Kuinka moni teistä vaati avioliiton ilman avioehtoa todistuksena puolison rakkaudesta?
Kommentit (26)
Tuulenpyyhkimällä ahterilla ollaan kumpikin liikkeelle lähdetty, yhtälailla tienattu, kaikki yhteisissä nimissä, kolme yhteistä lasta ja avioliittoa kestänyt 26 vuotta. Tuskinpa mitään avioehtoja tässä ruvetaan enää rustaamaan. Vanhempien testamenteissa lasten puolisoiden avio-oikeus perintöön on pois suljettu, joten se puoli on kondiksessa.
Avioehto on nimenomaan osoitus rakkaudesta! Siitä, että mennään naimisiin vain rakkaudesta eikä toisen rahojen takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole avioehtoa enkä luultavasti olisi sellaiseen suostunut. Me solmimme avioliiton nimenomaan siksi, että jaamme kaiken emmekä enää laske, mikä on kenenkin. Takana oli pitkä avoliitto, jonka aikana molemmat huolehdimme tarkasti omista rahoistamme, mikä oli työlästä ja hankalaa. Omaisuutta minulla oli hieman enemmän, miehellä taas sillä hetkellä paremmat tulot. Suurista summista ei tosin ole kyse.
Meillä on avioehdosta huolimatta yhteiset rahat ja ennakoitani on käytetty yhteiseen hyvään. Avioehto on laadittu avioeron varalta (ja kuoleman), ei sillä ole merkitystä avioliiton aikana meidän tapauksessamme. Emme laske mikä on kenenkin.
1.
Sama, meillä on avioehto eron varalle. Ja miehellä hänen lainansa kattava henkivakuutus, talot ja lainat hankittu siis ennen avioliittoa.
En perusta avioliitosta, mutten ole sitä vastaankaan. Olen ollut, mutta nainen kosi silloin ja avioliittoon jatkossakin päädyn vain puolison kosinnan kautta. Avioehdon teen, jos varallisuudessa on suuria eroja. En halua hyötyä kenestäkään. Itse en tule suuria perintöjä saamaan, puhutaan vain muutamista kympeistä.
T: Köyhä
Kuka voi ajatella näin vanhanaikaisesti. En tunne ketään viimeisen 10 v ajalta, jolla ei olisi avioehtoa. Kyllä se on tätä päivää.
On melko naiivia uskoa ettei juuri omalle avioliitolle koskaan käy huonosti. Siinä vaiheessa kun lusikat menee jakoon, ei useinkaan löydy enää mitään luottamusta ja reiluutta, vaikka kuinka olisi rakastettu joskus. Vaikea se on varmaan uskoa, mutta valitettavan yleistä. Avioehto ei haittaa ketään jos se paperi jossain on olemassa.
Sitä paitsi: avioehdon ei tarvitse olla kokonaan poissulkeva! Tämä näkyy monelle olevan täysin epäselvää.