pyöräilykypärä
Käytääkö vaan lapset vai myös vanhemmat kun pyöräilette?
Kommentit (152)
Minä ja lapseni käytämme aina pyöräillessä kypärää. Lapsi 12v. Itse olen aikoinani ollut pyörän kanssa kolarissa, kun auto tuli päälle... kypärä pelasti kasvovammoilta ja mahdollisesti aivotärähdykseltä.
Aikaa n. 20v. ja kypärä taisi olla Bell. Tilalle hankin uuden kypärän. Olin käyttänyt kypärää vasta n. puoli vuotta ja äitini oli hankkinut minulle kypärän... kiitos hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä, mutta pyöräilenkin ihan sunnuntaivauhtia. Jos olisin liikenteen seassa ja ns. nopea pyöräilijä, ehdottomasti tarvitsisin kypärän turvallisuuden takia. Lapseni käyttävät kypärää aina. Heidän pyöräilyssään on suuremmat riskit kaatua ja loukkaantua.
Kaikki eivät pyöräile sunnuntaivauhtia. Kun sinuun törmää lujaa liikkuva polkupyörä, mopo tai auto ei sunnuntaivauhtisisi pelasta.
Käytätkö myös kävellessä kypärää?
Kyllä, työmaa-alueella ja muualla missä päävamman riski on korostunut. Kaupungilla kävellessä on vaikea joutua tilanteeseen missä löisi päänsä, jos ei sitten aamuyöstä taksijonossa etuile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä, mutta pyöräilenkin ihan sunnuntaivauhtia. Jos olisin liikenteen seassa ja ns. nopea pyöräilijä, ehdottomasti tarvitsisin kypärän turvallisuuden takia. Lapseni käyttävät kypärää aina. Heidän pyöräilyssään on suuremmat riskit kaatua ja loukkaantua.
Kaikki eivät pyöräile sunnuntaivauhtia. Kun sinuun törmää lujaa liikkuva polkupyörä, mopo tai auto ei sunnuntaivauhtisisi pelasta.
Käytätkö myös kävellessä kypärää?
Typerä vertaus ! Kävellessä on huomattavasti helpompaa seurata takaa ja edestä muuta liikennettä.
Ja jopa sunnuntaipyöräilijä joutuu ajoittain ajamaan muun liikenteen seassa
Vierailija kirjoitti:
Minä ja lapseni käytämme aina pyöräillessä kypärää. Lapsi 12v. Itse olen aikoinani ollut pyörän kanssa kolarissa, kun auto tuli päälle... kypärä pelasti kasvovammoilta ja mahdollisesti aivotärähdykseltä.
Aikaa n. 20v. ja kypärä taisi olla Bell. Tilalle hankin uuden kypärän. Olin käyttänyt kypärää vasta n. puoli vuotta ja äitini oli hankkinut minulle kypärän... kiitos hänelle.
Onneksi äitisi oli ostanut sinulle kypärän
Lisäksi vielä se, että pyöräilijä iskeytyy asfalttiin paljon korkeammalta kuin kävelijä.
"Kävelijä saa vaarallisen aivovamman 1,4 kertaa todennäköisemmin kuin kypärätön pyöräilijä!
Lapsi saa kuolemaan johtavan pään alueen vamman todennäköisemmin autossa kuin pyöräillessä!
Kypäräpakko moottoriajoneuvoissa olisi Australiassa voinut pelastaa 17-kertaisen määrän ihmisiä kuin vastaava pakko pyöräilijöille!
Accident Analysis & Prevention"
(Lähde terve.fi)
Pyöräilykypärän käytön vaatiminen ja sen käyttämättömyydestä syyllistäminen erityisesti silloin kun syyllistäjä itse ei vaadi kypärää autoilijoille&kyytiläisille ja jalankulkijoille, on kummallista. Tämä on niitä omituisia tilanteita, joissa muutamasta vaarallisesta asiasta yksi nostetaan huomion kohteeksi. Miksi näin on tehty?
"Tutkimusten ja kansainvälisten kokemusten perusteella tiedetään, että kypäräpakko on tehokkaimpia tapoja vähentää pyöräilyä. Uudessa-Seelannissa tuli vuonna 1994 voimaan kypärän käyttöön pakottava laki. Sen seurauksena pyöräilyn kokonaismäärä väheni 51 prosenttia ja pyöräilijöiden riski joutua onnettomuuteen kasvoi 20 prosenttia."
(Lähde HS, Kalle Vaismaa)
Olisi suotavaa, että ihmiset voisivat, juosta, kävellä ja pyöräillä jatkossakin iloisella mielellä ilamn syyllisyyden tunnetta.
Tottakai käytän! Myös mopolla ajaessani, lumilautaillessa, rullaluistellessa.... Veneessä käytän asiaankuuluvia turvavarusteita.
Kertaakaan en ole tarvinut.
Miten muka perustelen lapsille kypärän, jos en ite käytä? Mun pää on heille vähintään yhtä tärkee, kun niiden pää mulle.
Myöskään mun kypäränkäyttöni ei loukkaa ketään muuta kuin itsestään epävarmoja moukkia. Ne saa mun puolesta olla ilman kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan tulee uutta perspektiiviä Hollannissa, jossa kaikki pyöräilee. Täällä ihmiset sanoo, että pyöräilykypärän käyttö on sama kuin jos kävelisi kypärä päässä. Täällä toki on pyörille omat väylät ja esim. liikennevalot, mutta kyllä pienet lapsetkin opettelevat ajamaan ilman kypärää. Lapset matkustavat usein vanhempien kyydissä pyörällä, ilman kypärää.
Itse en käytä kypärää, en Hollannissa enkä Suomessa. Suomessa olen kuitenkin harkinnut, koska talvipyöräily on välillä pelottavaa.
Kiinassa ei kukaan autossa istuja käytä turvavyötä. Itseasiassa kuljettaja pitää sitä todella isona epäluottamuslauseena ajotaitojaan kohtaan, Jos joku autossa laittaa turvavyön päälle. Kerran taksi ei suostunut lähtemään liikkeelle, ennen kuin avasin vyön.
Vierailija kirjoitti:
Myöskään mun kypäränkäyttöni ei loukkaa ketään muuta kuin itsestään epävarmoja moukkia. Ne saa mun puolesta olla ilman kypärää.
Ei minua loukkaa kenenkään kypärän käyttö. Ihmettelen vaan miksi et käytä kypärää myös autoillessa ja kulkiessa jalan kun se pienentäisi vakavan vamman riskiä vielä enemmän.
Enemmän minua loukkaa se, että koko kypäräkeskustelu jättää varjoonsa pyöräilyn todellisen ongelman. Liikennejärjestelyt ovat monesti pyörälle todella surkeat. Pyörät eivät kuulu sekaisin jalankulkijoiden kanssa, liikennesäännöt ovat todella epäselvät ja pyörä on vähän lainsuojaton joka paikassa missä liikkuukaan. Joo minä ymmärrän että ongelmaan ei oikein ole kuin kalliita ratkaisuja. Siksi ihmisille toitotetaan kypärän tärkeydestä, sillä 20 euron potalla lakaistaan pyöräilyn todelliset ongelmat maton alle.
Se loukkaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa n. 20v. ja kypärä taisi olla Bell. Tilalle hankin uuden kypärän. Olin käyttänyt kypärää vasta n. puoli vuotta ja äitini oli hankkinut minulle kypärän...
Millainen kypärä käytät nyt?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vielä se, että pyöräilijä iskeytyy asfalttiin paljon korkeammalta kuin kävelijä.
ehkä mutta jos on pitkä ihminen?
Itse käytän aina pyöräillessä kypärä turvavyö autossa sekä linja autossa jos niitä löytyy
Vääränä saa aina nauraa kun himokilpapyöräilijä tulee vastaan typerän näköinen kypärä päässä, miten noin rumia ja naurettavia kypäriä osataan tehdäkin, laittakaa vaikka mopokypärä päähänne ettette näytä idiootille.
Vierailija kirjoitti:
Vääränä saa aina nauraa kun himokilpapyöräilijä tulee vastaan typerän näköinen kypärä päässä, miten noin rumia ja naurettavia kypäriä osataan tehdäkin, laittakaa vaikka mopokypärä päähänne ettette näytä idiootille.
eihän nyt pyöräilykypärät niin rumia ole
Voisiko joku kertoa siedettävän näköisen (ei mikään sporttimalli, muttei ihan pottakaan) kypärän merkin?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa siedettävän näköisen (ei mikään sporttimalli, muttei ihan pottakaan) kypärän merkin?
hövding
Vierailija kirjoitti:
Bell. Met. Giro. Cratooni ja ....
Pyöräilen tosi vähän, mutta mulla on Bellin kypärä. Lähipiirissä on jo yksi, joka sai kallonsa halki, niin eiköhän se riitä. N40+
Kypärän kannattaa käytä aina jos pyöräile