Kävisittekö lääkärillä tämmösen ihottuman takia?
Viikko sitten kämmenselkiä ja rystysiä alko kutittamaan vähäsen. Koitin olla raapimatta, mutta siitä huolimatta käsiin alko ilmestyä pieniä punasia paukamia, jotka kutisee tosi paljon. Suorastaan syyhyää, en todellakaan pysty olemaan raapimatta ja kutina häiritsee esimerkiks luennoilla keskittymistä ja illalla nukahtamista. Osa paukamista on levinny isoiks ja aika paksuiks mollukoiks ja keskisormessa on oudonvärinen, vähän kohollaan oleva kutiseva alue.
Oon jättäny saippuan kokonaan pois käsiltä (ällöttävää, tiiän) ja oon nyt tän viikon koittanu hoitaa näitä 0,5% hydrokortisonilla. Ei tehoo ollenkaan, paukamat pysyy joko samanlaisina ja osa on jopa pahentunu. Kutina on ihan sietämätöntä.
Lääkärillä käymistä tässä siis mietin. Kannattaako? Voiko tälle tehä mitään? Oon tällä hetkellä lisäks ulkomailla, enkä haluais "turhaan" lähtee siihen lääkärirumbaan, että haen sitten vakuutusyhtiöltä korvauksia. Onko kellään kokemusta vastaavasta, osaatteko antaa vinkkejä? :)
t. supersyyhy :D
Kommentit (15)
Kannattaisi alkaa pesemään niitä käsiä ihan kunnolla. Ihon pesemättömyys usein vain pahentaa ihottumaoireita.
Vierailija kirjoitti:
Soita Suomeen lääkärille, ja kuvaile tilanne. Ehkä ne voi jonkun hoito-ohjeen tai e-reseptin antaa. Mun muistaakseni Suomessa oli jollakulla yksityisellä videovastaanotto.
Heh, miksköhän en ite tajunnu tätä... vähän hölmö olo tuli :D Voisin huomenna soittaa oman yliopiston YTHS:lle ja kysellä vinkkejä.
Käsien pesemisestä: Okei, ajattelin vaan, että saippua jotenkin pahentais tilannetta. Sen takia jätin sen pois :) Mutta alan siis pestä taas normaalisti käsiä, kiitos vinkistä.
- ap
Onko sulla syyhypunkki ? Googlaa ja katso kuvia. Kui kauan aiot olla ulkomailla ? Saako sielt ilman reseptiä lääkkeitä syyhyyn ?
Syyhyltä tosiaan kuullostaa jos kerta vielä käsistä alkanut. Äkkiä hoidattamaan pois ennenkuin leviää! Ulkomailla todella yleinen.
näppylä kirjoitti:
Onko sulla syyhypunkki ? Googlaa ja katso kuvia. Kui kauan aiot olla ulkomailla ? Saako sielt ilman reseptiä lääkkeitä syyhyyn ?
Katoin kuvia, mutta en oo kyllä ihan varma, näyttääkö ne just tollasilta. Ehkä muutama paukama näyttää, mutta ei kaikki. Jos tää nyt joku syyhy on, niin pakko varmaan käydä lääkärissä :/ Oon täällä vielä elokuuhun asti. En tiiä, saako apteekista ilman reseptiä sitä ainetta, mutta ehkä on tosiaan parempi käydä siellä lääkärissä.
Toisaalta oon miettiny niinkin, että jos vielä tän viikon loppuun katon, tapahtuuko näille paukamille mitään. Ääh.
- ap
Mä menisin siellä paikan päällä lääkäriin. Saisi varmastikin helpotusta vaivaan nopeammin. Tai riippuu toki maasta...
Oon ottanu näistä käsistä kuvia viikon mittaan, että voisin vähän seurailla tilannetta paremmin. Aattelin laittaa ne nyt tähänkin, jos joku osais tarkemmin sanoo :D
Eli molemmat kädet näyttää suunnilleen samalta, raapimisen jälkeen toki pahemmalta. Nyt nää on taas yllättävän hyvännäköset- ja tuntuset, vaikka pari tuntii sitten kutisi ihan älyttömästi :/ Voisko toi olla syyhypunkki?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Soita Suomeen lääkärille, ja kuvaile tilanne. Ehkä ne voi jonkun hoito-ohjeen tai e-reseptin antaa. Mun muistaakseni Suomessa oli jollakulla yksityisellä videovastaanotto.
Miten kuvittelet, että suomalainen e-resepti toimitetaan ulkomaiseen apteekkiin.
Laita ap palstalle kuva niin tutkaillaan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä käymistä tässä siis mietin. Kannattaako? Voiko tälle tehä mitään? Oon tällä hetkellä lisäks ulkomailla, enkä haluais "turhaan" lähtee siihen lääkärirumbaan, että haen sitten vakuutusyhtiöltä korvauksia. Onko kellään kokemusta vastaavasta, osaatteko antaa vinkkejä? :)
Mikä ihmeen "rumba" se on, että hakee vakuutusyhtiöltä korvauksia lääkärikäynnistä ja lääkkeistä ulkomailla? Siksihän sinä matkavakuutuksen olet hankkinut. Oma vakuutus If:ssä, lääkäripalkkion terveysasema haki suoraan sieltä, itse täytin netissä ilmoituksen, paljonko meni lääkkeisiin, edes kuitteja ei tarvinnut toimittaa.
Nyt ei oo siis oikeesta kädestä tossa parempaa kuvaa, mutta siinä on tällä hetkellä ton keskisormijutun lisäks n. 20 pientä paukamaa ja yks isompi.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen "rumba" se on, että hakee vakuutusyhtiöltä korvauksia lääkärikäynnistä ja lääkkeistä ulkomailla? Siksihän sinä matkavakuutuksen olet hankkinut. Oma vakuutus If:ssä, lääkäripalkkion terveysasema haki suoraan sieltä, itse täytin netissä ilmoituksen, paljonko meni lääkkeisiin, edes kuitteja ei tarvinnut toimittaa.
Okei, no ilmasin asian ehkä huonosti, kun en oo koskaan tämmösessä tilanteessa vielä ollu. Mun mielestä tässä mun vakuutuksessa tarvii vaan ite ensin maksaa ja sitten sen rahan saa yhtiöltä takas, mutta ehkä sekin menee käytännössä helpommin kun mitä päässäni ajattelen.
- ap
Se kerta kun itse olen ulkomailla lääkärissä käynyt, vakuutusyhtiörumba tarkoitti lääkäriaseman tai paikallisen hospitalin suoraveloitusta vakuutusyhtiöltä. Mun ei tarvinnut tehdä muuta kuin näyttää matkavakuutuskorttia ja täyttää lääkäriaseman/sairaalan esitietolomake.
Kyllä toi näyttää jo niin pahalta että kannattais käydä lääkärissä näyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Se kerta kun itse olen ulkomailla lääkärissä käynyt, vakuutusyhtiörumba tarkoitti lääkäriaseman tai paikallisen hospitalin suoraveloitusta vakuutusyhtiöltä. Mun ei tarvinnut tehdä muuta kuin näyttää matkavakuutuskorttia ja täyttää lääkäriaseman/sairaalan esitietolomake.
Ok, mulla on sitten ollu siis väärä käsitys aiheesta, pahoittelut. Joo, löysinkin tässä ihan hyvältä vaikuttavan lääkärin tästä kaupungista, missä nyt asun.
- ap