Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys: kaveri makasi sairaalassa paskaisissa lakanoissa, hoitohenkilökunta ei kuulemma vaihda!

Vierailija
12.04.2016 |

Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta. Järkytys tuli kun kävimme häntä tänään katsomassa. Kaverini haava oli vuotanut pahasti ja sängyssä oli todella runsaasti mm. kudosnestettä ja verta haavasta valuneena, mehukeittoa jonka lisäksi kämmenen kokoinen läntti oksennusta. Hoitohenkilökunta kuulemma kannustaa tekemään itse ja kuntoutumaan nopeammin!!! No, kaverini ei pääse tällä hetkellä omin avuin edes häävisti kääntymään sängyssään, saati että osaisi omin avuin hypätä pyörätuoliin, hakea lakanat jostain ja vaihtaa ne sänkyynsä.
Ihan välitön raivo puski päälle ja hain heti hoitajan paikalle katsomaan tilanteen - kaveriani ei todellakaan voida vaatia vaihtamaan lakanoita! Hoitaja koitti pelastaa tilanteen sanomalla, että hienostihan se haava on parantunut ja voi jo vähän liikkuakin (sairaudesta johtuen kaverini ei liiku omin avuin sentin senttiäkään). Lopulta vaatimalla sain hoitajan vaihtamaan lakanat. Johan tuossa on infektioriskikin aivan valtava, kun makaa veren, kudosnesteiden ja oksennuksen seassa parantumattoman haavan kanssa.

Kaverini kertoi ettei todellakaan saa hoitajilta tarpeeksi apua esimerkiksi syömiseen, johon ei itse pysty, vaan usein pyynnöstä huolimatta ruoka tuodaan eteen ja haetaan hetken kuluttua pois, viis siitä onko sitä syöty. Suihkuun on päässyt kolmen päivän aikana kerran (muuten ihan ok, mutta se valtava haava...) Kaveri kertoi myös, että oli laskenut alleen heti leikkauksen jälkeen ja joutunut odottamaan iltaan saakka, ennen kuin kukaan ehti auttaa häntä lakanoiden yms. kanssa! N. 8 tuntia tulee tästä.

Ihan järkyttävää nykypäivänä :( Eihän se ole hoitajien vika, mutta suututtaa silti.

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, mikä on se mystinen kiire, mitä siellä osastoilla aina on? Siis sen asteinen kiire, ettei ehdi ap:n kuvailemaa asiaa korjaamaan? Elvytetäänkö jotakuta jatkuvasti, vai mikä on?

Vierailija
22/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta. Järkytys tuli kun kävimme häntä tänään katsomassa. Kaverini haava oli vuotanut pahasti ja sängyssä oli todella runsaasti mm. kudosnestettä ja verta haavasta valuneena, mehukeittoa jonka lisäksi kämmenen kokoinen läntti oksennusta. Hoitohenkilökunta kuulemma kannustaa tekemään itse ja kuntoutumaan nopeammin!!! No, kaverini ei pääse tällä hetkellä omin avuin edes häävisti kääntymään sängyssään, saati että osaisi omin avuin hypätä pyörätuoliin, hakea lakanat jostain ja vaihtaa ne sänkyynsä.

Ihan välitön raivo puski päälle ja hain heti hoitajan paikalle katsomaan tilanteen - kaveriani ei todellakaan voida vaatia vaihtamaan lakanoita! Hoitaja koitti pelastaa tilanteen sanomalla, että hienostihan se haava on parantunut ja voi jo vähän liikkuakin (sairaudesta johtuen kaverini ei liiku omin avuin sentin senttiäkään). Lopulta vaatimalla sain hoitajan vaihtamaan lakanat. Johan tuossa on infektioriskikin aivan valtava, kun makaa veren, kudosnesteiden ja oksennuksen seassa parantumattoman haavan kanssa.

Kaverini kertoi ettei todellakaan saa hoitajilta tarpeeksi apua esimerkiksi syömiseen, johon ei itse pysty, vaan usein pyynnöstä huolimatta ruoka tuodaan eteen ja haetaan hetken kuluttua pois, viis siitä onko sitä syöty. Suihkuun on päässyt kolmen päivän aikana kerran (muuten ihan ok, mutta se valtava haava...) Kaveri kertoi myös, että oli laskenut alleen heti leikkauksen jälkeen ja joutunut odottamaan iltaan saakka, ennen kuin kukaan ehti auttaa häntä lakanoiden yms. kanssa! N. 8 tuntia tulee tästä.

Ihan järkyttävää nykypäivänä :( Eihän se ole hoitajien vika, mutta suututtaa silti.

Ja nämä sairaanhoitajattaret vaativat lisää palkkaa. Palkan alennus olisi perustellumpi.

Mulla oli sama sektion jälkeen. Itse oli lakanansa vaihdettava ja ruokansa haettava tarjottimella käytävältä 50 m päästä. Meinasin pyörtyä heti istumaan noustessa. Mies toi sitten pizzaa, kun pääsi töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana 3 sektiota ja 2 muuta leikkausta ja aina on homma toiminut hyvin. Kiitos kaikille ihanille hoitajille ja laitosapulaisille!

Vierailija
24/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa tulla monelle yllätyksenä, että sairaala ei ole mikään viiden tähden hotelli tai palvelutalo :)  Potilaita kannustetaan mahdollisimman pitkälle omatoimisuuteen ja omaiset voivat auttaa myös.

Hoitajat varmasti auttavat jos tilanne niin vaatii ja kun kerkeävät! Tervetuloa vaan kokeilemaan itse sitä työtä. 

En ihmettele, miksi niin monet hoitajat muuttavat toiseen maahan, kun Suomessa on niin alkeellinen palkka hoitajilla ja arvostus pohjamudissa. 

Vierailija
25/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rerussipula tarkoittaa siitä, että muutamat hoitajat juoksevat tukka putkella sen vuoksi, kun osa ei viitsi tehdä mitään. Lähiomainen on tk:n hoitaja ja hän kuulemma välillä joutuu keskeyttämän juorukerhon, kun ei itse ehdi kaikkea tekemään. 

Vierailija
26/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mikä on se mystinen kiire, mitä siellä osastoilla aina on? Siis sen asteinen kiire, ettei ehdi ap:n kuvailemaa asiaa korjaamaan? Elvytetäänkö jotakuta jatkuvasti, vai mikä on?

Mä olin osastolla taannoin vuorokauden. Tarvitsin vettä. Olin omatoiminen, koska olin vain tehostetussa tarkkailussa, mutta pystyin toimimaan normaalisti. Voi että se yhden vesilasin antaminen, että saisin itse ottaa hanasta vettä (siellä oli juomavesihana potilaskäytössä) oli vaikeaa. Onneksi löytyi harjoittelija etsimään mulle sen lasin. Multa joku siivooja tai ruuanjakelija oli vienyt jostain syystä aiemman mukin pois. Kyllähän se tärkeä asia  toki oli, minkä kekseytin, paikallisen jääkiekkojoukkueen playoffeihin pääsemisestä keskustelun. 

Vierailija
27/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo... Sairaaloissa lakanat vaihtaa laitoshoitaja :)

Vierailija
28/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taitaa tulla monelle yllätyksenä, että sairaala ei ole mikään viiden tähden hotelli tai palvelutalo :)  Potilaita kannustetaan mahdollisimman pitkälle omatoimisuuteen ja omaiset voivat auttaa myös.

Hoitajat varmasti auttavat jos tilanne niin vaatii ja kun kerkeävät! Tervetuloa vaan kokeilemaan itse sitä työtä. 

En ihmettele, miksi niin monet hoitajat muuttavat toiseen maahan, kun Suomessa on niin alkeellinen palkka hoitajilla ja arvostus pohjamudissa. 

Kirjoitin tuohon hoitajan vastuu-ketjuun oman kokemukseni Jorvin sairaalassa.

Missään en ole nähnyt sellaista aikuispissisjuoruilukerhoa ja "asiakkaiden" vähättelyä ja halveksuntaa.

Jos kyseessä olisi palveluammatti, mitä se oikeasti onkin, tulisi muualla sille sakille välittömästi kenkää.

Mutta aikaa oli juoruta , näppäillä älypuhelimia ja syödä potilaiden jäätelöitä, ja kutsunappiin vastaaminen oli hoitajille se työn "raskain" osa. Ruoka aikaan kuulema ei ollut edes soveliasta häiritä.

Hoitajia silloin oli useita, mutta hoitajan ruokailu ja potilaiden jäätelöjen syönti oli hoitajille tärkeämpää kuin potilaan kivunlievitys.

Vierailija
29/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni hoitaa työkseen vanhuksia ja huolehtii heistä erittäin hyvin. Hän oli ollut leikkauksessa ja huomasi, että vastapäätä makaavalle heikolle mummolle tuotiin ruoka - ja vietiin hetken kuluttua pois. Hän oli raahautunut mummon viereen ja syöttänyt tätä joka aterialla, koska kenelläkään ei ollut aikaa huolehtia heikossa kunnossa olevista potilaista. Tilanne oli mielestäni kauhistuttava, kun heikon leikkauspotilaan pitää auttaa toista, vielä heikompaa potilasta.

Olen ollut kaksi kertaa sairaalassa ja saanut molemmilla kerroilla erittäin hyvää hoitoa.

En halua elää vanhaksi höperöksi ja avuttomaksi, vaan kuolla järjissäni ja toimintakykyisenä. 

Vierailija
30/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko hän jostakin syystä sellaisella osastolla, jossa on paljon vanhuksia? Niillä se on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että saa maata paskoissaan.

Jokainen synnyttäneitten osastolla ollut tietää kyllä tämän, että itse saa lakanansa vaihtaa. Muilla osastoilla käytäntö vaihtelee, ja kyllä neurologisella tultiin avustamaan vessaan heti kun kutsuin. Sisätautiosastolla en välittänyt edes kokeilla, olisivatko tuoneet vaipat jos en olisi itse ryöminyt omin avuin vessaan, vastoin lääkärin kieltoa.

Vierailija
31/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että tää on provo, mutta tän hetkisen menon perusteella tää ei kyllä enää ole yhtään epäuskottava tarina.

Aika surullista sinänsä, toivoisin että tän vois tuomita provoksi heti otsikon perusteella.

Tuskin on provo, tuo sama tilanne on ollut a jo vuosia. Lapseni on käynyt läpi useamman leikkauksen ja nuo veriset lakanat ja oksennus on ollut ongelma ihan joka kerta. Lakanat ovat olleet välillä myös ulosteessa ja ne on vaihdettu vasta kun on vanhemmat huomanneet. Puhumattakaan muutamista muista hoitovirheistä, joita hoitajille on sattunut. Kiitos kuitenkin niille työnsä hyvin hoitaneille hoitajille, joita työssä on paljon.

Vierailija
32/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sängyt (pestään ja) pedataan puhtaaksi potilaiden välillä, kyllä. Kun potilas on sängyssä, ei. Ja ammattinimike on laitoshuoltaja.

Vierailija
33/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä semmoinen laitoshoitaja on, en ole koskaan kuullutkaan, saati sitten nähnyt?

Jos tarkoitat laitoshuoltajia tai siivoojia, he eivät ole osastoilla vaihtamassa lakanoita joka vahingon jälkeen, vaan ehkä tunnin, pari.

Vierailija
34/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa potilaista sotkee lakanat joka syönnillä ja epäsiistillä olemuksellaan. Realiteettien on, ettei lakanoita ehdi edes joka päivä kaikille vaihtaa. Suihkupäivinä eli 1-2 krt viikossa vaihdetaan kaikki lakanat ja muina päivinä vaihdetaan vain jos todella likaiset. Osalla haavat erittävät erittäin runsaasti eikä mikään määrä imeviä haavasidoksia riitä. Eipä silti riitä aika lakanoita monta kertaa päivässä vaihtaa. Esim. Paperilakanoilla tms. peitellään tahrat ensihätään.

En hoitajana usko, että kukaan kollega oikeasti vaatii, että aivovammapotilas tai vaikka halvaus potilas söisi itse, jos kädet ei toimi. Mikään leikkaus ei estä potilaan kannustamista omatoimisuuteen, mikäli kirurgi ei erikseen liikkumista kiellä.

Itselläni tuli AP:sta ja ap:n potilas kaverusta mieleen huumeidenkäyttäjät... Kollegat tietänevät miksi ☺

Vierailija
35/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään en ole nähnyt sellaista aikuispissisjuoruilukerhoa ja "asiakkaiden" vähättelyä ja halveksuntaa.

Jos kyseessä olisi palveluammatti, mitä se oikeasti onkin, tulisi muualla sille sakille välittömästi kenkää.

Mutta aikaa oli juoruta , näppäillä älypuhelimia ja syödä potilaiden jäätelöitä, ja kutsunappiin vastaaminen oli hoitajille se työn "raskain" osa. Ruoka aikaan kuulema ei ollut edes soveliasta häiritä.

Hoitajia silloin oli useita, mutta hoitajan ruokailu ja potilaiden jäätelöjen syönti oli hoitajille tärkeämpää kuin potilaan kivunlievitys.

Taitaa tulla yllätyksenä, että hoitajillekkin kuuluu lakisääteiset kahvi- ja ruokatauot? Ja tauoilla saa kyllä tehdä edellämainittuja asioita. Potilaiden jäätelö? Sairaalalta yleensä saa tilata lounaan maksua vastaan. Onko sekin väärin? Hoitajat joutuu muutenkin työssään juoksemaan lähes kokoajan, tauot heille siis sallittakoon!

Ihme hoitajavihaajia tälläkin palstalla. 

Vierailija
36/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hoitajien vikaahan tuo nimenomaan on. Ja palkkaa pitäisi näille vielä lisää maksaa.

Ei resurssipula ole hoitajan vika... Yhdestä osastosta vastaa parhaimmillaan yksi hoitaja.

No eikä vastaa. Siellä se koko komppania juoruaa vapaalla olevista ja täyttelee oriflamen tilausta vaikka on niin kiire ettei syödä tai vessassa ehdi käydä.

Vierailija
37/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa potilaista sotkee lakanat joka syönnillä ja epäsiistillä olemuksellaan. Realiteettien on, ettei lakanoita ehdi edes joka päivä kaikille vaihtaa. Suihkupäivinä eli 1-2 krt viikossa vaihdetaan kaikki lakanat ja muina päivinä vaihdetaan vain jos todella likaiset. Osalla haavat erittävät erittäin runsaasti eikä mikään määrä imeviä haavasidoksia riitä. Eipä silti riitä aika lakanoita monta kertaa päivässä vaihtaa. Esim. Paperilakanoilla tms. peitellään tahrat ensihätään.

En hoitajana usko, että kukaan kollega oikeasti vaatii, että aivovammapotilas tai vaikka halvaus potilas söisi itse, jos kädet ei toimi. Mikään leikkaus ei estä potilaan kannustamista omatoimisuuteen, mikäli kirurgi ei erikseen liikkumista kiellä.

Itselläni tuli AP:sta ja ap:n potilas kaverusta mieleen huumeidenkäyttäjät... Kollegat tietänevät miksi ☺

Ja tälläiset ihmispaskat toimivat sitten hoitajina. Miksi olet alalla, jos koko homma on noin vitun vaikeata ja vastenmielistä sinulle?

Vierailija
38/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saavutte sairaalaan ja huomaatte, että hoitajat istuu kahvilla/syö/tekee oriflame tilauksia/mitä tahansa, ei voi tehdä sen perusteella olettamuksia, että hoitajat vaan istuvat tauolla ja potilaat ovat oman onnensa nojassa. Hoitajille tosiaan ne tauot kuuluvat, niin kun kenelle tahansa työntekijälle!

Vierailija
39/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tulla yllätyksenä, että hoitajillekkin kuuluu lakisääteiset kahvi- ja ruokatauot? Ja tauoilla saa kyllä tehdä edellämainittuja asioita. Potilaiden jäätelö? Sairaalalta yleensä saa tilata lounaan maksua vastaan. Onko sekin väärin? Hoitajat joutuu muutenkin työssään juoksemaan lähes kokoajan, tauot heille siis sallittakoon!

Ihme hoitajavihaajia tälläkin palstalla. 

Osaston kaikkien 6 hoitajan pitää syödä samaan aikaan? Niinkö? Niin, että samana päivänä leikattu potilas on häiriöksi kun pyytää kipulääkettä? Ja kyllä. Potilailla oli sinä päivänä jäätelökippo lounaan jälkiruokana.

Mistäkö tiedän että hoitajat niitä söivät? Kas kun hoitaja laitoshoitajan kanssa jätti neljän hengen huoneesta kahdelle ruoat tuomatta, ja kun kymmenen minuutin päästä toiset potilaat niitä ruokiaan kyselivät, olivatkin jäätelöt kadonneet mystisesti. Mutta puolustele vain hoitajien luokatonta työskentelyä,

mitäs potilaista. Älypuhelin duunissa kourassa, kanslian juorukerho ja päivähuoneen televisionkatselu kuulunee siis ennemmin hoitajien työnkuvaan kun potilaista huolehtiminen?

Vierailija
40/185 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni joutui sairaalan vuodeosastolle murrettuaan kätensä. Pappa kävi kolmesti päivässä katsomassa (ja syöttämässä) ja autteli siinä samalla muutkin huoneessa olevat, 8 vanhusta yhteensä. Avasi ne pikkiriikkiset voinapit (eivät saaneet auki ja olivat siis ilman sitten), mitä milloinkin. Kysyin, miksi hoitajat eivät auttaneet? "En minä kehdannut sinne koppiin mennä kysymään, katsovat siellä telkkaria..".

Jep. 

Mutta pelataanhan eduskunnan istunnossakin Tetristä, kaipa sitä hoitajatkin voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan