pullea. Asui silloin naapurissa ja ollaan varmaan 3vuotiaina alettu leikkimään toistemma kanssa. Muistiani virkistää myös kaikki vanhat valokuvat.
Ihmettelen asiaa, siksi, koska tämän tuttuni sisarus on kuitenkin hyvin hoikka. Vanhemmista äiti on sellanen melko pyöreä ja isä taas aika hintelä. Uskoisin kuitenkin, että lapset syövät samaa ruokaa kotona? Tää munkaan kaveri ei ole mikään kotilössykkä, että aktiivinen ihminen kuitenkin. Miksi jotkut lapsena pulleat vaan jäävät pulleiksi, vaikka söisi hyvin ja liikkuisi?
Onko muilla mitään samanlaisia esimerkkejä, joissa perheen lapset ovat toiset laihoja ja toiset lihavia?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit ei saa ketään lihomaan. Geeneissä voi olla herkkyys lihoa huomattavasti helpommin kuin esim. sisarus mutta KUKAAN EI tule lihavaksi geenien takia!

No todellakin tulee.

Todellakaan EI tule. Herranjumala :D

Esim. Prader Willi on syndrooma, jossa geenivirhe väistämättä aiheuttaa lihomisen. Energiantarve on vain pieni terveen ihmisen tarpeesta. Nälkä on koko ajan. Vaikka valvottuna saataisiin nämä ihmiset pidettyä erittäin tiukalla ruokavaliolla, he lihovat.

Mutta tämä syndrooma EI tunge sitä ruokaa heidän kurkkuunsa, eihän!?

Ei mutta aiheuttaa sen, että he lihovat alle 1000 kalorin vuorokausimäärällä. Eli lihominen johtuu virheestä geenissä.

Ei..... Mä en ala sun kanssa vääntämään ratakiskoa eli usko vaan että se ylensyönti on ihan geneettistä eikä siihen voi vaikuttaa. Moro!

Tuossa pw:sä kaikki kaapit, jääkaappi ja pakastin täytyy varustaa lukoilla, muuten ne syövät vaikka jäistä jauhelihaa, koska on pakko syödä.

Vierailija
82/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on. Luulette, ette ihmiset on sen pituisia, kun huvittaa. Jos sen painon vois valita, kaikki olis vallitsevan kauneuskäsityksen mukaisia. Oon helvetin laiha ja lauta enkä omasta ansiostani, niin kuin ei suurin osa laihoista muutenkaan. Mikään ei jää kroppaan kiinni, ei meinannu aikoinaan ees menkat alkaa kun olin niin laiha. Jotkut vaan haluu kokea paremmuutta siitä että ovat hoikkia.

Kyse on puhtaasi busineksestä, jolla todella moni elää. Mieti niitä verotuloja joita tulee ruoan myymisestä, laihdutusjuttujen myymisestä ja miten helvetinmoista määrää lääkäreitä sun muita heilureita tällä elätetään. Asiaa voisi verrata poliisiin: poliisi paheksuu rikollisia, mutta salaa toivoo lisää rikoksia, ettei omat työt loppuisi. Samaa toivoo lääkäritkin: mitä enemmän sairaita, sitä enemmän duunia. Ulospäin voidaan näytellä mitä vain ja lihavien kohdalla nähdään selvästi yhteiskunnan diskriminoinnin tuloksena piikki mt-ongelmissa, eli lihavatkin sairastuu mieleltään, kun aikansa haukutaan. Tämä taas sopii mahtavasti kuvioon, voidaan korreloida "ahaa, lihava, masentunut" -> lihavuus aiheuttaa masennusta (vaikka totuus on just  toisin päin).

Just noin, busineksen ehdoilla. Minua ärsyttää suunnattomasti kun ylipainoisten kustannuksella tehdään rahaa hyvin arveluttavilla menetelmillä ja tuotteilla. Ja vielä enemmän ärsyttää nämä julkisuuden fitness valmentajat ja kehonrakentajat joiden oma kunto ja ulkoiset muodot on hankittu dopingin avulla mutta silti esitetään niin terveysihmistä ja asiantuntijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on. Luulette, ette ihmiset on sen pituisia, kun huvittaa. Jos sen painon vois valita, kaikki olis vallitsevan kauneuskäsityksen mukaisia. Oon helvetin laiha ja lauta enkä omasta ansiostani, niin kuin ei suurin osa laihoista muutenkaan. Mikään ei jää kroppaan kiinni, ei meinannu aikoinaan ees menkat alkaa kun olin niin laiha. Jotkut vaan haluu kokea paremmuutta siitä että ovat hoikkia.

Kyse on puhtaasi busineksestä, jolla todella moni elää. Mieti niitä verotuloja joita tulee ruoan myymisestä, laihdutusjuttujen myymisestä ja miten helvetinmoista määrää lääkäreitä sun muita heilureita tällä elätetään. Asiaa voisi verrata poliisiin: poliisi paheksuu rikollisia, mutta salaa toivoo lisää rikoksia, ettei omat työt loppuisi. Samaa toivoo lääkäritkin: mitä enemmän sairaita, sitä enemmän duunia. Ulospäin voidaan näytellä mitä vain ja lihavien kohdalla nähdään selvästi yhteiskunnan diskriminoinnin tuloksena piikki mt-ongelmissa, eli lihavatkin sairastuu mieleltään, kun aikansa haukutaan. Tämä taas sopii mahtavasti kuvioon, voidaan korreloida "ahaa, lihava, masentunut" -> lihavuus aiheuttaa masennusta (vaikka totuus on just  toisin päin).

Just noin, busineksen ehdoilla. Minua ärsyttää suunnattomasti kun ylipainoisten kustannuksella tehdään rahaa hyvin arveluttavilla menetelmillä ja tuotteilla. Ja vielä enemmän ärsyttää nämä julkisuuden fitness valmentajat ja kehonrakentajat joiden oma kunto ja ulkoiset muodot on hankittu dopingin avulla mutta silti esitetään niin terveysihmistä ja asiantuntijaa.

Vähän vielä korjaan, doping sanan tilalle piti kirjoittaa kemian avulla, kun silikonit ja botox ei tietääkseni ole virallista dopingia.

Vierailija
84/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit ei saa ketään lihomaan. Geeneissä voi olla herkkyys lihoa huomattavasti helpommin kuin esim. sisarus mutta KUKAAN EI tule lihavaksi geenien takia!

No todellakin tulee.

Todellakaan EI tule. Herranjumala :D

Esim. Prader Willi on syndrooma, jossa geenivirhe väistämättä aiheuttaa lihomisen. Energiantarve on vain pieni terveen ihmisen tarpeesta. Nälkä on koko ajan. Vaikka valvottuna saataisiin nämä ihmiset pidettyä erittäin tiukalla ruokavaliolla, he lihovat.

Mutta tämä syndrooma EI tunge sitä ruokaa heidän kurkkuunsa, eihän!?

Ei mutta aiheuttaa sen, että he lihovat alle 1000 kalorin vuorokausimäärällä. Eli lihominen johtuu virheestä geenissä.

Ei..... Mä en ala sun kanssa vääntämään ratakiskoa eli usko vaan että se ylensyönti on ihan geneettistä eikä siihen voi vaikuttaa. Moro!

Tuossa pw:sä kaikki kaapit, jääkaappi ja pakastin täytyy varustaa lukoilla, muuten ne syövät vaikka jäistä jauhelihaa, koska on pakko syödä.

Koska koko ajan on hirvittävä nälkä. He joutuvat elämään nälissään. Sinnittelemään mitättömän pienellä määrällä ruokaa ja kuitenkin lihovat.

Vierailija
85/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vieläkin jaksatte jankuttaa että geenit ja lääkkeet teitä lihottavat. :D Voi tsiisus!

Faktat ovat faktoja.

Niin ovat ja miksi et niitä ymmärrä? KUKA sitä ruokaa laittaa sun suuhusi yli tarpeen? Lääke? Geeni? Ei, SINÄ ITSE!

Eli olet tämä skitsofreeninen ssss? Ymmärrän, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan. Mikäli näet ratkaisun näin yksinkertaisena, ilmoittauduppas Nobel-komitealle ja hae siitä palkonto pois kuleksimasta.

Onko mulla nimimerkkiä? Niinpä. :)

Se, että on FAKTAA ettei lihavuus (YLENSYÖNTI) johdu geeneistä, lääkkeistä tms., ei tarkoita että olisin joku tuntemasi palstatyyppi. Mutta edelleen, älä vaan yritäkään laihtua kun et tietenkään voi. Koska geenit. :(

Koska geenit mitä? Lauseesi jäi kesken.

Ei suinkaan jäänyt. :)

Vierailija
86/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että ihmiset ymmärtävät geenien vaikuttavan ominaisuuksiimme. Geenit määrittävät ulkonäön ja aiheuttavat sairauksia. Miksi on niin vaikea ymmärtää geenien voivan aiheuttaa myös lihomista. Sitten lihomiseen vaikuttavia syndroomia

Esim juuri tuo prader willi, jossa geeni aiheuttaa lihomisen.

Eih... se aiheuttaa YLENSYÖNTIÄ ja sen ylensyönnin tekee ihminen itse! Oletko tyhmä vai idiootti??? 

Vierailija
87/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvasolujen määrä ja sijoittuminen on jossain määrin periytyvä ominaisuus.

Vierailija
88/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että ihmiset ymmärtävät geenien vaikuttavan ominaisuuksiimme. Geenit määrittävät ulkonäön ja aiheuttavat sairauksia. Miksi on niin vaikea ymmärtää geenien voivan aiheuttaa myös lihomista. Sitten lihomiseen vaikuttavia syndroomia

Eih... se aiheuttaa YLENSYÖNTIÄ ja sen ylensyönnin tekee ihminen itse! Oletko tyhmä vai idiootti??? 

Mites ois, auttaisko tää http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1389165529565

Tutkimukset: Ylensyöminen johtuukin aivoista

Ylensyöminen ei välttämättä johdu tahdonvoiman puutteesta – vaan aivoista.

Aamulla vannot, että tänään on se päivä, jolloin syöt vain terveellistä ja täysipainoista ruokaa. Tänään on se päivä, jolloin jätät suklaapatukat ja leipomon herkut väliin. Kilojakin kun on alkanut kertyä.

Iltapäivällä mielesi on kuitenkin levoton. Ja kas, löydät itsesi ahmimasta kakkua, jäätelöä ja irtokarkkeja.

Koet, että ikään kuin mystinen voima pakottaisi sinut ylensyömään. Pohjimmiltaan et halua käyttäytyä niin.

Mistä oikein on kyse?

Kun ihminen ylensyö, hän saa pitkällä aikavälillä säännöllisesti enemmän energiaa kuin kuluttaa. Tästä seuraa vääjäämättä painon nousua ja usein myös ylipainoa.

Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier kertoo, että ihmiset havahtuvat ylensyöntiinsä yleensä vasta silloin, kun se on jo muuttunut sairaalloiseksi – eli kun syöminen hallitsee henkilön arkea.

"Mieli addiktoituu välittömän mielihyvän kokemukseen, ja oireena on valtava himo. Jos himon kohdetta ei saa, se tuntuu sietämättömänä olona. Puutetta pyritään paikkamaan jollain, mikä on vähänkin sinne päin", Charpentier toteaa.

Ylensyönti on ollut Suomessa ja länsimaissa kasvussa jo vuosikymmeniä. Ongelma koskettaa tasapuolisesti kaikkia ihmisryhmiä.

"Koulutus, taloudellinen tilanne tai sukupuoli ei vaikuta ylensyöntiin. Meille tulee asiakkaita hyvin vaihtelevasti eri kansanryhmistä", Charpentier kertoo.

Uudet tutkimukset viittaavat siihen, että ylensyöminen ei ole käyttäytymishäiriö, kuten itsekontrollin puute, eikä se ole seurausta hormonaalisesta epätasapainosta. Sen sijaan kyse on joidenkin tutkijoiden mukaan "ruokariippuvuudesta".

Käsite "ruokariippuvuus" ei ole kliinisessä käytössä, ja hassulta termi kuulostaakin, sillä luonnollisesti kaikki olemme elääksemme riippuvaisia ruuasta.

Ruoka voi kuitenkin olla yllättävän addiktoivaa, selviää yhdysvaltalaisen neurotieteen professori Paul J. Kennyn tutkimuksista. Kenny rakensi rotille miniravintolan, jossa osalle oli tarjolla houkutteleva kattaus runsaasti energiaa sisältäviä ruokia, kuten makkaraa, juustokakkua ja suklaata.

Rotat söivät niin, että napa ruskasi. Niistä tuli ylipainoisia.

Seuraavaksi tutkijat varoittivat rottia valosignaalin avulla, että syömisestä olisi luvassa ilkeitä sähköshokkeja. Valon välähtäessä ne rotat, joille oli tarjolla vain terveellistä ruokaa, hylkäsivät välittömästi aterioinnin ja säntäsivät karkuun.

Sen sijaan herkkuihin tottuneet ylipainoiset rotat palasivat kerta toisensa jälkeen "ravintolapöytään" välittämättä kivuliaasta rangaistuksesta. Niiden nautinnonhaluinen himo ylitti itsesuojeluvaiston.

Tutkijat ovat havainneet samankaltaista pakonomaisuutta ihmisillä. Kennyn mukaan ihmisten ylipainoisuus ei ole välttämättä seurausta tahdonvoiman puutteesta.

"Joissakin tapauksissa ylipainoisuus voi olla seurausta siitä, että nautinnonhakuinen ylensyönti on kaapannut aivojen palkitsemisjärjestelmän", Kenny toteaa Scientific American -lehdessä.

Varsinkin sokeriset ja rasvaiset ruuat saavat elimistön tuottamaan endorfiineja eli mielihyvähormoneja. Ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen kertoo, että joissakin tapauksissa endorfiinit, kuten myös muut mielihyvään vaikuttavat kemikaalit, voivat estää ruokahalua säätelevien hormonien läpipääsyä ruokahalun säätelykeskukseen.

Kun ruokahalun säätelykeskus on sekaisin, se ei osaa enää kertoa, että syöminen tulisi lopettaa. Näin ollen mitä enemmän syöt, sitä enemmän haluat lisää ja sitä vaikeampi sinun on tyydyttää himoa.

Samantapainen kaava toteutuu, kun ihminen on koukussa esimerkiksi morfiiniin. Yhtäläisyydet sairaalloisen ylensyömisen ja muiden riippuvuuksien välillä ovat joidenkin tutkijoiden mukaan niin samankaltaiset, että niitä tulisi hoitaa samoin metodein.

Vierailija
89/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vieläkin jaksatte jankuttaa että geenit ja lääkkeet teitä lihottavat. :D Voi tsiisus!

Faktat ovat faktoja.

Niin ovat ja miksi et niitä ymmärrä? KUKA sitä ruokaa laittaa sun suuhusi yli tarpeen? Lääke? Geeni? Ei, SINÄ ITSE!

Eli olet tämä skitsofreeninen ssss? Ymmärrän, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan. Mikäli näet ratkaisun näin yksinkertaisena, ilmoittauduppas Nobel-komitealle ja hae siitä palkonto pois kuleksimasta.

Se, että on FAKTAA ettei lihavuus (YLENSYÖNTI) johdu geeneistä, lääkkeistä tms., ei tarkoita että olisin joku tuntemasi palstatyyppi. Mutta edelleen, älä vaan yritäkään laihtua kun et tietenkään voi. Koska geenit. :(

Jäipäs. Minulle ainakin jäi epäselväksi mitä ne geenit?

Vierailija
90/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aiheuta ylensyöntiä vaan sen, että jo normaali määrä on aivan liikaa. Eli siinä geenissä on vika. Samainen vika aiheuttaa myös kehitysvamman.

Vierailija
91/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että lihavuus on jopa enemmän erossa ihmisen omista tekemisistä kuin uskotaantaan. Ukkini, joka on jo lähes 90-vuotias on ollut todella hoikka ja samankokoinen koko ikänsä, vaikka hän on aina syönyt kuin hevonen ja ei mitenkään erityisen terveellisesti. Keski-ikänsä ja vanhuutensa on lähinnä viettänyt tv:n ääressä. Tämän vastapainoksi olen tavannut monia muita, jotka syövät terveellisemmin ja oikeasti liikkuvatkin, mutta silti liikakilot eivät vain karise. Eikös tässä lähiaikoina olla tehty kaikenmaailman suolistobakteeritutkimuksia, joissa on siirretty hoikkien ulostetta lihaville ja tämä on saanut automaattisesti lihavat hoikistumaan? Toki suoliston bakteereihin on mahdollista vaikuttaa ruokavalion kautta, mutta olen tavannut niin paljon epäterveellisesti syöviä (ja liikkumattomia) hoikkia ihmisiä, että pakko tässä on olla jostain muustakin kun omista elämäntavoista kyse. En kuitenkaan halua vähätellä sitä, että usein lihavuus on ainakin jossain määrin itseaiheutettua ja se olisi ollut vältettävissä paremmilla elämäntavoilla. 

Vierailija
92/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aiheuta ylensyöntiä vaan sen, että jo normaali määrä on aivan liikaa. Eli siinä geenissä on vika. Samainen vika aiheuttaa myös kehitysvamman.

Tiedätkö sä nyt edes itsekään mistä puhut? :D

Vierailija
93/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin mainittu sairasti Prader-Willin syndroomaa, johon kuuluvat geeniperäinen lihavuus, älyllinen kehitysvammaisuus, lyhytkasvuisuus, seksuaalinen kehittymättömyys ja lihashypotonia (Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim)

Vierailija
94/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Hoidan näitä ihmisiä.

Vierailija
95/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktat ovat faktoja.

Luehan kulta pieni ajatuksella. :) Ehkä se sinulekin selviää kun tarpeeksi yrität.

Vierailija
96/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todettu, että pienellä osalla väestöstä ylipaino on geeniperäinen sairaus,

http://jokojo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181219-terveydenhuollosta

Vierailija
97/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktat ovat faktoja.

Luehan kulta pieni ajatuksella. :) Ehkä se sinulekin selviää kun tarpeeksi yrität.

Kirjoita lause kokonaan.

Vierailija
98/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Hoidan näitä ihmisiä.

Uskotaan.........................:DDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
99/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktat ovat faktoja.

Kirjoita lause kokonaan.

Vierailija
100/101 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikki lähtee geeneistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi