Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu-Kela-helvetti, mitä teen?!

Köyhä urpo
14.04.2016 |

Tilanne: odotan esikoista (la kesäkuun alussa.) Mies on työtön vaikkakin ammatti-ihminen, täällä päin vain huonosti alan töitä. Itselläni ei ole mitään koulutusta. Olin itse ammatillisessa koulutuksessa, mutta jouduttiin äkillisesti muuttamaan pois edelliseltä paikkakunnalta (kahden viikon varoitusajalla ei sieltäpäin mitään saatu) ja koulutus jäi kesken. Muutto johtui siitä, että oltiin sinisilmäisiä ja uskottiin vuokranantajaa, joka sanoi: "Tämä 3kk määräaikainen vuokrasopimus vakinaistuu automaattisesti, mikäli maksatte vuokrat ajallanne." Näin siis ei käynyt eikä meille ilmoitettu asiasta mitään vaan sain tietää, kun soitin yhtiöön itse - 2 viikkoa ennen määräaikaisen päättymistä - kysyäkseni, kuinka se vakinaistus käytännössä tehdään. Joo, oltiin tyhmiä, joo, kaikesta pitää olla mustaa valkoisella, tiedetään. Joka tapauksessa meidän oli pakko keksiä uusi asunto asap ja repiä tyhjästä rahat muuttoon ja takuuvuokraan (nyk. asunto yksityiseltä, ei huolinut sossun lappua, vaikka sellainen oltaisiin saatu.)

Meillä on haku päällä että saataisiin parempi asunto. Mutta huonostipa näitä on tarjolla.

Ongelman nimi on se, ettei mulla ole ensi kuuksi (toukokuu) mitään tuloja. Pelkään hysteerisesti Kela-sossu-takaisinperintää; erehdyin viime syksynä hakemaan sossutukia parille kuukaudelle ja kun sitten aloitin koulutuksen, Kelan tuista perittiin sossutukia takaisin monta sataa joka kuussa. Mun olisi pitänyt kuulemma hakea toimeentulotukea sen Kelan rahan päälle siksi, että sossu vei Kelan maksamista rahoista joka kk miltei puolet. En uskaltanut hakea, kun pelkäsin, että koskas ne sitten peritään takaisin... Ja velkaannuin aika pahasti tuolta ajalta lainailemalla rahaa sukulaisilta, kun ei muuten meinannut riittää edes perusjuttuihin.

Nyt mulla on tietenkin karenssi, kun koulu jäi kesken ja Kela maksoi työmarkkinatukea vai mitälie peruspäivärahaa onkaan siltä ajalta, kun olin koulutuksessa. Mulla alkaa äitiyspäivärahakausi mutta saan ekan rahan vasta kesäkuun alussa. Toukokuussa tilini on siis NOLLA EUROA. Hain nyt sossusta huhtikuulle rahaa ja ne sanoi että jos haen vielä toukokuullekin, se peritään sitten takaisin niistä Kelan kesäkuun äitiyspäivärahoista :( Eli sossuun en voi mennä. Pikavippiäkään en saa koska mulla on maksuhäiriömerkintä.

Tuntuu epäreilulta, että en polta eikä meistä kumpikaan juo eikä me koskaan käytetä rahaa muuhun kuin välttämättömyyksiin. Meillä on vanha rämä auto vm 92 (täällä takapajulassa ei pärjää ilman) joka toki on dieselpaku, muuhun ei verotuksen puitteissa olisi varaa (ei oikeasti olisi tuohonkaan...) Kaikki vaatteet ja huonekalut on käytettyjä... Nyt pamahti imuri ja itkin sitä, ettei ole varaa uuteen.

Voinko yrittää mennä johonkin töihin? Periikö Kela sitten mun palkat? Ottaako kukaan töihin kun mulla on 1,5kk laskettuun aikaan? MITÄ mä voin tehdä? Antakaa joku idea kiltit.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuohon on sitten päätetty tekaista lapsi?!

Vierailija
2/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä kun tommoset ihmiset menee ja hankkii vauvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet sitä toimeentulotukea ja luotat että he toteavat päivärahan olevan niin pieni ettei siitä voida periä sitä toukokuuta takaisin. En ihan ymmärtänyt tuota kuviota. Jos et saa muualta rahaa toukokuulle, niin miksi toimeentulotuki perittäisiin takaisin?  Ja mitä sinulta perittiin takaisin? Jotain päällekäin maksettuja vai aikaisemmin maksettuja?

Vierailija
4/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta? Kirkkoon kuulutte kai? Naamakirjaan  keräys?

Vierailija
5/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei valitettavasti akuutisti auta, mutta jos teillä ei kummallakaan töitä ja miehen ammatissa on huonosti töitä "siellä päin", miehen varmasti kannattaisi hakea töitä ihan joka puolelta Suomea.

Toki silloin tulisi uusi muutto, joka voisi väliaikaisesti vaatia rahaa, mutta pidemmän päälle raha-asianne saisitte raha-asianne paremmin kuntoon.

Vierailija
6/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tuossa on? Haet toimeentulotukea ja äitiysrahasta perivät liikaosuuden takaisin.

Vierailija
7/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet toukokuun laskut sinne sossuun nyt vaan. Viet myös kesäkuun laskut, koska tuskin sinun äpv-rahasi on kaksinen, perivät sitten minkä perivät. Ihmiselle lasketaan kuitenkin tietty perusosa ja sosiaalitoimen tuki riippuu teidän yhteisistä tuloista, ei yksin sinun.

Vierailija
8/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesihän kannattaa hakea töihin, ihan mihin vaan, mitä ikinä sattuu saamaan, ei suinkaan sun.

Puhelinmyyntiin saattaisit päästä, sieltä lähdetään noin kuukauden kuluttua vetämään muutenkin. Tsemppiä!

Vierailija
9/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin perittäisiin takas? Jos sulla ei oo mitään tuloja niin miksi perittäisiin takaisin?

Teetpä mitä tahansa, niin pidä huoli että ymmärrät mitä teet. Ettei enää tulisi mitään "takaisin perintää täysin yllätyksenä". Kysyt sataan kertaan että olet ymmärtänyt oikein.

Vierailija
10/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhillä ole enää oikeutta hankkia lapsiakaan?

Vierailija
11/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea ap oli tehdä vauva tuohon tilanteeseen?

Vierailija
12/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan miehesi valmis ottamaan vastaan muitakin kuin oman alan töitä?

Vierailija
13/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät yli varojesi. Siihen takaisinperintäänkin voi varautua ETUKÄTEEN, jos osaa edes hieman laskea.  Ei olisi kannattanut hankkia niitä lapsia, jos taloudenhoito on tuota luokkaa.

Vierailija
14/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai köyhät voi hankkia lapsia. Kuitenkin on turha sitten nillittää, että kela ja sossu ei maksa riittävästi, kun itse on itsensä siihen tilanteeseen saattanut.

Minusta yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa joidenkin ihmisten jatkuvaa sikiämistä. Vielä kun ottaa huomioon elintason periytymisen, on yhden sossun elätin viisi lasta parin kymmenen vuoden kuluttua itse sossun luukulla. Minusta kotihoidontuen ja lapsilisän voisi lopettaa kokonaan, jotta köyhät osaisivat ottaa itse enemmän vastuuta omasta lisääntymisestänsä. Muissa pohjoismaissakin ollaan sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä maksaa naisille siitä, että nämä jättävät menemättä töihin lasten kasvettua.

Vierailija
15/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät yli varojesi. Siihen takaisinperintäänkin voi varautua ETUKÄTEEN, jos osaa edes hieman laskea.  Ei olisi kannattanut hankkia niitä lapsia, jos taloudenhoito on tuota luokkaa.

Hei mieti ihan oikeasti sanoisitko noin toiselle kasvotuten? On niin helppo siellä naputella nimettömänä...

Ja mieti itsesi ap:n tilalle, MILTÄ SE TUNTUISI?

Vai onko sitä empatiakykyä ollenkaan olemassa? Koskaan ollutkaan?

Vierailija
16/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä paikalliseen sosiaalitoiistoon ja kysy kuka on sinun sosiaalityöntekijäsi. Tilaa häneltä joko käyntiaika tai puhelinaika. Hän osaa neuvoa, mitä sosiaalietuisuuksia sinulle kuuluu.

Vierailija
17/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mieti ihan oikeasti sanoisitko noin toiselle kasvotuten? On niin helppo siellä naputella nimettömänä...

Ja mieti itsesi ap:n tilalle, MILTÄ SE TUNTUISI?

Vai onko sitä empatiakykyä ollenkaan olemassa? Koskaan ollutkaan?

Vaikka en ole se kenen viestiä lainasit, AP:n tilanteessa olisin tehnyt abortin. Olen itsekin pienituloinen opiskelija, mutta olen yrittänyt järjestää oman elämäni:

1) Pitämällä yhden välivuoden ennen korkeakouluopintoja ja säästämällä palkasta

2) Tekemällä töitä opintojen ohessa (ja kesäisin täysipäiväisenä)

3) Ottamalla ehkäisykapselin, joka on yksi kaikista varmimmista ehkäisykeinoista

Kun muutin kotoa pois oli minulla tililläni muutama tuhat euroa rahaa ja vanhemmat irtisanoutuivat kaikesta elättämisestäni. Nyt opintojen loppupuolella minulla olisi varaa sairastua vakavasti, jäädä työttömäksi tai ottaa lainaa ostaakseni yhteisen asunnon yhdessä puolisoni kanssa. Kyse on vain siitä, miten omat korttinsa pelaa.

Vierailija
18/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuohon on sitten päätetty tekaista lapsi?!

Katsos kun sitähän alkaa tienata sitten kun tulee lapsi perheeseen; mitä näitä tukia nyt on, lapsilisää ja äitiyspäivärahaa. Ilman lasta jäisi nuokin tuet hyödyntämättä ja olisi köyhempi. Näinhän monet ajattelevat ja suunnittelevat elämäänsä.

Vierailija
19/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai köyhät voi hankkia lapsia. Kuitenkin on turha sitten nillittää, että kela ja sossu ei maksa riittävästi, kun itse on itsensä siihen tilanteeseen saattanut.

Minusta yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa joidenkin ihmisten jatkuvaa sikiämistä. Vielä kun ottaa huomioon elintason periytymisen, on yhden sossun elätin viisi lasta parin kymmenen vuoden kuluttua itse sossun luukulla. Minusta kotihoidontuen ja lapsilisän voisi lopettaa kokonaan, jotta köyhät osaisivat ottaa itse enemmän vastuuta omasta lisääntymisestänsä. Muissa pohjoismaissakin ollaan sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä maksaa naisille siitä, että nämä jättävät menemättä töihin lasten kasvettua.

Niin no, mulla ja miehelläni on molemmilla yli 10vuotta työelämää takana, mulla 9 ja miehellä 7 nykyisessä työpaikassa. Nyt olen kotihoidontuella esikoisemme kanssa kotona. KHT ja lapsilisä yhteensä hieman reilut 300€, näillä pärjää kun on onneksi säästöjä ja se mies. Jos tilanne olisi ehdoituksesi kaltainen, olisin irtisanoutunut äitiyslomani jälkeen hoitaakseni lasta (ansiosidonnaiseni olisi lähes 2t/kk) koska 9kk lapsen paikka ei ole viikoittain olla lähes 50h hoidossa. Kumpikohan oikeasti olisi yhteiskunnalle kovempi taakka?

Vierailija
20/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mikäli eivät pysty siitä lapsesta itse huolehtimaan. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus hommata sille lapselle esimerkiksi älypuhelinta, koska kaikilla muillakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan