Historiasta kiinnostuneet!
Mikä teema tai aikakausi teitä eniten kiinnostaa? Mä olen aika kaikkiruokainen, mutta Neuvostoliitto on ehkä se juttu, johon käytän eniten aikaani.
Kommentit (48)
Mua myös kiinnostaa juutalainen historia ja kulttuuri todella paljon.
Ap
Sodat eri aikakausina, mutta pääasiassa ruutiaseiden ajat.
Suomen historia suuriruhtinaskunnan ajasta viiskytluvulle.
Teen gradua uuteen sotahistoriaan kuuluvasta aiheesta, joten siitä on tullut lueskeltua viime aikoina kohtalaisesti.
Vapaa-aikana luen populaareja historian tietokirjoja lähes laidasta laitaan sekä historiallisia romaaneja.
Ja kuriositeettina mulla on Euroopan kuninkaalliset. Luen niistä paljon. Eri suvuista jne.
Arjen historia kiinnostaa. Eli ei niinkään sodat, vaan miten tavallinen kansa on elänyt milloinkin.
Keski-aika ja 1800-luku on myös kiehtovia.
Ilmailun historia ja erityisesti mäntämoottoreiden aikakausi ja sen huipentuma, 2. maailmansota.
Avaruuslentojen historia, etenkin varhaiset avaruuslennot ja kuulennot
Kiinnostus alkoi ala-yläasteen vaihteessa Kaari Utrion keskiaikaan sijoittuvien kirjojen myötä. Nykyisin luen enimmäkseen Suomen historiasta kertovia kirjoja. Erityisesti aikajakso 1800-luvun lopulta 1940-luvulle kiinnostaa sortokausine ja sotineen.
Olen myös perehtynyt jonkin verran Euroopan historiaan yleisellä tasolla uudesta ajasta eteenpäin, mutta joskus hävettää vähäinen tietämys muiden mantereiden historiasta. Afrikka, Aasia ja Australia sekä osin Amerikatkin ovat tuttuja lähinnä löytöretkien ja valloitusten kohteina.
Muinainen Egypti ja Rooma, keskiaika, renessanssi, Aurinkokuninkaan aika 1600-luvulla sekä Ranskan vallankumouksen aika ja 1700-luku ylipäätään.
Ruusujen sodan aika, Tudorien valtakausi Englannissa.
Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten mustalaisten kohtalo holokaustissa. Siitä vaan on todella huonosti saatavilla tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ruusujen sodan aika, Tudorien valtakausi Englannissa.
Tuosta tiedän todella vähän! Jotain ihan yleistä olen lukenut, ja joskus ala-asteella jonkin historiallisen romaanin, joka kertoo tuosta ajasta. Pitääkin tutustua edes jonkun Wikipedia-artikkelin verran, koska mä en oikeastaan edes tiedä, mitä punaiset ja valkoiset ruusut edustivat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten mustalaisten kohtalo holokaustissa. Siitä vaan on todella huonosti saatavilla tietoa.
Tuossapa mielenkiintoinen ja tarkkarajainen aihe! Se on ihan totta, että muista holokaustissa tuomituista ryhmistä ei ole oikein saatavilla tietoa. Jostain kirjasta taisin lukea kuvauksen mahdollisesti unkarilaisen mustalaisleirin tyhjentämisestä, ihmisiä oli viety proomulla joen yli ja äidit olivat mieluummiin hukuttaneet lapsiaan kuin antaneet natsien käsiin. Kaameaa.
Ap
Prostituution historia ja erinlaisten seksitekniikoiden synty.
Vierailija kirjoitti:
Suomen talvi- ja jatkosodan pimitetty totuus. On todella kiinnostavaa katseltavaa, suosittelen kaikille historiasta kiinnostuneille..
Homekorvat kokoontuu.
Antiikin Rooma.
Keskiaika.
Henrik VIII:n aika Englannissa.
Toinen maailmansota.
Jos ostaa ranskaa tai saksaa, niin tietoa varmaan löytyy enemmän. Ainakin olen joskus nähnyt jonku ranskalaisen dokumenttifilmin aiheesta. Sen avulla pääsisi varmaan kirjallisuuteenkin kiinni. En valitettavasti muita enää filmin nimeä. Jostain Ranskan kulttuurikeskuskesta voisi ehkä jopa tiedustella.
Vierailija kirjoitti:
Englanti ruusujen sodasta elisabeth ensimmäiseen ja ww2
Mm. Helsinki 1800-luvulla. Kuten joku jo mainitsikin, niin tutustun historiaan usein myös kirjallisuuden kautta. Pidän Kaari Utrion 1800-lukua kuvaavista taidokkaista teoksista.
Minua kiinnostaa myös taidehistoria, maailmansodat, juutalaisten historia, 1900-luku, Japanin historia ja orjien historia esimerkiksi Yhdysvalloissa, Aasiassa ja arabimaissa.