Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esim. kaupoissa, vanhainkodeissa ei saa omaisille tai asiakkaille soittaa ambulanssia?

????
13.04.2016 |

Eli ihmettelen todella suuresti tätä.

Olin tuossa 2 päivää sitten kaupassa ja siellä vanha pappa kaatui portaissa niin, että päästä alkoi tulemaan kauheasti verta. Yksi nuori mies alkoi siinä sitten kassamammoille huutaa, että "Soittakaa ambulanssi!" johon kassamamma totesi, että he eivät saa soittaa ambulanssia jos asiakkaalle sattuu jotain... Mitäs sitten jos kaupassa on hiljaiset tunnit ja sinne tuleekin vanha mummeli ja saa sydänkohtauksen? Tällöinhän kaupassa on vain kassamamma ja mummeli. Kuka soittaa ampparin jos ei kassamammeli?

Ja itsekin työskennelleenä vanhainkodissa (vasta valmistunut hoitoalalle) joskus kollega sanoi, että jos omainen saa sairauskohtauksen hoitohenkilökunta ei saa soittaa ambulanssia. Vanhainkodeissa yleensäkin on ovet lukossa (ja ei käy niin paljon ylimääräisiä ja ulkopuolisia ihmisiä, että olisi mahdollisuus tilanteen tullen soittaa ambulanssia) ja jos omainen menee tiedottomaan tilaan ja hoitohenkilökunta ei saa soittaa ambulanssia niin kuka soittaa? Ei ainakaan sairauskohtauksen saanut pysty jos on tiedottomassa tilassa!! Kollega perusteli tämän niin, että hoitohenkilökunta ei saa hoitaa asukkaan omaisia. Kerran siis myös tapahtui tällainen tilanne tuolla minun entisessä työpaikassa kun omainen sai sydänkohtauksen ja omainen pyysi henkilökuntaa soittamaan ambulanssin. Olivat vain todenneet, että hänen pitää itse soittaa.

MIKÄ ON PERUSTELU TÄLLE PASKALLE SÄÄNNÖLLE?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaupoissa on valvontakamerat.

Vierailija
22/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssin soittaminen on osa ensiapua, johon jokaisella on velvollisuus.

Ja tuon velvollisuuden laiminlyöminen on rikos.

Niin eli jos sulla on omakin puhelin mukana, ja olit lähempänä sitä mummelia kuin kassa, soita itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhainkodista soitetaan ambulanssi, niin se on aina kakkoskiireellisyys eli infaktrin saanut ehtii kuolla ennen kuin apu tulee. Siksi pitää soittaa itse tai jonkun ei-henkilökuntaan kuuluvan tulee soittaa.

Kaupassa taas säänön takana on se, että hätänumeroon soittajalta kysellään tietoja uhrista/potilaasta eli pitäisi ensin sulkea kassa ja sitten mennä sinne tapahtumapaikalle. Se taas voi merkitä sitä, että joku näppärä ryöstää kaupan sillä aikaa kun kassa kertoo tilanteesta eteenpäin.

Miksi kassan pitäisi soittaa, jos vieressä on porukkaa, joka näki tapahtuman?

Kohdellaanko samalla logiikalla järven rannalle soitettua tapausta hukkumisena ja ykköskiireellisenä huolimatta siitä mitä on oikeasti tapahtunut?

Vierailija
24/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan jokaisella on velvollisuus auttaa hätätilanteessa. En nyt lähde sitä säädöstä kaivamaan, mutta kyllä sellainen löytyy ja syyte tulee heitteillejätöstä, jos ei soiteta apua sitä tarvitsevalle.

Ei tuollaista sääntöä voi oikeasti olla olemassa. Mikään alempi säädös tai työpaikan ohje ei voi olla ristiriidassa lain kanssa ja jos on, niin siinä tapauksessa noudatetaan lakia. Onhan se aivan selvä asia jokaiselle hoitajalle ja kaupankassalle, että kyllä soitetaan tarvittaessa niin ambulanssi, palokunta kuin poliisikin.

Vierailija
25/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhainkodista soitetaan ambulanssi, niin se on aina kakkoskiireellisyys eli infaktrin saanut ehtii kuolla ennen kuin apu tulee. Siksi pitää soittaa itse tai jonkun ei-henkilökuntaan kuuluvan tulee soittaa.

Kaupassa taas säänön takana on se, että hätänumeroon soittajalta kysellään tietoja uhrista/potilaasta eli pitäisi ensin sulkea kassa ja sitten mennä sinne tapahtumapaikalle. Se taas voi merkitä sitä, että joku näppärä ryöstää kaupan sillä aikaa kun kassa kertoo tilanteesta eteenpäin.

Miten kukaan kaupan asiakas tietää kanssa-asiakkaan tietoja, jos alkaa tälle soittaa apua.? kerro

Vierailija
26/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssin soittaminen on osa ensiapua, johon jokaisella on velvollisuus.

Ja tuon velvollisuuden laiminlyöminen on rikos.

Niin eli jos sulla on omakin puhelin mukana, ja olit lähempänä sitä mummelia kuin kassa, soita itse.

Mun logiikan mukaan lähimpänä olevat menevät auttamaan ja tarkistamaan esim. hengitystä ja sykettä, kun taas kauenmapana oleva joutaa soittaa sen ambulanssin ja kertomaan tietoja puhelimeen.

Vierailija
27/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

???? kirjoitti:

Oman kotikaupunkini S-Marketissa tapahtui tämä 2 päivää sitten tapahtunut episodi. Ja olin siinä vieressä kun kassamammeli sanoi, että eivät saa soittaa ambulanssia.

Meillä sanottiin turvallisuuskoulutuksessa, että jos pyydetään soittamaan ambulanssi, mutta ei ole nähty itse tapahtumaa, niin muistutetaan, että soittaminen on kansalaisvelvollisuus, ei kassan velvollisuus. Joku toinen tietää kassaan paremmin, mitä tapahtui ja voi soittaa sen ambulanssin. Hätäkeskus ei halua jonkun kolmannen tahon tietoja vaan sen, joka jo on aloittanut auttamisen eli on kaatuneen vierellä.

Vierailija
28/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

???? kirjoitti:

Oman kotikaupunkini S-Marketissa tapahtui tämä 2 päivää sitten tapahtunut episodi. Ja olin siinä vieressä kun kassamammeli sanoi, että eivät saa soittaa ambulanssia.

Ei ole mahdollista. Ketju ohjeistaa työntekijöitään, että täytyy soittaa. Eli myyjä on toiminut väärin ja hänen olisi täytynyt pyytää joku toinen paikalle, ja tämä toinen olisi soittanut hätänumeroon. Eli ei ole mahdollista

Vierailija
29/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nähnyt tilannetta ekana enkä nähnyt kun mies kaatui vaan kuulin kun kassamammeli puhui tästä työkaverinsa kanssa. Sen jälkeen viereen tuli nuori mies huutamaan, että "soittakaa ambulanssi. se on voinut saada aivoverenvuodon!" ja sen jälkeen kassamammeli tiuskaisi "emme saa soittaa ambulanssia". Sen jälkeen näin vilauksen papasta kun muut kaupan asiakkaat piti huolen siitä. thats it.

Vierailija
30/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt näitä holhouksen hedelmiä, ihmisille on vuosikausia opetettu, että kotiin tunkeutujaa ei saa poistaa omin voimin vaan on odoteltava poliisia, itse ei saa omata näkemyksia omasta tilanteesta tai vaikkapa sairauksista vaan on toteltava lääkäriä yms. Oman lapsen kiusaamiseen ei voi puuttua vaan on odotettava, että koulu ratkaisee (ei ratkaise) jne joten onkos nyt ihme, että tarraudutaan siihen kassalla olevaan. Kun mitään ei saa tehdä oman harkinnan puitteissa.

Vierailija
31/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan kaupan asiakas tietää kanssa-asiakkaan tietoja, jos alkaa tälle soittaa apua.? kerro

Kyllä ne yleensä aika hyvin selittää, että mummo kompastui ja kaatui ja löi silmäkulmansa, on tajuissaan jne. Silminnäkijät osaa kertoa tilanteesta ja uhrista ihan eri tavalla kuin kassa, joka on tapahtumahetkellä skannannut hintoja ja ottanut rahaa vastaan.

Vierailija
32/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa ainakin tietää kaupan osoitteen. Toivottavasti hätäkeskuksessa on hyvät tiedot, joiden perusteella ambulanssi saadaan oikeaan paikkaan vain kaupan nimellä. Kaupan asiakas, varsinkin hätääntyneenä, varmasti osaa vain kertoa olevansa Ö-market Lähiössä. Kadunkin saattaa tietää, numeroa tuskin. Ja saman kadun varrella saattaa vielä olla useampi Siwa tai Alepa. Kauippakeskuksessa tms. myyjä osaisi varmasti myös paremmin kertoa, minne ambulanssin kannattaa ajaa.

Vierailija
33/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä minä siinä kassalla soitan kenellekään? Oma kännykkä ei saa olla työaikana taskussa, se on kaapissa ja työnantajan kännykkä on turvana vain iltavuorossa. Suljenko kassan ja ryntään siitä kolmen lukitun oven takaa noutamaan puhelinta?

Vierailija
34/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

???? kirjoitti:

Meillä sanottiin turvallisuuskoulutuksessa, että jos pyydetään soittamaan ambulanssi, mutta ei ole nähty itse tapahtumaa, niin muistutetaan, että soittaminen on kansalaisvelvollisuus, ei kassan velvollisuus. Joku toinen tietää kassaan paremmin, mitä tapahtui ja voi soittaa sen ambulanssin. Hätäkeskus ei halua jonkun kolmannen tahon tietoja vaan sen, joka jo on aloittanut auttamisen eli on kaatuneen vierellä.

Entä jos sillä ihmisellä, joka pyytää soittamaan, ei ole puhelinta mukana eikä muita asiakkaita kuin sairaskohtausken saanut ja puheliton niin soitatteko sitten vai pitääkö kyseisen puhelinta ilman kauppaan lähteneen mennä paniikissa pihalle huutelemaan, auttakaa, auttakaa, soittakaa ambulanssi?

Vierailija
35/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassan saa kyllä avaimella lukkoon, jos tulee joku tilanne, mutta ambulanssin soittaa se, joka tietää mitä on tapahtunut. Kassa voi soittaa ambulanssin, jos on lähellä ja tietää mitä on tapahtunut. Puhelin löytyy siellä kaupassa usemmilta.

Vierailija
36/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää kyseinen kauppa jossain päin Porvoota? Itse oon tehnyt myyntityötä ja kerran ollut paikalla kun nimenomaan vanha mummeli kaatui ja päästä vuosi verta, totta helvetissä soitin ambulanssin (eikä ikinä ollut ohjeistettu ettei saisi...)

Vierailija
37/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä minä siinä kassalla soitan kenellekään? Oma kännykkä ei saa olla työaikana taskussa, se on kaapissa ja työnantajan kännykkä on turvana vain iltavuorossa. Suljenko kassan ja ryntään siitä kolmen lukitun oven takaa noutamaan puhelinta?

No jos kellään muulla paiakllaolijalal ei oo puhelinta siinä niin sitten kai pitäis rynnätä?

Vierailija
38/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhainkodista soitettu ambulanssi on kakkoskiireellisyyssijalla.  Meinaatko että jos vanhainkodissa joku asukas saa kohtauksen niin hän saa kuolla koska on niin vanha.  Missä tällainen säännös on.  Missä vanhainkodissa.  Nyt omaiset haastamaan vanhainkoti oikeuteen tuollaisista säännöksistä. Jukulauta että rupesi ottamaan kupoliin.

Vierailija
39/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voithan sinä jättää sen ihmisen kuolemaan lattiallekin, jos vaikka joku asiakas tulisi viime minuutilla ostoksille ja huomaisi mummelin kuolleena lattialla. Ja millä sinä soitat? NO TYÖANTAJAN PUHELIMELLA! Voi huhhuh!

Vierailija
40/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte kyllä outoja... Siis tottakai se soittaa joka aina ekaksi ehtii hätätapauksen ilmaantuessa. Eihän nyt kukaan normaali ihminen ala arpomaan kuka soittaa ja mistä puhelimesta. Nykypäivänä kaikilla ihmisillä on luuri mukana ja hätäpuhelut on aina ilmasia ja toimii offline/lentotilassakin. Juuri siksi ettei siitä tarvitse tehdä mitään showta, että kuka pystyy soittaan :D En ymmärtänyt tuota vanhainkoti-ei-saa-soittaa-ambulanssia. Wtf. Huonosti joku yritti sitä selittää...

Ja tuo kaupankassa ihan kaukaa haettua. Itse olen monia vuosia kassalla työskennellyt eikä koskaan voisi ajatellakaan, etteikö hätänumeroon soittaisi tarpeen vaatiessa. Monilla kaupoilla on soitonestot esim palvelunumeroihin jne, ettei firman piikkiin soitella mihin vaan kassapuhelimilla. Esim.taksia ei pysty monesti soittamaan mummeleille, vaikka pyytävät. Mutta kyllä hätänro toimii mistä kapulasta vaan. Jos et soita/pyydä jostain muualta lisäapua, se on rikos. Ja jos joku nyt kaupan haluaa sillä välin ryöstää, kun kassa on auttamassa hädässä, ei voi muuta kun sitten kameroista selvittää ja tehdä rikosilmoituksen. Ihan niin kun normaalissakin ryöstötapauksessa. Ei se ainakaan henkilökunnan vika ole. Vaikka kassalaatikko jäisi kuinka auki ja kauppa valvomatta, ei se siitä varastamisesta tee yhtään laillisempaa eikä lievennä tuomiota :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan