Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

henkilöstönvuokraus-onko laillista?

Vierailija
21.02.2006 |

Minulle tarjottiin henkilöstövuokrausyrityksen kautta määräaikaista sopimusta vuoden 2006 loppuun asti. Sopimuksessa on kuitenkin kohta, jossa sanotaan että mikäli työtilanne muuttuu (l.työt asiakasyrityksessä loppuu), niin sopimus purkautuu. Onko tämä laillista? Voinko minäkin lähteä kävelemään kesken sopimuksen, jos löydän paremman työn.

Eikö määräaikaisten sopimusten idea juuri ole se, että ne ovat määräajaksi, ja ilman sakkoa ei niistä pääse eroon (ainakaan yksipuolisesti)?

Jos joku osaa vastata niin olen erittäin kiitollinen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet työsuhteessa henkilöstövuokrausfirmaan, et siihen, missä työ suoritetaan. näin ollen tuo taitaa olla ihan laillinen menettelytapa ja parasta, mitä määräaikaisen työsuhteen purkautumisen takia voidaan tehdä, on yrittää löytää sulle pikaisesti uus työmaa...

Vierailija
2/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha työntekijä halusi tulla takaisin ja munt lempattiin pois. Ei työnvuokrausfirma ollut velvollinen hommaamaan toista työtä tai sit tarjolla ois ollut jotain tiskausta, kun työ, jota tein oli sihteerin töitä. Eipä auttanut muu kuin poistua vähin äänin. Sen jälkeen en ole ollut innoissani työnvuokrausfirmoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo vaikuttaa ihmeelliseltä, jopa laittomalta. Olen aina ollut siinä uskossa, ettei määräaikaisia sopimuksia voida ilman sakkoja yksipuolisesti irtisanoa.

Osaako joku ohjata jollekin nettisivulle, jossa olisi lainoppineiden neuvoja henkilöstönvuokrauksesta?

Vierailija
4/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopealla varoitusajalla jouduit lähtemään ja kuinka kauan olisi työsopimusta ollut vielä jäljellä?

Vierailija
5/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaa ihan viidakolta, jossa työntekijällä ei ole mitään oikeuksia.

Vierailija
6/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta tuo vaikuttaa ihmeelliseltä, jopa laittomalta. Olen aina ollut siinä uskossa, ettei määräaikaisia sopimuksia voida ilman sakkoja yksipuolisesti irtisanoa.

Osaako joku ohjata jollekin nettisivulle, jossa olisi lainoppineiden neuvoja henkilöstönvuokrauksesta?

Vierailija
7/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin vaiheessa tuli kuitenkin ilmi, että siinä on kuitenkin 2 viikon irtisanomisaika puolin ja toisin. Luulen, että tuo määräaika on enemmän tilaajayritystä sitova, eli siis he joutuvat maksamaan henkilöstöyritykselle tuosta ajasta, vaikka he eivät työntekijää tarvitsikaan. Henkilöstöyritys ei tietenkään halua sitoutua työntekijään, joten siitä syystä tuo irtisanomisaika.

Itsekin sitä selvittelin monesta paikkaa, ja näin se oli. Eli siis yritys ja työntekijä voivat kummatkin irtisanoa määräaikaisen sopimuksen.

Vierailija
8/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välitysfirma mitään maksanut. Kyseessä oli ns. vakipaikka ja olin ollut kolme kuukautta, kun entinen työntekijä vonkasi paikkansa takaisin. Johtaja otti sen heti takaisin, koska oli alunperinkin ollut murheissaan sen lähdöstä. Kyse oli pitkäaikaisesta työntekijästä. Sain tietää pari viikkoa etukäteen, että työ loppuu. Kyllä vitutti. Lisäksi jouduin kohtaamaan sen uusvanhan sihteerin ja kertomaan mitä oli tapahtunut kolmen kuukauden aikana. Työnvuokrausfirma vain valitteli asiaa ja kun kysyin, mitä nyt, niin töitä ei ollut tarjolla. Tai siis jotain tiskaushommaa ravintolassa joitain tunteja illassa eli vähän eri mitä oli 8-16 toimistotyö. Sain tarpeekseni vuokrausfirmoista.

Vierailija
9/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin pääkaupunkiseudulla pyörii monenlaista " ei niin ammattitaitoista" työvoiman välittäjää. Kannattaa olla tarkkana! Muilla kokemuksia hyvistä/huonoista firmoista?

Vierailija
10/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja haluaa tuommoisen ehdon että sopimus voidaan purkaa ko. syystä. Tottahan sinäkin voit ehdottaa omaksi ehdoksi että irtisanomisaika sinun puoleltasi vaikka 1 vrk tai 1 viikko.

Eriasia syntyykö sitä sopimusta sitten....

Mutta sopimus on kahden kauppa, omiakin vaatimuksia voi/kannattaa esittää. Sopimuksen täytyy tietysti noudattaa lakia.... Tai ei tietenkään ole pakko kun laki menee kuitenkin sen sopimuksen edelle jos ovat keskenään ristiriidassa

Vierailija
11/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

määräaikainen sopimus yksipuolisesti. Eli onko kyseinen sopimus, johon tuollainen ehto on kirjoitettu, molempia sitova?

Vierailija
12/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityksen mukaan voit irtisanoa itsesi kyllä, työsopimuksessa pitää lukea irtisanomisaika. Olethan kai sentään tehnyt vuokrausfirman kanssa sopimuksen??

Ertolla (erityisalojen toimihenkilöliitto) on nykyään henkilövuokrausalalle oma jäsenyhdistys käsittääkseni. Nettisivuilta sitä ei löydy mutta soita Ertoon niin tiedät. Jos aiot jatkaa vuokrafirmassa niin liity liittoon niin saat apua sopimusasioissa.

Vierailija
14/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on ihan laillinen... Sopimus voimassa siihen ja siihen asti ellei....

On aivan normaalia että näissä määräaikaisissa on muitakin ehtoja...

Ja ap veti tietysti nimen alle ennenkuin ajatteli asiaa sen enempää??

Sinua sopimus sitoo siihen määräpäivään asti jos et muita ehtoja vaatinut.... tai saanut. Määräaikaisen sopimuksen purkamisesta on mahdollista joutua korvaamaan työnantajalle sen " menetykset" ... joka voi olla hyvinkin todennäköistä kun kysessä on vuokrausfirma.

Mutta asioista voi yleensä sopia, miksi et keskustelu asiasta työnantajasi kanssa???

Vierailija
15/16 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin että työsuhde jatkuu siihen ja siihen asti ellei työn vakituinen haltija palaa töihin aikaisemmin.

Mä tulkitsin sen siis sillai, et jos vaikka kävis jotain kamalaa ja lapsi kuolisi synnytykseen tms. niin se vakkari olisi voinut palata töihin. Tai tietty niinkin, että jos se olis jostain syystä muuttanutkin mieltään ja halunnut keskeyttää ä-loman, niin se olisi voinut niin tehdä.

Vierailija
16/16 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kyselen täällä jos joku osaisi neuvoa. En voi mitenkään uskoa, että sopimus voisi olla niin yksipuolisesti sitova ja samalla laillinen. Samahan se on mitä siinä sopimuksessa lukee, minä haluaisin vain tietään miten asia oikeasti menee.

Jos jollain on siis lisää kokemuksia vuokrafirmoista, niin otan ne mielihyvin vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän