Kysymys raskaana olleille/oleville - miltä supistukset tuntuvat?
Minulla on aika paha endometrioosi. Kärsin melko pahoista kuukautiskivuista, pariin otteeseen olen meinannut pyörtyä kivun takia. Olen monesti miettinyt, että miltä supistukset tuntuvat. Onko se samanlainen tunne kuin todella pahat kuukautiskivut? Itsellä ne kivut tuntuvat sellaiselta polttavalta/viiltävältä kivulta ja alavatsassa ja selässä kramppaa. Onko se yhtään samanlaista?
Kommentit (22)
Voi ollakin, ei ole kokemusta endometrioosikivusta, se on varmasti erilainen kokemus kuin normaalit kuukautiskivut, koska kohdun limakalvo on laajemmalla alueella kuin tavallisesti. Supistuskivussa on kuitenkin se, että sehän hellittää, kun supistus ei ole päällä. Mutta supistuskipu voi olla eri synnytyksissäkin erilaista, mulla esim. tokassa synnytyksessä kipu tuntui tosi paljon häpyluun liitoksessa, ja se oli sellaista hermokipua, että se teki oksettavan olon.
-
Kuukautiskivuissa ja supistuskivuissa voi olla jotakin samaa, mutta kokemus on kuitenkin hyvin erilainen, koska supistuskipu on toiminnallisempaa ja sen supistumisen lisäksi kehossa tapahtuu kaikkea muutakin.
Joku pahoista kuukautiskivuista kärsinyt kertoi, että synnytyssupistukset tuntuivat juurikin peruskuukautisilta. Varsinaiseen synnytykseen sitten liittyi muutakin kipua.
Mutta paha sanoa kokematta itse. Kipuja nyt on muutenkin siitä paha verrata, että joku tulee aina kertomaan, miten itseä sattui enemmän ja muut valittavat turhasta. Kova kipu kun on hirveää riippumatta siitä, mikä sen aiheuttaa.
Harjoitussupparit on itsellä alkaneet 20+ viikosta, mutta niitä ei ollut jatkuvasti, mutta silloin tällöin. Loppua kohden ne alkoi häiritä, kun 300 metriä kävelyä aiheutti jo hirveän supistelun. Ne tuntui sellaiselta vanteelta mahan ympärillä, kiristi kovin ja maha kovettui, muttei varsinaisesti sattunut.
Sitten synnytyssupistukset oli just menkkakivut, mutta vaan kovemmat.
Itsellä ei kyllä tuntunut yhtään samalta kuin kuukautiskivut. Mullakin historiaa älyttömän tuskaisista menkkakivuista, ei ollut sinnepäinkään. Tuo suonenveto on aika hyvä vertaus, lisäksi semmoinen polttava kiristys kun koko maha kovettui supistuksen aikana. Semmoista kipua että todella tekee mieli käpertyä kerälle ja hengittää mahdollisimman varovaisesti. Semmoista ettei sitä voinut olla huomioimatta.
Ei ole endoa, mutta kovia kuukautiskipuja on ollut. Teininä itkin kippurassa maassa. Olen synnyttänyt ja itsellä ainakin supistukset tuntui todella kovilta kuukautiskivuilta ja samalla siltä että mahdoton ripuli tulee kohta housuun. Tälläisiä supistukset olivat aluksi, mutta mitä pidemmälle synnytys eteni sitä sanoinkuvaamattomampaa kipu oli, ei enään tuntunut kuukautiskivuilta.
Itsellä supistukset tuntuivat nimenomaan pahoilta kuukautiskivuilta. Alkuun niitä sietikin, mut sit kun niitä tuli 3 min välein, oli pakko saada kivunlievitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä supistukset tuntuivat nimenomaan pahoilta kuukautiskivuilta. Alkuun niitä sietikin, mut sit kun niitä tuli 3 min välein, oli pakko saada kivunlievitystä.
Itsellä kun on ollut noita "kipukohtauksia" niin se on sellainen kipu, että siinä tekisi ihan mitä vain että se loppuu. Ne ei onneksi kestä kuin joku 10-15 minuuttia ja sitten helpottaa. Ihan kauhea ajatus noin kovasta kivusta noin lyhyin väliajoin... Ja että se vain jatkuu ja jatkuu (ainakin siihen asti että saa kivunlievitystä tai vauva syntyy). Ootte te mammat kyllä rohkeita!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kun on ollut noita "kipukohtauksia" niin se on sellainen kipu, että siinä tekisi ihan mitä vain että se loppuu. Ne ei onneksi kestä kuin joku 10-15 minuuttia ja sitten helpottaa. Ihan kauhea ajatus noin kovasta kivusta noin lyhyin väliajoin... Ja että se vain jatkuu ja jatkuu (ainakin siihen asti että saa kivunlievitystä tai vauva syntyy). Ootte te mammat kyllä rohkeita!
-ap
Synnytys kestää kuitenkin yleensä aika lyhyen ajan ja sillä on selkeä päämäärä. Lisäksi synnytyksiä ei voi tapahtua useammin kuin suunnilleen kerran 2 vuoden sisään. Sillä tavalla tuollaiset pahat kuukautiskivut tavallaan voivat olla pahemmat. Ja supistus ei kestä noin pitkää aikaa kerralla, yksi supistus on paljon lyhyempi. Toki vähän ennen ponnistusvaihetta niitä tulee hyvin tiuhaan. Mutta ihan hyvin kestin synnytyksen ilman kivunlievitystä, vaikka mulla oli se oksettava häpyhermokipu.
Mulla synnytyskivut tuntui nivusissa menkkakipumaisena vihlontana ja selässä polttavana tunteena, siis oikeasti kuin olisi tulessa, lisäksi mahan kovettuessa tulee vähän hengenahdistusta muistuttava tunne. Mut pahin on se kun vauvan pää tulee ulos, onneksi se kestää vain hetken (ainakin jos kaikki menee hyvin).
Minulla kesti synnytys 24h, kivut olivat aluksi kuin kovat menkkakivut, mutta loppua kohden aivan järkyttävät.. Kuin olisi koko maha ollut räjähtämässä sisältäpäin. Se oli niin lamaannuttava kipu, etten pystynyt liikkumaan, hyvä että hengittämään pystyi. Mulla avautuminen loppui kuuteen senttiin ja monen monta tuntia odotettiin ja kivut vain kasvoivat..Kun mikään lääke ei enää auttanut yhtään, kuume nousi ja vauvan sykkeet heikentyivät niin sit kiiruhdettiin sektioon. Toivuin hyvin, mutta toiste en tuota kipua halua kokea.
Menkkakipumaisiksi en omalla kohdalla sanoisi.
Miusta supistuskivussa ja migreenissä on miusta jotain samaa. Kummassakin kipu on niin voimakas että ajattelukyky kärsii. Olo on niin tuskainen ettei tiiä miten päin pyöris. Tosin synnytyskipu oli paljon kovempi ja jotenkin kokonaisvaltaisempi. Heikot muistikuvat on siitä yheksästä tunnista mikä avautumiseen meni ennenku suostuin epiduraalin ottamaan, kun puudutus alkoi vaikuttamaan tuntui kun olis valot syttyneet taas yläkertaan. Pystyi jopa vähän keskustelemaan ja ajattelemaan supistusten välissä. Tosin en tiiä onko luonnolliset supistukset samanlaisia kun jos cytosekillä käynnistäessä. Ne oli monihuippuisia ja jatkuvia, aina ehti uus supistus alkaa ennenku edellinen loppui.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika paha endometrioosi. Kärsin melko pahoista kuukautiskivuista, pariin otteeseen olen meinannut pyörtyä kivun takia. Olen monesti miettinyt, että miltä supistukset tuntuvat. Onko se samanlainen tunne kuin todella pahat kuukautiskivut? Itsellä ne kivut tuntuvat sellaiselta polttavalta/viiltävältä kivulta ja alavatsassa ja selässä kramppaa. Onko se yhtään samanlaista?
tei ne tunnu kovinkaan paljoa, itsellä oli niin
Ottaisin huomioon tällaisen mahdollisuuden että supistukset voi olla luokattoman heikoja...itsellä jopa niin ettei edes käyrää saatu niistä ja olivat jo sektioon laittamassa. Menkkamaiset kivut otsellä kuvaa parhaiten.
piki piki79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tei ne tunnu kovinkaan paljoa, itsellä oli niin
Ottaisin huomioon tällaisen mahdollisuuden että supistukset voi olla luokattoman heikoja...itsellä jopa niin ettei edes käyrää saatu niistä ja olivat jo sektioon laittamassa. Menkkamaiset kivut otsellä kuvaa parhaiten.
olisi pitänyt oikolukea, anteeksi siitä..
itsellä vastasi voimakkaita menkkakipuja ei tosiaan saatu koneelle piirtymäänkään.. ja alkoi homma pitkittyä kun pienokaisen sydän äänetkin hävisi muutamaan otteeseen...ja poltot oli mitättömiä...niitä tosiaan vain arvailin kun jotain tuntui vähän enemmän,,,kiva :/
Mulla supistukset tulivat mainittavan kivuliaiksi vasta kun piti maata käyrillä puoli tunti, just tollasta menkkamaista.
Veikkaan että en olisi koko avautumisvaihetta tajunnutkaan jos olisin vain suihkutellut ja jumppaillut jossain kotona. Olis saatu varmaan taksilapsi :D
Tai sitten ei: joko myöhäinen epiduraali seisautti ponnistusvaiheen, tai sitten supistuksissa ei ollut tarpeeksi puhtia puristamaan isopäävauvaa ulos. Imukuppi+eppari auttoivat, mutta ihan hyvä että oli puudutus alla: ei mitään muistikuvaa mistään päänulostulokivuista tms...
Mulla ei koskaan oo ollut menkkakipuja joten niitä en osaa verrata supistuksiin. Ensimmäiset supistukset alkoi kun yritettiin käynnistää synnytys ja se oli aivan kamalaa. Selkää ja mahaa poltti ja tuntui valtavalta krampilta, lopuksi synnytys salissa supistusten välissä ei ollut taukoa ollenkaan vaan se oli yhtä supistusta koko ajan ja luulin kuolevani, en auennut ollenkaan joten sektioon tuli kiire :)
Harjoitussupistus tässä raskauden aikana tuntuu sellaiselta, että lähtee tuolta alhaalta mahan alta "suonenveto" ja samaan aikaan hengitys salpautuu. Se nousee ylöspäin ja kovettaa koko mahan. Sen aikana vaikea puhua ja liikkua vaan pitää keskittyä että menee ohi noin 1 min päästä. Oikea synnytyssupistus on samantapainen mutta kivulias ja tuntuu selässäkin.
Menkkakivut jomottaa tuntitolkulla jossain alavatsassa/selässä. Niihin ei liity hengitys- tai liikkumisvaikeutta vaan sellaista jomotusta ja kipua.
Näin minulla.
Käynnistys supparit on ainaki ihan suoraan helvetistä. Se kipu on jotain niin sanoinkuvaamatonta että taju meinaa kokoajan lähteä. Omatkin supparit oli tosi kipeitä mutta puuskuttelemalla, kipupiikillä ja muilla keinoilla ne just ja just kesti. Niitäkään en vertais menkkakipujen kovuuteen. Itselläkin aikanaan menkkakivut oli monesti tosi kovia ja sai jopa vähän puuskuttamaan mutta ihan lastenleikkiä silti verrattuna suppareihin. Nää on vaan mun kokemuksia, toisella sitten voi olla toisin.
Muistan kun odotin ekaa lasta ja ärsytti kun kaikki aina sanoi ettei osaa kuvailla suppareita miltä ne tuntuu kun se on niin erilaista kun mikään muu kipu. Päätin sitten että oikeen synnytyksen aikana ajattelen että miltä nää tuntuu ja paperille kirjoitin (niiden omien) suppareiden aikana että supparit tuntuvat menkkakivuilta x miljoona. Pian synnytyksen jälkeen en kuitenkaan enää ollut varma että miltä ne tuntuivat kun vaikka oli mustaa valkoisella. :D Kuulun siis myös nykyään mäihin jotka sanovat että en osaa kuvailla kipua muuten kuin että pirun lamauttavaa se on.
Ei ole ollut samanlaista kipua, mulla menkkakipu paikallistuu alavatsaan. Synnytyskipu on tuntunut eniten selässä, sisäreisissä ja peräsuolen seutuvilla. Eroaa minusta siinäkin mielessä että menkkakipuun ei rentoutuminen/hengittely auta, synnytyssuppareihin auttaa. Kaksi kolmesta olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä.
Jos kärsii kramppimaisista menkkakivuista, jotka laitattavat itsensä kippuraan ja petikuntoon, niin silloin ne supparit monilla vastaa juurikin niitä menkkakipuja. Tätä ei usein ymmärrä sellainen, jolle kuukautiskivut ovat vain särkyä alavatsalla ja selällä. Ei voida siis käsittää, että toisille kuukautiskivut oikeasti vastaavat niitä avautumisvaiheen kipuja. Esim. endometrioosista kärsivällähän kivut aiheutuvat kuukautisten aikaan juurikin kohdun supistelusta. Samoin kun olen km:ään saanut cytotecia, niin kivut ovat vastanneet omia nuoruuden todella kivuliaita kuukautisia.
Mutta sitten synnytyksessä avautumisvaiheen lopussa, eli juuri ennen ponnistusvaihetta monilla tulee ne yli maailman menevät kivut, joihin rukoillaan epiduraalia. Nämä kivut ovat sellaisia, jotka kestävät todella lyhyen aikaa, ja unohtuvat pian.
Ei ole sama asia. Vatsa kovettuu, menee hassun malliseksi, tuntuu vähän niinkuin suonenveto olisi koko mahassa ja tekee mieli mennä kyyryym. Sitten tuon lisäksi voi tulla kuukautiskipumaista kipua ymmärtääkseni, silloinkun on kivulias supistus.