Miksi esim. kaupoissa, vanhainkodeissa ei saa omaisille tai asiakkaille soittaa ambulanssia?
Eli ihmettelen todella suuresti tätä.
Olin tuossa 2 päivää sitten kaupassa ja siellä vanha pappa kaatui portaissa niin, että päästä alkoi tulemaan kauheasti verta. Yksi nuori mies alkoi siinä sitten kassamammoille huutaa, että "Soittakaa ambulanssi!" johon kassamamma totesi, että he eivät saa soittaa ambulanssia jos asiakkaalle sattuu jotain... Mitäs sitten jos kaupassa on hiljaiset tunnit ja sinne tuleekin vanha mummeli ja saa sydänkohtauksen? Tällöinhän kaupassa on vain kassamamma ja mummeli. Kuka soittaa ampparin jos ei kassamammeli?
Ja itsekin työskennelleenä vanhainkodissa (vasta valmistunut hoitoalalle) joskus kollega sanoi, että jos omainen saa sairauskohtauksen hoitohenkilökunta ei saa soittaa ambulanssia. Vanhainkodeissa yleensäkin on ovet lukossa (ja ei käy niin paljon ylimääräisiä ja ulkopuolisia ihmisiä, että olisi mahdollisuus tilanteen tullen soittaa ambulanssia) ja jos omainen menee tiedottomaan tilaan ja hoitohenkilökunta ei saa soittaa ambulanssia niin kuka soittaa? Ei ainakaan sairauskohtauksen saanut pysty jos on tiedottomassa tilassa!! Kollega perusteli tämän niin, että hoitohenkilökunta ei saa hoitaa asukkaan omaisia. Kerran siis myös tapahtui tällainen tilanne tuolla minun entisessä työpaikassa kun omainen sai sydänkohtauksen ja omainen pyysi henkilökuntaa soittamaan ambulanssin. Olivat vain todenneet, että hänen pitää itse soittaa.
MIKÄ ON PERUSTELU TÄLLE PASKALLE SÄÄNNÖLLE?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
???? kirjoitti:
Oman kotikaupunkini S-Marketissa tapahtui tämä 2 päivää sitten tapahtunut episodi. Ja olin siinä vieressä kun kassamammeli sanoi, että eivät saa soittaa ambulanssia.
Meillä sanottiin turvallisuuskoulutuksessa, että jos pyydetään soittamaan ambulanssi, mutta ei ole nähty itse tapahtumaa, niin muistutetaan, että soittaminen on kansalaisvelvollisuus, ei kassan velvollisuus. Joku toinen tietää kassaan paremmin, mitä tapahtui ja voi soittaa sen ambulanssin. Hätäkeskus ei halua jonkun kolmannen tahon tietoja vaan sen, joka jo on aloittanut auttamisen eli on kaatuneen vierellä.
Ei kuitenkaan kielletty soittamasta! Siinä vissi ero, että soittajan pitää osata antaa tietoa häkelle, mutta eihän sitä voi antaa kassa tai kukaan muu sellainen, joka ei tapausta ole edes nähnyt.
Mikä vitsi tämä on , että vanhainkotiin sydäninfarktin vuoksi kutsuttu ambulanssi tulee kakkoskiireellisenä? Ei pidä paikkaansa, kun eihän soittajan tarvitse edes kertoa olevansa henkilökuntaa ja toiseksi infarktin on voinut saada vieras tai henkilökuntaan kuuluva eikä muutenkin saattohoidossa ollut potilas.
Ja höpö höpö. Jon on totta niin on yksittäistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhainkodista soitetaan ambulanssi, niin se on aina kakkoskiireellisyys eli infaktrin saanut ehtii kuolla ennen kuin apu tulee. Siksi pitää soittaa itse tai jonkun ei-henkilökuntaan kuuluvan tulee soittaa.
Kaupassa taas säänön takana on se, että hätänumeroon soittajalta kysellään tietoja uhrista/potilaasta eli pitäisi ensin sulkea kassa ja sitten mennä sinne tapahtumapaikalle. Se taas voi merkitä sitä, että joku näppärä ryöstää kaupan sillä aikaa kun kassa kertoo tilanteesta eteenpäin.
Miksi kassan pitäisi soittaa, jos vieressä on porukkaa, joka näki tapahtuman?
Miksi näin paljon alapeukkuja?
Hyvä vastaus kysymykseenhän tää on..
???? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhainkodista soitetaan ambulanssi, niin se on aina kakkoskiireellisyys eli infaktrin saanut ehtii kuolla ennen kuin apu tulee. Siksi pitää soittaa itse tai jonkun ei-henkilökuntaan kuuluvan tulee soittaa.
Kaupassa taas säänön takana on se, että hätänumeroon soittajalta kysellään tietoja uhrista/potilaasta eli pitäisi ensin sulkea kassa ja sitten mennä sinne tapahtumapaikalle. Se taas voi merkitä sitä, että joku näppärä ryöstää kaupan sillä aikaa kun kassa kertoo tilanteesta eteenpäin.
Miksi vanhainkodista soitettu ambulanssi on kakkoskiireellisyyssijalla. Meinaatko että jos vanhainkodissa joku asukas saa kohtauksen niin hän saa kuolla koska on niin vanha. Missä tällainen säännös on. Missä vanhainkodissa. Nyt omaiset haastamaan vanhainkoti oikeuteen tuollaisista säännöksistä. Jukulauta että rupesi ottamaan kupoliin.
Ei se ole vanhainkodin säännös, se on ihan normaali hätäkeskuksen tekemä priorisointi. Vanhainkodissa on koulutettua henkilökuntaa, jonka oletetaan huolehtivat tilanteesta, jolloin ambulanssia ei lähetetä ykköskiireellisyydellä. Lisäksi priorisoinnissa otetaan huomioon se, että laitospaikalla oleva vanhus ei tarvitse sitä ambulanssia salamannopeasti, koska panos-tuotos -suhde on alhainen.
Ihan samalla tavalla kipuja valittava, kotona viimeisiä päiviä viettävä syöpäpotilas on ei-kiireellinen kuljetus, vaikka hän kokisi hyvinkin ikäviä subjektiivisia kipuja.
Asukkaalle SAA SOITTAA ja pitääkin soittaa ambulanssi, mutta OMAISELLE, ASUKKAAN OMAISELLE ei saa soittaa. Ainakin näin meneteltiin entisessä työpaikassani. Ja kollegan sanoja lainaten "Meillä ei ole oikeuttaa hoitaa tai antaa hoitoa asukkaidemme omaisille".
Ei ambulanssin soittaminen mitään hoitoa ole. Ihan sama laki auttamisesta hätätilanteessa koskee myö vanhainkotien henkilökuntaa.
Et sinä voi tosissasi väittää, että olisitte vaan käsiä väännelleen katsoneet sivusta, kun jonkun ASUKKAAN OMAINEN OLISI KUOLLUT SIINÄ SILMIENNE EDESSÄ. Toivottavasti et ... ei nyt sentään liioitella vanhainkotien henkilökunnan auttamishaluttomuutta.
Velvollisuus antaa ensiapua on ihan jokaisella, eikä siitä ole rajattu pois vanhainkotien henkilökuntaa.
Just. En saa soittaa ambulanssia jos olen kassa tai hoitaja. Olen siis tehnyt kotihoidossa rikoksen kun soitin asiakkaalle ambulanssin kun hän meni tiedottomaksi.
Mutta kaikkea täyttä p.....aa saa näköjään heti aamutuimaan lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhainkodista soitettu ambulanssi on kakkoskiireellisyyssijalla. Meinaatko että jos vanhainkodissa joku asukas saa kohtauksen niin hän saa kuolla koska on niin vanha. Missä tällainen säännös on. Missä vanhainkodissa. Nyt omaiset haastamaan vanhainkoti oikeuteen tuollaisista säännöksistä. Jukulauta että rupesi ottamaan kupoliin.
Ei se ole vanhainkodin säännös, se on ihan normaali hätäkeskuksen tekemä priorisointi. Vanhainkodissa on koulutettua henkilökuntaa, jonka oletetaan huolehtivat tilanteesta, jolloin ambulanssia ei lähetetä ykköskiireellisyydellä. Lisäksi priorisoinnissa otetaan huomioon se, että laitospaikalla oleva vanhus ei tarvitse sitä ambulanssia salamannopeasti, koska panos-tuotos -suhde on alhainen.
Ihan samalla tavalla kipuja valittava, kotona viimeisiä päiviä viettävä syöpäpotilas on ei-kiireellinen kuljetus, vaikka hän kokisi hyvinkin ikäviä subjektiivisia kipuja.
Mutta täällähän väitetään, että henkilökuntaa on kielletty hoitamasta ulkopuolisia vieraita.
Ajatelkaa nyt ihan järjellänne! Selvähän tämä, että se soittaa 112 joka näkee ja tietää eniten, eikä se välttämättä ole kaupassa kassa. Selvähän sekin, että syyte tulee, jos vanhainkodissa ammattitaitoinen henkilökunta jättää hoitamatta, elvyttämättä ja soittamatta ambulanssia sydänkohtauksen saaneelle vieraalle sillä perusteella, että "on kielletty hoitamatta muita kuin omia potilaita".
Provoa täytyy olla ainakin tämä vanhainkotijuttu. Kyllä minä sen tiedän, että laitosten henkilökunnassa on aika pimeitä tapauksia, mutta ei kai sentään ihan niin pimeitä, että jättäisivät soittamatta apua!
Sitäkään en kyllä ymmärrä, että silminnäkijät ja paikallaolleet juoksevat hakemaan sen kassatyypin siihen vastuuseen soittamaan ja huolehtimaan, vain siksi että "no mulla on kiire, en ehdi jäädä tähän päivystämään". Tietysti se, joka on nähnyt tilanteen tai on paikalla ensin soittaa ja jää huolehtimaan. Joku täällä kysyikin, että no miten muka voi tietää kanssa-asiakkaan terveydentilasta että tietysti kassahlön hommaa. Miten se kaupan kassa muka tietää siitä tyypistä yhtään enempää, etenkään jos hän ei ole nähnyt tilannetta tai ollut paikalla?
Inhottaa aina toi vastuun sysiminen muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan kaupan asiakas tietää kanssa-asiakkaan tietoja, jos alkaa tälle soittaa apua.? kerro
Eihän kassa tiedä yhtään sen enempää, ei varsinkaan jos ei ole nähnyt tapausta eikä asiakas ole ehtinyt edes kunnolla sisälle kauppaan.
Ehkäpä tämä kassamamma valitsi sanansa väärin ja tarkoitti, ettei sillä oo puhelinta jolla voi soittaa ulkopuolisia puheluita vaan talon sisäisiä vaan? Voi olla että ymmärtänyt ohjeistuksenkin väärin, koska jossain määrin ymmärrän ettei kassarahoja saisi jättää vartioimatta.
Itsellänikin tulee töissä tilanteita, missä en tiedä miten toimia oikein, koska joka erilaiseen tilanteeseen ei ole annettu selkeitä ohjeita. Muutamaan perusasiaan kyllä, muttakun on poikkeustapaus, olen peukalo keskellä kämmentä ja tulee tukala olo kun ei tiedä miten toimia oikein.
Vanhainkodin asukkaille soitetaan ambulanssi potilaskuljetuksesta. Omaisille hätäkeskuksesta. Kaikille siis todellakin hankitaan apua.
Mitä ihmettä nyt taas?? Totta munassa sairaskohtauksen saaneelle soitetaan ambulanssi, vaikka miten olisit kaupan kassalla töissä, senhän sanoo jo lakikin. Ja se, jos kassa jää hetkeksi vartioimatta ja rahat pöllitään, on aika pientä sen rinnalla, että joku saattaa kuolla jos ambulanssia ei soiteta ajoissa.
Mihin on kadonnut MAALAISJÄRKI?? O_O