Miten kerrostalossa asuvat siivoaa?
Olen nyt asunut Jyväskylässä nelisen vuotta ja taidan olla ainoa, joka tamppaa mattoja ulkona kuukauden välein. Imuroin myös yleensä parin viikon välein ihan ihmisten aikoihin. Käsittääkseni imuroinnin äänet kantautuvat lähes jokaiseen seinänaapuriin, jos ympärillä on muuten aivan hiljaista. Kkoskaan en ole kuullut kenenkään muun ihmisen siivoavan kämppäänsä tai tamppaavansa mattoja. En siis kuulostele ja kyttäile yhtään ketään, mutta minullaon muuten tarkka kuulu ja teen töitä kotoa käsin. Onko tämä normaalia että ihmiset asuvat äärimmäisen paskaisesti yksiöissän, vai käyttäävätkö pelkästään sankoa ja moppia? En oikein jaksa uskoa, että moppaavat. Ainoa ääni mikä kuuluu on rappukäytävän jatkuva ovien pauke 24/7. Ja ei seinät eivät voi olla liian äänieristetyjä kun paskantamisääniä kuuluu random aikoina. Eli millaisia vitun sikoja kaupungissa nykyään asuu?
Kommentit (45)
Olen huomannut samaa. Olen ainut joka hakkaa ulkona mattoja. Sen paukkeen kyllä kuulee. Ulkona olevat pyykkinarut ovat myös tyhjinä, itse kuivatan pyykkini niissä hyvän tuoksun vuoksi.
En ole koskaan tampannut mattoja koska sen hyöty/vaiva-suhde on huono. Imuroin noin kerran viikossa, paitsi eteisen imuroin aina kun tarvitsee eli pahimpaan vuodenaikaan esim. kuukausi takaperin vaikka kahdesti päivässä. Rattaiden mukana kun kulkeutuu kivasti hiekkaa.
Keittiö on toinen, missä siivoan päivittäin. Muualla asunnossa on aika siistiä kun hiekan ja leivänmurut eivät kulkeudu pitkin kämppää. Pölyrättiä huiskin tarpeen mukaan ja vähän kerrassaan. Lattioiden pesu jää harvemmalle, sitä pitäisi petrata. On vaan jotenkin vastenmielistä läträystä.
En tamppaa mattoja, se on jäänne siltä ajalta kun ei ollut imureita.
En myöskään kuivata pyykkejä ulkona. Siitepölyallergian takia, joten en myöskään vuodevaatteita ym. kesäkaudella.
Marttojen ohjeilla pääsee helpommalla, kun on kunnon välineet ja aineet. Välillä muroinnin sijaan voi käyttää nihkeäpyyhintää, isommat hiekat sitten lakaisemalla. Jos on aikuisia siistejä ihmisiä jotka jättävät kengät eteiseen, eikä lemmikkejä, niin lähinnä tulee pölyä.
Eikä sitä siivoamista tarvitse kauhean melun ja kolinan kanssa tehdä.
No hyi vittu mitä sikoja. Kyllä siivouksesta ääni lähtee varsinkin vanhoissa kerrostaloissa. En ole ikinä nähnyt ketään koskaan siivoamassa. Ilmeisesti porukka ei oikeesti siivoa koskaan.
Nykyaikainen siivoaminen on kevyttä. Siihen ei kuulu mattojen tamppaus. Matot imuroidaan ja voidaan viedä tuulettuun, mutta tamppaaminen tekee matoille huonoa. Imuroinnista ei lähde nykyimureilla iso ääni. Kyllä meille tulee likaa ja pölyä jo kahdessa päivässä. Imuroidaan joka toinen päivä ja pyyhitään lattiat samoin. Pölyt myös pyyhkäistään näkyviltä pinnoilta. Tarkkemmin pyyhitään noin kerran kuussa.
En voisi kuvitellakaan imuroivani kahden viikon välein. Pölyä ja kaikkea murusta olisi aivan hirveästi.
Mulla siivoaa yleensä siivooja. Yläkerran naapuri siivoaa noin kerran viikossa, yleensä torstaina. Muiden asuntojen äänet eivät kuulu.
Hei mene ap vaikka nukkumaan. Vaikutat väsyneeltä mattopiiskasi kanssa :)
Ei se imuri kuulu naapuriin. Meillä on yksiö, ei yhtäkään moppia. Sulla surkein logiikka ikinä.
Minä käyn tamppaamassa asuntoni (yksiö) 3 mattoa kerran kuussa, muutoin imuroin kerran-pari viikossa. Vähäisen muun lattiapinta-alan pesen höyrypesurilla kerran-pari kuussa. Petivaatteet vaihdan hieman tarpeen mukaan, useimmiten parin viikon välein, kesäkuumalla vaihtuu useammin. Ikkunat pesen pari kertaa vuodessa. Tiskiä saa pestä minikeittiössä vaikka päivittäin. Joka toinen viikko koitan vilkaista myös ovenpielet-valokatkaisijat, ja suurimmat pölyt tasoilta tms
N28
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen siivoaminen on kevyttä. Siihen ei kuulu mattojen tamppaus. Matot imuroidaan ja voidaan viedä tuulettuun, mutta tamppaaminen tekee matoille huonoa. Imuroinnista ei lähde nykyimureilla iso ääni. Kyllä meille tulee likaa ja pölyä jo kahdessa päivässä. Imuroidaan joka toinen päivä ja pyyhitään lattiat samoin. Pölyt myös pyyhkäistään näkyviltä pinnoilta. Tarkkemmin pyyhitään noin kerran kuussa.
En voisi kuvitellakaan imuroivani kahden viikon välein. Pölyä ja kaikkea murusta olisi aivan hirveästi.
Nykyaikainen siivoaminen on paskaista ja huolimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Mattojen tamppaus on kyllä ihan vanhanaikaista puuhaa. Nykyaikaiset imurit puhdistaa matot huomattavasti tehokkaammin kuin niiden hakkaaminen käsipelillä. Aivan turhaa ajan ja energian haaskausta raahailla niitä edestakaisin.
Sei muri tekee varmaan mattoihin raikkaan ulkoilman hajun????
Meillä juuri lähti vuokralainen yhdestä asunnosta ja sitä ei oltu siivottu ikinä, ekä ole ekA KERTA.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut samaa. Olen ainut joka hakkaa ulkona mattoja. Sen paukkeen kyllä kuulee. Ulkona olevat pyykkinarut ovat myös tyhjinä, itse kuivatan pyykkini niissä hyvän tuoksun vuoksi.
iHMISET EIVÄT TAJUA, ETTÄ PYYKIN KUIVAAMINEN ulkona on myös energiaN SÄÄSTÖÄ.
Tiedän vaan ihmisen, joka näkee liian suureksi vaivaksi pyykkipoiken laittamisen.
Ihmettelin samaa kerrostalossa ja myös rivarissa asuessani. En nytkään okt:ssa kuule kenenkään tamppaavan mattojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iHMISET EIVÄT TAJUA, ETTÄ PYYKIN KUIVAAMINEN ulkona on myös energiaN SÄÄSTÖÄ.
Tiedän vaan ihmisen, joka näkee liian suureksi vaivaksi pyykkipoiken laittamisen.
Kaupungissa ei viitsi ulkona pyykkiä kuivattaa. Tähän aikaan vuodesta ne on täynnä katupölyä ja haisee hiekalle :D
Öööh... Meillä on yks matto, ja se imuroidaan viikottain. Tehokas imuri kyllä saa siitä isoimmat roskat pois. Kerran kuussa matto autoon ja jommankumman porukoilla tuuletellaan sitä, samoin kun jotain peittoja, vilttejä, tms. Jotenkin ällöttää ajatus, että vilkkaan tien varrella kerrostalon pihalla niitä tuulettelisi. :D
Ihan samalla tavalla kerrostalossa voi imuroida, ei joku vaimea imurin kolina yläkerrasta jaksa ärsyttää.
mä imuroin melkein joka päivä. ei millään voi riittää parin viikoin välein imurointi!
Me emme siivoa. Meillä käy siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Mattojen tamppaus on kyllä ihan vanhanaikaista puuhaa. Nykyaikaiset imurit puhdistaa matot huomattavasti tehokkaammin kuin niiden hakkaaminen käsipelillä. Aivan turhaa ajan ja energian haaskausta raahailla niitä edestakaisin.
Näin on. En ikinä vie mattoja tampattavaksi, imurointi ja pesu riittää.
Minä asun kerrostalossa ja imuroin kerran viikossa. Matot imuroin myös ja puhdasta tulee. Tamppaaminen on ihan turhaa, kun ainakin puolet pölystä laskeutuu takaisin siihen mattoon. Tekokuitumatot oikein vetää sen pölyn puoleensa. Fiksumpaa on imuroida matto joka kohdasta n. 5 kertaa. Eipä pöllyä sen jälkeen. Imuroin yleensä myös kaikki tasot ja tekstiilipäällysteiset huonekalut. Naapureista kuuluu imuroinnin ääniä melko usein, jopa alakerrasta, jossa asuu bilettävä nuori mies. Asun kaupungin kämpässä. Että näin meillä.
Minä imuroin vain matot ja tekstiilipintaiset huonekalut, lattiat otan staattisella liinalla tai moppaan kostealla. Inhoan kaikkea imuroinnissa ja juuri kerrostalossa on hyvä, kun voin siivota mihin kellonaikaan tahansa. Ei neljämetristä nukkamattoa kukaan ok-talossa asuvakaan tamppaa.