Miksi teini-ikäinen tyttäreni jätetään jatkuvasti ulkopuolelle?
Kyseessä 13-vuotias tyttö, iloinen ja reipas tapaus. Koulussa hänellä on aika kavereita, myös vapaa-ajalla tapaa heitä. Oleilevat usein meillä ja heillä tuntuu olevan tosi hauskaa yhdessä, että kiusaamisesta tuskin on kyse. Olen kavereiden kanssa jutellutkin aika paljon, iloisia ja reippaita, ystävällisiä. Kuitenkaan tyttöä ei ole kutsuttu kertaakaan kavereiden synttäreille, halloweenjuhliin, ystävänpäivänjuhliin tai uudenvuodenviettoon, vaikka muut ovatkin niitä viettäneet illanistujaistyyliin toistensa luona. Ajattelin, että kyse on siitä että emme ole ehtineet vielä itse järjestää mitään suurempia "juhlia", mutta kun koetimme järjestää uudenvuodenjuhlia, kaikki olivat kiireisiä. Kouluun palatessa olivat kuitenkin jutelleet, että olipa kivat juhlat ja näyttäneet tytölleni kuviakin. :(
Tuntuu niin pahalta, kun oma lapsi jää ainoana ulos hauskanpidosta. Olen koettanut haalia hänen kavereitaan meille leffailtaan ja yökylään, ovat kyllä usein tulleetkin, mutta jos ovat keskenään sopineet vastaavaa niin eivät tule, vaikka kaikki on varmasti kutsuttu. Mikä avuksi? Kiusallinen aihe ottaa esillekään.
Kommentit (69)
Jos tyttäresi on jotenki sulkeutunut eikä osallistu juhlien suunnitteluun, niin kaverit voivat luulla, että häntä ei kiinnosta. Tyttöjen valtapeleissä suosituimmuus yleensä tapaa vaihdella ja kutsuja tulisi säännöllisen epäsäännöllisesti sen mukaan kenen kanssa tänään ollaan kaveria. Eikö häntä ole koskaan kutsuttu kaverisynttäreille?
Niin ja myös tyttöjen vanhemmat ovat aina siis paikalla juhlissa, samaan aikaan kotona, kuulemma usein leiponeet tyttöjen kanssa tms. Juhlia suunnitellaan jo koulussa ja olen koettanut omalta lapselta kysellä, että onko kuullut mitään alkoholiin viittaavaa (jos jonkun vanhemmat esimerkiksi antavat sitä tytöille), mutta ei kuulemma ole kuullut. Ja tuo mitä aiemmin kirjoitin, Snapchatin mukaan ei siellä harrasteta ryyppäämistä (sinnehän streamataan melkein kaikki suorana...).
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyttöä kuitenkin kutsutaan ulos potkimaan palloa, kaupungille, shoppailemaan, kylään, kirjastoon yms, muttei koskaan kaveriporukan illanistujaisiin. Voiko oikeasti homma olla niin kieroa, että esitetään kaveria kaiket päivät ja murskataan ihan täysin, kun sopiva tilanne iskee?
- Ap
Kutsutaanko vai kutsuuko lapsesi kuitenkin itse itsensä? Toisaalta nuo shoppailut ja pallon potkimiset on sellaisia joissa saatetaan roikottaa joukon jatkona vaikka ei varsinaisesti seuraan haluttaisikaan. Sitten kun onkin kyseessä kotibileet niin sinne ei näitä ylimääräisiä otetakaan kuokkimaan. Saatetaan tosiaan tekemistä ehdottavalle ihan päin naamaa valehdella että perjantaina ei ole mitään ja kaikilla on muka jotain tyyliin sukulointia ja sitten maanantaina saakin kuulla suunnilleen koko koulun olleen joissakin bileissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis vaivaako tämä asia sinua vai myös tytärtäsi? Ehkä hän itse haluaa jäädä pois? Ei kaikki ole yhtä sosiaalisia. Kuulostaisi todella omituiselta, jos tytöt muuten viettävät aikaa yhdessä ja juhlat suunniteltaisiin ilman sinun lastasi. Toisaalta aika harvinaista, että 13 v vielä järjestäisivät muita kuin synttärijuhlia... Jos ongelma vaivaa myös tytärtäsi niin hänen pitäisi avata suunsa tai etsiä parempia kavereita.
Kyllä tytöt järjestävät ap:n mainitseman kaltaisia juhlia pikku porukalla. Tottakai tytär yrittää esittää, ettei asia vaivaa, kavereilleenkin. Kaverit mielellään käyttävät tuota, ettei se halua, kun asiasta mainitaan. Uskottelevat myös muille tytöille, jotka eivät vielä tiedä. Jos tytöllä on yhtään omanarvontuntoa, esittää itsekin, ettei oikeastaan halua.
Mitenpä etsiä asuinalueelta uusia kavereita, jos niitä ei ole. Jäädä koulussa ulkopuolelle välitunneilla? No ainakin opet huomaisivat jotain. Muut tytöt haluavat esittää opelle ja aikuisille, että kaikki ovat ylimpiä ystäviä. Kiusaamista on silloin vaikeaa todistaa. Someaikana ja muutenkin tieto ulkopuolisesta leviää kyllä helposti paikkakunnan muillekin nuorille. Ei siinä kovin helposti uusia kaverisuhteita luoda. Eikä ole edes rohkeutta siihen enää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttäresi on jotenki sulkeutunut eikä osallistu juhlien suunnitteluun, niin kaverit voivat luulla, että häntä ei kiinnosta. Tyttöjen valtapeleissä suosituimmuus yleensä tapaa vaihdella ja kutsuja tulisi säännöllisen epäsäännöllisesti sen mukaan kenen kanssa tänään ollaan kaveria. Eikö häntä ole koskaan kutsuttu kaverisynttäreille?
Tyttärelleni ei kerrota tällaisesta, vaan hän saa usein kuulla illanistujaisista vasta silloin, kun niiden suunnittelu on jo pitkällä. Eihän ongelmaa olisikaan, jos homma menisi siten että Whatsapissa heitettäisiin ilmoille "pidetäänkö illanistujaiset?" vaan se, että tytölle ei kerrota juhlista ennen kuin ne ovat jo lukkoonlyöty.
- Ap
Itse soitin yhdelle tyttöni äidille, kun se kohteli huonosti tytärtäni. Siis järjestelmällisesti ja suunnitellusti huonosti. Veti siihen muitakin mukaan.
Esitin asiani asiallisesti tuolle äidille, mutta se veti heti täydet kilarit. Siis sekosi aivan täysin ja laittoi välit poikki. Olen pikku hiljaa (hänen miehensä sukulaisilta ja toisten kavereiden kahdelta äidiltä) saanut lisätietoja. Tuo äitihän on itse sekopää ja siksi tytärkin kieroilee ja oireilee. Samanlainen on siitä tulossa.
Eli aina ei vanhemmalle soitto auta, pahentaa vaan tilannetta.
Yritä saada tyttäresi harrastamaan jotain sellaista, jossa tapaa aivan muita nuoria. Joku kertoi mm. partiosta. Tuttavaperheeni tytär kärsi samanlaisesta ongelmasta. Äiti järjestikin tyttärelle uusia harrastuksia, ja kohta oli uusi ystäväpiiri tytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin yhdelle tyttöni äidille, kun se kohteli huonosti tytärtäni. Siis järjestelmällisesti ja suunnitellusti huonosti. Veti siihen muitakin mukaan.
Esitin asiani asiallisesti tuolle äidille, mutta se veti heti täydet kilarit. Siis sekosi aivan täysin ja laittoi välit poikki. Olen pikku hiljaa (hänen miehensä sukulaisilta ja toisten kavereiden kahdelta äidiltä) saanut lisätietoja. Tuo äitihän on itse sekopää ja siksi tytärkin kieroilee ja oireilee. Samanlainen on siitä tulossa.
Valitettavasti on näitä keskenkasvuisia vanhempia, jotka eivät osaa nähdä oman lapsensa toimissa ikinä mitään väärää. Harmi, kasvattavat sillätavalla lastaankin todella kieroon.
Siis jos näitä juhlia suunnitellaan koulussa, niin sanovatko ne tytöllesi, että et saa tulla vai mikä tämä juttu on? Yleensä kaveriporukassa suunnitellaan eikä ketään välttämättä erityisesti kutsuta vaan sovitaan asiasta yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin olisi järkevää puhua kaverien vanhemmille. Tahtoisin tietää jos lapseni käyttäytyisi noin.
Mitenpä näistä kavereiden vanhemmille puhuu? Loukkaantuvat kuitenkin ja pitävät pikkusieluisena, kun heidän lapsiaan syytetään pikkujutuista. Siltä ne kuulostavat, kun jonkun esimerkin yritttää kertoa. Vaikka kyseessä on järjestelmällinen ulkopuolelle jättäminen. Se voi tapahtua vain joidenkin toimesta, mutta koko porukka joutuu siihen mukaan haluamatttaankin. Kaikki eivät edes ymmärrä, mitä tapahtuu, kun johtaja manipuloi taivavasti yhden ulkopuolelle. Sillä tavalla saa valtaa ja pomon aseman.
En tiedä puhutaanko poikien vanhempien keskuudessa sitten suoremmin? Lapseni ollessa 13-14 vuotias selvittelimme kyllä poikien välejä ja ovat nykyään ihan hyvää pataa kaikki.
Pojilla taitaa olla vähän suoraviivaisemmat ongelmat kuin tyttöjen Game of Thrones-tasoiset valtapelit
Vierailija kirjoitti:
Päihteitä tai poikia en ihan jaksa uskoa, ovat sellaisia ns. kilttejä tyttöjä. Olen myös tytöltä koettanut kysellä että epäileekö sellaista, mutta Instan ja Snapchatin mukaan kuulemma lähinnä katsovat elokuvia, pelailevat lautapelejä, hengailevat yhdessä, sellaista mitä tekevät ihan tavallisinakin päivinä. Halloweenina pukeutuivat ja oli jotain kivaa aktiviteettia. Ovat aina jonkun kotona, joten senkin puolesta olisi vähän outoa että esim. alkoholi kuuluisi kuvioihin... Toki kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää, mutta tosi vaikea uskoa että nuo olisivat missään tekemisissä alkoholin kanssa.
- Ap
Todennäköisesti syynä on pojat. Onko tyttösi lapsellisempi ja/tai kiltimpi kuin nämä muut? Jos nämä muut kokeilevat tupakaa ja/tai alkoholia ja tyttösi on vielä lapsekkaampi eikä ymmärrä olla kiinnostunut? Nuo niiden puheet tekemisistään voi jättää omaan arvoonsa, kukaan ei ole taitavampi puhumaan palturia kuin teini-ikäinen. Tuossa iässä alkaa myös kateus ja mustasukkaisuus nostaa tytöillä päätään kun kaikki on ihastuneita samaan aikaan yhteen ja tiettyyn poikaan eikä silloin kaivata kilpailijoita samalle apajalle. Ei vaikka tyttösi ei olisikaan vielä kiinnostunut pojista, se poikahan saattaisi silti kiinnostua näiden muiden mielestä väärästä tytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin olisi järkevää puhua kaverien vanhemmille. Tahtoisin tietää jos lapseni käyttäytyisi noin.
Mitenpä näistä kavereiden vanhemmille puhuu? Loukkaantuvat kuitenkin ja pitävät pikkusieluisena, kun heidän lapsiaan syytetään pikkujutuista. Siltä ne kuulostavat, kun jonkun esimerkin yritttää kertoa. Vaikka kyseessä on järjestelmällinen ulkopuolelle jättäminen. Se voi tapahtua vain joidenkin toimesta, mutta koko porukka joutuu siihen mukaan haluamatttaankin. Kaikki eivät edes ymmärrä, mitä tapahtuu, kun johtaja manipuloi taivavasti yhden ulkopuolelle. Sillä tavalla saa valtaa ja pomon aseman.
En tiedä puhutaanko poikien vanhempien keskuudessa sitten suoremmin? Lapseni ollessa 13-14 vuotias selvittelimme kyllä poikien välejä ja ovat nykyään ihan hyvää pataa kaikki.
Pojilla taitaa olla vähän suoraviivaisemmat ongelmat kuin tyttöjen Game of Thrones-tasoiset valtapelit
Sitäpä ihmeteltiin silloin, kun oli juuri tällaista ulkopuolelle jättämistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos näitä juhlia suunnitellaan koulussa, niin sanovatko ne tytöllesi, että et saa tulla vai mikä tämä juttu on? Yleensä kaveriporukassa suunnitellaan eikä ketään välttämättä erityisesti kutsuta vaan sovitaan asiasta yhdessä.
No tosiaankin voidaan jättää yksi tai kaksi porukkaan kuuluvaa ulkopuolelle näistä suunnitteluista.
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pojillakin on tämän tapaista. Se tosin selviää helpommin, kun otetaan puheeksi. Tai sitten ei.
Onko tytöllä whatsapp ja insta? Omani luokalla on yksi tyttö jonka vanhemmat ovat kieltäneet nuo ja hän on aivan ulkona keskinäisestä kommunikaatiosta.
Eikö tyttö itse voi kysyä toisilta, miksei häntä kutsuta? Ihan suoraan kaartelematta vaikka yhdeltä näistä muista.
Minä olen lapseni kasvattunut itse hoitamaan asiansa, niin pitkälle kuin on mahdollista. Tätähän ei ole edes yritetty hoitaa luontevimmalla tavalla eli tytön itsensä aloitteella.
Kyllä se vasta sitten vanhempien vuoro yrittää selvitellä asiaa, jos tarvis.
Luuletko tosissasi että on helppoa kysyä että miksi kiusaatte minua?
Jos tyttö ei itse koskaan järjestä mitää, niin ehkä se on syy. Joku tietty pieni porukka järjestää keskenään pieniä illanistujaisia vuoron perään?