Miksi kierrätyskeskuksessa on älyttömät hinnat?
Kävin kierrätyskeskuksessa etsimässä itselleni käytettyä pyörää. Järkytyin hinnoista: Halvinkin ruosteinen, vaihteeton romu maksoi 85 €. Onhan ne pyörät huollettuja, mutta mitä arvoa sillä on, kun niille ei myönnetä päivänkään takuuta? Käytetty on aina käytetty, ja kuluneet osat voi olla viittä vaille hajoamispisteessä vaikka toimisi vielä hyvin. Miksi siis ottaisin ison riskin ostamalla niin kalliin romun, kun esim. Biltemassa uusi pyörä vuoden takuulla maksaa 99 €?
Katsoin samalla muitakin hintoja ja kallista on. Esim. 7 vuotta vanha käytetty 15" läppäri, jonka ainoa käyttöjärjestelmä oli (ilmainen) Linux, maksoi 100 €. Käytettyjen pokkarien hinnat pyöri 2-3 €:n paikkeilla, eikä ne ollut mitään uusia myyntihittejä vaan enimmäkseen 10-30 vuotta vanhaa tusinatavaraa.
Miksi kierrätyskeskuksen hinnat on niin älyttömän kalliita? Eikö ideana olekaan kierrättää tarpeettomia tavaroita ja säästää luonnonvaroja, vaan rahastaa ilmaiseksi saaduilla lahjoituksilla?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskus työllistää paljon ihmisiä. Jollakin ne kulut ja vuokrat pitää kattaa.
Ilmaistyötä ne ihmisillä teettää.
Kierrän kaukaa kaikki kierrätyskeskukset!
Pomoille maksetaan bonukset tuloksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskus työllistää paljon ihmisiä. Jollakin ne kulut ja vuokrat pitää kattaa.
No eikö tuo ole sitten aika huono bisnes? Tulee mieleen eräs myynti-ilmoitus facessa jossa tuotteiden hinnat oli ihan pilvissä, joku kommentoi ettei kukaan osta tuolla hintaa. Myyjä vatsasi ”no kun mä tartten rahaa” :D
Vierailija kirjoitti:
Valittajat, pitäisikö teidän vain voida käydä ilmaiseksi hakemassa haluamaanne tavaraa? Perustakaa oma kierrätyskeskus.
Millaisen tulevaisuuden näet tälläisellä firmalla joka myy erittäin kalliilla kolhuista ja käytettyä tavaraa? Kalliimmalla kuin mitä kaupasta saisi. Tyhmäkin tajuaa ettei tuo pitkään pyöri, ei tavallinen ihminen tuollaista pystyssä saa pidettyä, pitää olla erittäin tuettua ja silti maineena on vain ihmisten kuppaaminen.
"Työllistävät" korkeintaan palkkatuella (eli valtio maksaa jopa 80% palkasta, ja yleensä paikka on vuoden määräaikainen = mitä järkeä tässäkin on?) tai ottavat suoraan 9€/päivä-hommiin vajaakuntoisia. Törkeää hyväksikäyttöä.
Kirpputori työn pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen.
Surullisen kuuluisa kierrätyskeskus.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itse miettinyt..
Olen itseksin huomioinnut asian Itä-Helsinki
Lopetin käymisen, koska uutena saa samat tuotteet halvemmalla. Netissä voi käyttää hintaseurantaa.
Kierrätyskeskus! Voisitteko ystävällisesti nostaa hintoja t. Luomu Tuulikki
Kierrätyskeskuksen verkkokaupassa käytetyt rintsikat 20 e. Uimapuku 20 e. Haloo!
Samaa olen ihmetellyt. Anopinkieli nihtisillassa noin 19 euroa ja Ikeassa sama Anopinkieli noin 8 euroa
Raskas hallinto ja kalliit tilat Hakaniemessä.
Hinnat näyttää vaan nousevan vuosi vuodelta. Iso vitsi koko kierrätys.
Oulun Kontissa on töissä yhdyskuntapalvelun suorittajia. Siis rikollisia. Sinne viedään älyttömästi hyvää tavaraa mutta jotenkin se ei tule ikinä
Myyntiin itse liikkeeseen… hmm. Kukakihan vetää välistä? Ja hinnat ovat aivan jörkyttäviä!! Kenkäpari 12€ Ja joku ruoinen pöytälamppu 20€. Sais olla halvat hinnat oikeasti tarvitseville. Törkeetä mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ihmiset ei osta mitään hintojen takia ni mistä ne niitä rahoja saa.. Monta asiaa jäänyt itelläkin ostamatta liian korkean hinnan takia. Käytetty on aina kuitenkin käytetty.
Eri asia jos kyse on arvokkaammista tavaroista esim. merkki astioista tai designista. En tosin niitäkään ostele.
orjatyövoimalla saa ilmaista työvoimaa ja heidän pitämisestään työn syrjässä maksaa valtio (=pakkotyöllistetyt). sillä lailla kierrätyskeskuksia voidaan pitää pystyssä ja hintoja korkealla ja kierrätyskeskuken johtajat toki ohjaavat valtaosan tuistaan itselleen. Lakiin pitäisi kirjoittaa vaatimus siitä, että pitäisi ilmoittaa myös millaisilla tukimäärillä mitkäkin yritykset toimivat, niin ihmiset näkisivät suoraan mihin tämän maan rahat tuhlataan.
AIkoinaan annoin ilmaiseksi paikkakuntamme kierrätyskeskukselle tavaroitani, en jaksanut lähteä niitä raahaamaan uuteen kotiin ja he tulivat hakemaan. Kävin sitten joskus siellä katsomassa hinnoittelua ja jotkut käytössä hieman nuhjuuntuneet arabian "tusina-astiaston" osat oli hinnoiteltu tyyliin 10e/lautanen, kun kaupoissakin kyseisiä lautasia sai noin puoleen hintaan kierrätyskeskuksen pyynnöstä. Samoin kävi muille tavaroilleni. Olivat siellä sitten myynnissä vielä puolenkin vuoden päästä. myöhemmin sitten olen jakanut omat turhat tavarani netin käytettyjen tavaroiden sivustojen kautta.
Mutta jos ihmiset ei osta mitään hintojen takia ni mistä ne niitä rahoja saa.. Monta asiaa jäänyt itelläkin ostamatta liian korkean hinnan takia. Käytetty on aina kuitenkin käytetty.
Eri asia jos kyse on arvokkaammista tavaroista esim. merkki astioista tai designista. En tosin niitäkään ostele.