Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys raskaana olleille/oleville - miltä supistukset tuntuvat?

Vierailija
12.04.2016 |

Minulla on aika paha endometrioosi. Kärsin melko pahoista kuukautiskivuista, pariin otteeseen olen meinannut pyörtyä kivun takia. Olen monesti miettinyt, että miltä supistukset tuntuvat. Onko se samanlainen tunne kuin todella pahat kuukautiskivut? Itsellä ne kivut tuntuvat sellaiselta polttavalta/viiltävältä kivulta ja alavatsassa ja selässä kramppaa. Onko se yhtään samanlaista?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä niissä jotain samaa oli, minullakin endo ja silloin kun vielä säännöllisesti menkkoja oli, niin olivat todella kivuliaat (nykyään on ollut hormonilääkitys ja nyt raskaus taas). Mulla menkkakivut tuntui selässä ja mahassa sellaisena loputtomana kramppina, jota saattoi joskus jatkua tuntejakin. Synnytyssupistukset tuntui samalta, mutta pahempana, sillä erotuksella että supistuksissa tuli pieniä taukoja, synnytys oli kyllä käynnistetty, että tiheitä ja kovia supistuksia. Epiduraalilla siitä selvisi. :) Ja se isoin ero oli siinäkin, että menkkakivut ja endokivut on ns. "Turhaa kipua" eli tarkoituksetonta, toistuvaa, normaalia elämää häiritsevää kipua, kun taas synnytyskipu oli ns. Hyvää kipua, eli sille oli hyvä syy ja vielä parempi seuraus, joten se oli helppo kestää.

Molemmista kivuista selviää, mutta menkkakipuihin kannattaa ehdottomasti hakea apua, endon kanssa joutuu joskus lyömään nyrkkiä pöytään että saa kunnollista apua.

Vierailija
22/22 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on endometrioosia ja supistuskivut synnytyksen käynnistyttyä oli kyllä täysin verrattavissa kuukautiskipuihin. Olen kahdesti synnyttänyt luomuna ja synnytyskivut oli helpompi kestää kun se oli tervettä kipua ja supistusten välillä oli pieni kivuton tauko. Oikeastaan pahin vaihe esikoisen synnytyksessä oli pitkittynyt ponnistusvaihe (virhetarjonta ja jälkeen päin niin kätilö kuin lääkäri sanoivat etteivät uskoneet lapsen mahtuvan syntymään, mutta niin vain tuli ja sain kunnon repeämät kaupan päälle) ja vauvan pää painoi todella kivuliaasti häntäluun tienoille. Sekään kipu ei sinänsä ollut kovaa, mutta erilaista kuin mihin olin aiemmin tottunut. Sama sitten myöhemmin repeämien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä