Miten surkeaa on elämä, jos pisimmät matkat on Tallinnaan, Pärnuun ja Ouluun kylpylään?
Jostain kolosta löytyy aina ihmisiä, joita ei ilmeisesti kiinnosta matkustella tai ei ole rahaa. Mieheni täti sanoi, että ei hän rahojaan mihinkään humputuksiin laita. Pärnuun pääsee kylpylään matkoineen 5 päiväksi alle 300€. Minä sanoin, että onhan maailmassa muitakin kohteita kuin Pärnu ja voihan sitä rahaa laittaa säästöön. Mutta kun ei halua, näin oli vastaus. Isäni oli samanlainen jäärä. Oulun Edeniä kauemmas ei poistunut, eikä suostunut passia hankkimaan. Kysyi minulta, mikä paikka on muka parempi kuin tämä meidän kylä. Eikö siinä jää paljon kokematta, jos on aina samoissa ympyröissä.
Kommentit (45)
Tai ihmisiä, jotka ovat tajunneet sen, ettei muut paikat ole kummempia kuin se oma kylä. On löydetty se elämän merkitys muista asioista ja rauha elämän kanssa. Ei tarvitse eri paikkojen näkemistä.
Olen eskapisti ja elän lähinnä oman pääni sisällä. En nauti "oikeasta elämästä". Pisin matkani on Haaparantaan.
Ei se mikään ongelma ole, että jotakuta ei matkusteleminen kiinnosta. He saavat elämyksensä jostain muusta tai eivät kaipaa elämyksiä ollenkaan, oli rahaa tai ei.
Minä en ole käynyt Suomen rajojen ulkopuolella viiteentoista vuoteen, koska olen nähnyt maailmasta jo ihan tarpeeksi ja tiedän, ettei se ole muuttunut yhtään paremmaksi sitten viime näkemän. Koetko tämän ongelmaksi?
Ei välttämättä ollenkaan surkea. Jos osaa iloita siitä mitä on lähellä ja vaivattomasti saatavilla voi iloita ja nauttia usein. Sen sijaan,että ajattelisi, että jonnekin on päästävä, koska muualla takuulla on paljon -mitä lie. -Toisaalta jollei ikinä uskalla lähteä ja murtaa tuttuja kuvioita ja mennä eteenpäin/ muualla, niin voi olla että eläisimme vielä yhtä samantapaista elämää kuin vaikka muutama kymmenentuhatta vuotta sitten. Ei välttämättä yhtään huonompaa, mutta ainakin minusta tuntuu, että viihdyn paremmin nykyisessä. ja siitäkin pidän, että voin tarvittaessa kevyesti vaihtaa maisemaa tästä vaikka pohjois-italiaan ja sieltä eteläiseen australiaan , joka ei muutama kymmennen tuhatta vuotta sitten olisi onnistunut, ainakaan niin helposti kuin nyt. On myös mukava, että maailmalta on toiset löytäneet myös tänne pohjolaan...
Vierailija kirjoitti:
Tai ihmisiä, jotka ovat tajunneet sen, ettei muut paikat ole kummempia kuin se oma kylä. On löydetty se elämän merkitys muista asioista ja rauha elämän kanssa. Ei tarvitse eri paikkojen näkemistä.
Kuinka sä voit ajatella noin? Silloinkin kun mun lapsuudessa oli rahat tiukilla, kierrettiin kesällä autolla Suomea ja yövyttiin leirintäpaikoilla. Rakastin merta, ja sisämaasta lähdettiin merta kohden varmaan kymmenenä kesänä. Sedän luona opeteltiin purjehtimaankin, heillä oli vene Itämerellä. Lapissa yövyttiin ruskan aikaan teltassa useampana syksynä. Kalajoen hiekkaa muistelen edelleen, kuin etelän lomalla olis oltu. Suomen kauneimmat maisemat on Kolilla, siellä se sielu lepää. Vaikkei olis rahaa paljon, voi järjestää niin, että näkee kotimaata laajalti.
Jos sulla on 1400 € kk nettotulot niin ei kerta kaikkiaan ole varaa muuhun. Ei niitä vuosien aikana kerättyjä muutaman tonnin säästöjä voi laittaa johonkin matkaan.
Olen kiertänyt nuorena aika paljon maailmaa ja monessa sellaisessa maassa mihin toiset ei edes ilmaiseksi suostuisi käymään. No nyt vanhempana ei enää kiinnosta. En tiedä kuuluuko se ikään vai joko tuli "kaikki" nähtyä. Ymmärrän ihan hyvin, että ei matka ei anna niin paljon kuin ottaa. Ymmärrän hyvin myös sen, että matkustaa lomalle aina tuttuun paikkaan oli se mökki tai Pärnu. Jos ajattelen vaihtoehtona vaikka Malediiveja ja Päijännettä, niin Päijänne taitaisi voittaa.
Ihmiset ovat erilaisia ja nauttivat eri asioista. Itse en matkustaisi kuin Krakovaan. Mutta toki muodon vuoksi välillä muuallekkin mutta aina kun vähänkin on rahaa niin suuntaan nokkani kohti Krakovaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eskapisti ja elän lähinnä oman pääni sisällä. En nauti "oikeasta elämästä". Pisin matkani on Haaparantaan.
Täällä toinen samanlainen! Tosin olen nuorempana matkustellut muuallakin Euroopassa. Nykyään ei vaan kiinnosta enää ollenkaan. Muista kulttureista olen kyllä kiinnostunut ja luen paljon, mutten tarvitse (kaikista) niistä omakohtaista kokemusta.
TARJOA MATKA JOLLEKIN KÖYHÄLLE.
OLE SITTEN VIELÄ NIIN JALO, ETTET TULE TEKOASI KEHUMAAN.
En ole aikuisiällä matkustanut naapurimaita kauemmas. Enkä kotimaassakaan juuri muuta kuin kotoa mökille ja päinvastoin. Mitä sitten? Näin on hyvä.
Kukin tyylillään. Onhan toi matkailu jännittävää ja antoisaa, mutta en minäkään koko lomaani siihen haluaisi käyttää. Paljon rentouttavampaa hääräillä kotona. Jos saa tarpeeksi vaihtelua kylpyläkäynneistä, halvemmaksi tulee. Toi leirintäalueilla kiertely kuullostaa aika jännältä vaihtoehdolta.
Minulla ei pariinkymmeneen vuoteen ole ollut kiinni rahasta se, etten matkustele.
Nautin kotona ja mökillä omissa oloissani olemisesta vastapainona yltiösosiaaliselle työlle. Matkustelkoot minun puolestani niin paljon kuin ikinä haluavat ne, jotka siitä kiksejä saavat. Minä pysyn kotona. <3
Matkan pituudellako yrität määritellä onko elämä surkeaa vai jotain muuta.
Tuskin kukaan viitsii tulla vaikkapa kamppiin siksi että häiriintynyt nainen huutelee häirintäänsä tiettyä miestä kohtaan joka on jo barsin raivona häirinnästäsi. Sitäpaitsi kustannuspaikkasi ympäristössä on paljon asukkaita joille huutelusi kuuluu kuten myös asiakkaille ja kaikille jotka liikkuvat siellä.
Sama koskee vaikkapa jotain kaukomatkapaikkaa konka lägiasukkaat ovat jo pilanneet. Miksei muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sä voit ajatella noin? Silloinkin kun mun lapsuudessa oli rahat tiukilla, kierrettiin kesällä autolla Suomea ja yövyttiin leirintäpaikoilla. Rakastin merta, ja sisämaasta lähdettiin merta kohden varmaan kymmenenä kesänä. Sedän luona opeteltiin purjehtimaankin, heillä oli vene Itämerellä. Lapissa yövyttiin ruskan aikaan teltassa useampana syksynä. Kalajoen hiekkaa muistelen edelleen, kuin etelän lomalla olis oltu. Suomen kauneimmat maisemat on Kolilla, siellä se sielu lepää. Vaikkei olis rahaa paljon, voi järjestää niin, että näkee kotimaata laajalti.
Ihmiset ovat erilaisia. Erilaisia jopa kuin sinä. Joku muu löytää elämänmerkityksen jostain muusta, kuin matkustelemalla autolla Kalajoelle. Itsekin olen nuorempana kulkenut ja nyt olen todennut, että se elämä on juuri parasta siinä lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on 1400 € kk nettotulot niin ei kerta kaikkiaan ole varaa muuhun. Ei niitä vuosien aikana kerättyjä muutaman tonnin säästöjä voi laittaa johonkin matkaan.
Mutta voi pyytää esim. lapsille syntymäpäivälahjaksi rahaa! Meillä on 3 lasta ja kun olin äitiyslomalla, tulot oli pienet. Silti saatiin säästettyä reilut 2000€ viikon kesälomamatkaan. 370€ veronpalautuksia oli alkupesämuna. Lapset keräsi jouluna ja synttärilahjaksi yhteensä yli 600€. Silti saivat "kaverilahjoja" eli legoja, poneja ja kyniä yms. kaverisynttäreillä, vaikka mummit ja kummit antoivat rahana lahjat. Kirpputorilla myytiin muistaakseni 150€:lla (2 vkoa). Vanhasta pinnasängystä sain 50€. Ja loppurahat lainattiin miehen vanhemmilta, ja mieheni maksoi takaisin kesäkuun viim. pv, kun sai lomarahansa. Kun on tavoite ja keinot tiedossa, pienilläkin tuloilla voi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi pyytää esim. lapsille syntymäpäivälahjaksi rahaa! Meillä on 3 lasta ja kun olin äitiyslomalla, tulot oli pienet. Silti saatiin säästettyä reilut 2000€ viikon kesälomamatkaan. 370€ veronpalautuksia oli alkupesämuna. Lapset keräsi jouluna ja synttärilahjaksi yhteensä yli 600€. Silti saivat "kaverilahjoja" eli legoja, poneja ja kyniä yms. kaverisynttäreillä, vaikka mummit ja kummit antoivat rahana lahjat. Kirpputorilla myytiin muistaakseni 150€:lla (2 vkoa). Vanhasta pinnasängystä sain 50€. Ja loppurahat lainattiin miehen vanhemmilta, ja mieheni maksoi takaisin kesäkuun viim. pv, kun sai lomarahansa. Kun on tavoite ja keinot tiedossa, pienilläkin tuloilla voi säästää.
Todella noloa kerjätä lapsille rahaa sukulaisilta ja kummeilta.
Vierailija kirjoitti:
Matkan pituudellako yrität määritellä onko elämä surkeaa vai jotain muuta.
Tuskin kukaan viitsii tulla vaikkapa kamppiin siksi että häiriintynyt nainen huutelee häirintäänsä tiettyä miestä kohtaan joka on jo barsin raivona häirinnästäsi. Sitäpaitsi kustannuspaikkasi ympäristössä on paljon asukkaita joille huutelusi kuuluu kuten myös asiakkaille ja kaikille jotka liikkuvat siellä.
Sama koskee vaikkapa jotain kaukomatkapaikkaa konka lägiasukkaat ovat jo pilanneet. Miksei muitakin.
Mikä huutelija Kampin on pilannut? Täh?
Ihan ok. Turha mennä merta edemmäs kalaan.