Historiasta kiinnostuneet!
Mikä teema tai aikakausi teitä eniten kiinnostaa? Mä olen aika kaikkiruokainen, mutta Neuvostoliitto on ehkä se juttu, johon käytän eniten aikaani.
Kommentit (48)
Utrio mainittu useamman kerran. Olisi kiva kuulla myös muita kirja/kirjailijasuosituksia. Esim. antiikin rooman aika kiinnostaisi.
Ruusujen sota oli Lancasterien Yorkien välistä sotaa englannin kruunusta
WW2 on niin puhkikaluttu aihe että se ei ole kiinnostanut minua enää 10 vuoteen.
Nykyään minua kiinnostaa erityisesti henkilöhistoriat; Napoleon on suurennuslasin alla tällä hetkellä. Olen toisaalta aina ollut viehtynyt häneen.
Myös minua kiinnostaa Suomen poliittinen historia, luen ihan joka laidalta.
Aikakausista minua viehättää "regency", edwardiaaninen aikakausi eli 1850-luku ja varsinkin maantierosvot kuten Dick Tracy.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten mustalaisten kohtalo holokaustissa. Siitä vaan on todella huonosti saatavilla tietoa.
Etsi hakusanalla Porajmos niin kyllä jotain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Utrio mainittu useamman kerran. Olisi kiva kuulla myös muita kirja/kirjailijasuosituksia. Esim. antiikin rooman aika kiinnostaisi.
No jos ihan dekkarilinjalta lähdetään niin Steven Saylor. Antiikan Rooman histoiroitsija, kirjoittanut kolme dekkariakin, jotka suomennettu. Löytyy ainakin pk-seudulla kirjastosta.
Sitten on klassikko Robert Gravesin Minä, Claudius. Tämähän taisi tulla tv-sarjanakin aikoinaan.
Ja aivan loistava Mika Waltarin Valtakunnan salaisuus ja Ihmiskunnan viholliset (sama tarina osat I ja II siis). Ja Waltarin Turms, kuolematon käsittelee myös osittain antiikin Roomaa ja etruskejakin.
Simon Scarrowin joku kirja taitaa olla suomennettu, Rooman kotkan alla tms. kertoi muistaakseni legioonista Britanniassa.
Nämä nyt fiktiopuolelta suomeksi pari erityyppistä.
Ja sittenhän on useita antiikin ajalta säilyneitä kirjoja kuten Caesarin Gallian sota, Petroniuksen Trimalchion pidot, jne...
Jos luet englanniksi, sitten vasta alkaa listaa tulla, noita on valtavasti, ihan fiktiota, mutta sitten myös tietokirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten mustalaisten kohtalo holokaustissa. Siitä vaan on todella huonosti saatavilla tietoa.
Etsi hakusanalla Porajmos niin kyllä jotain löytyy.
Kiitos. Olin tuon sanan kuullut, mutta kirjoitin sen jotenkin erilain kun en aiemmin löytänyt sillä. Tuolla kuitenkin löytyy dokumenttejakin youtubesta.
Mua kiinnostaa eniten kotiseutuhistoria. Olen Kainuusta.