Mitäs jos ssss on oikeassa?
Varoitan tässä heti alussa, että en ole ssss:n kanssa samaa mieltä siitä, että vain superlaihat saisivat olla tv:ssä tai että kaikkien painoindeksi pitäisi olla 15. Mietin vain kaupungilla ollessani, että kyllä normaalipainoisetkin ovat aika leveitä. Tietysti leveys voi tulla luista tai lihaksista, joten ei kaikkien, joiden bmi on 21-25, paino olisi yli normaalin. Ehkä normaalipainoindeksi olisi noin 18-20. Olettaen, että ihmiset liikkuisivat normaalisti ja heillä olisi normaali lihasmassa.
Minulla oli epämukava olo kun lihoin siten, että bmi:ni oli 21,5. Olen laihtunut hiukan ja bmi:ni on nyt 20,5 ja oloni on parempi. Olen syönyt terveellisemmin sekä liikkunut enemmän ja mielestäni voisin laihtua vielä jonkun verran.
Kommentit (53)
ssss kirjoitti:
Bmiarvot ovat uskomattoman korkeat ja palstan laihuusvastaisuus on suorastaan oksettavaa!
Muista nyt vielä lääketieteen asiantuntijoidenkin läskidenialismi, sehän se vasta oksettavaa onkin. Phyi!
ssss kirjoitti:
Bmiarvot ovat uskomattoman korkeat ja palstan laihuusvastaisuus on suorastaan oksettavaa!
Ainakin minulle bmi 21 alkoi tuntua jo liian korkealle. En ole koskaan ollut superlaiha tai edes kovin laiha. Nuorempana bmi:ni oli 19 eikä se tuntunut mitenkään erityisen laihalta. En silloin koskaan laskenut indeksiäni, mutta se tuntui aivan normaalilta painolta.
ssss kirjoitti:
Jos (naisella) laihuus tarkoittaa luurankomaista olemusta, lihaksettomuutta, heikkoutta/heiveröisyyttä niin kyllä, laihuusvastasuus on kovaa! Voi olla myös kropaltaan sutjakka ja todella vahva esim. Martina Aitolehti, siinäpä vasta kovakuntoinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla vahva kuin laiha. Ihan sama miltä näyttää. Täytyy mm. pystyä puolustamaan itseään nykymaailmassa. Salille mars ja kunnon ruokaa...
Ei, ei salille. Tai voi sitä vähän siinä sivussa tukitoimintana, koska sitähän voimaharjoittelua on: tukitoimintaa oikeille lajeille. Jos haluaa puolustaa itseään, niin valitsee mieluummin jonkin tappolajin. 60-kiloinen nyrkkeilijä kun pudottaa 130 kilon bodarin kahdessa sekunnissa.
Ehheh .. 60 kiloinen nyrkkeilijä ei todennäköisesti edes yletä hakkaamaan 130 kiloista bodaria :)
Kannattaa uskotella itselleen niin, mutta tämä nyt on vain on kiistamaton fakta. Höyhensarjalainen nyrkkeilija > kuinka tahansa paljon painava bodari
Painolla ei tässä ole tekemistä, vaan sillä, että 60 kiloinen ei yletä raajoillaan kiinni siihen 130 kiloiseen! Eli voi huitoa ihan rauhassa, kun pidemmälle riittää, että pistää käden eteen ja potkii siinä sivussa vaikka munille.
Vierailija kirjoitti:
Pupu kirjoitti:
Varoitan tässä heti alussa, että en ole ssss:n kanssa samaa mieltä siitä, että vain superlaihat saisivat olla tv:ssä tai että kaikkien painoindeksi pitäisi olla 15. Mietin vain kaupungilla ollessani, että kyllä normaalipainoisetkin ovat aika leveitä. Tietysti leveys voi tulla luista tai lihaksista, joten ei kaikkien, joiden bmi on 21-25, paino olisi yli normaalin. Ehkä normaalipainoindeksi olisi noin 18-20. Olettaen, että ihmiset liikkuisivat normaalisti ja heillä olisi normaali lihasmassa.
Minulla oli epämukava olo kun lihoin siten, että bmi:ni oli 21,5. Olen laihtunut hiukan ja bmi:ni on nyt 20,5 ja oloni on parempi. Olen syönyt terveellisemmin sekä liikkunut enemmän ja mielestäni voisin laihtua vielä jonkun verran.
Ongelmasi on 100% psyykkinen eikä liity millään tavoin fysiologiaan.
Sun mielestä terveellisemmin syöminen ja liikunnan lisääminen eivät voi saada uhmistä voimaan paremmin?
Hyvä olo on subjektiivista. Se, että yksittäinen henkilö nauttii ollessaan jonkin painoinen ei kerro yhtään mitään. BMI-rajat on laadittu käyttäen laajoja tilastoja terveysvaikutuksista eikä hyvän olon tunteesta tai jonkun näkemyksestä siitä, kuinka laiha on oltava ollakseen kaunis. Sattumoisin oma hyvä oloni ja jaksamiseni muuttui, kun ylitin BMI 24,9.
Pupu kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ainakin minulle bmi 21 alkoi tuntua jo liian korkealle. En ole koskaan ollut superlaiha tai edes kovin laiha. Nuorempana bmi:ni oli 19 eikä se tuntunut mitenkään erityisen laihalta. En silloin koskaan laskenut indeksiäni, mutta se tuntui aivan normaalilta painolta.
Tämä todistaa sen, että vika on psyykessä, ei soomassa.
ssss kirjoitti:
Varoitan tässä heti alussa, että en ole ssss:n kanssa samaa mieltä siitä, että vain superlaihat saisivat olla tv:ssä tai että kaikkien painoindeksi pitäisi olla
15En ole koskaan kirjoittanut näin. Olen sanonut, että kaikkien tulisi pysyä normaalipainossa, ja laulajien&mallien&näyttelijöiden tulisi olla superlaihoja.
Miksi laulajien ja näyttelijöiden tulisi olla superlaihoja? Olisiko hiukan omituista katsoa elokuvia, joissa olisi vain superlaihoja näyttelijöitä? Miten laihuus vaikuttaa laulunlahjoihin?
ssss kirjoitti:
Varoitan tässä heti alussa, että en ole ssss:n kanssa samaa mieltä siitä, että vain superlaihat saisivat olla tv:ssä tai että kaikkien painoindeksi pitäisi olla
15En ole koskaan kirjoittanut näin. Olen sanonut, että kaikkien tulisi pysyä normaalipainossa, ja laulajien&mallien&näyttelijöiden tulisi olla superlaihoja.
Sori, en ajatellut ihan loppuun asti mitä kirjoitin.
ssss kirjoitti:
Miksi laulajien? Mallit nyt on selviö, ja näyttelijäkin tekee työtä ulkonäöllään, mutta ei kai laulajan tarvitse olla laiha ollakseen hyvä?
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Miksi laulajien ja näyttelijöiden tulisi olla superlaihoja? Olisiko hiukan omituista katsoa elokuvia, joissa olisi vain superlaihoja näyttelijöitä? Miten laihuus vaikuttaa laulunlahjoihin?
Ne näyttäisi hyvää esimerkkiä. En itse kyllä kannata asiaa, koska minusta oli tosi hauskaa kun ssss ehdotti, että se joku malli, jolla oli vähän pyöreämmät kasvot, voisi esittää läskiä tv:ssä. Menisi vähän katselukokemus pilalle tositapahtumiin perustuvissa elokuvissa, kun pitäisi miettiä kuka malli esittäisi ketäkin. Precious-elokuva olisi ollut ihan eri kokemus. :D
Pupu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ne näyttäisi hyvää esimerkkiä. En itse kyllä kannata asiaa, koska minusta oli tosi hauskaa kun ssss ehdotti, että se joku malli, jolla oli vähän pyöreämmät kasvot, voisi esittää läskiä tv:ssä. Menisi vähän katselukokemus pilalle tositapahtumiin perustuvissa elokuvissa, kun pitäisi miettiä kuka malli esittäisi ketäkin. Precious-elokuva olisi ollut ihan eri kokemus. :D
Voi naiivius sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla vahva kuin laiha. Ihan sama miltä näyttää. Täytyy mm. pystyä puolustamaan itseään nykymaailmassa. Salille mars ja kunnon ruokaa...
Ei, ei salille. Tai voi sitä vähän siinä sivussa tukitoimintana, koska sitähän voimaharjoittelua on: tukitoimintaa oikeille lajeille. Jos haluaa puolustaa itseään, niin valitsee mieluummin jonkin tappolajin. 60-kiloinen nyrkkeilijä kun pudottaa 130 kilon bodarin kahdessa sekunnissa.
Saleiksihan nyrkkeilysalejakin kutsutaan, tai ainakin oma potkunyrkkeilyä harrastava mieheni puhuu aina "salille" lähtemisestä kun lähtee treenaamaan.
Vai näinköhän saan tietää ettei kukaan nyrkkeilijä koskaan sano noin ja mieheni on oikeasti pettänyt minua nämä kolme vuotta kun on muka käynyt harrastamassa :D
Kaipa niitä kutsutaan saleiksi, mutta lainaamassani viestissä puhuttiin vahvuudesta.
Ja nyrkkeilyä varten tarvitaan paljon voimharjoittelua. Joka tehdään siellä salilla.
Jos SSSS olisi oikeassa, meillä ei olisi nytkin sairaalassa kymmeniä henkilöitä, jotka tekevät kuolemaa, koska painavat liian vähän.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Jos (naisella) laihuus tarkoittaa luurankomaista olemusta, lihaksettomuutta, heikkoutta/heiveröisyyttä niin kyllä, laihuusvastasuus on kovaa! Voi olla myös kropaltaan sutjakka ja todella vahva esim. Martina Aitolehti, siinäpä vasta kovakuntoinen nainen.
Martina ei ole laiha, hän on normaalipainoinen. Laihuus tarkoittaa luurankomaisuutta vain läskidenialisteille. Laiha voi olla vahva.
Martina ei ole laiha, hän on lihaksikas ja sutjakka, juuri sellainen kuin pitääkin naisen olla. Ja todella kovassa kunnossa. Mitä vähemmän lihasta, sen heikommat voimat eli mitä laihempi sen heikompi. Luilla ei taakkoja nostella.
Monesti ihrakerroksen alla piilee melkoiset voimanpesät, usko pois. Ei läski tarkoita, etteikö olisi lihaksia. Voin vannoa että jokainen liikuntaa harrastava lihava on vahvempi kuin alipainon rajoilla keikkuva laiha.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pupu kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Tämä todistaa sen, että vika on psyykessä, ei soomassa.
Helllvetti sentään mikä kommentti!Ei, bmi 19 ei ole lähelläkään laihaa ja bmi 21 alkaa olemaan oikeasti tuhti ilman kunnollisia lihaksia. Vika on teidän läskidenialismissa.
34: Laulajat saavat nykyään muotialan töitä.
Kumpi teidän mielestä on ärsyttävämpää: se entisajan anorektikoiden lasiluurankomeininki vai tämä?
No ylipainoiset on melkein poikkeuksetta vahvempia kuin laihat, koska he tarvitsevat niitä lihaksia ruumiinsa siirtelyyn. Kuvittele, että kantaisit aina kaikkialle kymmenen kilon painoista säkkiä. Kyllä siinä lihaksia tulisi. Jos siis ajatellaan passiivista ylipainoista ja passiivista laihaa.
Silloin kun olin "laiha" ja bmi tippui 16 alle niin loppuivat menkat ja osa hormoonituotannosta. Nyt bmi on 19,5. Nykyään voin saada lapsia, en ole jatkuvasti väsynyt tai surullinen ja voin kaikin puolin paremmin. Mulle on ihan sama toi ulkonäköpuoli kunhan olen terve ja onnellinen. Oon mielummin läskidenialisti kuin syömishäiriöinen. Se että oksentelee ruokiansa ja jatkuvasti miettii omaa ja muiden painoa ei ole tervettä, suosittelen ihan kokemuksesta hakemaan apua ssss.
N22
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos mieluummin kuunneltaisiin lääketieteen asiointuntijoita kuin katsottaisiin sitä, mikä on jonkun mielestä hyvännäköinen? Olihan Kiinassakin aikoinaan trendi, että pitää olla ylipienet jalat, jee, mutta ei sekään mikään terveystrendi ole. Jos joku mieluummin kuuntelee jotain laihuusfanaattista abiturienttia, niin ihan vapaasti, muttei nyt kuitenkaan laajemmin kannata miettiä, onko sellainen "oikeassa", jos ajatellaan ihmisen terveyttä.
Eivät lääketieteen asiantuntijatkaan mitään ehdottoman riippumattomia välttämättä ole.
Yleiset suhdanteet vaikuttavat heihinkin. Samoin se kenen tutkimuksia pitää omasta mielestään perustelluimpina. Tutkimuksia varmasti löytyy joka lähtöön. Ihan pätevänkin oloisia.
Loppujen lopuksi kun ajatellaan, ihminen menee aika helvetin pienellä ravinnolla ja olemus on jäntevä - ei lihaksikas eikä pullea. Olemme lajina olleet olemassa 200 000 (?) vuotta. Siitä ehkä 100 vuotta on ollut mahdollisuus hiukan laajemmin syödä "jatkuvasti".
Eikös painoindeksi ole jo vanhanaikainen ja ei vielä kerro terveellisyydestä, sillä lihasmassa painaa ja rasvakin kertyy eri lailla.