Onko täällä muita, jotka eivät koskaan vie lapsia kauppaan ulkohaalarit päällä??
Kommentit (216)
onhan se vetoketju helppo panna kii nappasormikkailla, kun vertaa toppapuvun alle laitettuihin kunnon rukkasiin, millä tosin saa tehdä vaikka se kasvattavan lumipallon.. ;)
vaan siitä että kaikki huomaisivat miten verraton kasvattaja ap on. Ja onkin ainakin minua parempi, meillä vielä 7-vuotiaskin kiipeilee lumikasoissa ym., pienemmistä puhumattakaan ja aina välillä 4-vuotiasta ei millään huvittaisi kävellä ja joskus autan 6-vuotiastakin vetoketjussa... Suuri ihailuni ap:lle!!
Mutta ei johdu siitä ettäkö pitäisi olla " hienommat" vaatteet vaan siitä että menemme aina omalla autolla ja kevyempi varustus riittää.
(jätin seisemän sivua välistä lukematta), MINUN mielipiteeni on se, että kaupassa, jos ei vain käväistä tosi nopeasti, on varmasti mukavampi käydä kevyemmin vaatetettuna kuin toppapuvussa...
tarpeeksi, ainakin 2 kertaa päivässä jos sää sallii. Mutta edelleen minä en kyllä kiellä lapsiani edes kauppamatkalla hyppäämästä hankeen ( vaikka vanhempi lapsista on melkein 6-vuotias tyttö) jos huvittaa koska ´kyllä lasten pitää saada hyppiä ja pomppia ulkona eikä varoa hienoja vaatteitaan. Ja meillä osataan myös tarpeentullen käyttäytyä mutta ulkona touhuamista en kiellä koskaan. Annetaan lasten olla lapsia eikä mitään pikkuaikuisia. Eipä ne enää 10 vuoden päästä hypi sinne hankeen ja lätäköihin. Ja silloin vois jo hienostellakin siellä kaupassa.
pistän just ne tarvittavat vaatteet päälle...voihan kaupassa ostoskärryyn riisua lapaset, pipon ja avata lapselta vähän haalaria...meidän muksu ainakin viihtyy...
Hitsi, kun mua ei yhtään harmita, vaikka joku kauhistelisi, että miksi lapseni on noin puettu. Meillä on kuule vino pino hienosteluvaatteita kaapissa, mutta tällä kertaa menemme toppahaalareissa, koska ne on jo valmiiksi päällä.
osaavat jo pukea itse. Ja luulin kyllä että sekin on kaikissa perheissä ihan normaalia, että jos on hienommat vaatteet päällä, niin silloin ne lumikasat kierretään kaukaa. Nähtävästi näin ei kuitenkaan ole.
En edes tiennyt että tuollaista pitää opettaa, kun vaan sanoo lapsille että nyt ei mennä lumeen, kun ei ole toppavaatteet päällä. Meillä ainakin totellaan, mutta lieköhän sitten vielä liian nuoria nuo meidän lapset, ehkä heillekin sitä äitin uhmaamista syntyy kun vähän kasvavat.
Mutta nyt pitää lähteä hakemaan lapsille vaatteita kauppareissua varten:) ap
illä kauppareissuillakin. :=)
Ps. Jos hyvää hakemalla hakee, niin psykologeille riittää töitä jatkossakin.
Vierailija:
heidät on puettu niin että he saavat hyppiä lumihangessa ja koska eivät. Sinä varmaan joudut sitten varomaan kaikkia lätäköitäkin keväisin ja syksyisin, jos lapsesi eivät ymmärrä sitä eroa, että milloin ollaan kuravaatteissa ja milloin tavallisissa vaatteissa. Opetuksestahan tässä vain on kyse. Meillä lapsia käytetään niin usein ulkona toppavaatteissakin, että eivät he kaipaa sitä että kauppareissuillakin pitäisi päästä hankeen telmimään. Ehkä kannattaisi sinunkin päästää lapset useammin ulos. ap
Ei vaan, meillä lapset ovat pihalla haalareissa ja jos mennään samaa kyytiä kauppaan, niin tottakai ovat samoissa vaatteissa. Sitten jos mennään erikseen kauppaan (ei lähikauppaan, vaan johonkin Prismaan tms.), niin laitetaan toppatakit ja toppahousut. Ei siis siksi, että olisivat siistimmät tai jotain, vaan siksi, että takit on helppo riisua kaupassa. Ja toppahousut siksi, että matkalla saa hyppiä just niin moneen kinokseen kuin haluavat. Pari viikkoa sitten ostin kolmoselle taas uudet toppavaatteet, takki ja housut yht. 15e...
Hienosteluvaatteina meillä on kaikilla villakangastakit, pojilla jotain samettihousuja ja tytöillä mekot + damaskit. Mutta eipä tulisi mieleenkään pukea niitä mihinkään kauppareissulle :) Ei siksi, että ne kuluisisvat, vaan siksi, etten itsekään pukeudu kauppaan farkkuja kummemmin.
Ja koskaan en katsele muitten lasten vaatteita kaupassa...
Niin ja lapsia neljä, 6, 4 ja 2-vuotiaat sekä puolivuotias vauva (joka muuten kulkee aina haalarissa, joskus jopa siinä ä-pakkauksen!!)
Olin la hautajaisissa. Sielläkin oli lapsi puettuna toppahaalariin. Oli vainajaan nähden kaukaista sukua, joten en usko, että menee pukeutumismoka surun piikkiinkään.
pönkitetään nyt vielä vähä! kyllä sä olet mainoi kasvattaja, oletko oikeasti harkinnut kirjoittavasi sitä kirjaa.. lapsesi ovat varmasti vielä oikein somiakin. =) terveisiä teille sinne porvooseen! toivottavasti saattee kehuja matkalla kauppaan kuinka olette kauniisti lähteneet liikenteeseen.
Tämä tärkeä kehitysvaihekin saattaa näin jäädä pois.
Vierailija:
osaavat jo pukea itse. Ja luulin kyllä että sekin on kaikissa perheissä ihan normaalia, että jos on hienommat vaatteet päällä, niin silloin ne lumikasat kierretään kaukaa. Nähtävästi näin ei kuitenkaan ole.
En edes tiennyt että tuollaista pitää opettaa, kun vaan sanoo lapsille että nyt ei mennä lumeen, kun ei ole toppavaatteet päällä. Meillä ainakin totellaan, mutta lieköhän sitten vielä liian nuoria nuo meidän lapset, ehkä heillekin sitä äitin uhmaamista syntyy kun vähän kasvavat.
Mutta nyt pitää lähteä hakemaan lapsille vaatteita kauppareissua varten:) ap
Muuten siistissä talvitakissa, housuissa ja saappaissa. Näin 1v10kk ikäisellä.
En lukenut koko riitelyketjua :) Tässä vain meidän käytäntö.
Joudun auttamaan 3,5-vuotiastani pukeutumisessa. Kaupassa käymme haalarissakin, jos menemme vain tuhon kyläkauppaan. Mutta autoiluun on kyllä villakangastakki erikseen. Ja sekin päällään tyttö painelee lumikinokseen! Ettäs kehtaa! Siinä saa mamma pudistella lunta sukkiksista! ;)
Eikä hän osaa vieläkään varoa kuralätäkköä, vaan jos ei ole kumppareita, niin joudun erikseen siitä muistuttamaan.
Ei sinänsä, kiva että lapsille opetetaan tilanteen mukaan pukeutumista, mutta tuo ap:n asenne alkoi hiukan ärsyttää. :)
Taaperoni on kauppareissut ja ulkoilut samassa haalarissa. Kaupassa otetaan rukkaset ja pipo pois, sekä avataan haalareiden vetoketjua.
Kuljemme kauppamatkan (700m) rattailla. Oikeastaan rattaat ovat suuren osan matkasta tyhjänä (ja taapero lumikasoissa), vain hiukan ennen kauppaa parin tienylityksen lomassa nostan rattaisiin. Sama juttu takaisin päin tullessa. Painavat ostokset on kiva lykkiä rattaissa eteenpäin (kun rattaista luovutaan, niin selkäreppu ajaa saman homman).
Tuohon lyhyeenkin matkaan varaan rutkasti aikaa ja annan taaperon tutkia lumikasoja ja muuta mielenkiintoista mitä ympäristöstä löytyy.
Mutta ehkä minun täytyy hommata ajokortti, auto, villakangastakit ja pikkukengät, jotta en häiritsisi kaupassa rumasti puetulla lapsellani.
Ne ei tarkene 10 asteen pakkasessa farkuissa, vaikka mä tarkenen. Omituista. Pitänee antaa illalla siedätyshoitoa.
Vierailija:
Olin la hautajaisissa. Sielläkin oli lapsi puettuna toppahaalariin. Oli vainajaan nähden kaukaista sukua, joten en usko, että menee pukeutumismoka surun piikkiinkään.
Taitaa näillä toppa/tuulipukumammoilla kuitenkin hävettää se oman lapsen vaatetus kun niin puolustellaan. Minusta on ihan normaalia että on erikseen ulkovaatteet ja sisävaatteet ja kun kaupatkin ovat sisätiloissa, niin ei kai sinne ulkohaalareissa lähdetä.
Ensinnäkin tuo kävely touhu kuullostaa uskomattomalta, että onnistuu ihan noin vaan... ja vieläpä kaksi vuotiaskin pukee lähes itsenäisesti??
Onkohan meidän lapset jotakin ressukoita kun 3v pojan vetoketju pitää vetää kiinni ja toisinaan vähän auttaa, mutta 1,5v poika pitää pukea kyllä alusta loppuun...