pyöräilykypärä
Käytääkö vaan lapset vai myös vanhemmat kun pyöräilette?
Kommentit (152)
En käytä. Kaikissa asioissa turvallisuushakuisuus ei vain minulla mene mukavuuden ja käytännöllisyyden edelle. Ymmärrän, että joissakin tapauksissa pyöräilykypärä voisi ehkäistä vamman, mutta kannan mielummin tämän pienen riskin.
Samasta syystä en myöskään käytä kypärää autoa ajaessa, kävellessä, purjehtiessa tai keittiöntikkaille noustessa. Kaikissa näissä tilanteissa varmasti säästyisi henkiä, jos kypärää käytettäisiin.
Käytän ja lapset myös, ainakin on sääntönä että käyttävät. Entiedä sitten tuosta kohta 13v käyttääkö aina kypärää. Mukana ainakin on.
Minä käytän pyöräillessä kypärää, teini-ikäiset tyttäreni eivät.
t.mies
Vierailija kirjoitti:
En käytä. Kaikissa asioissa turvallisuushakuisuus ei vain minulla mene mukavuuden ja käytännöllisyyden edelle. Ymmärrän, että joissakin tapauksissa pyöräilykypärä voisi ehkäistä vamman, mutta kannan mielummin tämän pienen riskin.
Samasta syystä en myöskään käytä kypärää autoa ajaessa, kävellessä, purjehtiessa tai keittiöntikkaille noustessa. Kaikissa näissä tilanteissa varmasti säästyisi henkiä, jos kypärää käytettäisiin.
Käytätkö purjehdessa pelastusliivit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käytän kypärää ja niin käyttävät kaikki pyöräilevät kaverini ja sukulaiseni.
Ihmetyttää joidenkin kommentit, joiden perusteella ei tarvitsisi käyttää kypärää.
Kävellessä vauhti ei ole niin luja, että kaatuessa olisi niin suuri riski lyödä päänsä maahan. Niin ikään on helpompi kaatua hallitusti.
Autossa ei tarvitse käyttää kypärää, koska onhan se nyt aivan erilainen tilanne kaikin puolin. Sitä paitsi auto-onnettomuuksien vahingoilta antaa suojaa auton runko, turvavyöt ja turvatyynyt. Hiukan kummastuttaa, miksi halusitte rinnastaa pyöräilyn nimenomaisesti autoiluun eikä esim. moottoripyörällä ajoon...
En nyt tiedä, haaskasinko vain aikaani, kun vaivaudun vastaamaan olkinukeille :/
Niille taas, jotka eivät halua käyttää kypärää kaupungille/ostoksille tms. mentäessä, koska kypärää on ikävä raahata mukana, oletteko harkinneet kypärän kiinnittämistä pyörään spiraalilukolla? Itse olen harrastanut tätä varmaan 10 vuoden ajan eikä koskaan ole ollut mitään hankaluuksia. Sateella voi kietaista muovipussin kypärän ympärille.
Hyvä vinkki. Voihan silloinkin sattua onnettomuus
Mä jätän aina kypärän irralleen pyörän etukoriin. Olen päätellyt, että sellainen ihminen, joka ylipäätään harrastaa varastelua, ei todennäköisesti käytä pyöräillessään kypärää. Ja käytetyn pyöräilykypärän jälleenmyyntiarvo lähentelee nollaa euroa.
Kypärä on pysynyt joka kerta tallessa paikoillaan.
Pyöräilykypärät oikeasti lisäävät vaaraa. Syinä tähän:
-Kypärän käyttäjät ottavat ajaessaan enemmän riskejä, koska kypärä tuo valheellisen turvallisuudentunteen
-Autoilijat suhteutuvat kypärälliseen pyöräilijään varomattomammin kuin kypärättömään. Kypärälliset pyöräilijät esim. ohitetaan paljon pienemmillä turvaväleillä kuin kypärättömät.
Nämä molemmat ilmiöt on todettu useissa tutkimuksissa. Lisäksi on havaittu, että pyöräilijän onnettomuusmäärät ovat suhteessa pyöräilijämääriin korkeampia kypärämaissa kuin kypärättömissä maissa.
Lisäksi monien lääkäreiden mielestä on vielä kyseenalaista paljon kypärä todellisuudessa edes auttaa kolaritilanteessa. Lähinnä siitä on apu kun pyöräilijä hitaalla nopeudella menettää pyöränsä tasapainon (aikuisille pyöräilijöille käy tätä melko harvoin).
Kyllä kannattaa päähän on vaikeeta löytää varaosia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa päähän on vaikeeta löytää varaosia
☺
En käytä, kun se mikä mulla on tyhmän värinen (tiedän, tyhmää). Lapsi käyttää kyllä, meillä on lähinnä sellaista fiilispyöräilyä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä, kun se mikä mulla on tyhmän värinen (tiedän, tyhmää). Lapsi käyttää kyllä, meillä on lähinnä sellaista fiilispyöräilyä muutenkin.
Minkä värinen? Mitä merkki?
Mulla ei ole pyörää, joten ei kypärääkään, mutta lapsi käyttää kypärää ehdottomasti koko ajan pyöräillessään.
Kunhan tuo lapsi oppii pyöräilemään paremmin (on vasta reilut 2, tämä kesä mennee harjoitellessa), aion hankkia itsellenikin pyörän - ja aivan ehdottomasti sen kypäränkin. Sekä oman turvallisuuteni että esimerkin tähden.
Vierailija kirjoitti:
Käytän.
Jos ei käytä kypärää, on vähän turvaton olo.
Teinit ei kypärää käytä.
Älä yleistä. Olen aina käyttänyt kypärää ja tulen aina käyttämään.
Noin varmasti monet mietii ja myös vaikka lapset mukana niin ei käytetä kypärä. Lapsen pää tärkeämpi suojata kun oma. Mutta mitä lapsi tekee jos äiti/isä makaa kadulla pää auki koska pyöräili ilman pottaa ja kaatui