Missä murteessa käytetään sanaa "eli" merkityksessä "tai"?
Jotenkin tosi ärsyttävää kun joku käyttää noin, vaikka toki tiedän että murre-erot ovat rikkaus...
Kommentit (72)
Vanhemmat ihmiset Etelä-Pohjanmaalla käyttävät tätä, olen kuullut useasti. On todella omituisen kuuloista.
Kylläpä täällä pienestä raivotaan. :D
"Eli" tai-sanan merkityksessä on svetisismi. Se tulee siis sanasta "eller", mikä on suomeksi tai.
Olkaa hyvä.
On tuo "eli" käytössä Kainuussakin.
Toihan on todella yleinen ilmaisu sitten vanhan kansan kielessä. Lappi, Pohjanmaa, Koillismaa ainakin jo ilmoittautunut. Niin ja Kainuu!
Voisin myös käyttää tuota " tuoks maitoo ja" siinä on sävyero sanooko tuoks maitoo ja munia vai tuoks maitoo ja (myös)
Pohjois-Karjalassa olen kuullut tuota myös.
Vierailija kirjoitti:
Voisin myös käyttää tuota " tuoks maitoo ja" siinä on sävyero sanooko tuoks maitoo ja munia vai tuoks maitoo ja (myös)
Ei tarvitse mennä montaa kymmentä kilometriä Helsingistä niin tuo on jo aika yleistä.
Pohjois-Savossa käytetään.
"Otatko kahviin maitoa eli sokeria?"
"Nyt myö lähetään, tuli se mummo mukaan eli ei."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuota käytetään? Tuotko minulle maitoa eli mehua? Noinko? Ihan älyvapaata.
Juuri noin. Mummo tuota "eli" sanaa käyttää tuohon tyyliin Koillismaalla.
Muistin syövereistä kaivoin tuon eli -sanan käytön ja tosiaan sitä käytettiin tai sanan korvikkeena.Korvissani kuule mummoni sanat maitoa eli mehua.... paikka Koillis-Lappi. Tai on liian kirjakieltä, voisi olla "taikka". Kiva olisi kuulla muitakin murre omituisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Savossa käytetään.
"Otatko kahviin maitoa eli sokeria?"
"Nyt myö lähetään, tuli se mummo mukaan eli ei."
ei käytetä.
Mun äiti käytti. Kotoisin keski-Pohjanmaalta.
"Päivät pannaan aamulla pulkkaan, oli sitä lunta eli ei"
Ismo Alanko - Taiteilijaelämää
Toinen mikä itseäni häiritsee on jossain murteissa (missä?) sanan 'siksi' käyttämisen 'sen verran' sijaan, esim. Se on siksi kaunis, joten päätin ostaa sen. Harvoin kuulee, mutta tosi sotkeva muoto.
Olen keski-pohjanmaalta ja mummoni (eli tummu meillä päin) sanoi noin ☺
Vierailija kirjoitti:
Toinen mikä itseäni häiritsee on jossain murteissa (missä?) sanan 'siksi' käyttämisen 'sen verran' sijaan, esim. Se on siksi kaunis, joten päätin ostaa sen. Harvoin kuulee, mutta tosi sotkeva muoto.
Olen kuullut "Se on siksikin kaunis, joten,,,"
Onko nämä siksi, mutta, tai olleet alun perin hieman abstrakteja sanoja, joten niitä on käytetty miten sattuu ja osa käytännöistä vakiintui.
Missä päin sanotaan "Ei se ole kissa ku(n) koira" eli "kun" merkityksessä "vaan"? Tämä on omiin korviini joskus luonteva, joskus erikoisen kuuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin sanotaan "Ei se ole kissa ku(n) koira" eli "kun" merkityksessä "vaan"? Tämä on omiin korviini joskus luonteva, joskus erikoisen kuuloinen.
Lapissa ainakin ja joskus niin, että "Ei se ole kissa ko koira" eli sana "ko" korvaan kun tai oikeammin "vaan".
Savossa sanotaan. Mutta myös Mikael Agricola käytti eli-sanaa tai-sanan merkityksessä. Joten sen käyttö oli jo silloin tuossa merkitystä ihan normaalia. Ehkä tai on myöhempää perua.
Kirjassa: Iltapihti pirtin päälle (Kirjailija Kalle Päätalon sanastoa) ISBN 952-90112-37
mainitaan eli sanasta seuraavaa:
ELI: disj.konj. tai. Yleinen piirre Päätalon kielessä. "...Viepi sen Aili eli Väinökin."
"Aina kun tultiin puron eli järven kohalle, minä kaappasin sankollisen (vettä)